NHL

14749 inlägg · 804 ämnen

Silly Season inför 06/07

« · 717783 Till forumet

Silly Season inför 06/07
Lite tidigt, javisst, men snacket är redan igång.

ESPN spekulerar t,ex i att Alfredsson tradas av Ottawa.

"Whomever owner Eugene Melnyk tabs as the man to rebuild from the latest debacle, the challenge will be in moving captain Alfredsson. Expensive at close to $5 million a season, but extremely marketable given his skills, Alfredsson's résumé is marred by nine straight seasons of playoff disappointment. For the good of both Alfredsson and the organization, it's time for a change. To keep him is to keep a constant reminder of unfulfilled promise."

Se länktips för hela artikeln angående Ottawa's framtid.
Kommentera

Sv: Silly Season inför 06/07
"Jättetalangen" Alexandre Daigle lämnar NHL då han skrivit på för Davos. En såpass medioker spelare, men som ändå alla hockeyintresserade i stort sett vet vem det är måste man ju ge lite cred till =)
Kommentera

Frella: Bara inte Pittsburgh får för sig att signa honom igen ;)

Han kan säkert passa bra i en halvbra, europeisk liga. Talang och speed lider han ingen brist av.
Kommentera

Deas: Verkar som att det blir Marc Crawford som Anze Kopitar får försöka att imponera på kommande säsong.
Kommentera

Paddan: ...och det här var bara alldeles för silly...

Kommentera

Off-topic så det förslår, men jag har varken tid eller lust (mit under brinnande VM-semifinal) att söka reda på någon passande tråd, eller starta någon ny.

Det handlar om en efterlysning på en spelare. Denne spelare, en kanadick har jag för mig, härjade i rinkarna i början av -80-talet, och lirade gissningsvis i klubbar som Edmonton eller Calgary. Montreal kan det ha varit med, för den delen. I vilket fall så iklädde sig denne herre ett gigantiskt rött hår med tillhörande skägg. Är det någon som har en susning om vem jag söker?

Kommentera

Dream Team: Han blev coach senare, har jag för mig. Ja, om det kan förenkla saker och ting. Han deltog i ett flertal VM-tureneringar i den svängen med.

Hmm.. kan det ha varit Larry Robinson jag menade?
Kommentera

Dream Team: Kan det vara Lanny McDonald, som förresten florerade i en hjälmdiskussion i MoDo-GB:n för några veckor sedan, som du menade.

[url=images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-49,GGLG:sv&q=Lanny%20McDonald&sa=N&tab=wi]Google Images 1:a sida på Lanny MvDonald[/url]

Kommentera

Salle: Ja! Självklart var det denne hjälte jag menade! Verkligen en klassisk bild du hittade också. Tack o tack!
Kommentera

Dream Team: Det var så lite så.
Kommentera

Salle: En hel hög med rykten inför kommande säsong på denna länk, som exempelvis Samsonov till Sharks, Chara till någon annanstans än Senators med mera
Kommentera

Paddan: Ja Ottawa väntas inte kosta på nya kontrakt till både Redden och Chara. Och då prioriterar de nog Redden.
Kommentera

"Ray Shero was hired Thursday as the Pittsburgh Penguins' general manager, a day after the Nashville Predators assistant general manager broke off talks with the Boston Bruins about their GM job."

Skönt att det blev en helt utomstående. Och inte en föredetta radio/tv-kommentator, Lemieux's polare eller något åt det hållet.
Kommentera

Vid närmare eftertanke är ju Tampa Bay rökta. St Louis får 5 miljoner per år, Lecavalier 7 och Richards nu nästan 8. Har de glömt lönetaket? De kommer inte kunna re-signa både Kubina och Sarich, även om de kör på en billig målvakt.

Det känns som ett steg i fel riktning. Lockouten borde fått ägare att tänka annorlunda? Jaja, jag hoppas Tampa får lida och får det svårt att få en bred trupp. Det är ett mycket bättre scenario än att andra spelare ser Richards kontrakt som ett riktmärke och också vill ha 8 mille per säsong.

Antagligen tradas väl St Louis. Men isåfall måste något lag med mycket Cap-room nappa.
Kommentera

Deas: sant dom har ju redan nåra bra anfallare..

SÅ dom borde kontraktera backarna med tanke på att Kubina är en världsback
Kommentera

Snälla Ryssar, skriv på ett nytt avtal nån gång!

från hockeysfuture.com om Malkin (ursäkta bristen av länktips men det är där på sidan någonstans):

"Evgeni Malkin, C (Pittsburgh Penguins)

Not much needs to be said about Malkin. The World Championship was one of his chances to once again prove his worth and he passed this test with flying colors. He clearly was the go-to player on this team. Malkin finished first with nine points (3 goals, 6 assists) in seven games and team-best +7 rating but it’s not about his stats. He was easily getting past two or three defensemen, his passes arrived right when his linemates, primarily Ovechkin, were in the best positions to score. Ovechkin wasted a few golden opportunities set up by Malkin in the game against Czech Republic when he missed the open net twice.

