Westerlind: Ett underbart inlägg. Håller fulllständigt med om att grundserien mest liknar en transportsträcka i dagsläget. Man gäspar sig fram till jul. Det finns liksom inget spänningsmoment kvar. Nej nuförtiden är det bara kassörerna som gnuggar händerna över intäkterna, åtminstone i Karlstad, Jönköping, Göteborg och Malmö. I fallet Malmö inviger dom ju om nåt år en helt ny skapelse i Tower Arena vid öresundsbrons fäste. Vilket säkert drar publik. Men tittar vi på stockholm så ser vi en utveckling åt det andra hållet. Där säger folk i från i stället för att tiga och mata klubbarna med pengar. Det är ju sååå tragiskt att se ett halvtomt Globen. Inte ens ett normalt sett glödhett sthlms-derby drar publik längre. Det är oroväckande. Att som pappa ta med sig sina två söner på match kostar skjortan i huvudstaden. Det slinker lätt iväg ett par hundringar på en kväll. DIF och AIK måste ta sitt ansvar. Idag vill inte medelpubliken bara ha hockey utan även någonting mer. Dessutom är det hutlöst vilka priser det är på biljetterna. Även fansen säger ifrån snart, det är dags att vakna - NU! Innan det är försent.
Kapa Elitserien till 22 omgångar före jul och flytta ner 11:an och 12:an till Superallsvenskan. Slopa derbygrupperna. Ingen människa blir klok på alla dessa uddlösa matcher. Folk ska längta till ett derby, det ska skapas ett sug. Lagom är bäst. Det skulle innebära att 10st lag spelar vidare i ES efter jul. 8st lag till slutspel. 18 matcher efter jul och totalt alltså 40 matcher samt ett nervkittlande SM-slutspel i bäst av sju matcher i kvarts-semi och final. Uppehåll vid juletid. Bandyn bör förbli helig på annandagen. Låt spelarna få hämta nya krafter och vila upp sig under denna högtid. Det minimerar dessutom risken för skador.
Hockey ska vara roligt att titta på, men just nu känner man mest en fadd smak i munnen åt spektaklet.
Vem fasen vill ha julafton varje dag året runt? Inte jag i vartfall!
Kan fotbollen så kan väl hockeyn? Det som sker nu är bara trams.
Enda positivt med derbygrupper är för oss exilsupportrar som har möjlighet att se sitt hemmalag fler gånger... som att fbk har fått åka till sthlm fler gånger än förr.... Annars har jag inte mycket för det, eller det borde i alla fall inte de i samma grupp som fbk ha gillat... *ler*
westerlind: En miljon + hemmahallsfavör enda till finalen, kanske man inte skall förakta.
Tror att det slår ut både diplom, pension och en rejäl medalj.
Har svårt att se hur flera medaljer under samma säsong skulle kunna ge något direkt uppsving för hockeyn. Troligtvis får den ena medaljen Kalle Anka karaktär. Något artificiellt som man gömmer längst in i byrålådan och kanske inte ens visar för barnbarnen när den dagen kommer.
Det är SM som gäller och det blir det nog oerhört svårt att ändra på.
Frisco & Lumber Jack: Har själv känt samma tragiska biverkningar... Men, ni har gett mig en idé - Varför inte göra som Quebec med flera? Sälj hela Luleå Hockey: Helst till en finsk köpare, annars går Estland eller Lettland bra.
Tyvärr får vi då inte uppleva så mycket finlir från lulegrabbarna framöver - men vi får väl lära oss att leva med det...
westerlind: Som någon annan hann skriva före mig så delades en miljon ut till säsongens vinnare av grundserien. Borde väl varit klart redan runt omg. 35-38, eller?
Man kan ju bara skatta sig lycklig att inte seriesegern även innebar ett SM-tecken. Då hade bara de närmast sörjande sökt sig till arenorna de sista 12-15 omgångarna. Detta var ju också den primära orsaken till varför man gick ifrån SM-serierna på 70-talet. Publiksiffror under den andra hälften av SM-serierna var oftast sämre än de som man ser i allsvenskorna idag.
