Övrig hockey

10027 inlägg · 1131 ämnen

VM-feber?!

« · 94820 · » Till forumet

VM-feber?!
På lördag så är det dags..
Då ska jag minsann se min första hela VM-match!
Tänkte se Danmark-England på Parken i Köpenhamn.
Man kan nästan ana lite VM-feber...det är knappast varje dag man kan se mig bli uppspelt för lite bollrullande.
Men va fanken, med en 40 kvadratmeter stor tv och ett par tusen roliganer vid min sida så... ;o)
Hur står det förresten till i Sverige...
Finns det nån storbildsvisning värd namnet någonstans?
Har inte hört ett dyft om det faktist...
Kommentera

Sv: VM-feber?!
MrLeth:

På Gamlavägen 84 i Nolby så står det en 33 tummare som aldrig hinner bli kall;) det enda som är kallt är biran!

Där kommer åtminstone jag att sitta, stå och hoppa, skrika, vråla, svettas, våndas...! Dom som råkar ha svängarna förbi "vägbulan" Nolby är välkommen in på en bira och lite VM fotboll!

Tempen är förnärvarande +45gr, har nyss tagit VM tempen och den bara ökar och kommer att ligga på uppemot 100 lagom till matchstart!

Sveeeeriiigee!
Kommentera

mike66:

De enda lag som imponerat på mig hittills är Sverige, Danmark och Senegal. Kanske också Tyskland. Kan Spanien äntligen få till det i ett mästerskap? Vet inte, möjligt. Portugal ser trötta ut.

Visst, brassarna har spelat okej i sin lingon-grupp, men håller de mot kvalificerat motstånd? Vinsten mot turkarna bjöd ju domaren på...

Italien känns däremot hyperfarliga. De har spelat exakt enligt mina förväntningar, och gick vidare med minsta möjliga marginal. Kan bara Trappatoni övertyga sina 11 divor på planen att fotboll är ett lagspel, så kan de mycket väl vara i final.

Sverige - Italien i final känns bra, tycker jag...
Kommentera

westerlind:

Brasilien och Spanien är de enda lag som har vunnit alla sina tre matcher och måste ses som skyhöga favoriter. Visst har Brassarna haft en enkel resa men Brassarna är Brassarna och blir svåra att stoppa!

Mexico,Sverige, England, Irland, Tyskland, Danmark, Senegal är alla lag som inte heller har förlorat någon match ännu och får väl alla ses ha bra chanser framgenom! Italien vet man ju aldrig vart man har och de blir farliga trots en förlust i gruppen!

Imorgon(läs idag) så kommer grupp D & H färdigspelas. I grupp H så har alla 4 lag chans på avancemang. Tippar på att Japan fixar biffen mot Tunisierna och att Ryssarna tar en pinne mot Belgien och går vidare! Det skulle också innebära att Belgarna skulle bli obesegrade i sin grupp men ändå inte gå vidare!

I grupp D tror jag att USA vinner över ett blekt polen som inte har annat än äran att spela om, och att Portugiserna spelar bort Sydkorea och därmed tar sig vidare till åttondelen!

Sverige i en VM final?! Dream on ;)
Kommentera

mike66: Spanien...bah, störtlöjligt. Ännu har ingen större sensation inträffat i detta VM. Allt är som vanligt.

Att snacka om sensationer i VM när både Brasilien, Tyskland och Italien är kvar känns helt befängt. England, Frankrike och Argentina är bara myror när elefanterna dansar. Har man inte hemmaplan är man ganska illa ute i 90% av fallen.

Vad är Argentina? De har utmanat de stora lite sedan 1976. Men nu är de passè. Brasilien, Tyskland, Italien. Där har du de givna finalrepresentaterna. Här snackar vi om guldlaget i 62.5% av fallen. Lagen har deltagit i 87.5% av samtliga finaler som spelats.

Är det verkligen någon som tror att det blir annorlunda denna gången? För övrigt så har europeiska vs sydamerikanska lag vunnit varannan gång de sista 40 åren. Blir det annorlunda nu? Vad är oddset på Brasilien? Skyhögt antar jag?
Kommentera

Et tu Brute:

Ok att England är "myror när elefanterna dansar"

Men om du påstår att Frankrike och Argentina hör dit är du väl ute och cyklar ordentligt? Visst ser man på vad Frankrike och Argentina presterat de senaste åren så är det en knallsuccé att dom åkte ut, iaf i Frankrikes fall!

Personligen tycker jag att Italien var kanon i första matchen, men liksom Tyskland har dom tappat match efter match, och båda lagens avslutningar av gruppspelet är ju minst sagt dåligt..
Ser man över de tre matcher som lagen spelat i turneringen så tycker jag att Sverige är det lag som imponerat med det klart bästa spelet, i sista matchen släppte man inte till mycket.. Och i de två första skapade man mer en ett svenskt lag någonsin gjort mot ett sånt motstånd!

Brasilien är väl det lag som imponerat mest hittills, men har dom verkligen fått sig en ordentlig värdemätare.. jag menar vi vet att Turkiet är ett aningen svagare lag än Sverige.. Men vad vet vi om Costa Rica och Kina? Inte mycket.. Min gissning är att Brasilien åker ut i kvarten då de åker på England eller Danmark!

