Övrig sport

1641 inlägg · 27 ämnen

Touren, Girot, allt om cykelsport

« · 555743 · » Till forumet

Sv: Touren, Girot, allt om cykelsport
Poffa: Vadå bitter. Jag säger bara vad jag tycker. Armstrong är en kyckling.

HAHA, lät honom vinna. Det sa Armstrong den gången som kung Pantani spurtade ifrån honom sista meterna på en bergsetapp i France för några år sedan. Att han lät Pantani vinna etappen. Så säger endast en dålig förlorare.
Kommentera

Frisco:

Förmodligen är det den där dåliga förloraren i honom som gjort att han vunnit sex raka Tourer. Inte illa för en förlorare.

Kommentera

En skön grej under gårdagens etapp var när en mekaniker (?) satt i en bil och sträckte sig ut och plockade bort en trasig sändare från bakhjulet på en av cyklarna - i en väldigt hög fart.
Kommentera

Hätsk stämning för att vara en cykeltråd, inget för mig att delta i - men mer läsvärd kan den kanske bli om om Europas stolta härförare i T-Mobile kan återupprepa 2003 års passage av Port de Pailheres (länk) och tufsa till formtopparen (med de ökande testosteronnivåerna ju längre tävlingen brukar pågå) med sina allt mer slitna hjälpryttare.

Pink Power!
Kommentera

Nalle Sjuh:

Morr, sprätten Vinokourov skulle ha spolats till förmån för en lojal Aldag.

Sjunde touren i rad för La...nä - Johan Bruyneel och hans underordnade är därmed ett faktum.
Kommentera

Salle: Anders Adamsson berättade en historia, på en av etapperna denna vecka, om ett cykelproffs som ställde upp i ett endagarslopp och blev skitnödig under loppet. Han visste inte hur han skulle göra men kom till slut på att han skulle ta av sig cykelmössan, hasa ner över sadeln och helt enkelt skita i cykelmössan och slänga den vid vägkanten. Tydligen hade souvenirjägarna inte blivit alltför glada när de slogs om att hinna först till den souveniren.
Kommentera

Paddan: Var det inte en norrman han pratade om ?

Roberto frågade också om historien inte blivit lite "kryddad" under årens lopp och då svarade Anders:"Jo, det var nog det där med buropen".

Det är bara de som hörde historien som fattar vad jag menar, men kul var det. :-)

För övrigt så tycker jag att Anders och Roberto är alldeles lysande som kommentatorer.
Kommentera

Hälge: Jag minns faktiskt inte vilken nationalitet det var på killen. Han nämnde också en kille som förbryllade åskådarna då han körde långt ut på ett fält och stannade under en etapp, visar sig att killen fått magsjuka.

Anders Adamsson och Roberto Vacchi är helt underbara kommentatorer, man får lära sig oerhört mycket under deras sändningar. Inte bara om cykelsporten utan om maträtter, viner, kungar och drottningar och eventuella kändisar som är/varit bosatta i de byar och städer cyklisterna passerar. Att sedan det mesta hamnar i det svarta hålet i hjärnan är väl en annan sak
Kommentera

Stor. Större. Lance Armstrong.

(var Rasmussen nykter?)
Kommentera

Ny blåslampa i baken på "världens genom tiderna bästa TdF-cyklist". Ska bli intressant att se hur många minuter det tar innan pressmeddelandet om att han minsann ska stämma brallorna av fransmännen kommer. Tja, för kommer det inte så är det väl dags att börja dela ut de sju segrarna till deras rättmätiga ägare?

Skillnaden för honom att tänka på den här gången är väl att det krävs lite mer än att skrämmas mot någon f.d. medhjälpare när det är L'Equipe som kommer med anklagelsen och att den är ganska specifik i sig.

Dernière Étape, scumbag?

Originalartikel: www.lequipe.fr/Cyclisme/DOPAGE_ARMSTRONG_2.html
Gummibandstidningen: www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,688855,00.html
Kommentera

Så är det då snart dags att kliva i cykelbyxorna och sätta sig framför teven och glo på Giro d´Italia som idag börjar med en etapp i Belgien.

Kommentera

Paddan: Den enda cykling av intresse på HS numera tycks vara sträckan Timrå-Ö-vik...
Kommentera

ståpäls:

Ja, oj, det ska bli en spännande resa att följa.
Kommentera

knaskamilla: Man undrar ju bara hur det gått med försäsongsträningen och vem som är tränaren, är det månne Bernt Johansson eller Roddarn?
Kommentera

Paddan: Många frågetecken är det. Det ska bli intressant att se när cyklisten själv uttalar sig.
Kommentera

ståpäls: "Den enda cykling av intresse på HS numera tycks vara sträckan Timrå-Ö-vik..."

