willysson: Helt klart. Förhoppningsvis blir det oxå det år 2005. För min del skulle det inte göra så mycket om man tog bort 1:a maj som helgdag. Tycker det är lite förlegat att ha politiska helgdagar.
mysmi: Tycker att det är synd att det är lite fult att vara stolt svensk, men det har en del sopor sett till.. Men stoltheten över mitt land går aldrig ur.... det enda jag ångrar är att jag inte fick göra militärtjänsten, är hörselskadad...
Hoppas för kung o fosterland (blah) att dom inte gör schabraket till en helgdag, då emigrerar jag. Finns väl för sjuttsingen viktigare saker att fira än det här?
MartinS: Nationaldagen är viktigaste dagen för mig, eftersom att jag inte är ett fan av religion så måste jag säga att detta är den viktigaste dagen på året, och vi ska värna om den. En dag som denna ska du tänka på ditt ursprung, och tänka på att du är lyckligt lottad som är svensk medborgare. Du ska tänka på förfäderna som har gjort det möjligt för oss att leva som vi gör, och inte i fattigdom och svält. Så var extra stolt svensk denna dag.
Mälarmasen: Mm frågan kvarstår helt klart, varför är den viktig? Det finns väl inget jag tycker är viktigare eller oviktigare. Tycker den bara är helt enkelt meningslös. Ger mig inget alls. Nationalistiskt dravel hör hemma på 30-talet, inte nu.
Kul att se att folk blir så upprörda över det här. Varför inte uttrycka era åsikter på gatan istället om ni vill ha det lite mer livat på nationaldagen?
Mygel: Första maj är ju för övrigt den enda röda dagen som inte har religiös anknytning. Det intressanta om man tog bort första maj som ledig dag är hur valborg skulle bli, lite mindre fest och brasor med jobb dagen efter kanske?
klart nationaldagen ska vara en röd dag , vi ska fira vårat land , se i Norge 17:e maj det är fest folket firar att dom bor i bra land , varför kan inte vi ha det så folkligt och festligt oxå , det är ur uselt att inte national dagen är en röd dag .
Här är resultatet från mitt test i aftonbladet:
Du är supersvensk! Fira ledigheten med att fixa lite i lägenheten, gräv i grönsakslanden eller bygg en trädgårdsstol. Belöna dig gärna med en snaps efter maten (eller fem, det är ju fredag). Om det är över tio grader varmt, så sätt dig ute på en filt eller spela kubb med några vänner. Vem vet – det kanske slutar med allsång?
För Sverige i Tiden..