1150x200-s5b1ZRNY.jpeg

Rögle BK

27103 inlägg · 5185 ämnen

Hoppas att det kommer mycket folk på söndag !!

« · 292223 Till forumet

Hoppas att det kommer mycket folk på söndag !!
Hoppas verkligen det kommer mycket folk på söndag. Det skulle vara kul om det kom över 2500, men det är ju så att det kommer mer folk när det e kvalserie, men men vi ska sjunga ut mörrumfansen(om där nu e några) !!
Kommentera

Sv: Hoppas att det kommer mycket folk på söndag !!
Emil:
Det räcker med 2433 för att knäcka det heta Stockholmsderbyt mellan AIK-Hammarby i går.

De låga publiksiffrorna tycks vara ett problem på flera håll, även hos oss. www.mik.se
Kommentera

rcw: Skulle tippa på 1504 st på söndag, om ens det. Iaf inte över 1800
men det är klart Arne kanske lockar lite nytt folk om han bjuder på hamburgare! Tråkigt med medgångssuppar!
Kommentera

qp: Tyvärr har du alldeles rätt i mångt och mycket. Nu när Rögle satsar mot eliten inom hela föreningen så är tyvärr publikunderlaget det som är längst ifrån att vara elitmässigt. Men folk är bekväma och väntar till prudukten är klar annars stannar man hemma.
Kommentera

Belix: Klart det är lite tråkigt med så låg publik siffra. Men det är nog mer än jag som börjar tröttna på denna eviga transportsträckan år efter efter år. Det är helt och hållet förbundet´s fel att det blir så låga publik siffror. Det är fortfarande kul att se Rögle spela och vinna,men dessa otroligt meningslösa derbygrupperna tjatar ut allt vad derby heter.

Nej, gör som i fotbollen Allsvenskan/SuperEttan.
Kommentera

Det med dåliga publiksiffror är inte så konstigt. Priserna är oehört dyra redan nu i allsvenskan! Tänk på att priserna säkert stiger i kvalserien.
Men en trogen röglesupporter går på varenda match. Detta är år dessutom det mest spännande på länge. Jag är en som längtar efter varje match!

Snälla hitta nu till hallen o ge Rögle ge dom det publikstöd dom förtjänar.
Kommentera

Sumo: Förstår inte varför folk gnäller på publiksiffrorna. Det är ingen större skillnad mot tidigare är precis. Anledningen är den som Fransson nämnde, nämligen att vi möter ett gäng gärdsgårdslag nu under höst i alldeles för många omgångar. De enda lag som automatiskt drar lite publik i denna serie är Troja och i viss mån Halmstad. Så länge som vi spelar denna tröttsamma transportsträcka med en massa onödiga "derby" matcher hit o dit så kommer publiksnittet att ligga där det har legat de senaste åren, tyvärr. Jag kan inte förstå varför inte de stora allsvenska klubbarna som varje år går till SA inte trycker på mer med en permanent superallsvenska. En rak serie under elitserien hade gynnat både ES lagen och lagen som ligger precis i skiktet där under t.ex. Rögle o Skellefteå. Dels hade det inte varit lika stor katastrof att trilla ur ES och dels så skulle de allsvenska topplagen utvecklas mer för att kunna ta steget upp i ES. Vi behöver lite rotation bland lagen i de högsta serierna för att hålla hockeyn levande i Sverige.
Vidare så skulle en superallsvenska under ES med största sannolikhet ska större massmedialt intresse då kvalitén hade varit högre än vad den är nu i NHA och SHA. Detta skulle kunna leda till att klubbarna i Superallsvenskan skulle kunna förhandla sig till ett TV-avtal såsom Superettan i fotboll har gjort.
Jag tror inte heller att det skulle kosta så mycket eftersom en serie med högre kvalité lockar fler sponsorer och publik vilket skulle väga upp de större resekostnaderna. Om man kan skicka sina J20 lag runtom i Sverige så borde man kunna skicka sitt seniorlag på långa bortaturneér oxå.
När väl denna serie hade sjösatts skulle man även kunna skapa ett annat intressant koncept med förebild i fotbollen; en svenska cupen i ishockey där lag från superallsvenskan och ES deltog. Detta skulle kanske kunna hjälpa till att höja statusen på ishockey ännu mer.
Kommentera

Mygel: För övrigt så tycker jag att AIA tillsammans med andra supportrar till allsvenska klubbar skulle kunna tillsammans lämna in en önskan till Allsvenska föreningen och Svenska hockeyförbundet om en permanent Superallsvenska.
Kommentera

Du glömde Växjö.. det är säsongens höjdare!
Kommentera

Var det mycket folk i Oskarshamn?
Kommentera

Mygel:

Tycker det där låter mycket intressant. En permanent Superallsvenska kombinerat med någon form av Svenska Cupen skulle göra att man kunde ta bort dom eländiga derbygrupperna i ES (eftersom det annars inte skulle finnas plats i spelschemat för cupspel).
Kommentera

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför min användare var raderad och hela min presentation borta? Hade faktiskt lagt ner mycket tid på att komma igång här på sportsnack och tycker det som hänt är under all kritik! Jag kräver en ursäkt/förklaring från lustigkurren som gjort detta!

