willysson: håller med om att det är konstigt att sedinarna ligger etta och tvåa...Janne Larsson, Ove Molin och tom bisset avr ju kungarna 99. Sen att Tomas Sandström låg högt upp tycker jag också är konstigt, så som jag minns det var han inte bland de bättre i es 99.
willysson: Typiskt exempel av Örnsköldsvikfixering i media. Dessutom går det knappt en dag utan att man överöses lovord om de där grabbarna som lirar på andra sidan, i colorado och vancouver eller vad det är.
bajenmattias: Rankingen gällde inför säsongen, dessutom är det ju bara dumt att påstå att det inte var ganska så bra inprickat av Aftonbladet, Sedinarna dominerade den säsongen, vad man än kallar dom... Var ni ens födda då? :p
Gone: Har man sveriges bästa hockeygymnasium och per capita totalt dominerat talangleveransen så är det inte konstigt... din ironi och avundsjuka går ej att ta miste på ... *ler i mjugg* Men som du dessutom menar... det är allt lite mycket USA fixering i media just nu... !! :)
MartinS: Dominerade var väl att ta i att Henrik och Daniel Sedin skulle gjort? Dom gjorde trots allt inte mer än 28 mål tillsammans, en siffra Janne Larsson nästan på egen hand lyckades nå upp i.
Det fanns onekligen ett flertal spelare som var bättre än både Henrik och Daniel under aktuell säsong, så rankingen var rätt fel.
Robert P: Rankingen var ju som sagt var ingen resultatlista. Säger så här: Jag skulle vilja se den ES-tränare som hellre hade valt två andra spelare än Sedinarna om de fick välja det, innan den säsongen.
NuMountain: Med tanke på att både Henrik och Daniel Sedin är offensivt lagda spelare, så kan man kräva att det ska göras både mål och poäng från duon. Att elitseriens två bästa spelare, alla kategorier, som dessutom spelar tillsammans och så hade gjort under hela deras liv, inte kan producera bättre än så där torde varit ett extremt svaghetstecken för Elitserien.
Nu var det förmodligen ingen utanför Ångermanland som tyckte att dom verkligen var bäst heller när det väl kom till kritan, men ändå.
Men det är ju lite typiskt att när folk inte gör poäng i den utsträckning dom borde så är dom ändå alltid bäst, eftersom det minsann inte går att mäta allt i poäng.
Nån som tror att Peter Forsberg hade rankats speciellt högt i NHL om han minskat sin poängskörd med 25-30%?
Att både Henrik och Daniel var jäkligt bra på att stå och dutta bort flera minuter per match genom att passa enmeterspass till varandra i sarghörnen och på så vis såg till att motståndarna inte gjorde mål i det bytet är en annan femma.
Tilläggas ska, tycker jag, att Sedinarna hade en annan positiv egenskap - de drog på motståndarlaget fasligt många utvisningar, eftersom det var de metoder de var tvungna att ta till för att kunna stoppa dem.
Robert P: tycker att du kanske är något negativ i din framställning av Sedinarna. Något som de flesta här inte verkar ta hänsyn är deras ålder. Hur gamla var de? 19,20... att överhuvudtaget producera 40+ poäng i elitserien vid en sådan ung ålder är en prestation i sig, oavsett hur "hypad" man är eller ej.
Nu vet jag att det finns en hel del sedin-tvivlare ute i hockeysverige, och även i Nord Amerika. Dock säger de flesta att Sedinarna har varit misslyckade... vilket är ett grovt misstag. Henrik Sedin har varit mycket företagsam, lysande enligt vissa (trots att han inte gjort överdrivet mycket poäng). Daniel å andra sidan har haft problem med skador och kanske framförallt självförtroende.
Det verkar ju nu ändå som att Daniel har vaknat (åtminstone har han blivit extremt hyllad för sitt spel de senaste veckorna). Personligen tror jag inte Sedinarna någonsin kommer bli 100p-maskiner men väl kapabla att göra 70-80 p ungefär.
