Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Dynastiernas dynastiförenings guldresa

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

ja ikväll är det returmöte i kampen mellan de onda och de goda. Nog hoppas man allt att de goda vinner igen.

Får väl passa på opch bjuda på en lite julmelodi. Det blir ett välkänt tema på någonting som jag tror att vi kommer att få se mycket av ikväll, igen.

Hej gnetfinnar slår sarg ut och låt oss tråkiga vara
En liten tid
I anfallszon
Med mycket möda och stort besvär

Mitt tips ikväll: 4-0. En dubbel av Möller, en dubbel av Olofsson.

Känns som om Qatar måste hitta på något oväntat. Sprattelattack kanske?

Ja halva första perioden är spelad, och skottstatistiken är 7-1 i skott på mål och 10-1 emot mål. Fortsätter det så här blir det då 42-3 i skott på mål.

Onödiga utv i slutet där, men korrekta domslut. Förutom dessa är vi ganska... överlägsna... faktiskt.

{7804}: inte mycket till derby känslor i den här matchen, bara vi inte slappnar av för mycket då är fort lule med i matchen igen

Blister Brigade:

Oväntat att Hedman ska göra något hjärndött. Åker in och crosscheckar Ortio, vilken idiot!

Ja och så kommer då 7-2. Jämnt? Hihihihi!

Ja det är en fullständig överkörning. Förstafemman är FENOMENALA! Qatar får några tröstmål i slutet när vi spelar av den. Helt jävla överlägsna, Qatar hänger helt enkelt inte med.

Ja det blir 6 poäng till dynastiernas dynastiförening, och Qatar får noll. Inte helt oväntat.

Sen måste jag kolla upp en grej. Hur många förluster har egentligen Bulan Bob mot dynastiernas dynastiförening? Han vann ju en med Brynäs där, men en vinst och hur många förluster? Jag måste kolla upp det.

Ja här har vi då siffran... en vinst på de 20 senaste matcherna mot dynastiernas dynastiförening... och 19 förluster! :-)

{7804}:
Känns svårt bedöma AIK mer än vi är ett nummer större än Qatar.
Vi fortsätter bjuda på mål och gillar inte när de lajar avgjorda matcher.

Minns inte jag sett Luleå HF så bleka i två möten mot oss.
Man kan alltid hoppas de har interna problem.

Undra hur deras målvaktsutbildning bedrivs?

{7603}:

Ja när Sovjet var som mest överlägsna på 80-talet, vann de då 19 av 20 mot Tre Kronor? Tror inte det.

Lassinantinen fick ju gå in i båset efter att ha vart slapp i baken, och då spelade Qatar med noll stycken spelare från den egna kommunen. Men där i slutet med ställningen 7-2 fick ju den där Collin hoppa in och spela en minut. Så även om det var en lucka där med noll stycken från den egna kommunen så slutförde de ändå matchen med en spelare från dem egna kommunen.

{7804}: Hej! Det är så många lögner från er sida så gnäll bäst du vill om vad jag sagt för 2 år sedan och höll mig till. Sluta ljuga så slipper du mig. Det är inte i närheten av en vinst på 20 senaste matcher...fast du räknar väl inte oavgjorda resultat som vinster nu va? Ja se på fan det gör du din.

Daddeh:

du får redovisa de senaste 20 matcherna Bulan Bob haft mot oss då. "Jag r helt säker att vi ska slå ut Skellefteå nu"... njae, så gick det inte riktigt.

{7804}: Tycker du själv att Brynäs tränare senaste åren är relevanta här? Ni har ju själv Rönkens andratränare i grinbert.....sarg ut, gnetfinnar osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv vad du nu raljerat om. Jag kan bara gratulera er till dubbelsegrarna. Vi spelade fruktansvärt illa men inga tvivel från min sida att ni var värda sex poäng. Lämnar man er förstakedja såna där ytor så blir det stortorsk.

Daddeh:

Jag tycker att det är relevant att Bulan Bob som tränare förlorat 19 av 20 möten mot dynastiernas dynastiförening, det tycker jag. Slår vi ut serien lite längre så blir nog siffrorna inte mycket mer smickrande, för det var visst en 8 raka torsk i slutspelet där. Undrar vad det blir då? 37 torsk på 40 eller nåt?

