Olympiska spelen

4012 inlägg · 52 ämnen

Skidskytte

« · 678541 · » Till forumet

Sv: Skidskytte
Kommentatorn är kass. Han tar ju inga referenspunkter i skogen likt Strömmer/Rönnlund. Han yrar ju bara om hur mycket tid det är kvar hela tiden. Tänk så spännande det var när Firma Strömmer/Rönnlund hela tiden gav referenser.........
Kommentera

Frella:
Härligt! Då har vi minst ett av varje, och vi ligger fortfarande före Norge i medaljligan, eller har de fått nåt mer guld?
Kommentera

NuMo: Underbart! Skönt att hon fick lite revansch efter debaclet i inledningsloppet. Heja Sverige!
Kommentera

Db_04:

vad har du druckit ???
Kommentera

Frella: Ja, nu verkar silvret vara klart. Härligt.
Kommentera

Db_04: Blir med största sannolikhet ett silver...
Kommentera

piff: blir ingen medalj för olofsson... och de blire nog inte heller ihelgen...
Kommentera

NuMo:
Även om hon inte kommer på pallen idag så har hon ju ett bra läge inför jaktstarten. Spännande, spännande!!
Om hon sätter första och sista skottet kan det bli en riktigt trevlig dag. På lördag är jaktstarten tror jag..
Kommentera

piff: Två just nu, men det är inte säkert att hon hamnar på pallen. Bra gjort av Olofsson i vilket fall som helst. Synd att hon fokuserar fel på första skottet varje gång bara.
Kommentera

NuMo:
Oja! en bom i liggande, första skottet idag med. Fullt i stående!
Med hennes fart i spåret kan de bli riktigt bra!
Kommentera

piff: Nu Jämarna finns det en god chans.
Kommentera

Ryska silvermedaljören från i måndags har åkt fast i dopingkontroll..
Kommentera

Vi får inte glömma att även Anna-Carin Olofsson kan ta en bra plats i dagens lopp 7,5 km.
I förra OSet såg resultatet ut såhär;

1) Kati Willhelm, Tyskland
2) Uschi Disl, Tyskland
3) Magdalena Forsberg, Sverige

Senaste VM:

1)Uschi Disl, Tyskland
2)Olga Zaitseva, Ryssland
3)Olena Zubrilova, Vitryssland
10) Anna-Carin Olofsson, Sverige
Kan det var så att de kommer bli en tysk medalj denna gång med? ;)
Kommentera

fyfan, de sköt faktiskt jäkligt bra idag! De är trots allt lagmässigt 4e bästa lag i världen... haha, det var ett hemskt löfte egentligen.
Kommentera

Slitwargen:
Hehe, det får vi komma ihåg ;)
Kommentera

piff: De brukar vara mycket bättre indivduellt än så här... Rent utav dåligt av vitryssarna idag, de har inte toppat formen det minsta. Framförallt åkte de alldeles för långsamt mot deras kapacitet!
Många säger att de är dåliga indivduellt... det är en myt bland deras herrar(bland damerna är det sant), men de brukar ofta hamna runt 10-20 med sina åkare.
Nu är alla deras åkare i dålig form och om de hamnar på pallen i stafetten så ska jag åka och kolla på alla Leksands hemmamatcher i kvalserien!
Kommentera

Slitwargen:
Vitryssland är alltid bra i stafetter. Det finns mycket rutin i det laget. Ensamma är de inte sådär väldigt bra men tillsammans är de en medaljkandidat om allt stämmer..
Kommentera

Ser att han blev 55a också... Men bättre än min outsider Dratchev som kom 63a med bara 3 bom:S
Ser inte bra ut för Vitryssland inför stafetten iaf...
Kommentera

Stigsson: haha, ajdå, då finns risken för att han tar ett ganska osmart beslut!:O Men Pichler verkar ju styra med järnhand och han vet nog vad han gör!:)
Kommentera

Slitwargen: Ekholm startade ju näst sist så hur du ska hitta sex man som ska gå förbi Bergman på en startande låter svårt :-)
Kommentera