Danmark är förutom Sverige det lag som har imponerat mest på mig.. för spelmässigt har DINA guldfavoriter inte imponerat på mig ett dugg..

Lag som man absolut inte kan räkna ut än är Spanien och Portugal.. Men som det känns idag, så tror jag att Sverige kan rubba alla lag och ta guldet..
Jag menar Senegal är av med Fadiga som skapat allt som inte Diouf skapat i dom första matcherna..
Sen väntar Turkiet eller antagligen Japan, det är väl lag som vi SKA slå!?

Det är då först i Semi det tuffar till sig med Danmark/England/Brasilien.. Men vi ska ta oss dit också..

Nej Guldet går till antingen Spanien, Brasilien eller varför inte Sverige!?
Kommentera

mike66:
Sverige i en VM-final är absolut inte någon omöjlighet.. Kolla in slutspelsträdet, eller mitt senaste inlägg!!

Personligen tror jag att Portugal kommer få enormt svårt mot SydKorea som har imponerat enormt med en av dom bäst tränade spelare jag har sett nån gång, aldrig har ja sett ett lag springa så länge och så mycket.. imponerande!!
Kommentera

Et tu Brute:
Vad var det han sade den där coachen i NHL??? Statistics is for losers....

Eller att statistik är som en bikini, visar det intressanta men döljer det vikigaste....

Jag tror följande... vad som kommer att ge segrar i detta VM, som i vilket VM som helst är hungern, viljan och sämjan... Den har Sv, Da, Se, Jp och Sydkorea.,... vilket gör att dessa lag som annars skulle vara uträknade fortfarande är kvar... vilket i sin tur ger ett självförtroende och flyt som divorna från syd aldrig uppnår. För dessa herrar krävs en semifinal för att ens tända alla cylindrar, samt givetvis ett par miljoner i fickan.... Och vad händer allt som oftast i semifinaler och finaler... jo 0-0 eller möjligtvis 1-1 och straffar. Golden goal är ju verkligen ett sätt att få lagen att inte våga anfalla... Så anfallsstjärnor för miljoner är inte receptet till framgång...

Nu har jag redan haft fel vad det gäller Ryssland-Belgien och Turkiet.... men det ändrar inte utgången... Japan Sv i kvarten, Sv-Bra i semin och efter straffar och den svenska murens styrka så sitter vi med arschlet i vagnen och åker på stryk mot spanjackerna i finalen, eller eventuellt portugiserna som vaknat till. Tyskarna får svårt i åttondelen med mycket avstängningar och är nästa skräll.... Paraguay vidare... hungern vinner dom på...

Varför Spanien eller Portugal?... varför inte...?!?!?!?!

L
Kommentera

Intressant .. nu är banne mig Portugal på väg ur VM också :)
Det är här banne mig en skum turnering...tur att man bommade att lämna in ett VM-tips!
Kommentera

KentaK: Att Argentina är ute, är egentligen det enda som jag lyfter på ögonbrynen åt, än så länge. Men det var fan ingen lätt uppgift de fick i "dödens grupp".

I sammanhanget har ändå Argentina inte uppvisat den kontiuetet som Brasilien, Tyskland och Italien uppvisat sedan 1930. Därav klassar jag inte dem som elefanter ännu.

Frankrikes VM-historia är rent usel, t o m sämre än Englands vilket inte säger lite. Man är ännu bara en "dagsfjäril" som lyckats nå en stor framgång via hemmaplansfavör. Faktum är att Sverige har tagit fler VM-medaljer än vad Frankrike och England har tillsammans.

Dagens resultat visar allt tydligare, hur allt rullar på som vanligt. På sportradion sa dom att arrangörslandet vunnit VM vid 6 av 16 tillfällen. Vid 10 av 16 tillfällen har arrangörslandet tagit medalj. Nu är både Japan och Sydkorea i åttondelsfinal vilket de aldrig tidigare nått. Men speciellt överraskande är det inte. Möjligtvis om turneringen spelats i Europa eller Sydamerika. Men hur många hade då tippat dem som vidare till åttondel överhuvudtaget?

Danmark är det mest kompletta lag jag sett hittills. Påminner faktiskt lite om Frankrike 1998. Men det räcker ändå inte då elefanterna börjar dansar.

Få en äcklig deja vu på Italien. Gruppspelet påminner en hel del om 1982 och 1994. Båda gångerna snubblade man vidare från gruppspelet och båda gångerna gick man sedan till final.

För första gången i världshistorien kan Tyskland spela utan favoritstämpel på sig. Kraven där hemma har aldrig varit lägre än nu. Nu står bara Irland i vägen, så är man i kvartsfinal som vanligt.

Tycker mig skönja ett visst mönster igen...VM-mönstret går aldrig ur. Fast det kan ju vara kul att leva på hoppet några veckor var fjärde år. Men sanningen att säga hur många blir förvånade när Tyskland/Italien möter Brasilien i final den 30:e?
Kommentera

Lunkster: "Vad var det han sade den där coachen i NHL??? Statistics is for losers...."

Hur gick det då?...vann han :-)

"Eller att statistik är som en bikini, visar det intressanta men döljer det vikigaste...."

Måhända. Men när det gäller fotbolls-VM, är det knappast så att något viktigt dolts tidigare. Men du får gärna ge ett exempel så kan jag se om statistiken verkligen har lyckats dölja det.

