Förvånas återigen över hur den svenska regelboken är skriven. Ser nämligen holmgången mellan HV och Frölunda och det är rätt uppenbart att domare Persson är den främste upphovsmannen till den heta stämningen och underhållningen på isen.
Först släpper Persson en solklar slashing av Petrasek på N.Andersson, trots att han står en meter ifrån. Plüss slår ner Petrasek som hämnd, men Tukio och Petrasek åker ut två min, Petrasek antagligen på kompensation. Men den största skandalen är väl när Tukio kastar handskarna och vevar på Jens Karlsson efter att en Frölundaspelare kört över Liv. Karlsson utdelar inte ett enda slag i hela fighten och behåller handskarna på. Men båda får matchstraff. Oacceptabelt i min värld och hade man suttit/stått på läktaren hade man varit mer än lovligt galen, en Terror-Tommy hade inte varit långt borta om man säger så.
Hur kan först och främst ett slagsmål rendera 5 min medan en livsfarlig slashing ,som ofta renderar mindre eller större skador på ben i kroppen, rendera i två eller som i detta fallet ingen utvisning öht? Och hur kan man vara så feg att man tar ut båda på matchstraff då det är uppenbart att de ena bara försvarar sig?
Frella: Jag fattar INTE vad Herr Persson gör i elitserien. Man måste ju ha märkt att han inte är något att ha. Eller är det kasnke så hemskt att det är så få domare som har den höga standarden som behövs?
piff: Jag vet inte. Så dålig tycker jag inte han är. Alla domare har dåliga dagar och bra dagar. Trodde idag var en bra dag tills han tappade matchen totalt.
Dragan 2k: Visst han var helt ok men när han gör minsta lilla fel så tappar han hela matchen. Det ska han inte göra. Elitserien behöver fler bra domare!!
piff: Danielsson var inte så bra i Globen heller. Hans nolltolerans när det gällde hakninga,slashing och interference var lika bortblåsta som småländska träd efter Gudrun.
Dragan 2k: Matchstraffet på Jensa var dock bedrövligt uselt. Han står ju bara och tar emot smäll efter smäll. Matchstraffet på Frölundespelaren var självklart. Vad Persson gör för bedömning i skedet efter det kan jag bara inte förstå. Pinsamt!
mikaelkarlsson: Nej det kan de inte. Då är ju frågan vad ska domarna göra under den tiden under seriens gång när de inte har någon match eller nånting annat relaterat med hockeyn?? Lära upp andra nybörjare hur man blir en bra domare??
mikaelkarlsson: Nej absolut inte!! Hur många huvuddomare skulle man sattsa på då tro du? Runt åtta st och några fler linjemän. Var det föresten inte så att de skulle börja med fyrdomarsystem i ES?
piff:Var på hockey i Finland för två år sen (TPS mot Jokerit) då dom hade fyra domarssystem och det såg ut som om de båda huvuddomarna försökte bräcka varandra, kanske bara var just den matchen. Ja annars 8-10 vore väl ganska bra tror jag.
piff: Tommy Töpel svarade väl på den frågan i Hockeyligans Frågor & Svar för ett tag sedan. Han sa då att det inte var aktuellt i nuläget, då Finland testat men att det inte föll så väl ut. Jag vet inte men det faller inte så jävla väl ut nu heller, då den ena domaren är sämre än den andra. Och varför går man ut med nolltolerans då den enda som följer de direktiven är Lärking?
Proffsdomare med månadslön och tvådomarssystem är nog den enda vägen, för hur det än är så kommer domarna lite mer på efterkälken varje år då spelet blir snabbare och snabbare.
Hälge: Han påstår alltså att Karlsson till slut ger tillbaka? Jag missade tydligen den händelsen. Eller menar han när Karlsson duckar så att Tukio står på näsan? Ett oerhört fegt grepp av Karlsson förstås...