Slitwargen:
Hehe, tänkte inte så långt. Bra att det finns de som inte är helt väck som jag ;)
Kommentera

piff: och eftersom han låg på 55e plats när Ekholm gick i mål är det nog inte ens troligt att han får vara med på jaktstarten=D
Kommentera

Stigsson:
Mmm helt rätt! Även om han känner sej ok inför jakten ska han hoppa den. Han är såpass viktig i det laget.
Kommentera

piff: Samtidigt är det ett virus som går runt i OS-byn som kommer och går väldigt snabbt, men han blir ju lätt smittad igen om han tar ut sig för mycket... Som idag kanske, eller en eventuell jaktstart.
Kommentera

piff: Om han har haft feber tycker jag att han ska kliva av jaktstarten på lördag och satsa allt på att hjälpa laget på stafetten på tisdag.
Kommentera

Slitwargen: Faktum är iaf att Börjesson hamnade på pallen en tävling för 3-4 år sen om jag minns rätt(eller så blev han 4a!?) men sedan dess har han haft otaliga problem med skador och sjukdomar och åker långsammare än någonsin numer....
Kommentera

Slitwargen:
Det är väl ett tag kvar tills det är stafettdags.
Kommentera

Jacob Börjesson är också med som reserv. Han har varit som bäst 42:a på VM 2003 och var även med i stafetten (Sverige 7:a) det året.

Kommentera

Stigsson: Jakob Börjesson finns med i truppen, men han åker ju knappt snabbare än mig... Så C-J får hålla sig frisk tycker jag!
Kommentera

Vet ej om vi har mer än fyra man med oss. Måste kolla upp det.

Kommentera

Stigsson: På Eurosport sa de att han hade feber igår och var tveksam in i det sista på att starta... Men tydligen så kände han sig rätt pigg i morse och ville inte missa loppet.

Mattias skytte var oerhört imponerande, men han brukar åka bättre än så här... Man måste vara nöjd efter en sådan prestation i sitt första OS!
Kommentera

piff: Det är väl dom som körde idag. Ekholm blir fjärdeman.
Kommentera

Stigsson:
Vilka är det som ska köra stafetten?
Ferry, Bergman, Nilsson och nån mer..?
Kommentera

piff: Mattias Nilsson slutar 8:a det är väl ungefär hur bra som helst med hans mått mätt. Men C-J Bergman måste ju vara sjuk, han tappar 1.40!! på sista spurtvarvet bara! Oroande inför stafetten.
Kommentera

Mattias Nilsson åtta! Det var nog inte många som hade väntat sej det.
Sverige ligger fortfarande före Norge i medaljligan. Kan knappt tro det.
Kommentera

Linnea:
Lägger sej på en 12e plats.
M.Nilsson skjuter fullt båda gångerna. Får se vart det slutar
Kommentera

piff: Synd det, han verkade ju ha i alla fall en hygglig chans på en bronsmedalj idag. Men de har ju fler chanser.
Kommentera

Linnea:
Ferry bomar bort sej. De två sista skotten två blev två bom
Kommentera

NallePhu: Men han åker ju som en pensionär efter vad det verkar. Ferry också fullt, kanske bättre chanser på honom.
Kommentera

piff: Intressant C-J Bergman drog dit fullt hus 0 bom
Kommentera

Slitwargen:
Frode en bom i stående, men med hans fart i spåret är en pallplats inom räckhåll..
Kommentera

Nu ser jag att jag missade Alexander Wolf, men det var för att jag inte trodde att han skulle få åka... Men nu gör han det och har även han medaljchans!
Kommentera

ojojoj, Andresen skjuter fullt i liggande... Nu blir han livsfarlig!
Kommentera

piff: skandal att SVT inte visar början av loppet! Det blir eurosport istället...
Kommentera

Slitwargen:
Carl-Johan, om han skjuter fullt och åker bra i spåret kan det gå bra.
Poirre (eller hur det stavas) är en bra utmanare till Björndalen och tyskarna är alltid bra i skidskytte.
Kommentera

Bara för att vi har fått två guld nu ska ni inte lugna ner och sitta vid datorn resten av dagen... 13:30 börjar sprint i skidskytte för herrar!