Fotbolls-VM bjuder på så få variabler ifråga om utgången, att 32 lag känns som....äh...oerhört stort. Men någon gång skall det väl sluta med skrällsseger här också...fast jag är jävligt skeptisk.
Kommentera

Et tu Brute:

Citat från aftonbaldet, Lasse Sandlin...se länktips

" Argentina dominerade: 14–5 i skott, 5–3 i skott på mål, 13–3 i hörnor, 66 –34 i procent bollinnehav.
Men än en gång visade sig Scotty Bowman, Pittsburghs och Detroits legendariske NHL-coach, ha rätt.
Vi var pressade
Det var han som sa:
– Statistik är till för förlorare."

Om han vann de vette... men det var bra sagt tyckte jag

Vad det gäller statistik från 50-talet så ger jag inte så mycket för det... för Sverige i VM -94 hade väl ingen statistik gett oss den förvarningen?!?

Jag är överens med dig att elefanterna vaknar när slutspelet nu börjar... de kan höja sig flera nivåer... men om Japan t ex skulle gå till kvartsfinal så är gott nog för att statistiken skall vara omkullvält, även om du pratar om värdländer. Det är ju inte ofta värdlandet är ett "blåbärsland"... möjligtvis -94 då

Jag tror att någon av de stora kommer att vinna finalen.. men en semifinalplats av t ex Sverige är ju långt över förväntan, och därmed en skräll.

Ett lands storhet och formkurva påminner mycket om populationsbiologins kurvor... topp-krasch-topp... osv, bara det att mittennivån ligger olika för varje land.. och det är den vi utalar oss om alltför ofta... lite svårare att hitta topparna och bottnarna... lite som aktiekurvor likaså...

Nog om det... jag är nöjd eftersom jag inte trodde Sverige skulle gå så långt i år, efter vad de har presterat de senaste 4 åren, men kurvan är uppåtgående... väldigt brant dock!

Jag tippar Spanien som guldmedaljörer... stort fotbollsland men inga tunga titlar... det borde väl vara en skräll.... fast ändå inte..

god helg
L
Kommentera

Lunkster:
Men va f...n !

Argentina dominerade: 14-5 i skott, 5-3 i skott på mål, 13-3 i hörnor, 66-34 i procent bollinnehav.
Men än en gång visade sig Scotty Bowman, Pittsburghs och Detroits legendariske NHL-coach, ha rätt.

Vi var pressade
Det var han som sa:
- Statistik är till för förlorare.
Kommentera

Et tu Brute (citat): Tycker mig skönja ett visst mönster igen...VM-mönstret går aldrig ur. Fast det kan ju vara kul att leva på hoppet några veckor var fjärde år. Men sanningen att säga hur många blir förvånade när Tyskland/Italien möter Brasilien i final den 30:e?

Hittills har VM-mönstret stämt rätt bra vad beträffar Sverige och VM -94. Kryss (Kamerun), Vinst (Ryssland), Kryss (Brasilien). Nu blev det kryss (England), Vinst (Nigeria), kryss (Argentina)...vilket måste anses som en större prestation än VM -94. I åttondelen för åtta år sedan mötte vi då Saudiarabien i en olidlig hetta (Vem hade tippat dem som etta i sin grupp före VM???). Många spekulerade i att hettan innebar fördel Saudi, men vi vann matchen rätt klart....3-1 om jag inte minns helt fel. I år möter vi återigen ett skrällgäng från ett varmt klimat. Märker någon en trend? Skulle vi ta oss till kvarten så väntar Japan eller Turkiet. Där slutar likheten med VM -94. Då hade Rumänien i matchen innan slagit ut favoriterna Argentina (utan en hemskickad Maradona). Matchen är klassisk än idag. 2-2 efter förlängning och avgörande på straffar. Kan kanske Japan bli det överraskningslag som vi möter i år? Tror på en jämn match. Möjligt avgörande på straffar. Då känner japanerna av nervanspänningen för första gången i turneringen. Nakata missar en straff och Sverige går vidare. I en eventuell semi skulle vi då (om VM-mönstret fortsätter upprepa sig) möta antingen Brasilien (som i VM -94) eller England (som liksom Brasilien gick vidare från vår grupp -94). Tyvärr loosar vi ju semin om historien ska upprepa sig. Därför hoppas jag att den inte gör det. Förhoppningsvis innebär det inte att Sverige ryket i åttondel eller kvart utan att Sverige tar sig ända till final! Där kan allt hända.

Observera, detta är inget scenario som jag tycker förefaller vara väldigt realistiskt. Detta är mer ett scenario som jag HOPPAS på ska hända. Det är ju det VM är till för. Att drömma om framgång. oftast går drömmarna i kras, men ibland bär dom hela vägen. Tänk att få möta Sydkorea i en final. Vilken dröm!! :)
Kommentera

Lunkster: Varför skulle inte "statistik" från 50-talet vara relevant?

Sverige har ju t o m två medaljer från detta decennium. Nordahl, Liedholm och Gren är ju killar som fortfarande är betydligt "levande" i det italienska riket. Skall vi stryka VM:s störste skyttekung Fontaine, ur rullorna?
Kommentera

Lunkster: Bowman??? he he. Så han tycker att statistik är för förlorare. Då kan han knappast mena sig själv iaf.

