1150x200-s5b1ZRNY.jpeg

Rögle BK

27103 inlägg · 5185 ämnen

Är det verkligen spelsystemet det är fel på?

« · 318759 Till forumet

Är det verkligen spelsystemet det är fel på?
Är alla som kräver Waltins avgång säkra på att det verkligen är spelsystemet som brister? Om nu lirarna i Rögle är så bra som det sägs så borde de väl inte klappa igenom så totalt som de gör bara för att de ändrar spelsystem? Rögle är till exempel fruktansvärt dåliga i powerplay men det har väl inget med torpedsystemet att göra?

En stor anledning kan ju vara att det i princip försvunnit en hel femma av hög klass sedan förra säsongen. Sådana spelare som Nordqvist, Eriksson, Hansson och Jacke ersätter man ju inte hur som helst. Åtminstone inte med Marcus Forsberg t ex...

En annan fråga som iofs redan väckts här är ju ifall RBK överhuvudtaget har råd att sparka Waltin. Han lär ju ha rätt bra betalt... Om han sparkas blir ju alternativet garanterat inte en etablerad tränare.

Vi kanske helt enkelt får hoppas att det vänder, alternativt hoppas på nästa säsong. Det är väl ändå ingen som tror att nåt allsvenskt lag kommer att gå upp i år eller.......?
Kommentera

Sv: Är det verkligen spelsystemet det är fel på?
P: Svaret på din fråga är ju till stor del JA, det är fel på spelsystemet...vi har inte spelar matrialet att spela det systemet (eller skall vi vänta och se?). VI har ingen struktur i uppspel, inga linjer...Stark kommer inte smygande och får sin "macka" på offensiva blå osv. Rögles mål i år kommer till genom inviduella mistag av motståndaren, bra inviduella prestationer av Rögle spelare, tillfälligheter....inga spelmål vår offensiv är OBEFINTLIG.
Som du säkert vet har Rögle inte kunnat spela Power Play sedan Ted Sator tränande dom på 80-talet....men där har du naturligvis rätt...det har inte med Torped Hockey att göra. Men med ett positivt offensivt spel så har vi ändå spelat hyfsatt Power Play föregående år.
Kommentera

AIAnr10:

Det framgick nog inte av mitt föregående inlägg och varken du eller jag eller nån annan kan ju veta, men frågan är ju om det funnits ett 'eget spel' ifall Rögle hade spelat med ett annat system. Jag menar att risken finns ju faktiskt att det inte skulle fungera då heller. Jag säger inte att det skulle bli så men ingen vet ju.

Det är ju iofs ett argument för att testa om det går dåligt och det kan man väl säga att det har gjort...
Kommentera

P: Riktigt...men det kan inte vara för stora omkastningar i målsättningarna med spelsystemmet....under 2 år har man jobbat i en riktining som bevisligen höll bra, i och med förra årets resultat. I år ville man utalat flytta fram positionerna ytterligare...helt riktigt. VI ser en klar målsättning och linjer i verksamheten fick uppfattningen att man ville fortsätta på klassikt Röglevis. Torped hockeyn är ju ännu mer offensiv än vi sett tidigare...hette det. Vi fans har ju ingen erfarenhet av detta spel...ingen anna heller i Rögle om jag förstår det rätt...MEN DET LÄT JU BRA...men det blev inte så bra.
Kommentera

P: Om man ser vad laget presterade i början av försäsong o säsong, då spelarna hade kvar lite av annat spelsystem o egen fantasi så såg det bättre ut än vad det gör i nuläget. För tillfället så fungerar inte mycket!
Det tyder jag till att ju mer av Waltins teorier som laget tar till sig ju sämre går det för dem. Glädje o självförtroendet från säsongsupptakten
är som bortblåsta, allt blir bara otryggt o låst!
Waltin behöver ju inte avgå bara inse att han måste lägga om spelstil(med några förstärkningar).
Kommentera

AIAnr10: Kan bara hålla med. Exakt så som jag också tycker att Rögles spel har sett ut under större delen av säsongen. Jag tror den bästa lösningen, både ekonomiskt och sportsligt, vore om Waltin kunde stanna kvar som tränare men överge torpedhockeyn för ett mer traditionellt spelsystem. Det är bara att hoppas att en sådan lösning är möjlig.
Kommentera

Rainbow: Waltin kommer aldrig att överge torpedhockeyn.
Kommentera

bon scott: Ända skälet till att Waltin är kvar det är just namnet, för några hockeykunskaper det har han inte . Han är en fjant som bör lämna Skåne och vårt kära Rögle ifred.
Kommentera

Jag bler avensjuk när jag läser att växjö bara vinner nu sen Shjon Podeins ifrån NHL kom han har också lyft hela laget se länken!