Tack för gratulationerna, det var inget snack. Men ni har inget att skämmas över. Det var ändå dynastiernas dynastiförening ni mötte, med OS-kedjan, som nog kan vara den bästa kedjan sedan Larionov-Makarov-Krutov beträdde isen tillsammans?

{7804}:
Uppladdat:

500x0-bildspel1png.png

500x0-bildspel2png.png

500x0-bildspel3png.png

500x0-bildspel4png.png

Ja vilket härligt bildspel från gårdagens lilla batalj :-)

{7804}:
Måste berömma Luleå HF också, de använder varenda krona klokt.
Kan det handla om ca 100k/mån? Billigt!

Osten signade i rätt tid just när många klubbar började rycka i killen. I år har han blommat ut, bara kolla statsen. länk

{7603}:

taliban-Janne är ändå typ bästa back i Qatar med konkurrens av burskyddsmannen Engsund eller vad han heter? Inte många man vill hänga i julgranen därifrån precis.

{7804}:
Din första dikt i veckan stämde olyckligtvis in på våra sista 10 min idag :(

Tarasov:
Gnetarnas nollnoll natt?

GNETARNAS NOLLNOLLNATT

Noll noll råder, det är tyst i husen, tyyyst i huuusen
alla sova, vänta på pausen, väääänta paaausen
sarg ut sarg ut sargåsargåsarg ut sarg sarg uuut

Se, då krypa gnetare fram ur båset, fraaam uuur bååååset
icing, lobb ut, gneta fram på isen, fraaaam på iiiisen
sarg ut sarg ut sargåsargåsarg ut sarg sarg uuut

Vad hände i slutet på matchen?
Tankarna börjar gå till vårt återtåg då laget och klubben tvärnitade några gånger.
Fördelen är att när man går upp blir det ordentligt och ingen jojo.

{7603}:
Ja för mkt lobb ut, icing spela på ledning i onödan....

Jag tror en av Sveriges mest kompetenta och meriterade tränare Leif Boork gjorde ett nödvändigt städjobb inom damhockeyn och Ylva Martinsen kommer till ett dukat bord.

Som jag uppfattat det höjde Boork nivån, formerna och statusen dit den ska vara för ett landslag.
Särbehandling och förbundskaptener som kryper för individer är inte värdigt blågula färger.
Erik Hamrén symboliserar detta krypande och fjäskande ledarskap jag aldrig någonsin vill se för "mitt" lag och land.

Janne Andersson uppfattar jag vara fotbollens motsvarighet till Boork.
1. Viktigast, deras linje är framgångsrikast i längden.
2. En ära bli uttagen i blågult. Minsta tveksamhet är du inte rätt person.
3. Landslaget sätter ramarna och passar det inte livspusslet återkom när det gör det.

Om bara Ylva fortsätter i Boorks hjulspår tror jag resultaten förbättras.
Boork fick förmodligen lida för han trampade tre prinsessor på tårna när många som ställde upp var lite kluvna och var kompisar med de som krävde särbehandling.

Ylva har inte den kopplingen så nu kan alla uttagna gå in helhjärtat utan att känna dubbla sympatier men som sagt det gäller att hon inte tummar på de eviga reglerna i lagsport och landslag.

Status regler och oskrivna lagar Leif Boork återinförde och ska hyllas för.
Tack Leif Boork.

{7603}:

säger samma sak: tack för allt Leffe! En farbror man känner lite hatkärlek till, men inget snack om att farbrorn har djupa hockeykunskaper även om han är lite egensinnig ibland.

Varför har alla våra inlägg tagits bort? Referat från matchen där vi hyllar förstafemman, bildspel från efter matchen, Bulan Bobs svit mot oss som tränare etc. Vad är det frågan om? Inget fel på något av dessa inlägg. Även Daddehs inlägg är borttagna och kan inte förstå varför?

Om sådana inlägg tas bort i framtiden så slutar jag skriva här och börjar skriva någon annanstans.

{7804}:
Jag hittar då allt.
Bilderna på Bulan och lättkränkta deppande klacken. Daddeh.
Har du rullat ner tillräckligt långt?

{7603}:

Oj jag var blind! Lördag morgon... :-)

{7804}: ”Om sådana inlägg tas bort i framtiden så slutar jag skriva här och börjar skriva någon annanstans.”

Lovar du?

{Simple Zappaholic}:

Tack för ditt bidrag.

{7804}: Sån däringa 0-0-hockey. Vad brukade du skriva om sånt otyg?

