NHL

14655 inlägg · 804 ämnen

Top 100 i NHL

« · 397898 Till forumet


Top 100 i NHL
ESPN har kirrat ihop en lista med dom 100 bästa lirarna genom tiderna. Ett par svenskar är med:

92. Börje Salming
90. Markus Näslund
30. Niklas Lidström
17. Peter Forsberg

Ett par andra favoritspelare:

78. Dino Ciccarelli
76. Pat LaFontaine
69. Mike Gartner
68. Dale Hawerchuk!

Etta är Gretzky, stor överraskning där. ;)

Listan ser hyfsat korrekt ut i mina ögon, även om Oates och Salming förtjänar högre platser och att Sundin borde ha kanske harvat sig in på en placering i dom lägre regionerna.
Kommentera

Sv: Top 100 i NHL
Hawerchuk:

Känns som att även om dom skrivt "best players" ser det ut som en lista över största namnen. Jag ser t.ex inte Joe Sakic som en bättre spelare än Peter Forsberg.

Att #99 vann var en lågoddsare ;)
Kommentera

Sv: Top 100 i NHL
Hawerchuk:
Ganska stort att Peter Forsberg anses vara den bästa icke-kanadensaren i NHL genom tiderna. Fast personligen så tycker jag att Dominik Hasek borde ligga högre än honom. Med tanke på hur överlägsen han var 93-99 och förde ett skitlag som Buffalo till Conference-Final 2 ggr varav en ända till Stanley Cup-Final. 2 Hart och 5 Vezina på 6 säsonger. Foppa har 1 Hart, 1 Art Ross och 1 Calder.

Jaromir Jagr vann poängligan 4 år i följd och 1 Hart men jag håller nog ändå honom efter Foppa precis som han är på denna listan.

Sedan så skulle jag också byta plats på Jari Kurri och Steve Yzerman, nog tycker jag att Stevie Y har uträttat mer än Finlands bäste och deras enda namn på listan.

Intressant fördelning av nationaliteter:

81 Kanadensare

8 Amerikaner
(27 Hull, 62 Leetch, 67 Roenick, 71 Chelios, 76 LaFontaine, 85 Modano, 86 Housley, 96 Mullen)

4 Svenskar
(17 Forsberg, 30 Lidström, 90 Näslund, 92 Salming)

3 Ryssar
(42 Fedorov, 58 Mogilny, 65 Bure)

2 Tjecker
(21 Jagr, 22 Hasek)

1 Finne
(29 Kurri)

1 Slovak
(48 Stastny)
Kommentera

Sv: Top 100 i NHL
otippat att Gretzky va etta på listan.. Nää.. Men ja trodde inte att foppa skulle va så högt upp som han var. Lidas var också en överaskning trodde han skulle vara längre ner faktiskt..
Kommentera

Sv: Top 100 i NHL
KoskinenFan: jag undrar bara om det bara var kanadensare och Amerikaner som röstade fram de bästa spelarna eller om det var spelarna i NHL eller en NHL "expert"?
Kommentera

Sv: Top 100 i NHL
frölunda:

Så här står det i toppen av dokumuntet som finns på länken...

"The NHL2Night experts put their brains together and came up with a list of the Top 100 hockey players of all time."
Kommentera

Sv: Top 100 i NHL
Den där listan disskuterade jag och några andra på ett forum för några dar sen och det jag undrade över var om det är sett över spelares karriär eller hur bra de var i sin prime? Sett till över karriären så tycker jag att Francis ska vara högre än han är. Ser man däremot till vilka som varit bäst i sin prime så tycker jag att både Jagr och Forsberg ska vara högre. Vad tror ni?
Kommentera

« · 397898