Och va hände efter Mora machen?? efter de så har allt rasat! =(
Kommentera

AIAnr10: Torpedhockey det är ju för fan tortyrhockey, jävla skit , hela jävla året är ju fördärvat tack vare denna jävla tränaren.
Kommentera

P: Ni verkar upprörda över Waltin, det kan jag i och för sig förstå. Frågan är bara om det är rögle som är väldigt dåliga eller bara de andra som är mycket bättre. faktum är att halmstad spelade en väldigt trevlig hockey idag. Ha det gott alle sammans.
Kommentera

zaphod: Hålelr med dig där att Halmstad spelade bra hockey idag men det är ju pga att Rögle inte spelar alls. Rögle hade INGET försvar alls i denna matchen och INGEN täckte sin spelare utan Halmstad härjade fritt och bestämde vad som skulle hända.
Kommentera

Faktum kvarstår att ni ju har ett bra lag på pappert men någon i ledningen behöver nog ryta till lite för att få fart på era killar. De kan bättre än vad resultatet idag visade.
Kommentera

Är det någon som kan säga något om presskonfersensen?

Sparka Waltin tilbaks till 08-land
Kommentera

Fredrik: Kommentarer:

- De första 10 minuterna såg det bra ut och kändes koncentrerat, men efter det vänder det helt. Vi sjunker ihop och spelar dåligt samtidigt som Halmstad spelar bra. Vi släpper ifrån oss matchen mer och mer. I andra perioden var det mer aktivitet i laget vilket var positivt med tanke på insatsen i första. Men Halmstad blir bara starkare ju längre tiden går.

Mats Waltin, Rögle
Kommentera

Ja fan imej dags att klaga igen. Och varför inte klaga på Waltin.

T.e.x så inför säsongen så var det mängder med Luleå fans här inne och hyllade Tano för hans Boxplay spel. Han var inne på varje boxplay och var kung. I Rögle får han inte lira.

Martin "Icing" Ericsson. Gillar egentligen inte att klaga på enskilda spelare men hur i hela helvete kan han få spela? Det är helt sjukt.

Många spelare åker runt och fjantar sig och är ändå säkra på en plats i nästa match. Hur i hela helvete har ledningen tänkt när man har 3libero i truppen varav en är totalt hopplös.

Fy fan vad man är besviken. Jävla sopor!!
Kommentera

Om något kommer att rädda Rögle så är det för att man spelar i en värdelös derby grupp..

Sist i tabellen ligger

Nybro
Troja
Mörrum

Hua
Kommentera

Snacka om att leva i det blå. Ni har bytt tränare och spelsystem samt tappat en hel del bra spelare. Nytt spelsystem lär man sig inte på en kafferast, räkna med minst 1 år i AS. Det tror jag både spelare, tränare och ledning är medvetna om innerst inne, även om man utåt måste hävda annat.
Som sagt, kom tillbaks till verkligheten....
Kommentera

Junior: Den var bra... tack! =)
Kommentera

Huge: Den var bra också! =)
Kommentera

Huge: Men hallå med Rögles spelartrupp ska man fan ligga på en högre placering än man gör, Det är inte heller bara i Rögle torpedhockeyn inte fungerar, haer ju sett hur Tre konor slirat...
Kommentera

Junior: Junior: Stod något i HD om att Tano hade ont i ryggen så var nog därför som han inte spelade ikväll. Förhoppningsvis kan vi snart sluta fundera kring liberos, halvor och torpeder när torpedhockeyn i Rögle har skrotats.
Kommentera

Huge: Det var ungefär min poäng också. Men det är klart att även jag vill se rögle vinna....
Kommentera

Huge: Nu är du väl helt ute och reser. Om Mats Waltin var klar över och räknande med att Rögle INTE skulle spela superallsvenskan i år utan ha ett inspelnings år.....DÅ HADE HAN INTE VARIT TRÄNARE I RÖGLE. Ännu mer långsök är det att ledningen skulle vara klar över ett sådant resonemang.....att spelare bli värvade till Rögle för att spela AS ett år.
KNAPPAST.