Vem han vunnit flest NHL-matcher som coach?
Vem har vunnit flest SC-matcher som coach?
Vem har vunnit flest SC som coach?
Vem har vunnit flest SC med olika lag?

- Statistik är till för förlorare.

Ja, ja.
Kommentera

Nja, så er det danske VM-håb forbi...0-3 ved pausen....Nu er det op til jer Sverige!!!! I har en god lodtrækning, så vejen er åben for jer...kom så Sverige!!
Kommentera

Et tu Brute: Statistiken som är mest imponerande på Bowman är att han har högsta vinstprocneten av alla någonsin just nu trots alla år han coachat.
Kommentera

Jimmy: Annars var jag ganska säker på, redan från början, att det var Bowman som Lunkster syftade på.

Händelsen (uttalandet) måste vara från slutspelet för en eller två säsonger sedan. En journalist konfronterade Bowman med den usla grundseriestatistiken mot antingen Avs eller Stars, just den säsongen.

Eftersom Bowman verkligen alltid haft statistiken på sin sida, så är det ju inte helt uteslutet att hans uttalande åsyftade motståndarlaget eller den korkade journalisten :-)

Ungefär som att konfrontera Brasilien med den usla insatsen i Sydamerika-kvalet. De flesta "vet" att den inte har ett dyft att göra med hur Brasilien kommer att hantera detta slutspel.
Kommentera

Et tu Brute:
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att England dinglar dit Brasilien så det skriker om det i kvarten!
Mycket mer än vad man skulle vilja hänger i dagens fotboll på defensiven, och ingen har väl sett maken till sämre defensiv än vad Brassarna har visat upp..
Edilson och Roque Junior i mitten får väl ingen att darra direkt, Marcos i målet är inte ens hälften så bra som Taffarel även om dom påminner om varann.. Och att kalla Roberto Carlos och Cafu för backar vore nästan att ljuga.. Att de sen saknar Emerson som var den ända mittfältare som tänkte ens lite defensivt gör inte mycket till..

Mitt tips är att Brassarna spelar ut Belgien och att sen England spelar precis som mot Danmark och med samma framgång.. Ferdinand och Campbell i mitten har ju helt enkelt inga brister, dom är inte långsamma dom är inte dåliga i positionsspelet, dom är inga dåliga tacklare och dom är inte dåliga på huvudet, nej de är snarare världens två bästa backar i nästan alla dessa kategorier.. därför får vi se England iaf i en semifinal, och där väntar förhoppningsvis ett Sverige som de inte besegrat sen på det glada 60-talet!!

På andra sidan av slutspelsträdet tror jag som så många andra på Italien.. Tyskland har verkligen inte imponerat hittills 8-0 mot saudi-arabien verkar ha tagit krafterna från tyskarna, mot Kamerun, Paraguay och framförallt Irland har dom sett totalt makabra ut!! Nej respass för tyskarna mot vinnaren av Italien-Spanien, det är nämligen mellan dessa två "Sydkorea-halvan" av slutspelet står..
Kommentera

mike66: Inget vidare tips så här i efterhand, va?
Kommentera

Bafucin:

Que! Är rädd för att jag inte hänger med så här framåt morgontimmarna, vilket tips menar du?
Kommentera

mike66:

Det här tar verkligen emot, men jag måste medge det: England spelade skickligt och förtjänade segern mot Danmark. En stor del beror på Beckham, men jag är övertygad om att Svennis är den avgörande faktorn att bolltjongarna emellanåt har mittfältsspel och spelar riktigt bra fotboll...

Nu finns det läge för din drömfinal(?): England - Irland. Inträffar det så kommer jag nog att känna ett plötsligt intensivt intresse för mer artistiska uppgörelser i bowling och kubb...

Själv börjar jag tro att det nu kan bli svårt att få in mitt tips Sverige - Italien i final.

PS. Alla som gillar VM-låten med Anastacia räcker upp en hand: Hur f*n kan man låta en sådan one-hit-wonder och dessutom så ball och cool dam göra VM-låten? VM-låten ska ju vara fest och hejaramsa-refräng!

Själv har jag EM-låten "Campione" med E-Type som alla tiders etta, och Ricky Martins "Go go go, allez allez allez!" som given tvåa. Trea, det vete f*n. "Vi är svenska fotbollsgrabbar" med Åby, Ralf Edström & grabbarna? :-)
Kommentera

Lumber Jack:

Det var väl en evig glädje att inte Irland gick vidare. Två lag med vedhuggare hade varit lite för mycket för mig. Eller vad säger du?
Kommentera

westerlind:

Vad var det jag sa!!!!!! En utsliten klyscha som jag passar på att använda mig av i detta svårmodiga läge! Sverige har iaf gjort ett kanon VM och ska ha all heder utav sin insats, och får i betyg av mig ett VG med plus i kanten och en liten silverstjärna som grädde på moset!

Min listetta är given: " När vi gräver guld i Jap..ehh USA!

Säjj så här: Sommaren 1994 var en höjdare, positivt och härligt! Sommaren 2002 kommer man heller inte att glömma i första taget men en liten negostjärna blir det allt!

Hands up!

Ok, Inglaterra och Irland i en VM final, why not?! Anything is possible!