Vi har ingen särskilt stor medaljchans, men om någon av våra tre hyfsat snabba åkare skjuter fullt så är de nog på pallen iaf, men deras skytte i lördags imponerade ju inte särskilt mycket:P

Dags att tippa favoriter denna tävling också då:

1: Ole Einar Björndalen
Han såg otroligt stark ut både i åkning och skytte på distansen och är dessutom grym på mästerskap.

2: Michael Rösch
En liten överraskning skulle det nog vara, han ligger högt upp i världscupen, men det är trots allt den första säsongen han är med på allvar i toppen och hans allra första mästerskap... Men jag tror att han blixtrar till rejält!

3: Sven Fischer
Han är gammal, rutinerad, säker, snabb och vet precis vad som krävs för att ta medaljer...

Andra kända tänkbara medaljörer:
Tchepikov(4a på distansen), Greis(2a på distansen, men han tror jag skjuter bort sig idag), Ricco Gross, Frode Andresen, Halvard Hanevold, Raphael Poiree, Pavel Rostovtsev.

Mina outsiders:
Vladimir Dratchev, Vitryssland
En av de äldsta åkarna, men han blixtrar till då och då med topplopp och banan passar honom...

Vincent Defrasne, FRA
Vanligtvis en väldigt duktig skytt, men på distansen åkte han istället riktigt snabbt och sköt sämre... Får han till skyttet igen...

Maxim Tchoudov, RUS
Yngsta ryssen i laget, som säkert är sporrad över de andra ryska framgångarna i OS och är en rätt bra skytt och ingen dålig åkare heller...

Carl-Johan Bergman, SWE
En skön värmlänning som har hög kapacitet och började säsongen bra tills han blev sjuk i december... Nu börjar formen komma tillbaks och han kan skjuta riktigt bra, men hur är det med nerverna?

Zdenek Vitek, Tjeckien
Har inte gjort särskilt många bra resultat senaste åren, men jag har på känn att någon halvbra nation har en åkare som kommer slå igenom och Vitek åkte rätt snabbt för att vara sig själv på distansen.

Övriga svenskar:
Björn Ferry
En före detta lagkamrat i längdspåret till Elofssoni Umeå som bytte sport för några år sen... P.g.a. detta är han en väldigt ojämn skytt trots att han har förbättrat skyttet mycket på senaste året... Men det har också gjort att han inte är lika vass i spåret längre... Öppnar ofta långsamt, men på slutvarvet är han en av de snabbaste!

Mattias Nilsson
Har vunnit junior-VM i skidskytte och har etablerat sig i världscupen... Men han har aldrig riktigt slagit igenom sådär totalt som man hade kunnat önska sig, även hans skytte har varit väldigt ojämnt! Lång och smal och ganska snabb i spåret iaf.

David Ekholm
En kille som slagit igenom i år. Han håller sig numera ofta vid platser runt 20-35 istället för 45-70 som han hadeförut... Har alltid varit en duktig skytt, men det som skiljer honom nu från tidigare år är att hans åkning blivit bättre, men den räcker ändå inte till för den absoluta toppen här i OS.

Nu har jag troligtvis glömt några stycken, men de får ni allt hitta på egen hand!;)
Kommentera

Albert Hall: Ja, det var ett långt och uttömmande svar som jag instämmer i.
Men du har väl ändå glidit från ämnet en aning. Vi talade väl om Magda och ifall hon är vår mest överskattade idrottare genom tiderna.
Att sen en massa tomtar röstar in henne på 10-bästalistan över våra bästa idrottare genom tiderna alla kategorierna säger vär mer om historielösheten hos röstarna än Magdas egna prestationer i sig.
Det är dessutom svårt att sia om hon verkligen var sämst när det gällde som bäst. Hur många OS deltog hon i under sin karriär, jämfört med många av de andra du räknar upp?
"Misslyckades" inte många av de andra också i åtminstone något OS dom deltog i?
Har inte så bra koll på detta, men ngn kan säkert kolla upp det hela?
Du tar ex Gärderud som exempel. Vill minnas att han också ofta vek ner sig när det gällde stora mästerskap, och vinsten i OS får nog mer läggas på turkontot då Baumgartl föll på sista hindret då denne var på väg att passera svensken på upploppet.
Magda var kanske inte lika STOR som idrottsman/kvinna i jämförelse med många av dina exempel, men att hon skulle vara vår mest överskattade någonsin tycker jag är överdrivet.
Kommentera

