Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Säsongen 16/17

Sv: Säsongen 16/17
Noterar att indianerna från Göteborg vinner Kalle Anka Trophy, en vinst i sudden death. Tyvärr var domarna fördjävla dåliga. Sparta Prag fick bara 41 minuter i utvisningsbåset medan Frölunda fick 4 minuter. Ifall indianerna hade fått 2 min och ifall tjeckoslovakerna hade fått 82 min, då hade nog banne mig Frölunda vunnit under ordinarie tid?

Frölunda kan nu sälla sig till skaran storhockeylag på riktigt... Qatar, Red Bull Salzburg, Gdansk Eskimoes och vad de nu heter?

{7804}:
Det man inte har i huvudet får man ha i skridskorna el tvärtom :)

M.Lemiux:

Lite osäker på vem som fått sparken? Forssell är en duktig spelare från orten, men han börjar komma till åren och hade en riktigt svag sista säsong. När hans kontrakt GICK UT så kom Malmö och viftade med en sedelbunt som var mångdubbelt tjockare än vad han skulle fått hos oss, dessutom 2-års. Kul för Erik att få avrunda där nere, de är ju lite kåta på oss nere i Danmark precis som ni är i Qatar. Om det var rätt eller inte... jag diggar förståndige och klipske Erik, men förstår också att föreningen vill släppa fram stortalangerna på centern som väntade i kulisserna, Linus Lindström och Wingerli som båda vart riktigt jävla bra. Som förstecenter har vi då Pär Lindholm, har du sett honom på sistone? Helvittes vad bra! Den bästa centern vi haft efter Melker Karlsson och Oscar Lindberg.

Du skriver att guld-Jimmie är lat och slö. Vem har ni som kapten förresten? Seriens slöaste, bekvämaste, mjukaste kapten som dessutom lider av kronisk gamnacke! Du kan tycka vad du vill om guld-Jimmie men vi vet att han är den store ledaren som kommer att leda styrkorna på ett föredömligt sätt när det drar ihop sig. Yttersta världsklass i spelet framför kassen, stor och stark och rutinerad. Han gör det som krävs för att vinna. Ytterst meriterad spelare, därför har han smeknamnet guld-Jimmie. Ingen som dammar in tre ass mot Kazakstan i gruppspelet eller 2 andraass mot Rögle i omgång 49, utan en kille som tekar in pucken direkt i mål i suddeb death i slutspelet. Sådant ni aldrig fått upplevta och aldrig kommer att få göra med gamnacken vid rodret.

{7804}: Tyvärr så fungerar det allt för ofta som du beskriver på vanliga arbetsplatser också...har inte du varit med om det, eller vet av något exempel? Inte bara i hockeyn svågerpolitik förekommer.
Ett annat hockeyexempel är ju i erat lag...man sparkar en ärlig spelare som är både helt ok hockeymässigt och en som kämpar och dessutom är en helt ok lagkapten och ledare (Erik Forssell alltså) och sätter kaptensbindeln på en överviktig lat filmare och fuskare vars talang enbart är att medvetet köra över målvakter, filma, slowfoots, fula crosscheckingar osv så det är det som är eran värdegrund?
Nåväl, det har ju iaf sänkt er mer än gjort nytta med en sån "Kapten" så egentligen borde jag väl vara nöjd....hihihihihi

{M.Lemmmiöx}:

tyvärr kan det bli så att du får rätt, men hoppet är det sista som överger människan. Nog får du sitta där och fnittra för dig själv när ni blev 11a eller 12a. Grattis!

Ni sparkar Juha Skuggan Nilsson och ersätter honom med en annan talanglös flintis. Juha Skuggan Nilsson blir sparkad, och får istället en större roll och tar över hela det sportsliga ansvaret.

Tänk om det skulle vara så på en vanlig arbetsplats? Du är sämst på allt och levererar värdelösa resultat 6 år i rad i varierande roller. VDn kallar upp dig på kontoret, jag är ledsen med du har vart sämst på allt. Inget har funkat. Nu får du sparken, istället får du bli CIO. Grattis Qatar! hihihihi!

{7804}: , det skulle du gilla...men om man är realist blir det inte så...Leksand har inte ens tagit 1 poäng/match och nu ska de ta 18 poäng (pga målskillnad) på 11 matcher även om vi "totalhavererar" så krävs det att Leksand producerar på en nivå som är långt över deras skicklighet så tyvärr för din del och dessbättre för min kommer det inte att hända...hihihihi

M.Lemiux:

Ni ligger 17 poäng före Leksand som ligger på plats 11, med 33 poäng kvar att spela om. Vågar man hoppas på ett totalhaveri från er sida? 0 poäng på sista 11 matcherna? Det skulle va nåt!