Tack på förhand!
Kommentera

OE:

Det var ingen lustigkurre, det var hela SpS som kraschade. ALLAS användare försvann, tillsammans med alla inlägg. Nu ska det dock vara bättre backuper tagna, så det ska inte behöva hända igen.
Kommentera

OE: Till och vara kinkig :-)
Det är inte lätt att vara webbis det vet säkert du.
Stackars Marcus som troligen jobbade natt och dag för att starta SportSnack och så fem dagar efter starten så krachar alltihop och ingen säkerhetskopia var tagen. Men löftet om att ta kopier oftare har kommit och så blir det säkert.
Så hade du läst förstasidan när du skulle logga in så stod det där vad som hänt. Många hade säkert lagt ner mycket jobb på sina profiler och alla för göra om det.
Kommentera

Mygel: Då har man fått fixat till sin presentation igen. Tror oxå på en permanent superallsvenska och att man kanske kunde lyckas få ett avtal med någon TV-kanal om sändningar. En kanal som TV4+ borde kunna vara intresserade av detta och även om det kanske inte hade gett några astronomiska summor till klubbarna så hade det säkert varit ett välkommet tillskott till kassan. Sen tror jag oxå att tv-sändningar hade kunnat bidra till ett ökat intresse som i förlängningen indirekt kunde bidra till att öka publiksiffrorna.

Man får hoppas att det snart kan bli aktuellt med någon sådan serie. Hur denna skulle utformas känns lite osäkert. Frågor som hur många lag som ska vara med, hur man ska kvalificera sig till serien, ev derbygrupper etc måste i så fall lösas. Själv skulle jag vilja ha en rak serie på tolv lag som spelar höst- och vårsäsong och gärna mer som i fotbollen där man blir direktkvalificerad till spel både i högre och lägre serier. Kanske att vinnaren av den permanenta superallsvenskan automatiskt går upp i ES och det lag som hamnat sist i ES åker ner till superallsvenskan. Sen kanske näst bästa lag i superallsvenskan kan spela en matchserie om fem matcher mot näst sista lag i ES i någon form av kval. Problemet med mitt förslag är kanske att det i dagens läge inte finns tolv stycken lag som är tillräckligt bra för att bilda en permanent superallsvenska med tillräckligt hög kvalité.
Kommentera

Rainbow:
Med tanke på hur hockeyförbundet håller på att ändra varje år så kan det säkert komma snart.
Samtidigt börjar man undra om hockeyförbundet har som mål att köra dom allsvenska klubbarna i kk. Med tanke på ett allt mer intensivt matchande. Allt
fFler matcher på kortare tid är tydligen melodin just nu. Dom tycks glömma att dom allsvenska spelarna inte är heltidsproffs som elitseriespelarna. I bakgrunden fins det studier arbetsgivare som ser att spelare i allsvenskan blir allt mer borta från skola och jobb. Det kan inte vara rätt väg att gå. En massa tråkiga matcher att se under hösten mot lag som är utfyllnadslag gör knappast att publiken strömmar till.
Kommentera

Belix: Vi får hoppas på det. Jag är ganska övertygad om att det totalt sett inte är mer publik som går på hockey under en säsong bara för att man har de sk derbygrupperna och en massa extramatcher. I slutändan blir nog antalet åskådare ungefär detsamma i och med att många inte är intresserade av att se en massa matcher mot samma lag dvs samma publik fast fler matcher som i slutändan bara innebär högre kostnader för de allsvenska klubbarna.

Sen kanske de minskade publiksiffrorna på hockeyn i allmänhet har något att göra med att fotbollen har blivit populärare. I början på 90-talet var situationen nästan den omvända med mycket folk på hockeymathcerna medan det var väldigt få som kollade på fotboll. Till viss del kanske de båda sporterna konkurrerar om samma publik. Själv så är jag inte speciellt intresserad av fotboll men kan tänka mig att det kan vara en del av förklaringen.
Kommentera

Belix: OK då fattar man vad som hänt! Tåkigt men bara att bita i sura äpplet och bygga upp sin profil igen. Bra av Marcus att ändå så snabbt få igång grejerna igen!!
Kommentera