Tja, i det läget man börjar se på dem som separata och självständiga spelare och inte som en enhet avsedd att sälja lösbiljetter och Canal+-abonnemang finns det ju faktiskt andra aspekter. Henriks 38 assists under säsongen är då iaf mer än godkänt för en 19-åring vars största förtjänster anses ligga inom spelupplägg. Andra aspekter är ju tyvärr lite mer tråkiga för tanken på dem som en enhet som dominerade es 1999-00.
Självklart är Daniels (mål-)produktion under säsongen inte alls i närheten av godkänt för den som anses som den större avslutaren av de två, sätt detta tillsammans med den rejäla svackan de fick efter Weinhandls skada så går det knappast att tala om någon dominans av elitserien 1999-00, men vem var det egentligen som krävde någon dominans i den storleken, utanför Wennerholms kontorskub? De var bra hockeyspelare som höjde nivån i en klubb med en lång tradition av taskiga avslutare. Det räckte då för mig, och hade säkert resulterat i att mina klåfingriga fingrar röstat på enheten Sedin (TM) som elitseriens bästa försäljningsargument inför nästa säsong...om Aftonbladet anordnat någon sådan omröstning för sina internetläsare den sommaren.
Den där rankingen stämde väl ganska bra just för Elitserien 1999. Men den bästa spelaren i Sverige den säsongen spelade med Timrå IK i Allsvenskan. Nummer 20 på tröjan hade han visst.
Jimmy: nja när Zäta var 16 år visste ingen vem han var, medan Sedinarna var "framtidens superstjärnor". Men visst... jag anser att Zäta för tillfället är bra mycket bättre än de två rödhåriga bröderna.
Predator: Ja Zäta var okänd. Men han var ändå den bästa spelaren i landet född 1980. Han var inte ens känd för Sveriges juniorlandslagcoach. Zäta kom inte med Ungdoms-OS som gick i Timrå Ishall.
Han tillsammans med annan Timråkille (Fredrik Moe) fick dock vara med på träningslägret innan turneringen. Landslagscoachen var chockad över det han såg. Zäta var lagets bästa spelare men det var för sent att anmäla honom till turneringen så Sverige fick klara sig utan honom.
Zetterberg debuterade i Timrås A-lag samtidigt som Sedins klev in i Modos A-lag. Zäta kunde redan som 16-17-åring vara bäst på planen i Timrås matcher för att sedan vara bänkad nästa. Peo Larsson coachade honom försiktigt till skillnad hur Sedinarna släpptes fram i MoDo.
willysson: Ja det kan man lungt säga hehe. Förutom Henrik Zetterberg så fanns kommande landslagsspelare som Christian Söderström, Mikael Lind, Pär Styf och Robert Carlsson i laget. Sedan med gamla landslagspelare som Anders Huss, Boo Ahl och Fredrik Andersson så var det kanske inte så konstigt att man tog klivet upp i Elitserien den säsongen.
Jimmy: såg där att du nämnde Pär Styf ... och tänkte då fråga dig. Har du någon aning om varför Philadelphia släppte rättigheterna till Styf (tillhör ingen NHL-klubb idag vad jag förstår)... dessutom släppte de dem rätt tidigt... utan att egentligen följa hans utveckling.
Jag tycker väl kanske personligen inte Pär Styf har talang nog för att bli en stjärna på andra sidan pölen men han har utvecklats mycket på senare år... och med sin spelstil skulle han mycket väl kunna bli en stabil 5:e, 6:e back i ett lag.
Predator: Japp de har släppt rättigheterna på honom. De draftade honom i sista rundan 1997. Ganska dumt tycker jag. Jag sa faktiskt redan under hans första säsong här i Timrå 99-00 att den där killen kommer en vacker dag att spela i NHL. Han har en härlig inställning och spelar med ett mycket stort hjärta.
Jag tror självklart fortfarande att jag kommer få se han spela i NHL en vacker dag, fast inte som en stjärna då men nog tror jag han kommer kunna ta en plats. Han är ju dessutom blivit uttagen i landslaget nu mot Schweiz här. Ska bli intressant att skåda.