Något som annars ligger mig varmare om hjärtat, är att få till en permanent SuperAllsvenska på 10-12 lag. Det är här de stora förlorarna i svensk hockey håller till idag. Lag som Björklöven, Skellefteå, Leksand, Rögle har hyfsat hemmastöd om motståndet är namnkunnigt. Det blir de knappast när man i var och varannan match försvinner ut i spenaten och möter lag som inte har en chans att nå ES. En permanent Superallsvenska skulle också underlätta för gamla "plantskolor" som Västerås och Örebro att göra en 100% satsning när det gäller sponsorer. Vilken sponsor är intresserad av att profilera sig i en serie som knappt drar 1 000 i snitt? En permanent Allsvenska är ju också vad poplag som Halmstad behöver för tillföra något både till sig själva som serien de spelar i.
Så vill man göra något i stort för svensk hockey så är det inte förändringar i ES som är det mest akuta.
Ja 12 matcher mot Luleå på en säsong verkar ta bort delar av min hjärna. Det ska naturligtvis vara Henrik "SF" Zetterbergs lag från den illaluktande förorten till Sundsvall......
L J: Jag tycker också att resorna till Timrå de senaste annandagarna varit en höjdare. Men de kan de väl ha kvar ändå. Vi har inte druckit glögg utan ätit julbord med tillbehör på bussen två år i rad.
Brynäs-Luleå-MoDo och Luleå har varit i samma derbygrupp denna säsong.
När jag tänker efter har du rätt, Luleå är alltid en plåga att se. Men mellandagsmatcherna mot TIK är en höjdare, (kanske för all glögg...).Fast det är väl bara den ena av dem som är derbygruppsmatch, eller?
Lumber Jack: Jag tycker inte att derbygrupperna är speciellt roliga. Har aldrig tyckt det. Jag kanske inte har fattat vad det är för roligt med att se Luleå en gång extra i Kempis varje säsong? Nej mitt förslag är att ta bort skiten. Däremot tycker jag att elitseriens alla matcher är en njutning. Även när MoDo vinner skotten mot Södertälje med 42-12 men förlorar matchen med 1-3.
Från och med den just avslutade säsongen får vinnade lag av ES en miljon svenska riksdaler, ett ganska fint diplom.
Vad det gäller en enda lång transportsträcka tror jag inte AIK, SSK, LHF, BIF, LHC och TIKs fans tyckt det i vinter, kniven mot strupen nästan hela säsongen. I den andra änden slogs MoDo, HV och DIF om andra platsen. För Frölunda och i viss mån Malmö var det däremot lite av en transportsträcka långa tider.
Derbygrupperna kanske är orättvisa, men fan så roliga.
Brute: Missförstå mig inte - jag älskar slutspelet. Jag vill bara hitta något sätt att premiera vinst i Elitserien, så att det blir mer prestige och kamp i matcherna före jul.
Jag tror inte på "en Cup-turnering utanför SM": Förslaget var att med befintligt seriesystem ge en titel även till de som vinner serien. OK, låt slutspelet ge SM-guld, men ge även ES-segraren något fint - ett diplom kanske? ;-)
westerlind: Med "utarmad" menade jag det som du och GLMC vidrör, en ES utan riktigt intresse som håller på att försvinna riksmedialt. I någon av de andra gb:na påstås att DN släpper SM helt så fort Sthlm-lagen försvunnit. Premuneranter av denna, Sveriges största morgontidning har fått hålla tillgodo med notiser efter kvartsfinalerna. Frågan är ju om serieupplägg eller antal omgångar kan göra så mycket åt den saken. Publikmässigt har vi fått en förskjutning från storstadsområdena till landsorten. Eftersom ingen klagade högljutt när förhållandena var de motsatta, så har jag lite svårt att inse problematiken nu. Hockeyn står sig stark i Sverige, trots att vi brandskattas hårt på de bästa spelarna, år efter år.
