1150x200-s5b1ZRNY.jpeg

Rögle BK

27103 inlägg · 5185 ämnen

Rögle-Forum

« · 105613 Till forumet

Rögle-Forum
Detta är ett forum för RÖGLE BK
Och inte ska vi diskutera en skräpförening som Helsingborgs IF.
Denna förening har alltid varit och kommer alltid att förbli
en skräpförening.Så är det bara.

Hälsningar
Jan-Åke
Kommentera

Sv: Rögle-Forum
17srsen17RBK: Du har så rätt men det är klart att kossans intresse finns ju även hos den mest inbitne Röglesupporter så när en så stor händelse som att tränarn får sparken så får vi väl släppa in mjölkbönderna i vår forum för en dag.
Kommentera

Belix: :-D Klockren kommentar!

För övrigt är det rätt så beklämmande att läsa Stockholmsbaserade mediers vinkling om att ärevarvet på Söderstadion skulle vara en ENDA anledningen till att Cratz fick sparken, när denna händelse bara var en droppe som fick vattentunnan att rinna över.
Lika beklämmande måste tankegångarna i HIF:s styrelserum vara! Finns det ingen som "kan" fotboll i den föreningens ledning?
Kommentera

Jonas:
Finns ett undantag om man läser Lasse Sandlins krönika i AB, där han skriver att ledningen i HIF här fick en välkommen anledning att göra sig av med en tränare man inte ville ha längre. Pga olika anledningar.
Efter midnatt är ämnet om kossan slut för mig i denna gästbok. :-)
Kommentera

Jag lägger oxå ner denna tråd efter 00.00 :)

Tycker bara att det är roligt att Cratz ses som någon gud hos pressen efter det att han vunnit SM-guld med Bajen. Sandlins krönika i AB lyser av förakt mot vad HIF har gjort och helt plötsligt är helsingborgare humorlösa och saknar empati. Ursäkta mig men är det in sådana här saker som väcker lite av hatet? Va fan vet de stockholmarna om vad som händer här nere och hur vi är???
Detta är nu en av de allra tydligaste exemplen på Stockholmsfixeringen som existerar hos AB. Jag funderar på att helt sluta läsa den %(/)%¤% blaskan nu.

Jag lovar att om Rögle går upp i Elitserien så kommer det bara att finnas en liten sketen notis om det. Om däremot AIK återvänder så blir det en extra bilaga med "kval-hjältarna"!!!
Kommentera

Mygel: Håller helt med om dina sista rader. Jag har de flesta RBK-framträdena i TV på video från o m 1986 och kommer specifikt ihåg ett referat från sportspegeln det året vi ramlade ur, matchen var mot VIK 3-3 och reportern började med orden: "Rögggle......laget som ingen vill se"...beklämmande.......
Kommentera

Mygel: Jag vet inte om du kommer ihåg det, men AIK hade ju den "j**** oturen" att råka ramla ur elitserien 1984 oxå. Åren innan...och åren efter var det ingen direktkvalificering till ES. Men just det året AIK var nere i ettan gjorde Sv.Hockeyförbundet om reglerna...så 1985 blev vinnaren av allsvenskan direktkvalificerad för elitserien...och gissa vilket lag som vann......ditt nick speglar hela svenska hockeyeliten.......
Kommentera

Persson Rena:
Glöm inte det konstanta gråtandet i tidningarna när ett av de "klassiska" lagen åker ut. Minns speciellt Leksand när de åkte eller när Västerås åkte ur och sedermera konkade. Björklöven tar inte jag på allvar längre när de gråter, de är ju rena hisslaget, upp ibland och ner igen.
Kommentera

Persson Rena: Har du ringt och berättat för Hockeyförbundet vilken tabbe de gjorde när de delade ut SM-bucklan till AIK -84?
Kommentera