Fattar fortfarande hur MoDo inte kunde tro på honom och Niklas Nordgren.
Jimmy: Tror nog att Bengan Hedin släppt några tårar över Styf & Nordgren den här sässongen. Tänk att plocka hem Fredrik Warg och sedan får bevittna Nordgrens framfart i ES och Landslaget.
Robert P: Jag förstår inte vad du menar. Jag blir faktiskt helt yr i mössan när jag försöker analysera vad du skriver och vad du faktiskt menar. Jag förstår sällan vad du syftar på och jag vet inte vad du egentligen dryftar.
"Att elitseriens två bästa spelare, alla kategorier, som dessutom spelar tillsammans och så hade gjort under hela deras liv, inte kan producera bättre än så där torde varit ett extremt svaghetstecken för Elitserien."
"Alla kategorier" - Vad menas med det? Menar du - alla kategorier?
" inte kan producera bättre än så där torde varit ett extremt svaghetstecken för Elitserien."
- Är det ett extremt svaghetstecken för elitserien att två juniorer inte kunde komma högre upp i poängligan än de gjorde?
Vad menar du förövrig med elitseriens två bästa spelare?
"Men det är ju lite typiskt att när folk inte gör poäng i den utsträckning dom borde så är dom ändå alltid bäst, eftersom det minsann inte går att mäta allt i poäng."
- Man kan väl inte göra poäng innan säsongen börjar heller. Det hela var ju en ranking om hur man trodde säsongen skulle te sig. Det handlade dessutom faktiskt inte om vem som skulle vinna poängligan. Men så fel ute var han ändå inte. Juha Riihijärvi blev ju bara rankad som nummer 13. Det blev ju mera fel än hur han rankade Sedinarna, om vi nu ska gå efter poängligan och hur rankingen såg ut. Men inte är det någon som klagar över hur snett man kunde ranka honom.
Kravet och epitetet:
"både Henrik och Daniel Sedin är offensivt lagda spelare, så kan man kräva att det ska göras både mål och poäng från duon. Men det är ju lite typiskt att när folk inte gör poäng i den utsträckning dom borde så är dom ändå alltid bäst, eftersom det minsann inte går att mäta allt i poäng." "
Det är helt och hållet ditt påhitt. Varför krävde du att det skulle produceras fler mål och poäng från Sedinarna? Vilken tidigare elitseriestatistik grundar du det kravet från? Det är ju frågan om två juniorer. Inte kan man kräva att de ska sopa hem poängligan och vara bäst "alla kategorier" inte.
" Att både Henrik och Daniel var jäkligt bra på att stå och dutta bort flera minuter per match genom att passa enmeterspass till varandra i sarghörnen och på så vis såg till att motståndarna inte gjorde mål i det bytet är en annan femma."
Det låter som att Sedinarlinen inte gjorde några poäng. Vad grundar du det på?
Förutom att Båda Sedinarna hittades bland de absolut bästa i +/- statistiken och att de båda hamnade bland de allra bästa i poängligan, trots att de var juniorer, verkar inte vara ett kriterium du tagit hänsyn till i alla fall.
"Nu var det förmodligen ingen utanför Ångermanland som tyckte att dom verkligen var bäst heller när det väl kom till kritan, men ändå.
Den här malplacerade passusen i ditt inlägg är det mest förbryllande av allt. Wennerholm och massor med andra sk. experter verkar vara Ångermanlänningar.
"Nån som tror att Peter Forsberg hade rankats speciellt högt i NHL om han minskat sin poängskörd med 25-30%?"
Man kan inte minska sin poängskörd med någon procent innan säsongen har börjat. Är man rankad etta innan säsongen börjar, så är man det.
deliveryc.aftonbladet.se/sport/9909/15/sedins2.html
rätt intressant... kom över artikeln av en slump, tänkte att någon här kanske är i behov av en kortare flashback :-)