Ifråga om hur intressant ES är innan jul, så är det ingen större skillnad emot när det spelades 36 omgångar. Det hela avgjordes då liksom nu i omgångarna efter jul. Två lag till Allsvenskan efter jul gav ju oftast ett nytt perspektiv på höstsäsongen. Men detta var ju inget självklart. Exempelvis sladdade ett lag betänkligt redan i inledning, så spänningen handlade i stort bara om vem som skulle få den andra allsvenska platsen och vilka lag det handlade om stod oftast klart på ett tidigt stadium det också. Säsongen 87/88 snittade ES 4 339 och det är ju inget intresse att skryta med. Idag är snittet nästan 1 000 högre!!!
Tror du att det finns intresse för en Cup-turnering utanför SM? Tittar man på fotbollen så blir man närmast mörkrädd och då står ändå spel ute i Europa som en extra bonus. Något som inte alls har någon attraktion inom hockeyn. Att SM avgörs i Cup-form (slutspel) är ju en befäst position inom hockeyn sedan 1922. Det förekom några helt misslyckade upplägg med SM-serier under 50, 60 och 70-talet, där den moraliske vinnaren tog hem SM. Publikt höll detta på att ta knäcken på svensk hockey. Dagens publiksiffror och intresse är närmast astronomiska jämnfört med den tiden.
När det gäller SM-slutspel handlar det också om ett mycket lyckat koncept som oftast drar fulla hus med några undantag. Att ta bort SM ur det befintliga upplägget vore att slakta den mest lyckade instansen i svensk hockey. Och det tror jag inte på något sätt skulle gynna någon utveckling i positiv riktning.
Vill man få till förändringar bör man nog klaga när ES uppvisar vikande tendenser. Exempelvis 76/77 (3 887), 84/85 (4 085), 85/86 (4 372), 87/88 (4 339) eller varför inte 96/97 (4 493)? 96/97 var det fulla hus när DIF och AIK möttes i Globen. Möjligen var det av riksmedialt intresse för inte klagades det då, som det gjort i år. Men Svensk hockey är ju betydligt mer än ett par fullsatta Globen, även om media försöker kringgå detta. Hade DIF och AIK nått upp i publiksiffror som på tidigt 90-tal så hade vi haft Europas i särklass publiktätaste liga. Nu blev vi det ändå och det kanske säger lite om vilket intresse hockeyn har i Sverige även om media i år valt att belysa ES ur en annan synvinkel.
Den första ändringen jag skulle ta emot med öppna armar är slopandet av derbygrupper. Inte för att dessa längre drar fulla hus i Globen, utan för att de är osportsliga och inte har något berättigande i svensk idrott av riksintresse.
Brute: "Utarmad" ES har jag väl inte sagt? "Högkonjunktur" har däremot Jonas Birgersson på Framfab pratat om. Evig. ;-) Att ES just nu har högkonjunktur är trevligt, men bara därför kan man inte slå sig till ro, eller hur?
Jag har läst igenom ditt resonemang och tycker det ser vettigt ut. Tror ändå du håller med om att ES före jul är en ganska avslagen tillställning.
Just nu kommer jag inte på någon färdig lösning, men något som skulle göra Elitserien intressantare skulle jag välkomna. Det förslag jag kan ge har tagits upp förut, men jag säger det igen: Ge segraren av ES en prestigefylld titel:
ELITSERIEN SEGER = SVENSKA MÄSTARE SLUTSPELET SEGER = SVENSKA CUP-MÄSTARE
Namnen är inte det viktiga: Det är dels att göra ES intressantare, dels att hedra dem som många tycker är de moraliska vinnarna - seriesegrarna.
Alltså, ES i sitt nuvarande upplägg ökar för femte säsongen på raken. För första gången i ES-historien så ökar man för femte året på raken. Ger väl en liten blick om hur långa konjukturer som funnits inom ES? Årets snitt är väldigt högt för ES, vid endast tre tillfällen har det noterats ett väsentligt högre snitt än idag.