Huge:

Såklart finns det många andra som alltid vikit ner sig under OS (eller för den delen de största tävlingarna i just deras idrott), men dom räknas knappast till Sveriges bästa genom tiderna.

Vad kännetecknar killar och tjejer som Björn Borg, Ingemar Stenmark, J-O Waldner, Gunde Swahn, Stefan Edberg, Mats Wilander, Bernt Johansson, Tomas Wassberg, Anders Gärderud, Sixten Jernberg, Stellan Bengtsson, Kajsa Bergqvist, Gunder Hägg, Tomas Gustafsson, Gösta "Fåglum" Pettersson, Carolina Klüft, Pernilla Wiberg, Gunnar Larsson, Stefan Holm, Annika Sörenstam, Gert Fredriksson, Ulrika Knape, Toini Gustavsson och Ingemar Johansson? Jo, bäst när det gällde. Ja till och med Ragnar Skanåker och Annichen Kringstad. Snart även Anja Pärsson. Då har jag inte ens nämnt någon lagidrottare.

Visst Magda var för det mesta suverän i denna lilla sport för misslyckade skidåkare. Inget snack om den saken. Fast för mig kännetecknas en stor idrottsman är att vara bäst när det gäller som mest. Det var inte Magda. Hon vek ner sig totalt. En visserligen glad och trevlig människa som alla journalister kärade ner sig i, men trots allt en loser.

Att hon sedan blev inröstad på listan över de tio största svenska idrottarna någonsin på idrottsgalan för några år sen var ju direkt löjeväckande.

Annars håller jag med om brädåkarna. Även om sporten har oerhört mycket fler utövare än skidskytte.
Kommentera

Albert Hall: Det finns många exempel på idrottare som inte lyckats just under OS, och som varit stora favoriter till guldet.
Men det har väl inte så mkt att göra med ditt ursrpungliga påstående att hon skulle vara en överskattad idrottskvinna.
Meriterna talar för sig själva i en visserligen ganska smal idrott, men där konkurrensen ändå relativt sett är tuff.
Samtliga vintersportnationer har väl ändå skidskytte på agendan, vilket visar att det ändå är en bred gren.
Fenomentet att skriva upp rätt "okända" grenar i media, bara för att en svensk lyckas, är ju inge nyhet direkt.
Men detta ska väl i sig inte förta prestationen av utövaren.
Ditt dösnack om utseendet ger jag inte mkt för. Nu vill jag inte stå och bedöma folks utseende, men ex vårt löparlöfte Sara Wedlund blev väl minst lika uppmärksammad i media om jag inte missminner mig.
Och då var det för löparprestationen, och knappast för utseendet.
Så din teori haltar en aning.

Om du istället hade valt ex snowboardåkare som bevis på en överskattad utövare, då hade jag förstått dig bättre.
Maken till överskattade barnrumpor får man ju leta efter:

6 miljoner i bidrag från SOK för att åka på läger och softa med polarna.
Det är ju så himla häftigt att åka bräda, med byxorna nere på halva arslet.
Att TÄVLA i brädåkning är ju gubevars inte grejen liksom, det är ju själva upplevelsen som är det viktiga.

Nä, lägg dom millarna på ngt vettigt, istället för att sponsra en massa snorvalpar och förvuxan tonåringar som gillar att glänsa med utrustningen men inte gärna vill tävla mot varandra....
Kommentera

Albert Hall: Tja, frånsett jämförelsen som bästa idrottsman genom alla tider så stämmer nog allt det övriga. Utan konkurrens, dessutom!
Kommentera

« · 678541 · »