Forza England!
Kommentera

Såg just nu att Irland är borta, helt otroligt! Anything is not possible! Men att England vinner VM guld är jag säker på!
Kommentera

mike66: Jojo, men du brukar ju tro att Timrå får SM-guld - det är väl ungefär samma odds?
Kommentera

westerlind:

Jamen det är ju en helt annan sak! Timrå IK och Svenskafotbollslandslaget går liksom inte att jämföras!

Går ju inte att jämföra Kling & Klang med storheter som Lill-Kenta och Eldebrink, fattar väl du också att Timrå IK kommer att kriga om guldet denna säsong!

Nu skiter jag i detta fotbolls VM och ska vara sur och tvär och grinig och elak fram tills England har vunnit hela skiten!
Kommentera

mike66:

Vad är det för trams? Lika lätt och ledigt som en Timråsupporter drar på sig en MoDo-tröja inför slutspel, så har jag nu en vacker rödgul spansk tröja närmast hjärtat. Dessutom hoppas jag att Senegal sparkar skiten ur Brasilien, eller England om de på något mirakulöst vis lyckas snubbla sig förbi sambagossarna....
Kommentera

westerlind:
Det har ju skett större underverk än att England skulle klara av Brasilien, iaf med den defensiven som de stoltserar med i år...
Kommentera

KentaK:

Javisst, jag tycker England har imponerat hittills. Däremot är jag osäker på Brasilien. Jag hoppas ändå för fotbollens skull att brassarna spöar engelsmänen hårt. Till min oerhörda lättnad blev i varje fall Irland utsparkade efter en mindre hjärtinfarkt hos mig.

Nu är ju inte VM ett dugg kommersiellt, men tänk om VM liksom Robinson helt plötsligt stoppar in en joker i kvartsfinalen - t ex Holland. Då skulle i varje fall jag börja tala i tungor av glädje...

Nu ser jag fram emot EM i Portugal när sveriges hjältar ska krossa allt motstånd - då tack och lov på partyvänlig tid...
Kommentera

westerlind:
Det är ingen konst att dra på sig en spansk tröja nu. Speciellt med Gaizka Mendieta på plan.
Men aldrig i livet att en MoDo tröja skulle få smeka min överkropp!

España-Brazil till final.
Raúl vs Ronaldo.
Vilken kamp det skulle bli.

LOVE PEACE AND ENTERTAINMENT
Kommentera

Brassarna var urusla idag mot Belgien. Trots detta vann de matchen vilket säger ganska mycket om potentialen i laget. Får Brasilien det rätta flytet i början av matchen mot England, ja då kan det rinna iväg som det gjorde för England mot Danmark.

Jag tror dock inte att Brasilien klarar vinna efter 90 minuter. I förlängning och straffar....kanske. Men om det är något lag som vinner efter full tid så är det England. Trots att England "tråkat" sig igenom 3 och en halv match så tror jag faktiskt att de kan lyfta spelet betydligt från och med nu. Defensiven har varit prickfri (bara Alexandersson som gjort mål på dem) men offensivt har de nästan bara producerat på fasta situationer. Ett topplag som Brasilien kan nog ge en del kickar till att prestera bra i det offensiva spelet efter marken också. Beckham har blivit bättre och bättre för varje match. Owen kommer göra minst ett mål mot stabbiga brassar i backlinjen. Jag tippar England - Senegal i semi. England vinner och går till final. Där får de stryk av Spanien som vinner VM. Senegal gör en "Sverige -94"-repris och vinner bronsmatchen mot Tyskland i utklassningsstil (3-1).

Min VM-pall slutar alltså så här:

1. Spanien
2. England
3. Senegal

Hur slutar din?
Kommentera

samjo:

Jag är fortfarande tveksam till Brasilien, liksom du. Idag såg de ut som någon blek kopia från 50- 60-talet: De stod stilla eller gick runt på planen när de inte hade bollen. Belgien gjorde en fantastisk match, och jag tyckte de förtjänade att vinna. Dessutom, om ett mellanlag i Europa kan plocka ner dem så här lätt, då vägrar jag tro att brassarna kan gå hela vägen.

Vilka går då till final? Mitt hjärta säger Spanien, men hjärnan säger Italien. Som motståndare tror jag Senegal har stora chanser.

I övrigt tycker jag mig se en övergripande trend sedan flera VM. Latinamerika är på tillbakagång, medan Afrika kommer starkt. Bägge kontinenterna har fantastiska bolltrollare - Men vad är det som skiljer? Jag tror det mesta av Afrikas framgång kan spåras i utländskt inflytande: Europeiska tränare och fotbollsskolor har gett lagen en helt ny dimension på fotboll: Artisteri och spelglädje kombineras nu med taktik, snabbare passningar, effektivare försvar och sammanhållning i laget.

Latinamerika lever kvar i 70-talet, och tror att det räcker med 11 bolltrollare så har man ett lag. Jag tror de måste tänka om: Sydamerika behöver europeiska tränare för att vara kvar eller hitta tillbaka till den absoluta världstoppen
Kommentera

westerlind: Din analys av de sydamerikanska lagen stämmer nog rätt bra. Jag tror att lagen spelar för mycket mot andra sydamerikanska lag utan att mäta sig med, och lära sig av de europeiska lagen. Europa är klart på frammarsch och har varit så under en längre tid. De bästa ligorna finns ju i Europa (Spanien, England, Italien). I sydamerika lär det säkert också finnas bra ligor, men spelet är ett helt annat. Mer inriktat på show än resultat. Mindre konditionsträning, mer gåfotboll för att sedan blixtra till under korta stunder.

