En fråga från OS kvarstår. På kvällen efter Holm och Olssons guld viftade Peter Jidhe med en skumpaflaska i rutan. Frågan är hur mycket som han under sändningens gång hade nallat ur flaskan. Hade inte Albert "soon to be boss" Svanberg varit med i sändning och hållit i tyglarna så tror jag att det kunde blivit en riktigt rolig sändning.
Jidhe: "Ska vi inte fira gulden med lite MER skumpa" Svanberg: "Nej, nu tycker jag att vi sparar lite tills herrarna kommer på besök imorgon"
knaskamilla: Jihde var ju konsekvent genom hela intervjun med att aldrig falla in i ngn sorts underdånighet gentemot vår monark. Tror snarare att det var väl planerat och knugen verkade iaf inte ha ngt emot det hela. Tror att han faktiskt tyckte det var ganska kul...
Poffa: Konsekvensen var att han aldrig blev underdånig i sitt sätt, det var det jag ville ha fram. Tycker han skötte det bra. Respekt mot monarkin kan jag förstå, men jag förstår inte hur man kan vara respektlös mot landet genom att dua kungen.
Kungen är den främste representanten för landet Sverige. Om man är respektlös mot Kungen är man det även mot Sverige i mina ögon.
Om man skändar den svenska flaggan genom att använda den som ett tecken för nazism osv. är enligt mig samma sak. Flaggan och Kungen är tecken för Sverige, är man respektlösa mot dessa är man det även mot Sverige.
Poffa: Tycker det inte går att dra några paraleller med vad du skriver tyvärr. Låter det inte lite hårt dra liknelser med nazism om man skulle dua kungen?
Det innebär ju att Jihde då skulle vara nasse eftersom han duade honom en gång.
Poffa: Tycker det inte går att dra några paraleller med vad du skriver tyvärr. Låter det inte lite hårt dra liknelser med nazism om man skulle dua kungen?
Det innebär ju att Jihde då skulle vara nasse eftersom han duade honom en gång.
Poffa: Håller med dig i princip, men i just detta fall tycker jag det var OK. Det var en mkt avslappnad och lättsam ton i intervjun och kungen bjöd på sig själv. Jihde fick in sitt "du" på ett ganska naturligt sätt i intervjun. Nu blandade han ju upp det med några "kungen" lite här och där så balansen blev ändå rätt bra. Tror att Jihde nog är en av de få som ror iland en så´n här historia genom sitt ändå rätt charmiga och rättframma sätt. Inför Gud fader är vi väl alla smålänningar. Inte ens en avlägsen släkting till en hitplockad fransk fältmarskalk kommer undan. Däremot tror jag att Tarras-Wahlberg et concortes nog inte var speciellt roade (eller så var dom det...) :-)
Jidhe: "Ska vi inte fira gulden med lite MER skumpa"
Svanberg: "Nej, nu tycker jag att vi sparar lite tills herrarna kommer på besök imorgon"
My guess is that we will never know the truth!