Tarasov: Ja, Hånberg har redan för flera omgångar sedan säkrat nytt SHL kontrakt...med tanke på KHKs laguppställning trodde jag att de skulle få kvala men han har lyckats få ihop laget bra. Sen att de förlorar mkt nu är inte så konstigt, historiskt har mindre bra lag haft chansen om de spelat på topp att slå sig in högt i tabellen till halva säsongen är spelad men sedan när de etablerade lagen börjar hitta sin form ju närmare slutspel man kommer brukar "överraskningslagen" rasa rätt rejält, vilket jag förstod KHK skulle göra...men de har sannerligen imponerat ändå med tanke på att Rögle har ett mer namnstarkt lag och borde vara lhögre upp än KHK.
Sparken av Hånberg känns fel, men jag tror att han kommer att få leda ett annat Elitserielag nästa säsong och med ett bättre lag kan han ta dom långt. Lite Kenta Johansson coach över Hånberg pluss att han är väldigt sympatisk.

{7603}:
Tror sparkningen av Hånberg det kommer stå KHK dyrt, att tampas om topp 10 är långt över vad man kunde förvänta sig från KHK.

{7804}:
Händelserik dag minst sagt.
Qatar känns som de är på fel väg, bra så.
Skuggan har aldrig imponerat och hur trivs talanger och skickliga med Bulan? Fråga Brynäs.
Tabellen i år tror jag fortfarande på Qatar vill ha semester.
KHK kan inte gå sämre så förhoppningsvis börjar de ta poäng med Hånberg borta.
Örebro kanske tar sig uppåt och DIF måste ju skärpa sig snart.

Kyle lämnar. Hel och frisk en tillgång men som det varit är det bra läget klarnar.
Nog har hans vara eller inte skapat ganska mycket funderingar i gruppen.
Burström måste ju kunna spela efter uppehållet.

Tycker Lindgren låter som det är något på g,letar gör han iaf.
I dagsläget är jag mycket skeptisk till namn man aldrig hört talas om.
Sedan går det inte blunda för att Möllers framtid lär påverka mycket.

Noterar att Qatar kickar Juha Skuggan Nilsson. Fast han får gå till GM rollen och stannar i föreningen. Man får säga vad man vill om Juha Skuggan Nilsson, men ingen kan förneka att han har ett stort hjärta för Qatar .

Juha Skuggan Nilsson får bära hundhuvudet, när det är tämligen uppenbart att det är de inköpta dyra spelarna som inte håller måttet. Ungdomarna som är uppe i Qatar nu tycker jag alla är bra. Gnuggarna och gnetspelarna, dvs sprattelgubben Fabricius, skallkrossar-Forsberg, taliban-Janne och gänget, de är ju ena riktiga hejare på att dyrka 0-0 och jaga blindpucken, de tillför inte så mycket skada. Näe det är köpespelarna som är för dåliga. Det är flensis som köpt in dem, och det är då inte Juha Skuggan Nilssons fel att han inte kan trolla med knäna.

Ja att de lokala spelarna, alltså majoriteten i Skellefteå AIK, lirat obegränsat och obehindrat på uterinkarna i kommunen... ja det märks när de åker grillor och dribblar runt på isen när vi kör lite sedvanligt norrlandslir.

Nu vill jag belysa en liten historia från norran, tydligen har våra grymma supportrar börjat visa bortamatcher på storbilds-TV och sen samlas grannskapet, och så blir det lite korv och dricka (Pajala sunrise?). Utomhus!

Fint! När man kikar på bilden så syns det faktiskt varför vi är så bra på hockey i Skellefteå.

Noterat att Frölunda förlorar hemma mot Färjestad. Ja det var fördjävla dåliga domare. Färjestad fick bara 28 minuter i utv båset. Hade de fått 56 minuter, som bortalagen vanligtvis får, då hade nog Frölunda vunnit?

pjåtor:

tack! Grattis själva. Dra bara inte för stora slutsatser, det var ändå mot Qatar ni lirade.

{7603}:

det skulle helt klart ha vart roligare om de körde någon av mina julemelodier. Det finns ju flera hits att välja mellan:

Staffan var en stalledräng - Stackarn var en sargutdräng
Hej tomtegubbar slår i glasen - Hej gnetfinnar slår sargut
Gläns över sjö och strand - Flensis är trög ibland
Tjuren Ferdinand - Busen Hedman
Vi komma, vi komma från pepperkakeland - Vi komma, vi komma från ingenmansland

Tarasov:

Duktig, frän och orädd. Har inte samma speed som de andra juniorerna, men vem fan har det?

{7804}:
Hur går det för Linus L?

Innersta cirkeln runt Osten och Skuggan.
Två tragiska clowner.
Stor humor!

pjåtor:
Tack för er vinst! Vackert!