Mygel: Jag håller med dig i kritiken av rosa Sportblaskan. Numera läser jag endast Kvällan och Expressens sport. Dessutom tycker jag att de har en mer grävande journalistik. På gott och ont, men oftast är det skoj att läsa;)
Kommentera

Hessel:
Du Hessel, det spelare ingen roll vad vi utanför Sthlm o Gbg (och M-ö) regionerna tycker. Gubbarna där gör som dom vill om det passar storstadslagen (oavsett sport). De upptäcker du inte förrän du flyttar ifrån någon av dessa getton.
DET ÄR DET SAKEN GÄLLER, sen är rätt årtal o andra detaljer ovidkommande i de här fallet !!!
Kommentera

QP:
Finns ingen anledninga att gapa. Årtalen blev visst lite galna, och de är inte ovidkommande om man drar upp dom.
Själv tyckte jag Hessels kommentar var rätt rolig ;-)
Kommentera

Jonas:

Du missade hela poängen, det var principen det var frågan om! Är
ett storstadslag på väg ur en serie så är resp. förbund sällan främmande för regeländringar som kan rädda kvar laget eller snabbt plocka upp i igen. Jämför ex.vis behandlingen av VF contra TAIF när det gäller dolda förmåner till spelare, du vet själv vad som inträffat eller hur. Precis samma sak med AIK och deras "återtåg" till elitserien, som P.R menade fast han missade vilket år det var. Annars förstår jag din "sympati" för Hessel, han liksom du gillar och vara lite "giftiga" när ni får chansen. Å andra sidan, en misshandel blir ju inte lustigare för att den som slår dig ler, medan han dunkar ner dig! :(

Los citronos,amigos.
Kommentera

QP:
Nejdå, jag missade inte poängen alls och jag håller med fullständigt.
Hessel (signaturen, inte spelaren) vet jag inte vem är och har aldrig sett något inlägg från honom tidigare. Men jag tyckte ändå kommentaren var lustig, även om han inte gav sin syn på själva sakfrågan vilket var rätt synd.
Ååååhhh, ständigt dessa citroner (från ICA)....hehe! Vi kommer nog att påminna varandra om citroner säsongen 2005-06 också ;-)
Kommentera

Min kommentar till Persson Rena var naturligtvis ett skämt/pik. Något annat, större, sammanhang var den inte ämnad för, så jämförelsen med misshandel känns rätt långsökt, med eller utan smiley.

Men jag blev ändå nyfiken på om Persson "anklagelse" stämmer. AIK åkte ur -86 och gick upp året efter så någon med lite större ork kanske kan kolla upp det? Och om det nu stämmer, tas/togs inte beslut om serieomläggning kommande säsong en bra bit innan det är klart vem som åker ut? Att det sen ändrades året efter känns väl rätt ovidkommande.

Annars har jag rätt svårt att kommentera om storstadslagen ges fördelar gentemot de övriga eftersom jag, som QP så vackert beskriver det, sitter mitt i ghettot. Frölunda vs Tingsryd är visserligen ett exempel, men frågar du en göteborgare så skulle han säkert påstå att dom är förfördelade gentemot stockholmslagen, så vart går gränsen?

Att media är stockholmsfixerade kan jag dock inte säga emot. Men även här blir debatten ofta rätt skrattretande. Ute landet grinas det över att man inte får någon uppmärksamhet medans man i Stockholm gnäller över att det bara skrivs skit om det egna laget och hyllningar till konkurrenterna.

Och koncentrerar vi oss på de så bespottade kvällstidningarna så finns det ju faktiskt ett alternativ; låt bli och läs dom. Ni har väl egna alternativ eller hur?