Zappaholic:
Tajt/hårt och underbar positionering i defensiven!

Zappaholic:

Det är lätt hänt att det blir så efter ett dubbelmöte mot Qatar. Man kan bli smittad.

Även HVs segermål är Qatarinspirerat. Ett trippelflipper in i mål som inte var meningen.

Men det kunde ändå vara mycket värre. T ex en tolfteplats med -17 i målskillnad. Då är det lite fel läge att gå in på ett topp 4 lag och kaxa tycker i alla fall jag.

Tycker Bert sammanfattar det mycket bra. När man möter ett igelkottförsvar måste man kasta lite myror in på mål och sen vara där och kriga in dem.

Mycket bra mål målvaktsspel av båda, bra försvar och uppoffrande spel. Glädjande att det är bra defensivt spel och noll bjudningar, men framåt behövs det att man översätter spelövertaget till heta målchanser, och för att göra det måste man ta striden in från sargen in till framför kassen där målen görs. Där fallerar det lite ikväll, en ok match totalt sett men för mycket snurr i sarghörnet.

Asså jag tycker inte att Zappas lag är så tighta i baken. Varför kan man ju undra?

{7804}: Kaxa? Man får väl retas lite oavsett tabelläge? Det tål du.

Du vet väl att det anses skoj att sparka uppåt men inte lika trevligt eller ödmjukt att spraka nedåt?

Zappaholic:

Klart du får retas lite. Mot tabellfyran, som ni förlorat 26 av de senaste 28 mötena emot eller vad det nu var?

Jag tycker du/ni är slappa och lite fladdriga i baken. Ni släpper till alldeles för enkelt.

{7804}: Zappa med gänget blir nog lite gladare ikväll när de som förväntat vinner mot ett erbarmligt svagt Örebro

Ja ser att jornalisterna skriver om poängligaledaren Elias Pettersson i Växköp Fakers. Den bästa junioren i SHL sedan MoDo fick fram Peter Forsberg.

Ja det känns ju som snarlika historier. MoDo fick fram Peter Forsberg och Växköp Fakers "fick fram" Elias Pettersson precis som de fått fram alla andra spelare som någonsin representerat föreningen.

{7804}:

Du menar alltså på samma sätt som saik fick fram Joakim Lindström?

Klart Växjö ska ha cred av hans utveckling. Visst att det var en stor talang innan han kom, men dom har skapat bra förutsättningar för honom att fortsätta utvecklas, han får spela ledande roll i toppkedjorna han får förtroende och han har en riktigt bra tränare bakom sig. I en annan klubb är det inte alls säkert att utfallet skulle bli det samma.

Just nu är Växjö en klubb där spelare blir bättre och utvecklas. Kolla bara på Emil som lämnade er och på en halv säsong fixade Nhl kontrakt, eller calof som verkar ha hittat rätt i Växjö. Så smart drag av Elias att gå dit.

Sedan har jag inte sett att Växjö försöker kalla honom för egen producerad spelare.

Rytter:

när Joakim Lindström lämnade då allsvenska Skellefteå AIK för MoDo i SHL ansågs han av många som svensk hockeys största talang på forwarden i sin årskull. Han ansågs ännu bättre då än jämfört med nu. Men klart att även MoDo ska ha cred för hans utveckling, även om han inte utvecklades fullt ut i MoDo.

En Skellefteåkille med 6 a-lagssäsonger i moderföreningen, som han spelat juniorhockey för i 10 år. Han har alltså representerat moderföreningen under 16 säsonger och han har bott i staden 2/3 av sitt liv.

Det tycker du är samma sak som en köpeförening som har köpt in en väldigt talangfull junior som då spelat totalt 21 matcher för dem under tre månader? Intressant att du tar köpeföreningens parti vilket kan anses lite udda när du är MoDoit.

Angående Elias storebrorsa så var han ok men var inte i form hos oss, laget var inne i en halvrisig period. Att han tvingades lämna oss var inte på hockeymässiga grunder (skickar mess). Inte förvånande att han blommade ut i Växköp Fakers, som sen inte tog sig förbi kvartsfinalen.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: för varje match som Växköp Fakers vinner så dör en bit av svensk hockeykultur. Sen att de har ett riktigt bra lag just nu förändrar inte detta faktum.

{7804}:
Lengräddade Börje fortsätter med sina lögner.
Rytter måste skämta.

Fanns en bra sak med poängtappet igår, om AIK vunnit hade Qatar gått om HV.

