hockey

« · 680433 · » Till forumet

Sv: hockey
nyz:
Han/hon kan inte vara särskilt smart. Men ett gott skratt sitter aldrig fel!
Kommentera

Oj, oj, oj...

"Nu är det bäst att Sverige förlorar mot Schweiz, annars blir det tufft i semin!"

Nå´n som satte huve´t på spiken i sitt mail till TV-sporten.
Kommentera

mattias - 74:

2:a mål skall det stå!
Kommentera

Db_04:

MM vetrkligen Brodeur är rena väggen även om tjeckernas 2 mål var billigt aå har han spikat igen!
Kommentera

mattias - 74: då måste dom ha krympt 2 nummer i pausen
Kommentera

Huge:

3 - 0 efter 1:a perioden mellan Kanada - Tjeckien! Kanada minst 2 nummer för stora. Tjeckerna ser ut som om de vill åka till Hawaii enligt wikegård! enligt mig också .-)
Kommentera

Slitwargen: Samtidigt kanske det är mitt fel att Schweiz kvitterade eftersom jag ville att min dream team kapten Rüthemann skulle göra mål:O
Kommentera

+Kväll
Kommentera

Stigsson: För att bli tvåa så räcker det med en liten vinst mot Slovakien samtidigt som Ryssland vinner... Men nu är det istället värsta tänkbara utveckling!

Kommer bli en otroligt konstig och spännande eftermiddag.
Kommentera

Stigsson: Kontentan är att det hänger på Kanada - Tjeckien hur Sverige ska spela ikväll. Väck mig när detta är över.
Eller också lägger vi alla lappar i en hatt och drar......
Kommentera

Grupp A:
1. Finland
2. Schweiz
3. Kanada/Tjeckien
4. Kanada/Tjeckien

Grupp B:
1. Slovakien/Sverige/Ryssland
2. Slovakien/Sverige/Ryssland
3. Slovakien/Sverige/Ryssland
4. USA

Kvartsfinaler:
Finland-USA
Schweiz-X
X-X
X-X

Spännande!

Kommentera

Slitwargen: Nu leder Italien 3-2 :-) Hur ska vi nu lägga upp vällen för att bli tvåa i gruppen?
Kommentera

Italien nära att ta ledningen... Skulle vara jäkligt skönt om de vann faktiskt!
Kommentera

Poffa:

2 - 2 mellan Italien och Schweiz en bit in i 2:a perioden!
Kommentera

Karoliina:

Fortsätt då att leva i den tron.

Kommentera

Poffa: jamen hallååå... Jagr representerade Tjeckien då Ruut tacklade honom. Tror du det föranleder till värsta rallarslagsmålet i Rangers regi? Skulle inte tro det!
Kommentera

Poffa: Helt riktigt.
Min andemening var kanske mer att just myten, som Albert Hall var inne på, just är en myt främst från 70-talets NHL.
Kommentera

Huge:

I syfte att skada kommer du aldrig att få någon att erkänna, men visst faan kommer Rangers tuffingar att försöka ge Ruutu en näsbränna. Om den sedan leder till en hjärnskakning eller blodvite, så kommer de inte att gråta blod över det. Men någon fullsving med klubban för att halshugga Ruutu kommer du inte få se.

Kommentera

Poffa: Fiskarna blir kommer säkert att bli varma, men frågan är väl ifall det blir någon sorts planerad hämndaktion i syfte att skada?
Och det är väl det som saken främst gäller.
Tveksamt....
Det som är mer oroande(?) är väl NHL:s tveksamma inställning till att i framtiden låta sina spelare delta i OS och VM, pga risken för dessa incidenter.
Kommentera

piff:

När de väl är i NHL kommer de att vara lojala mot sin klubb, inget annat.