Självfallet blir detta årets händelse i cykel-Västernorrland. Jag ska göra mitt yttersta för att försäkra mig om en plats vid vätskekontrollen i Skuleskogen - ska bli kul att se om hjälten från Timrå förmår sig att uppfylla det han lovat. Själv är jag övertygad om att han lätt klarar sig till Y:et, sen kanske det blir tyngre. Men vem vet, kanske slutar det i en triumffärd likt Karl-Bertil Jonssons julafton? Man ska aldrig säga aldrig - jag säger PerHapps.

För övrigt är detta ändå en enkel resa för solskenscyklister: Själv föredrar jag lite manligare utmaningar som t ex Tour de Köpmanholmen - världens just nu hårdaste mandomsprov som utkämpas på leriga kostigar i uppfriskande spöregn och charmerande beckmörker.
Kommentera

westerlind: Har inte Wada börjat kika på denna prövningarnas prövning efter forna års "tävlares" intag av diverse kemikaliska substanser så vore det banne mig på tiden att nån anmälde detta.
Kommentera

Salle:
Tror du är ute och cyklar där, Salle. Skulle någon utrikisk kommité förbjuda liknande uppfriskande drycker skulle med all säkerhet inte många urinnevånare besöka mer pöbelinriktade arrangemang vid t ex Framnäsudden och den rosa bilen skulle för evigt vara stationerad nedanför busstationen i Sollefteå.
Kommentera

westerlind:

Du glömde att sista kilometern ska utföras med cykellåset låst.

Kommentera

Poffa:
Nja, så är det nog inte riktigt. Jag antar att du åsyftar förra loppets överlägsne segrare vilken som en gest till publiken låste cykeln och sprang med den på axeln i mål. Underbart - såna hjältar finnar man inte ofta idag.
Kommentera

westerlind: Cykling, Löpning osså jätteblött... Lite Triathlon över det hela än bara ett vanligt trampar-lopp.
Kommentera

I dag värkar det som Ivan Basso avgjorde Girot redan efter 8 :e etappen ,
Simone ligger 7:a över tre minuter efter , tror inte att någon annan kan hota Basso .
Kommentera

Alisandali: Det är låååångt kvar, detta var bara första tuffa målgången av 5-6.
Kommentera

Stigsson: Jo , jag vet att det är lååångt kvar , men tror iallafall att Basso vinner det här .
Hade honom som vinnare redan före start , och nu har han ju bättre läge än vid starten .
Kommentera

Alisandali: På torsdag får vi se hur det går för honom, då avgörs ett 50 km tempolopp som inte alls är hans starka sida. Klarar han den dagen utan att tappa allt för mycket tid så är jag beredd att hålla med dig.
Kommentera

Det så viktiga tempoloppet är i full gång i Girot. Glädjande nog så leder fortfarande den ende svensken som startar i årets lopp. Dom bästa sammalagt startar dock sist så vi får se hur längen det håller.

Följ etappen LIVE på länken.

Kommentera

Henn inte mer än skriva det så blev han slagen :-(

Kommentera

Stigsson: Nu ser det nog ut som bara en vurpa kan hindra Ivan Basso att vinna Girot , eller tor du att någon kan slå honom än ??
Kommentera

Alisandali: Nej nu börjar jag hålla med dig om att han har ett utmärkt läge. Det enda som kan fälla honom nu är att han själv ser till att klappa ihop av någon anledning.
Kommentera

Stigsson: Han var ju grym upp för berget idag , synd bara på vädret som gjorde att man missade en stor del av stigningen .
Sen vet jag inte om han bara var smart eller lite feg i utförskörningen mot mål , men han ökade ju ut lednigen rejält trots att det gick lite sakta utför .
Kommentera

Alisandali: Han hade ju redan knäckt dom viktiga konkurrenterna så det var nog ren säkerhetsåkning utför.
Kommentera

Ivan Basso vann Girot i överlägsen stil , med 9,18 minuter till tvåan .
Största segern på över 50 år i Girot , och med tre etappvinster och tre andra platser (om jag inte minns fel) på 21 etapper .
Grattis Ivan , hoppas bara du inte var/är dopad .
Kommentera

Båda storfavoriterna stryks från startlistan i Touren tillsamman med flera andra som ansågs vara favoriter till topplaceringar.

