Övrig sport

1641 inlägg · 27 ämnen

Touren, Girot, allt om cykelsport

« · 936510 · » Till forumet

Sv: Touren, Girot, allt om cykelsport
Lumber Jack: Jag skulle vilja se en tempoetapp som avslutning inne i Paris. Det har man inte vågat ha sedan hemmafavoriten Laurent Fignon tappade segern på just detta sätt någon gång på 80-talet.
Kommentera

Stigsson: Härligt upplägg med en tempoetapp näst sista dagen. Vi får hoppas att det är en sekundstrid då, trots att Alperna och "Foppa-etappen" nog har dragit ut fältet rejält.
Kommentera

Bansträckningen för touren 2008 ligger nu färdig. Det blir omvänd ordning från i år när man nu åter vänder och tar Pyreneerna först och Alperna sen. 21 sträckor totalt mellan 5 och 27 juli nästa sommar.

Höjdpunkter:
Sträcka 4, 29 km tempo.
Sträcka 9-11, pyreneerna med bland annat Col d´Aspin, Hautacom och Col du Tourmalet.
Sträcka 15-17, alperna med bland annat L´Alpe d´Huez och Col du Galibier.
Sträcka 20 (näst sista), 53 km tempo.

Längtar redan!
Kommentera

Alisandali: Visst har T-mobile mycket gammal skit i garderoben men idag är dom ett av dom lagen som arbetar allra närmast WADA och dom lägger mycket pengar som hjälp till testningsarbete.
Kommentera

Stigsson:
Ja , man kan ju hoppas att hans kariär får en knuff i rätt riktning nu .

Men T-mobile har lite väl många gamla lik i garderoben för att jag ska tycka att det har helt rätt stall som han gick till .

Och eftersom Comhem tog bort Eurosport ur utbudet från 1/9 så får man väl skaffa sig en box och börja prenumerera på Eurosport för att kunna följa tävlingarna via tv .
Kommentera

Kanske det miljöombyte som vårat för tillfället största talang behöver för att blomma ut från talang till stjärna i de stora etapploppen.
Kommentera

Paddan:

Från SVT-text:
" CYKEL Susanne Ljungskog blev tvåa
i tävlingen Holland Hills Classic.
Hemmacyklisten Marianne Vos vann efter
att ha knäckt svenskan i spurten. "

Undra vem som trampade hem bergatröjan?
Kommentera

Lumber Jack: Så verkar det som att Gustav Larsson och de andra får leta en ny uppdragsgivare. Unibet ska tydligen lägga ner cykelsatsningen efter en säsong av ständiga problem med att få tillträde till de prestigefyllda tävlingarna.

Dessutom kommer Discoverystallet att upplösas.
Kommentera

Dream Team: Det blev spansk seger genom Contador, som även plockade hem ungdomströjan.

Cyklingen lyckades åter igen visa att man tar i med krafttag med dopingproblematiken, det slår förvisso tillbaka på dem i det korta perspektivet, men den enda vägen i det långa loppet. Problemen har nästan varit lika stora som inom friidrotten men cyklingen är på bättringsväg.
Kommentera

Jag gav upp årets Tour de France ungefär samtidigt som alla skandaler som dök upp aldrig ville hitta någon ände. Till slut hade de lagt en sån tråkig sordin på hela tävlingen att jag personligen inte tyckte det var värt att kallas idrott. Därför missade jag även vem som vann årets upplaga?
Kommentera

Paddan: Bilden kom tillbaka efter ca 10 minuter så det måste ha varit min box som strejka om ingen annan har märkt av sändningsstoppet.
Kommentera

Stigsson: Här ser jag då just nu cyklister från Francaise de jeux, Bouygues Telecom, T-mobile och Rabobank som ser ut att ha det ganska gemytligt, men själv hade man väl varit helt slut efter någon kilometer i det där tempot.
Kommentera

Är det nån mer än jag som ser eurosport via canal digitals satellitsändningar som just blev av med bilden?
Kommentera

Asså rent ut sagt är det för jävligt detta!
Jag är ingen cykelfantast men det är ändå fruktansvärt tråkigt att utövare som säger sej tycka det är roligt att tävla fuskar! De förstör ju inte bara för sej själva utan för alla som utövar sporten!
Vi säger en cyklist som presterar mediokra resultat men några gånger får han till det och placerar sej top fem. Då börjar alla redan misstäka att ja han är säkert dopad osv. Folk glömmer helt och hållet av att det fortfarande kan finnas ärliga utförare! Utövare som kämpat flera år för att kunna prestera det där extra, inte sånna som gömmer sej nån månad, trycker i sej piller, kommer tillbaka och alla tycker han är fantastisk.
Kommentera

Poffa: Hörde jag någon knysta parodi på "idrott"?
Kommentera

NuMo: Det kanske är så det blir redan i Touren. För nu är Rasmussen inte längre ledare av TdF. Han har nämligen blivit "sparkad" av sitt stall Rabobank. Detta för att han "brutit mot de interna reglerna".