Argentina och Uruguay var det ju under vissa stunder en njutning att se. Det trillades boll och löptes, men i slutet av matcherna var det oftast det lag de mötte som var de med krafter kvar (enda undantaget var väl Uruguays andra halvlek mot Senegal).

De sydamerikanska lagen har alltså fallit pga brist på kondition och till viss del brist på tillräckligt lagarbete. De afrikanska lagen däremot, verkar ha mest spring i benen av alla lag. Grymt konditionsstarka men med taktiska brister istället. Ja, alla lag förutom Senegal då. Som visat sig vara ett Frankrike i miniatyr. Ett Frankrike av modell -98 ska jag kanske tillägga. Dagens Frankrike skulle ha genomfört en generationsväxling redan efter EM 2000.

Senegal är det riktiga uppstickarlaget i detta VM. Alla spelare spelar ligafotboll i Frankrike (skulle tippa att de överlag är jämbördiga med Farnerud, vissa är bättre och vissa är sämre). Ett svenskt landslag med 11st Pontus Farnerud skulle kanske också kunna gå rätt långt. Bara släpp på, ha roligt, och tänk på laget :)

En sådan inställning verkar Senegals franske förbundskapten ha. Gå ut och ha roligt. Det kan räcka långt. Det märktes inte minst på Anders Svensson i Sverige. Så här i efterhand kan man kanske klaga på att inte Lars-Tommy satsade på en mer offensiv uppställning redan från start. Andreas Andersson istället för Allbäck och Zlatan in istället för Alexandersson när han fick smällen i huvudet. Men men, det är lätt att vara efterklok. Så mycket kan man väl säga att fotboll handlar om väldigt små marginaler. Läste att i Senegals huvudstad Dakar så firade man med måtta. Enligt de flesta Senegaleser så var Sverige det bästa lag dom har mött och de tackade fru Fortuna och högre makter för att de vann matchen. Skönt att höra att de är ödmjuka mitt i segerruset. Det kan man väl knappast kalla engelsmännen för. Trots det så hejar jag på England när de möter Brasilien nästa match...

Och mitt nya favvolag i denna turnering har blivit Senegal.
Kommentera

westerlind: Måste säga att jag har lite svårt att se några "övergripande trender", när det gäller sydamerikansk tillbakagång och afrikansk framgång.

Vi har haft ett och samma VM-upplägg sedan 1986. Under samtliga dessa 5 VM så har bara ett afrikanskt lag per turnering nått åttondelen (slutspelet). Alltså, samtliga övriga afrikanska lag ryker redan i gruppspelet. Av de lag som spelat i åttondelen så gick Kamerun vidare till kvarten redan 1990. Något som Senegal nu tangerat 12 år senare. Om man mot all förmodan skulle nå längre, så är det naturligtvis den största framgången någonsin för afrikansk fotboll. Men är det inte lite tidigt att prata om "övergripande trender"?

Som vanligt har vi ETT sydamerikanskt lag klart för kvartsfinal. Något som också var en realitet 1990 och 1994. 1986 och 1998 klarade sig både Argentina och Brasilien vidare till kvarten, men det är som sagt vanligare att de INTE gör det. Tiden innan åttondelen såg det ungefär likadant ut, med undantag för 1982, då samtliga semifinalister var europeiska lag. Så jag har alltså även lite svårt att se en "övergripande trend" i sydamerikansk tillbakagång.

Möjligtvis skulle man kunna spekulera i att Japan och Syd-Korea öppnat den asiatiska dörren. Två asiatiska lag har aldrig tidigare nått så här långt samtidigt och två lag i åttondelen är dubbelt så många som Afrika någonsin mäktat med. Till den nyligen öppnade asiatiska dörren kanske man också skall räkna Turkiet som till största delen är beläget i Asien, även om de jämnt kvalar via de europeiska grupperna. Men just Japan och Syd-Korea kanske skall bevisa sin förträfflighet på annan VM-ort innan man börjar sia om ytterligare övergripande trender :-)
Kommentera

Et tu Brute: Det brukar nästan aldrig bli skrällar i fotbolls-VM men jag hoppas det blir det i år. Till att börja med kan Sydkorea ta och slå ut Italien och Japan dänga turkarna. Oj vilket uppsving fotbollen skulle få i Asien då! Att någon av Japan/Sydkorea skulle ta sig till längre än kvartsfinal är faktiskt inte helt omöjligt. Men att det skulle räcka ända till medalj har jag svårt att se. Om Sydkorea fått Japans lottning hade dom kunnat klara sig till semi tror jag. Sydkorea ser klart bättre ut än Japan. Men de har fått en mycket svårare lottning. Först Italien, sedan Spanien. Nej det blir för svårt.

Tyskland har fått VMs lättaste lottning. Skulle de missa semi så lär det väl bli uppror i landet. För USA ska väl inte ha skuggan av en chans....eller?
Kommentera

samjo: Ja, fotbolls-VM är stiltje personifierat. Här händer det inte mycket trots att man hållit på i 72 år. Får ju hockey-VM:s guldmedalj att framstå som något som kastas fram och tillbaka genom en svängdörr.