Malkin’s exceptional vision of the ice, combined with his incredible hockey sense was always putting him a few steps ahead of his opponents. It seemed like he knew what was going to happen on the ice in the next moment and make his decisions using this Gretzky-esque predictability. Malkin had no problem dealing with the excessive time he had to spend on the ice; it seemed like he wasn’t fatigued even after taking a series of protracted shifts.

Even though Russia had to face a lot of weaker opponents such as Kazakhstan, Ukraine, and Switzerland, Malkin still got the compelling experience of playing on the international level. He showed he could fit into any game plan, any line and fill any spot on the special teams. The Penguins shouldn’t regret not winning the draft lottery back in 2004 as they might have ended up with the better player after all."

Då det gäller VM kan jag bara hålla med, där överglänste han Ovechkin. Synd bara att han är för mesig och följde Ovechkins direktiv och hela tiden sökte honom för passningar. Mest oroande är dock att det gått 2 år sen han draftades och han INTE lärt sig Engelska. Dåligt och illavarslande.
Kommentera

Appropå vår diskussion om Tampa och lönetaket: Bra artikel här till höger.
Kommentera

Deas:

Vad jag förstår är det väl inte helt klart hur högt lönetaket blir. Men de flesta "vetarna" verkar tippa nånstans mellan 44-46 mille. Alltså har Tampa (som nämndes i artikeln) bundit upp nära 40% av sin lönebudget på tre spelare.

Detta kan ju aldrig vara hållbart för Tampa. Hur ska man finasiera resten av truppen? Eller kommer man slänga ut alla som tjänar över 1,5 mille? :-) Om jag fick ge mig på en "kvalificerad" gissning så skulle jag kunna tänka mig att man kommer försöka skeppa (minst) en av dessa herrar i en blockbuster. Den jag misstänker är troligast att försvinna isåfall, måste bli St Louis. Killen är klart äldst och gjorde en halvmedioker säsong i mina ögon.

Men, men... vi får väl se!
Kommentera

Deas:

Såg ju att man även tog upp min tanke med St Louis i artikeln (kanske bra om man läste hela artikeln nån gång... hehehe).

Dock trodde man ju mest på att man skulle trada St Louis mot en målvakt. Nu är det ju klart (vad jag förstår) att Norrena kommer spela med Tampa nästa säsong. Ska de gå efter ytterligare målvakter eller nöjer man sig med honom, är ju frågan?

Ett lag som annars har "angenäma" målvaktsproblem just nu är Montréal. Huet får förmodligen ett nytt 2-3års-avtal och då blir nog Aebischer expendable. Frågan är om Montréal är speciellt intresserade av St Louis. Det har ju tidigare gått mycket rykten om att de varit intresserade av både Richards och Lecavalier och jag tippar på att man hellre vill ha någon av dem istället för St Louis.

Ett annat "idiotrykte" jag läst om skulle vara en trevägs-trade mellan Chicago, Tampa och Montréal där Khabibulin skulle gå tillbaka till Tampa, Richards till Montréal samt Ryder och Aebischer (tror jag det var) till Chicago.

Förutom att Montréal isåfall fått betala ett överpris - enligt mig - så känns detta rykte mindre trovärdigt nu efter att Tampa signat Richards. Å andra sidan skickade ju Ottawa iväg Hossa förra året efter att man signat honom, så helt omöjligt är det kanske inte. :-)
Kommentera

henkaaa:

Du verkar ha lite koll. Inga idiotrykten ang spelare till eller ifrån Ducks?

Läste nånstans att Joe Sakic skulle kunna vara på väg in, men det låter ju egentligen mest som ett idiotrykte kanske:)
Kommentera

Danne_l:

Nope, inga som jag sett än så länge iaf! :-)

Det låter dock som ett verkligt idiotrykte ifall Sakic skulle vara på ingång till Ducks. Själv har jag svårt att tänka mig att det skulle vara sant, med tanke på att han spelat för Québec/Colorado hela sin karriär. Men iofs så kan man ju aldrig veta. :-)
Kommentera

henkaaa: Ja de flesta är inne på att St Louis dagar i Tampa nog är räknade :) (trots att han gjorde ett bra slutspel efter en säsong störd av ett brutet finger) De kommer ändå får det lite tight tror jag.
Kommentera

Dyrt kontrakt som gäller ända tills han är 36. Men vafan, fixa St Louis nu Shero :)

Kontring 2 mot 1 med Crosby och St Louis, då går det undan! :)
Kommentera

McCabe is off the market!