Ny ledare blir nu spanjoren Alberto Contador, som kör för Discovery.
Kommentera

Paddan: Den cyklist som är kvar när säsongen har tagit slut har vunnit.
Kommentera

Paddan:

Se det positiva det är ju samma villkor för alla inom cykelsporten =)
Kommentera

Lumber Jack: Äh, tyngdlyftning är det väl bara turkar och asiater som håller på med. Tacka vet jag dart, där är det "doping" för allihop... för dopar man sig för mycket så ser man tre av allt.
Kommentera

Paddan: Hur ska de då resonera runt tyngdlyftning och framförallt friidrotten som har de värsta problemen?

tv4nyheterna.se/1.145304/sport/2007/07/25/cykling_bort_fran_os
Kommentera

Lumber Jack: Det är väl troligt, med tanke på att Cofidis var ett av stallen. De övriga var Agritubel, AG2r, Francaise des Jeux, Bouygues Telecom, Credit agricole, Gerolsteiner och T-mobile.
Kommentera

Poffa: Undra om han var med vid protesten i morse?
Kommentera

Paddan: Så har då beskedet kommit på vem det var som är ertappad som en fuksare. Det handlar om Cofidis-cyklisten Christian Moreni.
Kommentera

Lumber Jack: Den här livekommentatorn på Guardians Tour de France sida är ju nästan lika bra som att höra Vacchi och Adamsson guida en genom en etapp.

"3.26pm: "Can you explain to me why Tour riders bother to have blood transfusions or to take extra testosterone when they will get caught?" asks Janice Morgan. "Or am I missing something here - do they sometimes manage to dupe the testing process?" I'm sure plenty of them manage to dupe the testing process, Janice, but seeing as I'm sitting outside my boss's office toking on a crack-pipe, you probably shouldn't ask me why they take so many risks. It's important to remember that these are men who choose to ride up the vast European mountain ranges for a living when they could get a job holding a sign pointing to "Subway" on Regent Street instead. They're probably not over-burdened with intelligence."
Kommentera

Lumber Jack: Förhoppningsvis är det bara ett förhandlingsspel. Eurosport borde åtminstone kunna ligga som digitalt tillval.
Kommentera

T T: Nu har jag inte comhem dessbättre. Att få Eurosport bort bytt mot TV 4-sport skulle fått mig att byta leverantör direkt. Det blir väl en fortsatt hype av damhandboll, meningslösa golfturneringar, Ekwalliska krönikor och annat avskräde från sportvärlden fyran har lyckats lägga "beslag" på.
Kommentera

Det här är ju jäkligt tråkigt.
Kommentera

Lumber Jack: Tydligen har också ETA passat på att släppa en bomb, eller ett par. Det har tydligen skickats in bombhot och enligt Guardians rapportering ska det också finnas uppgifter om att det även utlösts några bomber

"2.13pm: Right, I'm back, having just zoomed through the feeding station on my swivel chair and picked up my musette. What treats does it contain? A bidon of Fanta Lemon, a bag of Walkers cheese and onion crisps and a ham and cheese sandwich. According to the lads on Eurosport there have been two explosions in the Tour caraven. They don't know when, how big they were or if anyone was hurt. This race has gone well beyond farce now. When push comes to shove, it's only a bicycle race. "
Kommentera

Poffa: Fy fan, det börjar likna friidrott.
Kommentera

Lumber Jack: Och nu har tydligen franska tidningen L´Equipe gått ut med att en av de åtta åkare som testades i torsdags åkt fast för doping. Vem det är kommer avslöjas under dagen, som det verkar.

De åtta som testades är Michael Rasmussen (Rabobank), Kim Kirchen (T-Mobile), Erik Zabel (Milram), Francisco Vila (Lampre), Lilian Jégou (Francaise de Jeux), Maxim Iglinskij (Astana), Cristian Moreni (Cofidis) och Robert Hunter (Barloworld).
Kommentera

Paddan: De ska bli intressant att se efterspelet av det hela. Kommer Vinokorov få böta ett mångmiljonbelopp, kommer han att få sig en fet avstängning i Axelsson-klass? Det känns som att han kommer att få veta att lever.
Kommentera

Lumber Jack: Det blir ännu mer pinsamt när man var avstängda från Touren ifjol då många av de aktiva fanns på listan med dopingmisstänkta, och dessutom när Mattias Kessler i slutet på april blev upptäckt som testosterondopad i ett oanmält dopingtest.
Kommentera

Paddan: Verkligen.