Kommentera

Poffa:
Då kan man ju undra lite om de finska spelarna som var med i den matchen hur kommer de reagera vid ev. fight? Kommer de stå vid sidan av och tycka att det inte är deras ensak? Om inte vilken 'sida' kommer de då stå på?
Kommentera

Albert Hall:

Ruutu kommer få sina fiskar varma, det kan jag garantera. Du ger dig inte på ett lags storstjärna utan att få sota för det. Det kommer handla om mer än att slänga käft, Ruutu är "marked with a X" och kommer förmodligen se sig för när han möter Rangers nästa år.

Kommentera

Poffa:

Du har nog bestämt sett för mycket på damhockey den senaste tiden... ;-)

Jag är för övrigt less på uttryck som "hade han gjort på ett liknande sätt i NHL hade han legat på sjukhus nu, men då hade han å andra sidan inte vågat göra samma sak."

Myten om NHLs oskrivnar regler för män av män är enbart fjantig. Såna här tacklingar händer ju ofta även i NHL och killarna som utfört dom hamnar aldrig på sjukhus. Däremot kanske det skriks en del med kanadensarnas sedvanligt stora käftar. Både Ruutu och Jagr spelar ju i pytterinkligan så vi får väl se om Ruutu hamnar på sjukhus nästa gång deras lag möts...
Kommentera

Huge:

Här handlar det ju inte om en dutt i ryggen och att spelaren åker därifrån med uträttat ärende. Här handlar det om huvudlöst och vårdslöst spel från finnpajsaren och det borde renderat i en lång avstängning för avsiktligt skadande av spelare. Det handlar om respekt för med- och motspelare, det Ruutu visar upp är bara ren och skär idioti. Hade han gjort på ett liknande sätt i NHL hade han legat på sjukhus nu, men då hade han å andra sidan inte vågat göra samma sak.

Kommentera

Bonuz: nehe...vet de inblandade om saken?
Kommentera

Albert Hall: Håller med till 100%. Problematiken med spelare som står stilla ngn meter ut från sargen börjar visa sig mer och mer, när det gäller bedömningen från domarnas sida. Ibland får man känslan av att det utnyttjas av spelare som vet eller anar att en motståndare är på väg att ge en tryckare bakifrån eller snett från sidan.
Det är ofta som spelare åker ut för att man duttat till en motståndare lite lätt i ryggen, och den döende svanen kan åka därifrån med uträttat ärende, sas.
Tycker att du är inne på en intressant fråga när du talar om att "skylla sig själv".
När det t.ex gäller höga klubbor och andra utvisningsgrundande situationer där klubban är inblandad, så talar ju alla om att det är spelaren själv som är ansvarig för sitt redskap. Oavsett om förseelsen skett avsiktligt eller oavsiktligt. Samma sak borde ju egentligen gälla i motsvarande lägen, då det gäller sin egen kropp sas.
Hårddraget så borde alltså Jagr ha ansetts vara ansvarig för sitt eget agerande: att avsiktligt eller oavsiktligt ställa sig i en sådan position att denna inbjuder till tacklingar som kan ställa till med skador.
Kommentera

I mitt slumpmässiga hockeysurfande så råkade jag stöta på en blogg av Jarkko Ruutu. Han beskrver inte helt oväntat sin tackling som helt schysst. De som kommenterat bloggen snarast gratulerar honom också till en ren "hit". Många vitt skilda åsikter om detta tydligen.

Själv har jag en lite kluven åsikt om detta, trots att jag tycker att tacklingen var ren och Jagr får skylla en hel del på sig själv som glor för mycket på puck och sänker huvudet. Men å andra sidan så borde Ruutu ha hållt igen lite på slutet när han insåg att det var risk att träffa huvudet.

Sammantaget så tycker jag att hela fallet behandlats helt korrekt med dom regler som finns. Alltså fem minuter och matchstraff men ingen avstängning.
Kommentera

Karoliina: Det blir ingen läggmatch, inte Kronornas stil!
Kommentera

Karoliina: hallå, var är alla. Eko! eko! eko! (tomt här som f-n)
Kommentera

Frisco: hur skulle det vara med:'Epäreilun Pojan Ralli'. En riktig pärla till den kommande läggmatchen kanske. (nej, jag talar inte om damhokky:-)

Kommentera

Frisco: Nä men lite Hurriganes och 22 Pistepirko hade ju funkat.
Kommentera

Salle: Så du menar att de skulle kört Reilun Pojan Ralli med Reino Helismaa istället?
Kommentera

Halvkikar lite på Fin-Usa och la märke till en sak. Minst två gånger har dom kört Gyllene Tider (Flickorna på TV2 & Går och Fiskar) i speluppehållen. Nån som borde kolla lite i kartboken månne?