KHK ser ut haverera och visst det är ett lag man vill ha bort precis som Luleå HF.

Alm kommer väl ändå debutera på torsdag tycker man. Ett tag trodde de ju han skulle spela i början på november.
Bara 4 matcher till uppehållet 9 december och efter det lär Matt och Pontus vara tillbaka. Kanske innan dess för där antyddes också det kunde bli i dagarna.

Positivt vi spelar suveränt många matcher jmf med förra hösten då det hackade mest hela tiden.
Negativt vi gett bort så många matcher och poäng billigt, onödigt.

Sitter och önsketänker kring förebilden Jimmie Ericsson.
Legenden säger 70% chans han återvänder. Låter ganska högt ändå!
Läste Krekula också var aktuell för JVM och då kanske tre killar lämnar precis som under OS.
Nog behövs idolen och sportchefen som hade sån ångest i somras för truppen blev för tunn tror jag hoppas på klartecken.
Om han inte har smärtor längre som ifjol kan väl karln inte åldrats så mycket på ett halvår?
Inte helt omöjligt han är i bättre skick nu och om han matchas in lugnt hoppas jag han växlat upp under januari.

{7804}:

6 A-lags säsonger från 2010 och framåt i SAIK, sina första 11-säsonger som junior och senior i andra klubbar. Jag tror nog att klubbarna han spelat fram till dess har gjort mer för hans utveckling än de säsonger han fått hos er som 27-åring och framåt. Fast det är klart ni gjorde nog ett grymt jobb med honom under åren han spelade knattehockey.

Dessutom med ditt resonemang så borde ju Jocke tillhört vårt naturliga upptagningsområde, är det inte så du resonerar med spelare från Umeå och andra ställen i norrland. Bara dom kommer till er juniorverksamhet och går igenom denna så är dom en egen produkt? Ifall spelaren tillhör en klubb utanför SHL är ju det naturligt upptagningsområde för er.

Ni tar ju gärna åt er ära från Klingbergs utveckling så varför ska ska inte Växjö ta åt sig del av ansvaret för utvecklingen på Elias?

Jag tar inges parti i detta, jag är ganska säker på vad jag tycker här. Timrå har gjort ett fantastiskt jobb och utveckla Elias genom deras organisation och hockeygym och sedan in i A-laget. Tyvärr kan dom av naturliga skäl inte utveckla honom till färdig produkt utan vill han spela på hög nivå så måste han röra på sig till en högre serie. Där har Växjö tagit över och skapat perfekta förutsättningar för honom att utvecklas vidare genom att ge förtroende och en stor roll som ledande spelare. Men mest cred till Timrå så klart. Inte alls säkert att en annan klubb hade lyckats lika bra med Elias som Växjö gör.

Sedan har Växjö aldrig kallat honom egen produkt eller försökt sno åt sig äran som andra klubbar försöker göra.

Det jag främst undrar är varför SAIK är så sugna på att ta åt sig äran av att utveckla spelare och kalla dessa för egna produkter, men så fort någon annan klubb är i liknande situation är dessa en köpklubb utan juniorverksamhet som bara köpt färdiga spelare.

Måste vara skönt för Timrå fansen att dessa slapp se honom i SAIK tröjan och bli kallad för en egen produkt.

Rytter:
Försöker du vara rolig?
Sluta trolla.

Rytter:
Är den inte den typiska avundsjukan som drabbar toppklubbar, man bygger lite halmgubbar kring vad de påstått att de har medan man i själva verket är lite avis på att det går bra för dem. Har faktiskt inte läst att så många klubbar slår sig för bröstet om än det ena än det andra, däremot läser man lite varstans om olika målsättningar/önskemål om vad man vill uppnå.

Tarasov:

Nu diskuterar jag ju inte om vad klubbarna säger eller inte säger och deras officiella uttalanden eller målsättningar.

Utan detta är främst en diskussion där jag vill höra hur det kommer säg att vissa fans t.ex tycker att SAIK ska ta åt sig äran för Klingbergs utveckling medan Växjö har absolut inget att göra med att Elias går bra och att Växjö är ett köplag som bara plockar in färdiga talanger. Varför har dessa två andra kriterier för egen produkt för sig själva och sedan när det kommer till andra klubbar gör man allt för att förklara att det inte alls är egna produkter.