Belix: Nu är min presentation uppdaterad igen!!
Kommentera

Rainbow: Sjäkvklart har intresset för hockeyn minskat tillföljd av att fotbollen har ökat. Dessa två sporter slåss definitivt som samma grupper av människor. Dock så skall det tilläggas att en undersökning gjord av SCB förra året visade att om svenskarna fick välja 1 favoritsport så var fortfarande ishockeyn no 1.
Men det är ju inte så att fotbollen bara helt plötsligt blev populär. I början av 90-talet funderade man i Svenska fotbollsförbundte på att helt lägga ner allsvenskan eftersom intresset var så dåligt. Under denna tid stod hockeyn i sitt esse. De två sporterna vald att gå två olika vägar under 90-talet, mycket beroende på deras förutsättningar. Fotbollen tog krafttag för att försöka återvinna publiken medan hockeyn trodde att folk alltid i all evighet skulle gå på hockey oavsett vad de gjorde. Dollarna i NHL glimmade i Svenska hockeyförbundets ögon. De tänkte att Svensson i Sverige inte skulle reagera speciellt nämnvärt om vi ombildade svensk hockey efter NHL modell. Derbygrupper och 3 miljoner omgångar. Vidare så var hockeyn så himla populärt ju så att gjorde ju inget att säsongens höjdpunkt, hockey-VM, såldes till en kabel-TV kanal som vid den tidpunkten enbart kunde ses av mycket lite procent andel av Sveriges befolkning. Sakta men säkert börade intresset för hockeyn att minska i riket och fotbollen började ta över mer och mer då de numera syntes mer i riksmedia än vad den inskränkta hockeyn gjorde. Hockeyn fortsatte att konstant skjuta sig i foten. Det trista är att fastän den gamla ****** Fagerlund har lämnat så tycks hockeyförbundet fortfarande vilja rulla skutan ut över stupet. Fortfarande verkar man tro att Sverige kan bli som NHL i miniatyr, man gör inga ansträngningar för att få ett rikstäckande media som fokuserar mer på hockeyn osv (TV4:s 30 minuters sändning är inte mycket att hurra för).
Kommentera

Mygel: Ligger nog mycket i det där med att hockey och fotboll slåss om nästan samma publik. När man tänker efter så känns det som att vi idag har exakt den omvända situationen mellan fotboll och hockey som rådde under början på 90-talet. Känns svårt att säga vad det kan bero på men den där NHL-fokuseringen kan säkert vara en del i nergången för ishockeyn. Bara det att de flesta klubbar i mitten på 90-talet började hitta på nya mer NHL-inspirerade klubbnamn och nya klubbmärken som såg mer eller mindre egendomliga ut, man började med cheerleaders osv. Tror att många tyckte att det blev för mycket showbiz över det hela och att själva ishockeyn kom för mycket i bakgrunden och det kan säkert vara en av förklaringarna. Sen håller jag med om att vi skulle behöva mer exponering av hockeyn på TV. Ett hockeyprogram på SVT liknande fotbollskväll skulle nog vara bra.

För Rögles del så tror jag att konkurrensen om publiken är ganska mkt hårdare idag än i början på 90-talet. Tidigare när inte HIF och Bois spelade i allsvenskan så var där nog en del som hellre åkte till Ängelholm för att se på Rögle men som nu kollar på fotboll istället.
Kommentera

Rainbow: Tv4 har ju hockeykväll. De brukar skiftas lite om sporterna och sånt har jag märkt.
Men jag tror att hockeyn förlorar väldigt många intresserade (eller vad man ska säga), som ni säger, eftersom VM sänds på trean.
thanks for mich.
Kommentera

HasseT: Det är vi nog ganska överens om. Kommentatorerna på trean är ju en katastrof. Tycker att svenska ishockeyförbundet borde bry sig lite mindre om vilken kanal som betalar bäst och prioritera att VM kommer tillbaka till SVT. Sen kunde man kanske hoppas på att Arne och "Ankan" kunde kommentera det hela så hade nog intresset för hockeyn ökat igen. En annan lösning som jag tror skulle vara bra är att ungefär som EM-slutspelet i fotboll bara ha ishockey-VM vart fjärde år med alla spelare från NHL. Då skulle OS och VM överlappa varandra på ungefär samma sätt som EM och VM i fotboll.
Kommentera

Rainbow: usch mif vann över frölunda, där ser du Sumo jag gillar inte mif
Kommentera

fritte rbk: Ja men å andra sidan förlorade Frölunda... de är också bra
Kommentera

Rainbow: Jag tycker överhuvudtaget att Sveriges komentatorer är kassa. De är rädda för att hurra m m, verkar det som. När man hör på en NHL-komentator låter det helt anorlunda.
Kommentera

« · 292223