Fick Stockholmsbladet utlösning nu o skrev denna hyllning till sitt favorit lag i sin favorit region? Känns nästan som om denna artikel är en sådan som att "vi kan inte hålla oss längre, vi MÅSTE bara skriva o hylla ett stockholmslag, NUUU!"
willysson: Typ det jag tänkte, om det inte vore för att det är AIK den handlar om och att man vet att Aftonbladet ibland har lite svårt att hålla sig objektiva.
Mygel: Sportbladet har även gjort bort sig förut, Supporterkultur läses bäst på svenskafans.com eller gamla hederliga HS. Inte i en skvallerblaska med tydlig stockholmsfixering.
Rankingen är också fel, att ranka Djurgården förre Hammarby jag förstår inte, gör ni de.
Miss förstå mig rätt, jag inget emot 08-lag. Men när en publikation som Aftonbladet tydligt fixerar sig vid stockholm nästa hela tiden. Då blir man jävligt trött.
Om du bemödar dig att läsa artikeln ordentligt så upptäcker du säkert att den handlar om vilka lag som bland annat åker mest jojo i tabellen och mellan serierna säsong efter säsong och som därmed utsätter sina supportrar för mest lidande. Det är alltså på inget sätt någon hyllning till stockholmslagen, men du kanske vill att just ditt favoritlag ska hamna i toppen på en sådan ranking? Det skulle inte jag vilja att mitt gjorde.
poffa: Ojdå, jag tyckte väl att vissa kommentarer på artikeln var konstiga. Det är inte rätt artikel jag länkade till :). Den artikel som jag avsåg, som jag inte kan hitta nu längre :(, handlade om att det var en känsla av sydeuropeiska fotbollsfester att gå på Råsunda. Sen följde en lång hyllning på hur mycket publik AIK lyckades locka till Råsunda samt en jämnförelse mellan AIKs publiksnitt och alla ligor runt om i Europa. Sorry för det. Den länk som är där nu är inte speciellt stockholmsfixerade. Ska posta en länk till den andra artikeln om jag hittar den.
carina: Jag sa väl inte att den var upprörande. Men det kändes som om det var "vi måste skriva någonting om hur bra stockholmspubliken är, vi bara måste" när man läste den. Rätt meningslös artikel överhuvudtaget.
Mygel: Ok..fel ordval. Tyckte du verkade upprörd. My bad... Rätt meningslöst gnäll om artikeln också. Känns som "jag bara måste hitta något om Stockholm att gnälla på, jag bara måste" ;)
carina: Hehe, kan vara så ;) Men tycker du inte oxå att det hade varit rätt okej om de t.ex. skrev en artikel om hur publiken har ökat generellt sett i Sverige och inte bara basunera ut hur stor AIK publiken var och hur underbart det är att gå på Råsunda, hur AIK.s publiksnitt står sig mycket bra mot alla andra ligor i Europa etc etc. Det kändes lite "to much" om du förstår vad jag menar.
Mygel: Ja, då jag är djurgårdare så tycker jag ju att allt prat om AIK är "för mycket" :D I övrigt bryr jag mig faktiskt inte så mycket om allt som skrivs om fotbollen då den inte intresserar mig på samma sätt som hockeyn. Jag gluttar lite på matcherna på TV, håller alltid på DIF givetvis men det är bara så långt det sträcker sig med mitt fotbollsintresse på allsvensk nivå.
Tycker ändå inte att de var så mycket hyllning, mest bara en massa rabblande av siffror....ganska trist artikel oavsett vilket lag det hade handlat om.
Frölunda85: Precis. hockey är den enda riktiga sporten. där händer det nåt varje sekund av matchen. synd bara att filmingarna även har kommit. det måste stävjas från början. och det gäller alla lag.
poffa: Jag tycker fotboll är kul men inte bättre än hockey. jag såg inte matchen i går. Inget utav lagen är mina favoriter men dom spelar en publikfriande fotboll.
Peter72: Fotboll är åtminstonne roligare än speedway.
Appropå fotboll och TV, tycker jag att det är rätt intressant att se vad SVT sporten prioriterar i sina sändningar, jag menar först en halvtimma "fotbollskväll" mellan 21.30 och 22.00 och sen sporten kl. 22 som börjar med samma reportage som Fotbollskväll hade 10 sekunder innan.
Man tycker ju att det bör finnas mer sport än så att visa.
Men iövrigt hade jag inte haft ngt emot att få uppleva AIK-DIF matchen igår, kul med så stor publik och dessutom en hel del mål.