Det är verkligheten....och resonerar Waltin på ditt vis.....då kan han packa sig hemåt och köpa en kåk så långt ut i skärgården det går.
Kommentera

Rainbow: Hmm Tano lirade hela matchen.
Togge blev däremot bänkad och Pelle var inte med överhuvudtaget.
Kommentera

Junior: Så du menar att han inte var inne i boxplay? Håller med dig om att det är ganska konstigt i så fall. Precis som att Pelle inte var med och att Togge skulle blivit bänkad. Tycker ändå att han har spelat någorlunda hyfsat senaste matcherna till skillnad mot många andra i laget.
Kommentera

AIAnr10: Ta ett djupt andetag så tänker du klarare.
Naturligtvis har Waltin målsättningen att spela SA, men både han och ledningen är nog så pass realistiska att man vet att det kommer att bli tufft. Denna realism borde även ni fans ha för ögonen, när ni i besvikelsen jämför årets resultat med fjolårets.
Ledningen har väl tagit ner Waltin för att bygga ngt nytt för framtiden, vad jag förstått. Alternativet hade väl isf varit att försökt behålla alla de spelare som försvann och satsat på en annan tränare, en med mer traditionell spelstil som riktmärke.
Ni har helt enkelt för höga förväntningar på laget i år. Fullt förståeligt med tanke på de bra resultat som uppnåtts de senaste åren.
Där har du verkligheten.
Kommentera

Huge: Vi borde vara realistiska och fatta att det blir tufft.....samtidigt är det förståligt att vi har höga förväntningar.

Det blev för mycket stick i stäv för mig. Jag går och lägger mig och hoppas att jag ser en ljusning imorgon istället....Problemet är bara att jag resonerade så för 6 omgångar sedan också........
Kommentera

AIAnr10: Det är lugnt. Klart man blir besviken när det inte riktigt går som man hoppats alla gånger. Jag är ju Brynäsare och med tanke på fjolåret så vet jag hur ni känner just nu. Vi hade ju dessutom oförskämdheten att "sno" en av era bästa spelare, Jacob Johansson. Han har börjat mkt bra och fortsätter han i samma stil kommer han att bli en lika stor tillgång i laget som sin storebror Danne.
Det är bara att gnugga på, det finns inga genvägar.
Behöver ni lite tröst och lindring i motgångens stund så vet ni var jag finns. Har haft den uppgiften i vår GB ett bra tag nu.... ;-))
Kommentera

Huge: Så man ska räkna med sånt här skitspel i ett år nu då? Känns lönt att gå då egentligen? Då måste man ju spela torpedhockey i framtiden med, om man inte vill ta Ett år på sig att ändra tillbaka till vanligt.
Jag vet inte riktigt vad som är fel. Jag tycker Rögle ska bli lite aggresivare och gå mer pang på mål istället för att ligga i hörnorna och böka hela tiden, sen stämmer ju även det ni andra säger in också..
Men ska vi bara ge Waltin massa pengar och sparka honom?!
Ne några veckor till får han på sig.. men då kanske vi missar SA, men vad ska vi göra där om vi inte kan vinna!? ha det
Kommentera

Kunde inte låta bli att lägga in en kommentar om allt som skrivits ikväll. Till att börja med så kommer herr Waltin INTE att byta system, no matter what. Det har han sagt i en intervju i p4 när det blev klart att han skulle träna Rögle. För det andra kostar det på tok för mycket att sparka honom. Då ska Rögle betala hans lön så långt kontraktet gäller samt betala en ny tränares lön. Då kan jag nästan lova er att Rögles egna kapital går back och då får vi inte behålla platsen i Allsvenskan. Fr.o.m nästa säsong måste man visa upp + i sin kassa, annars är det degradering till 1:an.
Jag har inga som helst förhoppningar längre om att Rögle går till SA. Nä, så här blir det: Ingen SA, ingen sparkas, Elitserien nästa år! ;) (Vafan, man måste ju vara positiv!)
Kommentera

NiC: Du glömde en fråga! Varför ändrade Waltin på en vinnande kedja? Den jag tänker på är Ahlbrandt, Petterson, Carlsson och Josefsson. De är de enda med fart under skridskorna.
Kommentera

