Frisco: Jo eldsflammor är riktigt tufft det. Spelar ingen roll om de sitter på en ismaskin eller ett par tröjor. "Det tar sig sa mordbrännarn som släckte med bensin."
Kickan: Marcus har sparat allt material som fanns att tillgå på gamla HS. Skulle ju vara kul att få rota igenom arkivet och hitta en himla massa braiga gamla godbitar. Ni hade väl förrseten en tråd igång angående detta med att trimma gamla ismaskiner.
mike66: Jepp, vi hade en lång ismaskinsdiskussion. Våran gamla guldtråd (matchtråd) skulle jag t ex vilja ha tillbaka, liksom diskussionen i tråden "Hårt" samt diskussionen om värvningarna av Tom Temor, Julg Lögg m.fl.
Paddan: Hipp kärra hörru - ismaskiner är hippt, sådäså. Äre förresten Lasse Kongo som kör? Fast då skulle det ju i och för sig ha varit en buss - "ähh håll käften."
Paddan: En fråga som jag glömde att ta upp i mitt föregående inlägg;
Vart tar snön/isen vägen som den hippa ismaskinen hyvlar upp från den vita ispisten? Den kan väl inte hamna inne i kupén dårå heller? Kälken och spolduken går ju inte att ta misste på. Vattentankarna kan ju vara gömda lite snyggt så det bekymmrar mig inte det minsta utan det är detta med snöbehållaren.
mike66: Nja, det är nog inte Lasse Kongo och jag tror inte heller att det är Tony Rickardsson som kör "ismaskinen". Lite information om bygget finns i länken.
mike66: Har sett detta program några gånger, en gång så byggde dom en gräsklippare utav en vanlig bil, tror det var en Mustang. Ganska kul program faktiskt.
mike66: Jo, snön som de hyvlar upp hamnar inne i kupén, i varje fall om man får tro beskrivningen av bygget:
With the help of Richard Zamboni the team made a water-conditioning unit to clean the ice once the blade shaved it, positioned an auger behind the blade to gather the shaved ice, and designed a conveyor belt to lift the shaved ice and dispose of it into the car. Each of these components is located under the trunk, and once the car drives into the rink, the blade is pressed into the ice by lowering the car using custom air bags.
Staying true to the Zamboni design, when the car is resurfacing the ice, it is operated and driven from the back. To achieve this, the mechanics extended an additional steering wheel as well as additional brake and accelerator pedals to the trunk. With a flip of a switch, the trunk lifts and the additional steering wheel and back seat rise up ready to resurface.
www.destgulch.com/movies/deliver/deliv05s.jpg
Eller hur?? =)