Ska cykelsporten nånsin bli ren?
Kommentera

Stigsson: Å så länken också som skulle ha varit med.
Kommentera

Stigsson:

Nej Cykelsporten måste skäpa sig, kan man inte cykla utan massa kemikalier i kroppen! Fridrooten och Cyklingen är nog de 2 sporter som man inte vet om deltagarna är rena eller inte.. Ulrich också? Trodde jag inte..
Kommentera

mattias - 74: Över till tävlingen nu då som kanske blir lite roligare nu när man städat bort en hel del fuskare. Själv tror jag att vår egen tempostarke Gustav Larsson i Francaise des Jeux kan göra en riktigt bra placering i dagens prolog över 7,1 km.

Och vad kan supertalangen och färska svenska mästaren Thomas Lövkvist göra i sammandraget nu när många storfavoriter föl bort sista dagarna? Dags att ta ett steg från talang till etablerad stjärna kanske?

Eurosport 15.00

Kommentera

Stigsson: Thomas Voeckler brukar ju kunna hålla till uppe i täten så han bör väl kunna vara ett tips till totalsegern. Fast nu börjar det väl också, som du säger, bli dags att "Gotland" visar framfötterna ordentligt. Sedan har vi väl också Magnus Bäckstedt i Liquigas-stallet som har möjlighet att kunna ta någon etappseger.
Kommentera

Paddan: Här är väl den resultatlistan som vi svenskar får rikta mest uppmärksamhet till.

Bäste U-25 åkare (inom parentes placering totalt):
1 (10). Benoit Vaugrenard, Frankrike 4.18.26
2 (25). Joost Posthuma, Holland + 0.07
3 (29). Marcus Fothen, Tyskland + 0.09
4 (43). Thomas Lövkvist, Sverige + 0.14
5 (64). Bernhard Eisel, Österrike + 0.17

Kommentera

Paddan: Heja Gotland!
Kommentera

Gotland jagar på kanonbra efter halva TdF och ligger för närvarande på en 21:a plats totalt. Han har bra häng på den vita ledartröjan för U-25 åkare men det finns ju en del riktigt bra namn t ex Rujano och Cunego som också vill komma åt den.

Bäste U-25 åkare (inom parentes placering totalt):
1 (13). Marcus Fothen, Tyskland  43.12.53
2 (21). Thomas Lövkvist, Sverige + 0.58
3 (39). Riccardo Ricco, Italien + 3.22
4 (40). Jose Rujano, Venezuela + 3.23
5 (54). Maxim Iglinskiy, Kazakstan + 4.24
6 (60). Damiano Cunego, Italien + 5.03

Kommentera

rasmussen blir riktigt het imorn såg lite formbesked i sista backen idag
Kommentera

Stigsson: Enligt Bild Am Sonntag skall nya bevis mot Jan Ullrich ha dykt upp. Den spanska polisen säger att han ska ha betalat 2970 Euro för blod, tillväxthormon, andra former av hormon och testosteronplåster. Dessutom har något mystiskt rött pulver hittats som kan tänkas fungera som någon form av neutraliserare för att förhindra positiva dopingprov.

Eftersom tidsfristen för Jan Ullrich att komma med en förklaring har löpt ut utan att Ullrich sagt ett ord väntas T-Mobile snart slänga ut Ullrich ur laget.

Kommentera

Imorgon är det så dags för en av höjdpunkterna i Touren, sträckan Gap- L´Alpe d´Huez.

Kommentera

Paddan: Blir härligt att se. Två stycken HC-berg ska det klättras i imorgon. Mellan dem en liten kulle.

* Km 86 - Col d'Izoard - 14.5 km climb to 7 % - H Category
* Km 134 - Col du Lautaret - 12.1 km climb to 4.4 % - 2 Category
* Km 187 - L'ALPE-D'HUEZ - 13.8 km climb to 7.9 % - H Category
Kommentera

Frisco: Måtte man hinna hem från jobbhelvetet innan...
Kommentera

Lumber Jack:

Tur man har semester så man kan se alltihop. :-)

Kommentera

Poffa: Har du TV på golfbagen?
Kommentera

Frisco:

Ingen golf i morgon. Vilodag, lämpligt inplanerad så att man kan se den "viktigaste" etappen på Le Tour.

Kommentera

« · 555743 · »