Kommentera

Bonuz: har du länktips till sidan där man kan studera rådande målvaktstatistik?
Kommentera

Finnarna har spelat riktigt bra tycker jag, vem vet det kanske blir dom vi får i finalen. Det skulle Henke gilla, spika igen mot Finland!! Ha ha ha!
Kommentera

Db_04: äsch, det blir som det kan. Det är ju trots allt bara hokky..

Kommentera

mattias - 74: sedär. En lexing med vokabulär från de mera obskyra sammanhangen.
Kommentera

Karoliina: de återstår å se hur de går men nog kommer finnarna att åka på nån smäll i OS de är ja säker på....för deras skull hoppas ja den kommeri gruppspelet...
Kommentera

Karoliina:

Spelar aldrig på Finland av hygieniska skäl :)
Kommentera

mattias - 74: dessvärre för dig så kommer inte scenariot Underskattning att inträffa. Det finska gänget är ruskigt sammanbitna och fokuserade just nu. Men visst och föralldel. Sätt alla dina pengar på motsatsen;-)
Kommentera

Huge:

Spelar ingen roll.. Finnarna har haft sitt roliga nu! Tror dom underskattar jänkarna och torskar med 7 - 0 :)
Kommentera

Frella: Äh, det är jag som uttrycker mig otydligt och är dum i huvudet.. :-)
Men finnarna hade nog gärna hoppats på Schweiz i kvarten, ifall det varit teoretiskt möjligt. Nu är det ju inte ens det, så jag vet inte vad jag svamlar om... :-))
Kommentera

Huge: Antingen uttrycker du dig otydligt eller så är jag dum i huvudet. Men hur skulle Finland kunna hoppas på Schweiz i kvartsfinal?
Kommentera

Karoliina: vi få väll se hur pass bra Lejonen går i slutspelet....
Kommentera

Frella: ähh, enligt Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, Smålandsnytt, Halmstads Halle Handa, Svenska Damtidningen och ICA Kuriren - slutar Finland som 7:a i Turin. Det är bara o böja sig och försynt tacksamma att vi alls fick vara med..Nere på jorden är vi Finländare alltid. Stadigt och ständigt:-)

Kommentera

Frella: Malmen börjar få kalla fötter.
Hade naturligtvis räknat med att som vinnare av gruppen få möta Schweiz i kvarten. Nu blir det istället USA, som tydligen är bättre än Sverige (hur nu det resonemanget gått till).
Och eftersom USA tydligen är bättre än oss, så blir det sannolikt respass för finnarna redan i kvarten.
Surt, sa räven.... :-)
Kommentera

Malmen: Dessvärre kan vi ju inte mötas i kvarten då det är tvåpoängssystem i OS. Som alla vet så piskar ju Sverige alltid Finland i större sammanhang. Vore iofs ganska skönt att ta ner hela nationen på jorden ännu en gång. Synd det är omöjligt att mötas i kvarten bara.
Kommentera

Det är väl med stösta sannolikhet klart att Finland får USA i kvarten. Finland klara gruppsegrare i grupp A och för att USA ska bli nåt annat än fyra i grupp B så ska Lettland ta in 16 mål vilket jag inte tror är möjligt.

Kommentera

Malmen: Finland kan inte möta Sverige i kvarten då det är teoretiskt omöjligt för oss att bli fyra i gruppen....
Kommentera

Malmen:

vad betyder gruppspelsmatcherna när man går inte ett slutspel?

Vi får se vem som jublar mest senare nästa v!
Kommentera

« · 680433 · »