Nytt femårs-avtal med Leafs, värt ca 5,5-6 mille per säsong. Tycker det låter aningen dyrt jag...... Men visst killen är ju en mycket bra back, inget snack om den saken!

Å andra sidan verkar ju spenderbyxorna vara på hos flera GM's så vi får väl se om det blir en genomgående trend med några få högavlönade "stjärnor" och resten rookies i varje lag. :-)
Kommentera

henkaaa:
Tror största orsaken flera stora namn får jätte kontrakt är dom rädd torska dom om skulle testa freeagent marknaden , eller även om dom matchar då kan det ju bli ännu dyrare än detta ju för tror många kändare UFA´s kommer få en hel del i lön nu när det blir huggsexa om dessa namn
Kommentera

WarhawK:

Japp, det kommer säkerligen kunna bli ett smärre krig för att kunna tillskansa sig några av de största namnen. Då kommer lönerna bli därefter också är jag rädd! :-(
Kommentera

henkaaa:
Jo tror spelare som Redden , Chara och Mckee går och gnuggar händerna nu , iaf deras agenter
Kommentera

WarhawK: Till och med journalister i Toronto verkar skratta åt affären.

"Somewhere, Ed Jovanovski must be smiling.
Somewhere, Zdeno Chara and Wade Redden and Nicklas Lidstrom and maybe Rob Blake—all of them on their way to free agency—are raising a toast in honour of the crazy contract that Bryan McCabe is about to sign with the Maple Leafs.
Somewhere, they’re saying, or their agents are saying, that if McCabe can get almost $6 million US a year, imagine what the best available defenceman in hockey will be worth as July 1 grows ever closer.
Because Bryan McCabe isn’t one of the best defenceman in hockey."
Kommentera

Paddan:
Lönetaket inför kommande säsongen verkar hamna mellan 43-45 mille lite beroende på intäkterna som inte publicerade än , men stämmer detta så blir det en ökning på lönetaket på 4-6 mille
Kommentera

WarhawK: Så får då Uffe Samuelsson ta på sig kostymen och ställa sig bredvid Gretzky. Phoenix har kontrakterat Uffe på ett flerårigt avtal som assisterande coach till Wayne Gretzky.
Kommentera

Paddan:
Trist för wolfpack detta ju , men får önska han lycka till i prärievargarna , tidigare hörde jag nå rykte om att han eller gernander som var andra ass coachen i wolfpack kunde vara aktuella ta över , men sen om det ligger nått i det vet jag inte riktigt
Kommentera

Nu har Morozov, strax före Malkin, utsetts till Ryska Superligans bästa spelare den gågna säsongen. Hans otroliga 26 poäng på 13 slutspelsmatcher var nog det som fällde avgörandet.

Jag hoppas verkligen att Pittsburgh inte utesluter att resigna honom ifall han själv är intresserad. Han levde bara upp till sin potential korta perioder i Pittsburgh (då han lirade med Lemieux) men har nu i två raka säsonger varit storartad i Ryssland.

Han måste ha ha bra sällskap, vilket inte är något problem då han kommer centras av antingen Crosby eller sin landsman Malkin. Ja, här kan faktiskt Pittsburgh slå flera flugor i en smäll. De skulle få:

En top6 forward med mycket hög potential.

En rysk kedjekamrat samt tolk till Malkin.

En spelare som verkligen kommer gynnas av de nya reglerna.

Dessutom kommer han vara mkt billigare än någon annan FA av likvärdig potential.

Pittsburghs kedjor kanske kunde se ut såhär ungefär:

FA/Kessel - Crosby - Armstrong

Malone/Hilbert - Malkin - Morozov

Leclair - Christensen - Surovy/Hilbert

Roy - Talbot - Koltsov
Kommentera

Deas: Lite rykten i ryktesfloden

*defenceman Ed Jovanovski is "very interested" in playing for the Florida Panthers

*For the second straight year, goalie Roberto Luongo is expected to take Florida GM Mike Keenan to arbitration.Trading Luongo would certainly free up the needed money to sign Jovo

*The third hot rumour has unrestricted free agent defenceman Wade Redden going to the Anaheim Mighty Ducks.

*The fourth hot rumour is out of Buffalo, where the Sabres currently have only three players under contract. Word has it the team can't afford to re-sign unrestricted free agent defencemen Teppo Numminen and Jay McKee, either of whom would look just fine in a Canucks jersey

*The sixth hot rumour comes from New Jersey, where unrestricted free agent Patrik Elias wants a raise from $4.2 million per season. Word has it the Devils have said no, but the New York Rangers are saying yes.

Kommentera

Paddan: En till storback från Ottawa till Ducks? Njae, jag tror Senators lägger krutet på Redden och släpper Chara.

Det om Elias känns ganska troligt, då han hintat om att han inte nödvändigtvis stannar i NJ och att Rangers nog inte resignar Sykora (även om han var bra där).