Hemsidan fungerar ytterst sporadiskt, i stort sett är det bara dopingavslöjandet som kommer fram.
Kommentera

Lumber Jack: ...och på wikipedia har man varit snabba att uppdatera informationen om laget.
Kommentera

Se på f*n, den funkar trots allt.
Kommentera

Paddan: Bedrövligt, men bra att han åkte dit. Fuskarna ska bort. Böterna är väl satta till en årslön för den som avslöjas och han lär väl inte ha tjänat allt för dåligt i det statsfinasierade Astanastallet. Deras hemsida ligger förövrigt nere. Undra varför...
Kommentera

Alisandali: Ah, då var det Agritubel och Astana som jag lyckades blanda ihop.
Kommentera

Paddan: Dom två stallen som fick wildcard till årets tour är :
Agritubel och Barloworld .
Kommentera

Alisandali: Ajfan, då är det jag som uppfattat det fel. Tyckte att Vacchi sade att Astana fick ett wildcard till Touren, men då måste jag ha hört fel. Unibet är då det enda Pro Tour-laget som inte får vara med i Touren, eller någon av de andra större loppen för den delen, troligen på grund av anledningen att deras huvudsponsor av ett spelbolag.
Kommentera

Paddan: Astana tillhör Pro Tour , se länk .
Kommentera

Lumber Jack: Så har då tydligen Vinokourov åkt dit för bloddoping. Var det inte nu som cykelstallen kunde bestraffas med ända upp till 25 miljoner i böter ifall de inte höll truppen fri från doping? Tydligen har Astanastallet därmed också dragit sig ur årets Tour de France. Astanastallet var väl också ett av de stall som fick ett wild card till Touren då de inte tillhör Pro Tour.
Kommentera

Paddan: Visst saknar man några toppar men dom brukar välja bort några när man cyklar alperna före pyreneerna. Nästa år är ordningen den omvända och då är troligtvis Madeleine och Alpe d´Huez tillbaka i rutten igen, tisdag så får vi ju tre klassiska toppar ändå.

Lördag: Col de la Colombière
Söndag: Cormet de Roselend, Montée d'Hauteville och Montée de Tignes
Tisdag: Col de l'Iseran, Col du Telegraphe och Col du Galibier
Kommentera

Stigsson: Ingen Col de la Madeleine eller Alpe d´Huez vad jag kan se, men det lär vara tillräckliga stigningar ändå. Det är väl nu "Gotland" ska börja visa framfötterna ifall han nu vill nå målsättningen att hamna topp-30.
Kommentera

Paddan: Äntligen börjar touren på allvar imorgon och fram till tisdag med tre tuffa etapper i alperna.
Kommentera

Hehe, de är för härliga Roberto Vacchi och Anders Adamsson.

Alldeles nyss sade Adamsson, med anledning av att Touren börjar närma sig vindistriktet "Då kanske vi kan få reda på vilket vin som passar bäst till Nutrilett".
Som en liten passning till det faktum att Vacchi "käkar" Nutrilett för att komma i form efter en visit i Italien.
Kommentera

Stigsson: Jomenvisst, det gjorde iofs jag också delvis. Soffan gick till attack och sövde ner mig. Morgondagens etapp går mellan London och Canterbury och är väl mest slättåkning.
Kommentera

Paddan: Fan har jag missat prologen. Jag trodde det var imorgon. :-(
Kommentera

Om lite drygt en timme är det så dags att bänka sig och lyssna på Roberto Vacchis ordsvada. Årets Tour har bara ett enda svenskinslag, och det är Thomas "Gotland" Lövkvist i Francaise de Jeux. Gustav Larssons lag Unibet har väl nekats att starta i de flesta cykeltävlingarna och Bäckstedt fick ingen plats i Liquigas.
Kommentera

Imorgon är det då dags för starten av årets upplaga av Tour de France. I år är första etappen förlagd till London, med start i Whitehall och målet är beläget vid The Mall
Kommentera

Frisco: Tyvärr tappade jag eurosport när dom övergick till digitalt :(.. Saknar cyklingen och Roberto Vacci och Anders Adamson
Kommentera

« · 936510 · »