Huge: Dina kommentarer är väldigt riktiga, men du glömmer en väsentlig sak. Ända sedan Rögle trillade ur ES och klarade sig med ett nödrop kvar i näst högsta serien så har ett långsamt återuppbyggnads förlopp skett. Varje år har vi tagit ett steg längre fram och varje år har därefter förväntningarna höjts. Det har gradvis satsats mer och mer varje år. I år har vi med största sannolikhet södra allsvenskans dyraste trupp och även den trupp med mest erfarenhet att spela på högsta nivå. Vi har en tränare som har rankats som en av Sveriges bästa. Nog f-n ska vi ta ett steg framåt och inte bakåt. Det kändes helt naturligt inför denna säsong att vi skulle ta ett trappsteg till på den långa trappan upp till högsta serien. Som det ser ut just nu så har vi trillat ner 5 steg och är där vi var 5 år sedan. Allt som har byggts upp på vägen dit har raserats.
Nu är jag bombsäker vad detta beror på: spelsystemet. Spelarna är det inget fel på, undantagsvis nr 28. Dessutom så har Waltin haft fria händer att värva vilka spelare han ville och inte som tidigare år där Lööv har varit med och bestämma. Så herr Waltin har helt på egen hand formerat truppen med undantag för de trotjänare som har stannat. Felet ligger i att systemet är omständigt och ligger för långt ifrån de system som spelarna har lärt sig spela sedan hockeyskolan då de var sex år gamla.
Det riktigt trista är att vi inte kommer att bli av med Waltin eller systemet om inte både klubben och herr Waltin enas om att bryta kontraktet. Som jag ser det så kan inget nyförvärv hjälpa laget just nu. Ett nyförvärv kommer antagligen bli lika osynlig som resten av laget om inte mer då han måste inskolas i skiten, vilket tar tid.

Juga: Har du någonting positivt att komma med. Jag har följt Rögles forum i över 5 år och man ser aldrig denna signatur normalt sett. Den enda gången detta lilla namn poppar ut är när det går dåligt. Hatar du Rögle eller bor du i liten miserabel håla där allt bara är skit hela tiden så att du måste komma ut då o då spy galla över allt o alla när du känner att du kan få gehör?
Kommentera

Läste även nu att man bänkar Hall i tredje. Att man ens låter denna kille vila så mkt som han gör är för mig en gåta. Är det någon som har visat hjärta de senaste matcherna så är det Hall och i viss mån Skugge. Hall borde verkligen inte lira i något fjärde torped par om man ser till de spelare han konkurrerar med. Den som visar mest borde få lira mest eller hur??
Kommentera

Mygel: Ibland kanske man först måste ta ett steg bakåt för att komma framåt. Det är riktigt som du påpekar att Rögle succesivt tagit steg framåt hela tiden. Problemet, och det gäller väl alla AS lag, är just det sista steget. Skillnaden mellan ES och AS är trots allt ganska stor. Det som gäller är isf att göra en LHC, dvs satsa rejält med gedigen uppbackning av kommun och näringsliv. Vad jag förstår så har ni väl en stabil ekonomi, dock inte av den kaliber som kanske krävs för att göra denna sista slutliga ansträngning. Ekonomin är väl också skälet till att Waltin kanske inte kunnat värva exakt de spelare han önskat, skulle jag tro.
Signaturer som nästan uteslutande poppar ut när det går dåligt, finns i alla GB. Det är ngt som man får dras med. Oftast är dessa personer väldigt unga till åldern och ser gärna saker i svart eller vitt.
Kanske en liten förklaring till fenomenet.
Kommentera

P:
Kan det vara så att Torped-hockeyn kräver spelare av elitserieklass för att funka...? Bara en spekulation...
Samtidigt är det ju bara ett spelsystem som vilket som helst och borde funka på alla nivåer...
Hmm...

En libero en målskytt och tio dagars nötande av spelsystem kan ju göra susen.
Kommentera

zoid: Med tanke på att Waltin har handplockat själv de spelare han vill ha i systemet så kvittar det nog varifrån spelarna kommer. De kan till o med komma från El Paso....
Kommentera

Mygel: he he... jo det e klart...
Kommentera

Huge: Du skriver att det är många signaturer som poppar upp bara när det går dåligt. Då får nog jag räknas till en av dem. E rätt färsk i hockeyns värld och mycket färsk på sportsnack. Men ung... Det har jag inte blivit kallad på ett tag. Är glad när det bjuds på bra hockey o mindre glad när det bjuds på motsatta. Har inte en chans mot de flesta här när det gäller kunskap om Rögle men tycker det är viktigt att alla som vill får lufta sina känslor. Sen dem som bara skriver att sparka tränaren, sparka spelarna, sparka styrelsen osv kan ju ta sig en funderare om de hade gjort det bättre själv. Gå in o kolla på ex Trojas sida. Typ 2 inlägg. Hur kul är det. Nej all heder till dem som har en åsikt. Tack för ordet
Kommentera

sunken: Huge är en Brynäs supporter som tittade förbi.
Kommentera

Mygel: Ooops. Kan som sagt inte så mycket om vem som e vem. Står ändå kvar vid att alla som vill ska få lufta sina åsikter. Ett tecken på att många bryr sig om Rögle o vill dem väl
Kommentera

« · 318759