Elias - Nylander/Straka - Jagr

brr... :)
Kommentera

Deas: Jo, det är nog ingen storoddsare, antar jag, att Chara får byta klubbadress.

Glömde ju ett rykte, märkte jag...

"The fifth hot rumour is out of Dallas. The Stars are said to be shopping goalie Marty Turco and have already talked to Vancouver, Toronto and the Tampa Bay Lightning. Trouble is, Turco had another playoff meltdown this spring and has three years left at $3.16-million per."

Kommentera

Enligt en artikel i Ottawa Sun är Rangers intresserade av att kontraktera Chara, om han nu blir tillgänglig på transfermarknaden.

NY Post säger dock det eventuella kontraktsbeloppet som nämndes i artikeln var alltför högt.

"Contrary to reports out of Ottawa likely placed to increase Zdeno Chara’s bargaining power, the Rangers have no intention whatsoever of offering the mammoth defenseman a number even close to $8 million per season when the free agent market opens July 1, Slap Shots has learned.
The Rangers will check on Chara - if he’ll take $5.5 million, he’s in - but they now are believed poised to pursue a free-agent Plan B."

Kommentera

Teemu Selänne har skrivit ett ettårskontrakt med Anaheim. Kontraktet är värt 1 miljon dollar.

Kommentera

Paddan: Rolig för Anaheim Mighty Ducks att dom får ha en av sina bästa spelare i laget.
Kommentera

Jag menar att det är roligt att dom får ha kvar finske stjärnan.
Kommentera

Paddan:
Efter sin säsong är det konstig dom inte erbjudit mer pengar till han , men kan ju vara så han frivilligt gått med på låg lön för kunna laget så intakt det går ju
Kommentera

WarhawK: Han kanske var lika generös som Niklas Sundström och gick med på lägre lön för att laget skulle kunna värva bättre spelare. Eller så är han en usel löneförhandlare.
Kommentera

Paddan:
men teori han frivilligt accepterade en lägre lön för en ny chans gå långt i slutspelet med ankorna
Kommentera

Jävlarna från NJ har gjort klart med en ny headcoach och det är Claude Julien som senast coachade Habs tidigare under denna säsongen
Kommentera

Paddan och Warhawk:

Fattade inte jag fel så betyder väl detta förra årets kontrakt:

"Selanne, 35, signed a one-year, $1 million US deal last summer and led the Ducks in scoring during the 2005-06 season, registering 40 goals and 90 points in 80 games."

Däremot kan jag inte utröna av just denna artikel vad han kommer tjäna nästa år. Och enligt deras egen hemsida så var det "terms undisclosed". Vissa rykten gör dock gällande nånstans mellan 2,5 - 4 mille, vilket lär visa sig senare....
Kommentera

henkaaa: Hehe, det är tur att vissa läser igenom texten man länkat till när jag själv tydligen inte läst den särskilt noga.

Sportsnet hade dock den nya lönen för Selänne.
"Selanne signed a $3.75 million US, one-year contract on Tuesday to return to the Anaheim Mighty Ducks, a team he says is ready to contend for a Stanley Cup. The deal also includes some bonus clauses."

Kommentera

Paddan:

Hehehe..... funderade först om det var jag som förstod alldeles fel, men tydligen inte då! :-)

3,75 mille lät lite väl saftigt det! Iofs så är han väl nästan värd det efter denna "återupprättande" säsong! Det var säkert många som räknat ut honom efter säsongen i Colorado. Jag var iaf en av dem..... :-)
Kommentera

henkaaa: 3.75 känns helt ok. Han gjorde 90 poäng och var kanske bäst i laget.
Kommentera

Paddan , Henkaaa :
3,75 såg jag inte i första artikeln så dom kan ju kompletterat artikeln efterhand när mer info blivit tillgängligt ju , så som det stog först såg det ut som han resignat för samma lön som förra säsongen ju

jag tycker 3,75 inte fel när man tänker på dom siffror han presterat ju
Kommentera

Nyheter på Morozov-fronten:

www.post-gazette.com/pg/06166/698470-61.stm

Den jäkeln kommer säkert vilja ha 2-3 miljoner, och agenten verkar rätt hård på att det är högsta bud som gäller. Lite konstigt då Morozov sagt att han gillade Pittsburgh och nu skulle centras av Malkin.
Kommentera

Deas: "En av elitseriens mest omdiskuterade spelare, SM-guldmedaljören Per Ledin, lämnar Färjestad och Karlstad för spel i NHL-klubben Columbus Blue Jackets. Färjestad meddelar att Ledin signerar ett tvåvägskontrakt över 2006/07."
Kommentera

Ulf Dahlén byter jobb inom Dallas Stars organisation, hans nya position blir som assistant coach i Dallas Stars.

Kommentera

« · 717783