Men hoppas kan man ju alltid. Gärna Spanien för mig då jag kommer att befinna mig utanför Barcelona fr o m lördag. Det blir säkert en fest man aldrig kommer att glömma. Men jag är skeptisk...mycket skeptisk, då jag flera gånger sett betydligt mer överhypade spanjacker än dagens, trilla ihop som korthus när det drar ihop sig. Spanska nerver är inte att leka med.

Syd-Korea och Japan har lekt färdigt, sanna mina ord. Tror att afrikanska lag som Kamerun, Senegal eller Syd-Afrika hade haft betydligt större chanser att avancera längre om de haft fördel av hemmaplan.

Tyskland kommer att gå vidare. USA i en semifinal torde vara VM:s största sensation sedan Tjeckoslovakiens finaler 1934 och 1962. Och sensationer, var vi ju överens om, är något som VM är nästan helt befriad ifrån. På tal om lätta lottningar, så såg väl Sveriges lottning inte allt för blodig ut?...inte om man tänkt sig att vara med och slåss om medaljerna iaf.
Kommentera

Et tu Brute: Därför var det än mer irriterande att Sverige åkte ur i ett så tidigt stadie. Man hade ju t.o.m. nästan kunnat göra en plattmatch a la Brasilien mot Belgien och ändå gått vidare. Kanske skulle det varit bättre om vi mött Frankrike ändå :)

Jag ska dock inte ta ifrån Senegal deras seger. De gjorde en strålande match. Men på slutet så var det inte mycket som talade för att de skulle vinna, de erkände de t.o.m. själva. Många spelare hade krampkänning och Sverige pressade på. Men eftersom detta är skrällarnas VM så avgjordes matchen på en kontring då den blott 20 år vindsnabbe Camara gjorde sitt andra mål i matchen. Jag tror inte många svenska spelare visste vem han var före matchen. Tyvärr vet dom det nu. Om vår 20-åring (Zlatan) istället gjort 2-1 i slutet av ordinarie tid, då hade vi kanske inte tagit sån stor notis av Camara...

Det är verkligen små marginaler i fotboll. Därför är VM så kul. Det hade tagit för lång tid att kora "det bästa laget i världen" genom seriespel så därför koras nu istället i slutspelform "det bästa laget som också hade den flyt som krävdes för att till slut vinna alla matcher". Nervpirrande och kanonkul för oss åskådare! :)
Kommentera

samjo: Inte för att jag tror att det på något sätt skulle ändra utgången speciellt mycket. Men de äldre varianterna av VM-uppläggen kändes betydligt sportsligare. Med färre lag och fler matcher för "de bästa" så höjer man nivån märkbart. Det blir för tillknäppt nu när A-nationer tvingas möta B-nationer och VM kan vara över efter 3 matcher.

Ytterligare ett gruppspel efter grundserien var modellen 74-82. Då var det liksom inget snack om att de bästa lagen möttes i semifinalerna. Som det är nu så räcker det med EN plattmatch innan ens slutspelet börjat. Alla måste väl vara överens om att Tyskland inte behöver spränga lika många blodkärls som övriga. Slumpen kan naturligtvis vara charmig, men det är väl ändå världens bästa landslag som skall koras.
Kommentera

Et tu Brute:

Det är säkert som du säger, enligt statistiken. :-) Jag tror ändå att utvecklingen är på väg åt det håll jag beskrev tidigare: Världen går framåt - Sydamerika stagnerar.

För mig har tidigare Brasilien och Argentina känts som oslagbara, och närmast givna semifinallag - Främst kanske under 60-, 70- och 80-talet. Nu känns de mer som starka kandidater till åttondelsfinal. Det som räddar Brasilien och Argentina är alla de europeiska proffs de kan tillgå. Tyvärr har de inhemska tränare som inte tycks hänga med i fotbollens utveckling, och de har dessutom svårt att skapa ett lag av stjärnorna.

Som du säger ändrades VM-upplägget 1986. Det var också då som afrikanska lag började synas på allvar. Kameruns avancemang 1990 gillade de flesta, men mest sågs det väl som ett charmigt inslag att le åt? Numer tror jag det är få som underskattar de afrikanska lagen, och de ses med allt större respekt.

Även om det inte gäller VM: En stor och överraskande framgång var väl också Nigerias OS-guld?

Apropå omröstningarna. Hur många frågor krävde kunskaper eller intelligens över en 10-årings nivå? Hur många som röstade var över 14 år? Antagligen var det inte den bäste, utan den snyggaste spelaren man röstade på...
Kommentera

westerlind: Att sydamerikanerna numera har så många spelare i Europa är nog snarare en nackdel för dem. De kan inte skapa kontinuetet på samma sätt som de europeiska lagen har möjlighet till. Det föranleder ju t o m stora svårigheter för den som är ansvarig för landslagsuttagningarna. Det blir ju inte helt lätt att skapa sig en rättvis överblick på vad som händer på båda sidorna av Atlanten. Och man samlar inte killarna till ett läger i brådrasket. Man har klagat högljutt i Brasilien över de usla förberedelser som man fått leva med under kvalet. Halva laget kommer inflygande dagen innan match. Tidsomställningar hinner inte kureras. Träningar nästan obefintliga då alla har kommit på plats.