Farhågorna hade väl istället fått lite mer substans om det jämrats om dem 96/97, första säsongen med nuvarande upplägg. 4 493 är den femte sämsta noteringen i ES:s 27-åriga historia. Så märk väl att både 10-lags ES som 12-lags ES med lag till allsvenskan efter jul har noterat sämre snitt än vad dagens upplägg någonsin har gjort.
Själv anser jag att 12-lags ES med två lag till allsvenskan efter jul har varit det optimala upplägget när det gällde intresset. Passade också både min plånbok och min tid ypperligt. Att man nu är uppe i femtio omgångar har lett till att man målat in sig i ett hörn. Man har blivit beroende av dessa "extra omgångar" för att kunna möta konkurrensen från Finland, Ryssland, Tjeckien och kontinenten. Som det ser ut idag så är det bara Schweiz som spelar färre omgångar i grundserien än ES. DEL är värst med 60 omgångar. Om du kollar på Top 20 nedan i inläggen här så blir det ju inte svårt att lista ut vem som sitter på pengarna. Om vi skulle gå tillbaka till färre omgångar så skulle detta antagligen leda till större spelarflykt till "bättre betalda" ligor samtidigt som vi skulle få det betydligt svårare att knyta till oss kvalitativa nyförvärv från utlandet. En utveckling som säkert skulle leda till en betydligt mer utarmad Elitserie.
Och hur skall egentligen den "nya" Elitserien se ut. Den som garantera ständig "popularitet". Faktum är att läget (populariteten) har varit betydligt värre när vi haft både 36 som 40 omgångar.
Bäst av 7 i slutspelet är redan infört sedan förra säsongen. Att det inte blev så i år beror på OS i SLC. Det blev för mycket för att hinna med. När det var OS i Nagano, skippade man 4 omgångar i grundserien av samma anledning. Det blev för tufft tidsschema.
Nu är det snart sommar och vi kan koppla av ett tag och må gott. Men sedan börjar Elitserien igen: Spännande att se hur ens lag ska klara sig den kommande säsongen, finns några blivande stjärnspelare i truppen? Men sedan kommer den - Den exalterande elitserie-lunken drabbar oss igen...
Vet inte om han syftade på just detta, men GLMC skrev i en sidoreplik på MoDos GB: "... en sport som förhoppningsvis har några år kvar med riksmedialt intresse! Och skulle det gå fortsatt åt h-e med den här sporten - glöm inte att även bandysupportrar kan fira ett SM-guld."
Inte utan att jag också börjar få farhågor: Elitserien före jul känns alltmer som en lång transportsträcka utan spänning eller större mening. Som det är nu är det inte förrän slutspelet börjar som jag går i gång på skarpen.
Skit samma vem som vinner Elitserien, bara man klarar slutspels-strecket: Ju fler matcher, desto mer intäkter, eller hur? Javisst, kortsiktigt. Bara det att jag tror inte vi supporters pallar hur mycket som helst. Och, som en liten bisak - gör spelarna det? Tror att det finns fler än jag som har ett liv vid sidan om hockeyn. Dessutom, hur spännande är det att äta tårta varje dag?
Skulle inte förvåna mig om ännu fler matcher sprängs in i programmet, så kan vi snart avnjuta samma fina spänning som i NHL - varje dag kl 20:00 kan du välja om du ska se "Rederiet" eller "Elitserien" till kaffet.
Kapa ner Elitserien, gärna så att ett rejält nyårsuppehåll skapas. Då kan också tid för "träningsläger" i klubb eller landslag avsättas utan problem. Med ett uppehåll tror jag också ett extra sug efter hockey skapas.
Är detta orealistiskt ekonomiskt, så kan slutspelet göras om till att ALLTID vara bäst av SJU matcher. Förstår inte hur det kan motiveras sportsligt att i kvarten vara bäst av sju, för att sedan vara bäst av fem: Ungefär som att springa 200m i kvarten och 100 m i semi och final...
Elitserien.
1. Slut serien med 20 lag =38 matcher/grundserie
2. 16 lags slutspel
3. Minst 3 spelande juniorer i varje lag/match
4. Högst 4 utlänningar i varje lag