Stigsson: Han ställde upp på prisutdelningen också... ett tag iaf. Han tog emot medaljen och hoppade ner från pallen och lämnade medaljen på mattan och gick ut.
Det är bara att instämma i att den här sporten sköts bedrövligt. Det har hänt alldeles för mycket märkliga saker för att inte tro något annat.
Bara en sådan sak som när ett gäng domargubbar skulle sitta och utnämna den snyggaste dambrottaren i ett annat mästerskap.
Sedan så är ju det nya poängsystemet långt ifrån rättvist. Att få fördelar genom ett slags boll-lotteri. Och när det ändå finns så förstår jag inte hur den sista poängen kan ge rond-seger vid ett oavgjort resultat.
Du kan alltså vinna den första ronden med 3-0 och sedan vinna slanten i de två andra få 1-1 eftersom inga mer grepp lyckas och därmed vinna matchen på att inte ha lyckas med en enda grej offensivt.
Nu börjar jag bli småirriterad. Varför visar tv-sporten inte situationen när man just börjat partärläget där domaren uppenbarligen varnar Ara flera gånger genom att slå handen hårt i mattan och sedan utdelar han något till röd brottare. För mig ser det ut som att han delar ut en poäng till italienaren för att Ara inte hörsammar varningen.
Vad som händer egentligen där vill jag veta. Blev det en poäng till Italienaren så är det ju inte så konstigt att han vann, även fast Ara klarade av partärläget och fick en bonuspoäng.
JimmyH: Domaren är ju heller inte efter parteren och palavret speciellt övertygande i sin utstrålning. Han slår flera gånger ut med armarna och gör "äsch-hålltystmedert -tramsande-gester" mot framförallt Italienarnas protester. När slutsignalen går så ser han sig osäkert efter bekräftelse eller nått, mot domarstaben, precis som att han inte har en aning om att han nyss signalerat för poäng till Ara.
Om sanningen skall fram så gjorde ju Italienaren en mattflykt i ett skeende också, det visar man flera gånger på reprisen och svenskarna ville ha poäng för det, men det blev inget av det tror jag. Kanske den förvirrade domaren trodde att det var Ara som gjorde den mattflykten och bestraffade honom för det retroaktivt när parteren kom strax efter.
Frågorna är fler än svaren.
Ida Mattsson var i studion i alla fall inne på att Ara inte öppnade sig i parteren utan tog tag i armen på Italienaren trots tillsägelse. Jag tror hon är närmast sannigen i denna soppa.
knaskamilla: I brottning finns det egentligen ingen match om tredje pris. Istället får båda bronsmedalj. Men i OS så brottar man den matchen ändå för att kunna skriva vem som blev trea och vem som blev fyra, typ.
Det är två bronsmatcher och därmed också två bronsmedaljörer. Brottare som förlorar tidigt får återkvala mot andra som förlorat och de två som återkvalat bäst för möta de två som förlorat semifinalen i två bronsmatcher.
Ganska knepigt kan tyckas. Men så är det. Tidigare så var de där två bronsmatcherna "bronssemifinaler" och där vinnarna gick till "bronsfinal". Men får alltså två brottare bronset.
Poffa: Det är ganska svårt att hänga i alla regler med i en av de äldsta och ädlaste grenarna i OS.
Men det kanske har med gamla regler att göra, att det för länge sedan inte varit bronsmatcher och att de har velat återinföra att två stycken ska få bronsmedalj.
70 Rodrigues: Vilka rysare vi bjuds på idag. Handbollsmatchen först, sedan tennisen och nu damfotbollen. Hoppas att det slutar likadant i fotbollen som i handbollen samt tennisen.
70 Rodrigues: Fotbollsdamerna kan nog börja gå under namnet det bollkära landslaget eller det nonchalanta landslaget. Sällan sett så mycket bolltransporter som i 99% slutade med bolltapp istället för att flytta bollen till medspelare då det fanns tillfälle.
Det Ara gjorde var otänkbart i OS. Där är ju allting heligt.
Personligen applåderar jag Ara. Han har med sin handling visat att den skyddade verkstad som OS är, är i behov av en revolution. För det är pinsamt att ett så stort idrottsevenemang, med så många tittare, så mycket pengar inblandat och så mycket prestige för idrottarna, kan bli så pajasaktigt genomfört.
Stå på dig Ara, du har vunnit svenska folkets respekt och du har förmodligen satt en boll i rullning.
Poffa: Ja, ett brons hit eller dit spelar väl ingen roll om 100 år.
Men jag förstår IOK:s beslut eftersom de har agerat på samma sätt tidigare då medaljörer gjort så som Ara.
Däremot så vore det bra om detta kan leda till något som leder till något som leder till något som gör att brottningen tvingas rensa ut sin skit. Och det är ju inte Ara som är skiten i soppan precis.
JimmyH: Jag har alltid semester under OS. Jag brukar sitta som klistrad framför tv:n under två veckor. Men fy fan vad min lust för att titta på resten av OS dog.
Att IOK reagerar på Aras sätt att demonstrera sitt missnöje kan jag förstå. Men vad har dom gjort åt orsaken till reaktionen? Noll och nada! Inte ett ord har sagts från IOK:s håll om domarna i brottning och dom som verkligen startade soppan.
Hur mycket är eden funktionärerna svär vid invignen värd?
Men vi får väl vänja oss, i en värld där allt styrs av pengar och allt kan köpas för pengar.
Men var är Gunilla Lindberg och hennes uttalanden, jag tycker det har varit väldigt tyst från hennes håll.
Hong Kong: Gunilla har uttalat sig och som den IOK-hora hon är så var hon helt oförstående inför Aras agerande.
Ara må ha mist en OS-medalj, guld, silver eller brons. Men han har vunnit det svenska folkets respekt och skrivit in sig i den svenska OS-historien, och det är inte fy skam det heller. Han får nog min röst till Jerringpriset.
Wayne Gresky: Fila tycks resonera i termer av "anfall är bästa försvar".
- Få se här nu, vi är ena korrupta jävlar som säljer all ära och heder för en spottstyver såväl hemma som på OS. Men nu har det börjat att gnisslas om vår handel och vandel, vad göra?
- Se till att få bort den där brottarn omedelbart. Fan dessa svenskar, först försöker Pelle Svensson att plocka bort möjligheten för våra domare att tjäna extra och nu finner sig inte Ara att bli r*vkn*llad på OS-mattan. Nu är det attack som gäller, det handlar ju trots allt om vår tjyvheder!
Lumber Jack: Har inte brottningen hängt lite löst i OS tidigare? Bakom kulisserna skulle det inte förvåna mig om det pågår en "städa upp den här skiten nu annars åker ni ut"-diskussion mellan IOK och FILA.