Peter72: Till skillnad från hockeyn där de s.k. derbyna har blivit vardagsmat och helt förlorat sin speciella status i och med att man spelar så många matcher mot samma lag.
fritte rbk: Jovisst är de roliga matcher. Men det räcker att vi piskar dem 2 ggr per serie. Det blir lite mer speciellt då än att vi slår dem 4 ggr. Det är min åsikt iallafall.
Hur sjutton kan man säga att fotboll är tråkigt. Det är en underbar sport att titta på precis som ishockey. Naturligtvis får du tycka vad du vill men du måste väl ändå känna en viss kittlande känsla när det vankas stormatcher i såväl klubb- som landslagsfotboll...
TobbeA: Det är kul med fotboll men det kommer absolut inte ikapp ishockeyn, iaf inte här.. De roligaste matcherna är Derbyna IFK-ÖIS ser man alltid på plats. inte bara för att se fotboll utan också för att det är en fest.
TobbeA: Jag gillade fotboll tidigare, och till viss del gör man det väl fortfarande precis som all annan sport nästan. Men efter att ha spenderat en hel vinter med hockey, både borta och hemma, så känns fotboll för segt för mig. Det är för omständigt o går för långsamt. Det är bara de fåtal stunder då en spelare gör något alldeles extra som fotbollen kan nå upp till hockeyns nivå i underhålls värde.
Mygel: Jo känns som att Ishockeyn kommit ikapp fotbollen lite. icke (väldigt) idrottsintresserade familjer går nog hellre på ishockey, iaf här i GBG. det för att det händer mer, Vm spelades nyss här vilket gör att folk mer pratar om hockeyn, Frölunda vann guld och hade ett fantastiskt år. inte många kan ha undgått det..
Frölunda har högre publiksnitt än både IFK och ÖIS. om jag inte har fel har de bättre snitt än båda de har samanlagt.. De talar för hur intresset ligger till här nere. I sthlm kan jag tro att allt är helt omvänt...?
ÖIS har väl aldrig dragit någon publik så att jämföra VFHC med den klubben är ju inte direkt relevant.
IFK lockar väl något fler åskådare än laget frän Hisingen men det är långt i från de siffror man hade i början på 90-talet med spelet i Champions League. Dock lär VFHC snitt på 11000 inte komma i närheten av det snitt IFK kommer att ha efter denna säsong då man redan passerat 40000 i en och samma match.
I Stockholm så är fotboll en fest och i stort sett samtliga matcher som spelas på Stockholms Stadion och på Söder stadion är slutsålda . Råsunda tar ju lite mer folk men AIK:s snitt ligger på runt 16000 och det slår samtliga lag i ES med hästlängder.
Att intresset för hockeyn håller på att dö i Stockholm har mycket att göra med att just fotbollen blivit den kultsport som det just ni är. Media älskar att skriva om fotboll och ett derby i Stockholm får "kvällstidningarna" att ge ut extra bilagor. När fick hockeyn det utrymmet i media ? Att man sedan envisas med att spela 50 omgångar i hockeyn har ytterliggare spätt på ointresset i huvudstaden för Sveriges i min ögon absolut roligaste sport. Det är bara att titta på de sk derbygrupperna där lagen kan möta varandra 2 gånger inom loppet av mindre än en vecka. Skulle man göra likadant i fotbollen och låta IFK och ÖIS mötas 2 gånger på en vecka så skulle förmodligen det totala åskådar antalet landa i närheten av den siffra som förra veckans derby hamnade på dvs. runt 40000. Det finns garanterat många fler orsaker till att hockeyn inte är "intressant" i Stockholm trots att Sveriges genom tiderna mest framgångsrikaste klubb spelar där.
Frasse99: Men sedan är ju inte AIK eller hammarby i elitserien, därför blir det ju inga derbymatcher mellan stockholms lagen i ishockey. Jag hävdar fortfarande att fotbollen INTE är så populär som det skrivs. Som vanligt överdriver media ganska bra. Visst..i Stockholm är vell det populärt..men det är en modefluga som snart kommer att ändras. Att det var fullt när Ifk och Öis mötes beror just på att det var en derbymatch, det e vell ända gången som Ullevi är fullt.
Sedan kan man inte jämföra mellan hockeyn och fotbollen så...i en hockeyarena går det in mellan åtta och tolv tusen, medans det kan gå in fyrtio tusen på en fotbolls arena. Men i NHL är det ju annorlunda...där kan det ju gå in typ trettiofemtusen i en arena
Bengan-nr86: Stockholmarna borde igentligen skämmas...snacka om att svika sitt lag. Djurgården i hockey har gett dom 16 sm-guld, det DIF har gjort är inte ens i närheten
Dragan 2k: Hehe...det finns faktiskt en och annan som har en förkärlek för publiksiffror, jag och Portello verkar vara två av dessa. Kan lugnt garantera att ingen arena i NHL rymmer 35000..hehe