Hälge: Det blev ju ett gäng situationer som bidrog till att, om man inte vore neutral inför dessa två lag, hade varit bindgalen på läktaren. Många solklara slashingar delades ut, oftast ganska grova sådana, utan att en enda resulterade i utvisning. Tänker då på Hannulas på Salo, då pucken befann sig nere i sargen. Petraseks på Andersson. Melin på vem det nu var. Och Livs yxhugg i ryggen på S.Karlsson. Alla dessa saker, tillsammans med Cross-checkingen i ansiktet av Koivisto är samtliga händelser som jag iaf ser betydligt värre på än ett jävla slagsmål. Matchstraff på Petrasek, Koivisto och Tukio hade väl iaf enligt mig varit berättigat.
Frella: Visst är det så och det som gör mig så irriterad är just det att han åker på en 5-min. utvisning när han står och tar emot flera slag medan Koivisto får 2+2 för en cross-checking.
Jag tycker att det är riktigt dåligt, tur man satt och var neutral. Annars hade väl grannarna trott att det skett något brottsligt i lägenheten. :-)
Hälge: Så är det ju, inte utan att man trots allt har förståelse för de som till slut inte kan hantera ilskan och skickar in flaskor på isen. Har ju varit nära några ggr att spärren lossnat kan man väl påstå, kanske tur den inte gjort det än =)
Lite tragiskt är det ju att man får vedhuggas bäst man vill i svensk hockey, och knappt straffas för det. Medan om man slåss oftast får matchstraff och rätt ofta 1-2 matcher extra på det. Sen får Thomas Andersson stå i Tv-studion och snacka hur mycket han vill om att vi inte vill ha slagsmål i svens hockey. Det är knappast där det största problemet är, utan snarare "klubbvåldet".
Hälge: Underbart han säger " jag såg slashingen men trodde den träffade klubban".... jaha e det mindre slashing om den skulle träffat klubban som handen?
Frella: Ja, men det är inte så lätt att vara domare när det är ett sånt här "derby". Man kan väl inte klaga på domaren hela tiden!!! Sen har han ju bara vart domare i lite över än ett år. Man kanske skulle låtit en annan domare få döma matchen,med lite mer erfarenhet. Då hade det nog inte vart så mkt klagomål.
Theodore: Sen är det väl så att alla som klagar på domarna, inkl. jag själv, kanske skulle prova på och döma själv nån gång. Så väldigt lätt kan det inte vara, och så länge vi inte får proffsdomare så kommer problematiken att bestå.
piff: Det är ju det jag menar. Inför proffsdomare NU! Sen är ju domarna bara människor de oxå och att missa något är mänskligt, även om jag har svårt att förstå hur han kunde missa, eller släppa ovannämnda slashing.
"Tappade domaren matchen eller är det spelarna som inte kan sköta sig?"
Det är nog lite utav varje skulle jag tro. Men det är nog svårt tror jag för en domare att hålla en och samma nivå i en ojämn match. Även om dom anstränger sig så gott dom kan.
Frisco: Det var ju meningen att Rönnmark genom dessa div1-matcher skulle få lite matchvana inför hans VM-dömande.
Men av detta blir det tydligen inget av enligt [url=www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2244&a=515223&rss=1402] denna artikel[/url]. Vad säger man om denna såpa? Bedrövligt skött av förbundet säger jag men det är ju bara en åsikt...
Först släpper Persson en solklar slashing av Petrasek på N.Andersson, trots att han står en meter ifrån. Plüss slår ner Petrasek som hämnd, men Tukio och Petrasek åker ut två min, Petrasek antagligen på kompensation. Men den största skandalen är väl när Tukio kastar handskarna och vevar på Jens Karlsson efter att en Frölundaspelare kört över Liv. Karlsson utdelar inte ett enda slag i hela fighten och behåller handskarna på. Men båda får matchstraff. Oacceptabelt i min värld och hade man suttit/stått på läktaren hade man varit mer än lovligt galen, en Terror-Tommy hade inte varit långt borta om man säger så.
Hur kan först och främst ett slagsmål rendera 5 min medan en livsfarlig slashing ,som ofta renderar mindre eller större skador på ben i kroppen, rendera i två eller som i detta fallet ingen utvisning öht? Och hur kan man vara så feg att man tar ut båda på matchstraff då det är uppenbart att de ena bara försvarar sig?