Colorados målvakt Patrick Roy har beslutat sig för att lägga av med ishockeyn. Enligt en av Avs talesmän så kommer han att meddela detta under morgondagen.
Roy vann 551 matcher under sina 18 säsonger och vann Conn Smythe 3 gånger. Roy har i stort sett alla rekord en målvakt kan ha.
Frågan blir ju nu hur Avs löser detta. Kommer man chansa på Aebischer eller kommer man skaffa sig en ny målvakt?
poffa: Tråkigt besked helt klart. Om det nu stämmer. Aebischer har ju spelat riktigt bra tycker jag när han fått chansen. De är ju inte helt lätt att tampas med Roy heller. Frågan är om han är mogen att ta en första målvaktsplats och om han kan vara klar att fightas om stanley cup på ett vinnande vis...
Klart de kan vinna nästa år även utan Roy. Huvudsaken man får en bra målvakt som gör en bra säsong. Roy har ju visat att han är mänsklig de senaste två åren.
radiosaigon: Jag tror att man kommer "chansa" med Aebischer. Se på Dallas som har haft Marty Turco som gjort en kanonsäsong i målet efter att ha stått i skuggan bakom Ed Belfour ett par år.
colorado kommer inte att gå efter honom dem har redan sagt till media att dom kommer att söka nya talanger i europa...samt i de lägre amerikanska ligorna.
ribba9: Jag tycker att Colorado ska satsa på David Aebischer, en mycket bra målvakt som kommer att bli ännu bättre bara han får mer istid. Jag förstår inte varför Aebischer inte dög åt Ralph Krüeger (Schweiz förbundskapten) i VM.
ribba9: Ja, som jag sa: "Han kommer bli ännu bättre bara han får mer istid". Det är klart de ska ha en bra backup, jag tror det skulle vara bra om de värvade en rutinerad målvakt, som kan hoppa in när det behövs.
ribba9: Ja det tror jag med. Han har inte spelat dåligt bakom Roy men han har aldrig direkt fått chansen när dom har haft en supermålvakt mellan stolparna. Förhoppningsvis så kommer han att visa hur bra han egentligen är.
Får Colorado chansen att få Potvin eller Osgood lär de med största sannorlikhet klippa till det är vad jag tror. Sen att de nu scoutar igenom Europa och de lägre ligorna "over there" för att ev. hitta nått guldfynd a´Johan Hedberg är inget fel.
Dessutom så lär Roy tjänat runt 8-9milj dollar och hans ersättare lär inte hamna runt de siffrorna i lönekuvertet. Så skulle Potvin komma till Colorado lär han säkert få en lön runt 4mille.
Att jag är tämligen säker på att Colorado kommer att plocka till sig en namnkunnig målvakt beror helt på att jag inte tror att Colorado vågar förlita sig på ett oetablerat namn i målet när man dessutom riskerar att tappa även Peter Forsberg. Och pengar finns det att investera i en ny målvakt i och med Roys pension.
snälla ja e medlem i deras officiella fanclub och ja får mail så fort de händer nåt nytt och jag vet att dem kommer att satsa på nytt och ungt sen får ni gärna tro vad ni vill.
Då skall jag be att få tro vad jag vill. Inte kommer Colorado att chansa med en orutinerad målvakt då man har den förmodligen sista chansen att ta Stanley Cup med det fina lag man nu har. Många av de bästa spelarna kommer förmodligen att spela i ett, max två år till och sedan kommer man förmodligen få några mellanår då man får bygga upp ett nytt kanonlag.
Roy vann 551 matcher under sina 18 säsonger och vann Conn Smythe 3 gånger. Roy har i stort sett alla rekord en målvakt kan ha.
Frågan blir ju nu hur Avs löser detta. Kommer man chansa på Aebischer eller kommer man skaffa sig en ny målvakt?