Fast du har nog rätt SAIK fans är nog lite avundsjuka på att det går så bra för Växjö och att dom har sveriges mest intressanta spelare i sin laguppställning.

Jag ser att AVUNDSJUKANS fula tryne visar sig hos somliga. Till er, LÄS och begrunda: Emil Pettersson intervjuas av Hockeynews.se .. :
Du hade förstås ett litet finger med i spelet när det blev Växjö?

– Jo, så är det ju så klart. Jag berättade för honom hur det fungerar där och exakt vad han skulle få av tränarna i laget och alla andra. Det är grymt bra människor som jobbar runt Växjö Lakers. Jag såg att han hade sagt i någon intervju att han var livrädd för att göra misstag i början när han spelade med Pesonen (Janne) och Kiiskinen (Tuomas) som är väldigt skickliga spelare, men det är dom som hjälper honom och låter honom göra ett misstag för att våga spela ut riktigt. Sam Hallam och alla andra i ledarstaben kommer tillåta honom att göra det och han kommer inte bli halshuggen. För Emil som är en kreativ spelare så är det viktigt att vara i den miljön och Växjö som klubb kan inte passa honom bättre.

SLUT PÅ SKITSNACKET OM VÄXJÖ?

Rytter:
Då hänger jag med. Reagerade på stycket i slutet där du skrev att SAIK tog åt sig äran, kan ju tolkas som att du menade klubben i sig. Men men fans skall ju alltid diskutera och bygga halmgubbar så ni får försätta diskutera förstaass/andrass, juniorer och annat trevligt :).

Bunny:
Är personligen riktigt imponerad av Väksjös resa.

Nog får MoDos fans tycka att det är samma sak när Växköp köpte in Elias Petterson som när MoDo fostrade Forsberg. Det är ett fritt land och man får tycka som man vill. Jag tycker inte det är samma sak.

Växköp är duktiga nu och de är värdiga serieledare. Men är knappast avundsjuka på dem. Ser hellre att vi krigar i mitten än att vi köper in varenda spelare och leder serien.

Jag gillar verkligen inte Växköp. Gillar inte sådana lag. Gillar inte City, Chelsea, PSG, Qatar i handboll eller i 800 meter löpning. Jag gillar mer lag som Barcelona, Bayern, Kenya i löpning etc. Men smaken är som baken. Man får tycka olika.

Snillen spekulerar inne på Qatars forum. Det skulle ju vara lite intressant att kolla upp deras "egna" ikoner. Var kommer de ifrån? Hur gamla var de när Qatar köpte in dem? Hur många säsonger har de totalt representerat Qatar?

Tomas Holmström
Micke Renberg
Mattias Öhlund
Att Qatar lierar sig med köpelagen finner jag inte så konstigt eftersom Qatar är ett köpelag through-and-through.

Själv tycker jag det är ett gäng köpelag söderifrån just nu i SHL som väcker noll känslor hos mig. Skulle hellre se Leksand. MoDo, Timrå, AIK IF, Södertälje och sådana lag, även om de har lite mindre pengar på kontot.

Att Rytter och gänget inte gillar dynastiernas dynastiförening är väl ganska uppenbart. De gillar nog inte roliga lag med anor som matar ut spelare till NHL och juniorkronorna. De vill nog ha tråkiga köpelag utan anor.

Säger inte att jag har rätt utan att smaken är som baken. Man får tycka olika, och jag har motiverat varför jag tycker som jag gör.

Men klart att man ogillar Växköp mer än andra eftersom de är bra. Örebro, Karlskrona och andra tråkiga köpegäng väcker inte samma ogillande hos mig. Men om någon rysk eller arabisk rik diktatorsnubbe med hockeyintresse gifte sig med en brutta från random ort, och så köpte de in vår förstafemma + 3 till superkedjor från världens alla hörn till Karlskrona, Falkenberg, Luleå eller någon annan ort där det inte finns några bra spelare, då skulle jag nog ogilla dem lika mycket när de började nosa på SM-guld.

Asså när hemvävda juniorfyllda MoDo duellerade med köpelaget Percy Nilegård satt ihop under namnet Malmö Redhawks, då tror jag nog att de flesta hockeyintresserade neutrala supportrar satt och tokhöll på MoDo? Jag gjorde då det.

Malmö har däremot gått många steg i rätt riktning efter den tiden när det var "för mycket hockey i hockey". Har inte lika mycket emot dem numera.

« · 1852988 · »