Och när dagen kommer till ända så kan ni ju alltid trösta er med att ni tydligen bor bättre än oss häruppe i misären.
Kommentera

Hessel:
Om vi börjar med skämtet/piken så var det inget fel på det. Det var bara det att huvudfrågan försvann i och med det. Vad jag menade med mitt skämt var att allt som görs med ett leende inte är trevligt/roligt.
Betr den omgjorda allsvenskan 86/87 så visste förbundet utgången av elitserien rätt så tidigt på året = AIK nedflyttad och vad jag minns så ändrades tågordningen ett par månader senare varpå AIK lyckades ta sig upp igen. Sen återgår man till det gamla systemet när detta är avklarat, aningen kuriöst tycker man.
Just nu ligger fakta i en låda på vind, men om du framhärdar får jag väl leta upp den.
Eftersom jag levde mina första 34 år i ghettot(med b l a spel i AIK upp till junior) så fattade jag inte heller hur Stkhlmsfixerat allt var
förrän jag kom till "landet", tyvärr då inte bara media utan det mesta som rörde sig däruppe. Men det fattar man inte utan att se det på distans, och det tar ett par år.
Vad gäller alternativ till tidningar så har vi naturligtvis dagstidningar här med, men samma j****a kvällstidningar som i övriga landet och dom är mycket Stkhlmsfixerade även om en del försöker ta sig i kragen. Men man är ju nyfiken och hoppas att dom kanske har skrivit lite om en allsvensk match......men det blir för det mesta nångra centimeter och ev någon bild.
Å du Hessel, jag lovar att du har mer rätt än du anar med dina sista rader!

Lev väl!
Kommentera

QP: Har du vägarna förbi vind någon gång så kan du väl titta efter. Jag tvivlar dock fortfarande.

Och angående kvällstidningarna så lär det nog inte bli någon förändring så länge vi fortsätter köpa skiten, eller läser den på nätet för det är lika illa det. För även om dom skriver mycket om exempelvis AIK så är inte jag nöjd med vad som skrivs. Kvalitet och kvantititet går ju tyvärr sällan hand i hand som du kanske vet.
Kommentera

Hessel:
Nu har jag hittat det jag letade efter, Årets ishockey -86, och där står följande "AIK isolerades i botten direkt från start. Tveklöst var AIK säsongens stora förlorare och redan i höstens inledande omgångar stod det klart att AIK skulle få ytterst svårt att försvara sin position som ett av 80-talets ledande lag. Per Bäckman insåg snart att han hade en närmast hopplös uppgift" Slutligen står även
"AIK hade aldrig en rejäl chans att ordna nytt kontrakt utan akterseglades direkt och förde en isolerad tillvaro på sista tabellplats hela säsongen"
Så ganska tidigt hade förbundsgubbarna chans och ändra om i systemet till nästa säsong för att rädda klubben tillbaka till eliten.
Det kan inte ens du förneka, och jag kom ihåg vilket liv det var på
media (ute i landet i synnerhet) och de övriga klubbarna, när ändringen kom.
Nåväl, AIK förstärkte med Bulla Berglund, Lasse Karlsson, Anders Gozzi, Janne Eriksson(sedemera Rögle) Pelle Hånberg, och några till och gick ner till div 1 västra. Vi hade även norra, södra och östra med 10 lag vardera, varav de 2 bästa ur resp. serie gick till allsvenskan.
Jag kan ju nämna resultat som AIK- Hofors 16-1, Falun 10-0, R/A 73 11-2 o s v, inga större problem med andra ord. Det gick bra även i allsvenskan som AIK vann 12 v 1 o 1 f 89-45 =25p före ÖIK på 22p åsså var de tillbaka, varefter system ändrades tillbaks
igen.
Det var väl de som de flesta retade sig på, allt var så tillrättalagt.

Jag har mer fakta men får tänka på att det tar för mycket tid o
utrymme i GB men du förstår kanske vad jag menade med gynnande av storstadslag, från vissa potentaters sida.
(och hoppas någon mer har fått ut något av detta)

Ha det!
Kommentera

QP: Jag får väl anse mig överbevisad, Stockholm är djävulen :). Men jag tycker mig minnas att Luleå också gick upp direkt i samma veva (85?), men jag har säkert fel.
Kommentera

« · 105613