Visserligen gick Marocko till åttondelen 1986. Men nog var Afrika vassare ändå, redan 1982? Kamerun gick obesegrade genom gruppspelet (tre oavgjorda). Algeriet inledde med att besegra Västtyskland, sedan tog man också Chile av bara farten. Tyvärr räckte ju varken Kameruns eller Algeriets insatser för vidare avancemang. Saknar ändå en kontinuetet som skall lyfta den här kontinenten. Kamerun har väl iofs visat att de håller över mer än en turnering. Men lag som Marocko och Algeriet befinner sig sedan länge ute i pereferin. Nigeria nådde åttondelen både 94 som 98, men verkar även de har lekt rommen av sig. Om nu inte Senegal går vidare så överdriver man väl inte speciellt mycket om man påstår att Afrika står och stampar på samma fläck som 1982?

Jodå, din analys av vilket folk som röstar på TV är nog ganska klockren. Min frågeställning var nog snarare varför detta föranledde spaltmeter med galla när det utspelas i en hockeystudio, men passerar helt obemärkt nu.
Kommentera

Et tu Brute messeschmittar sig sjalv (skrivit den 14/6):

"Tycker mig skönja ett visst mönster igen...VM-mönstret går aldrig ur. Fast det kan ju vara kul att leva på hoppet några veckor var fjärde år. Men sanningen att säga hur många blir förvånade när Tyskland/Italien möter Brasilien i final den 30:e?"

Detta borde leda till tradtoppen direkt, da det i stort sett bara ar jag sjalv som framfort denna oerhort sensationella utgang av VM.

VM ar ju oerhort stort och sensationerna duggar tatt? Eller hur var det? Bronsmedaljen? 1994 Sverige, 1998 Kroatien, 2002 Turkiet eller Syd-Korea. Ar det det som ar VM:s stora charm?
Kommentera

Et tu Brute: Är mest imponerad av att du lyckats leta fram ett 12 dagar gammalt citat av dig själv :)

Okej, jag lyfter på hatten för mästertipparen. Själv hade jag Spanien med i mitt vinnartips, med Italien och Brasilien som ytterligare potentiella kandidater. Jag trodde faktiskt inte på Frankrike och Argentina pga all upphausning kring dem innan VM. Men jag hade väl aldrig kunnat tro att båda skulle missa slutspelet helt och hållet.

Jag måste erkänna att jag inte alls trodde på Tyskland innan VM. Men traditiones makt är tydligen stor. Ska jag våga mig på en gissning om hur VM:s pallplacering ser ut efter söndagens match så tippar jag detta scenario:

1. Brasilien
2. Tyskland
3. Turkiet
4. Sydkorea
Kommentera

samjo skrev:

"1. Brasilien
2. Tyskland
3. Turkiet
4. Sydkorea"

Jag haller med dig fullkomligt.

Att folja sina egna tradar ar ingen storre konst. Ga pa "Min profil" och klicka under historia...plattlatt.
Kommentera

Et tu Brute: Aha...du har gjort mig uppmärksam på en funktion jag ännu inte nyttjat. Historyn: det är där man ser hur produktiv man varit...och hur mycket skitsnack man skrivit :)

Känner mig något tryggare nu när du tippat samma som mig. Jag brukar annars vara en rätt dålig tippare. Men skulle tyskarna vinna på söndag så kan man ju inte deppa ihop över det. Det för dagen bästa laget vinner ju alltid. Är det inte så? *Italienare och spanjorer utstöter konstiga gutturala läten när frågan kommer på tal*
Kommentera

samjo: Trygg och trygg??

Sjalv ar jag en usel tippare. Men just fotbolss-VM ar ju sa forutsagbart. For helvete! Nu maste val iaf nagon pasta att fotbolls-VM ha atminstone nagon nackdel....fel lag vinner. Eller...
Kommentera

Et tu Brute: Tänkte fråga alla här inne som skriver om Fotbolls-VM: Är inte det här en sida där man pratar hockey "Allmänt snack" elle har jag fel?
Om ni vill snacka fotboll så finns det andra GD och hemsidor för det... Så ni vet, vad vet ja, man kanske ska prata fotboll här, inte vet jag?? "Ironisk".... //Lothar
Kommentera

LotharHsand: I varje hockeyintresserad själ finns också någon form av övrigt sportintresse. Fotbolls-VM är något av det största som finns av sporthändelser. "Allmänt snack" innefattar väl allt möjligt eller hur? Konstigt då om man inte snackar lite fotbolls-VM nu när ändå all hockey är på lågvarv. Det står dessutom i spalten till höger att diskussioner om fotbolls-VM ÄR tillåtna :)

Om jag vore hyperintresserad av fotboll och VM skulle jag uppsöka andra diskussionsforum, men denna nivå duger bra för mig.

När hockeysäsongen börjar är det ishockey som gäller för hela slanten. Jag lovar!
Kommentera

LotharHsand:

Kunde inte ha sagt det på något bättre sätt själv än det just Samjo skrivit. Och för oss som inte kan hålla oss härifrån så blev ju denna gb ett utmärkt komplement till att inte behöva söka sig till någon fotbollssida under VM!

Var bl,a Marcus som bad mig att fixa till texten uti det högra hörnet för att få så många som möjligt att stanna kvar här på HS över sommaren och det har ju lyckats alldeles utmärkt.

Snart är det vinter och skridskon den slinter igen!
Kommentera

« · 94820 · »