{7804}: Man får tacka för eran vinst ikväll 👊👍

Två jättebra insatser mot Malmö. Vi förtjänade sex poäng, men fick tre. Lindholm är gudomlig, Jocke Lindström är magisk och Aho är svettigt bra på backen, även Ortio, Lindgren och Söderlund spelar bra och förtjänar att lyftas fram. Tycker vi spelar riktigt bra för tillfället. Vårdar pucken, skapar mycket, stort puckinnehav, bra tempo och bra speed. Vi krigar in mot kassen och ingen gamnacke. Sen nästan bara Sovjetiska mål rakt igenom :-)

För övrigt anser jag att Qatar bör förstöras

Blister Brigade:

Bra och stabilt spel i alla tre zoner. Ser pigga ut, och våra grabbar har mycket mer hockey i sig än Malmös spelare - som är duktiga, men inte lika kreativa och de har inte samma tempo i kroppen. Ser mycket bra ut för oss!

Sen Qatar... hihihihihi! Nästan ingen hejd på hur dåliga de är!

{7804}: Pär får dock gärna stanna några säsonger :)

Vi spelar jäkligt bra igen, precis som i hela matchen igår. Bra tempo, fina pass, bra forecheck. Bra tryck på kassen idag. Rycker Malmö har tur att det bara står 1-2.

Pär Lindholm, vilken jäkla gigant han är! Luktar NHL-kontrakt.

Glömde Modo vi har ju en Modomoderator här inne som gör ett förträffligt arbete.

Jo Modo tror jag gör en bra match igen,känns så.
De har verkligen blandat och gett om jag förstår det rätt och nu tror jag det är dags för en helgjuten insats igen.

Många intressanta matcher idag.

DIF måste väl ändå kunna slå Rögle.
KHK hoppas jag också vinner även om det blir svårt mot Växjö.
Brynäs hoppas jag också visar något som liknar höstformen då borde det bli enkelt mot Qatar.

Såg MIF har ju ett namnkunnigt lag plus denne Alsenfelt.
Nu har vi Ortio så målsnålt kan det bli.
Hoppas det kan bli ketchupeffekt på Alsen för brukar det inte vara så att plötsligt går allt in på studsar skymningar och konstiga mål.

Hoppas också det visar sig MIF är lite möra idag.
Tycker ofta vi mött lag i slutspel som sprattlat bra första matchen men varit märkta sedan. MIF har ju ett rutinerat lag men kanske inte återhämtningen är lika bra.

Tråkigt vi går mot uppehåll men hoppas verkligen det händer mycket till veckan och vi går mot en intressant nystart.

Blister Brigade:

En väldigt duktig målvakt. Jag tycker han är bäst i serien när han är på humör, eller kanske näst bäst efter Alsenfelt som är helt jävla otroligt vass just nu.

Det Ortio saknar är stabiliteten och en högre lägstanivå. Får han upp den kan han utmana för en NHL-spade.

Hans statistik stämmer inte med prestationen. Lag som Malmö och Karlskrona spelar väldigt defensivt, som i BP fast med 5 spelare. Då får målvakterna bra statistik. Vi släpper däremot många frilägen och har ibland haft hönsgård i egen zon under denna säsong, och då har ibland Ortio vart rena väggen. Otroligt hög högstanivå och en målvakt som på egen hand kan ge oss guldmedaljen

Blister Brigade:
Ja det var det bästa med gårdagen.

{7603}: Är så grymt glad att Ortio har förlängt med 1år, lätt en av dom bästa i ligan!

{7804}:
Svårt bli klok på en sån här match.
Får för mig allt kan se annorlunda ut imorrn eller så inte.
AIK lär då inte ha skrämt slag på några som såg på matchen.

Ibland får man lyfta på hatten. En helt sjuk insats av Ahlsenfelt, bland det svettigare jag sett tror jag? Visst är det en hel del skott med fri sikt, men det är ändå minst 15 kvalificerade målchanser med bra avslut där han inte bara räddar utan äver nyper den. Hade det här vart mot Brynäs och Råttio hade det slutat 9-4. Vi skjuter alltså 42 skott på mål och 66 skott emot mål, och inget går in! Hatten av! Lite tur med några ramträffar men ändå en ruggig insats av målvakten.

Visst kan man klaga på domarna. Vi har två puckar i mål som båda blir bortdömda, det ena för offside I målgården och det andra för interference innan pucken går I mål. Vi jagar kvittering, och då åker Wingerlig på 2 min för hakning och två för charging (eller var det tripping?). Men jag får väl sticka ut hakan då. Samtliga domslut är korrekta av domaren, Wingerli ska ha 2+2 där efter klumpigt spel, och inget av målen ska vara godkända. En bra insats av domarna, en liten miss när den där Alvarez drar upp klubban rätt I plytet på Bud, men på det stora hela gör de det bra. Alvarez känns för övrigt rätt så hjärndöd, känns som ett potentiellt köp av Qatar.

Vi gör en bra match, men det sista lilla saknas - kriget in på kassen. När vi är så pass överlägsna spelmässigt, alltså det kändes stundoms som en belägring av Malmös fort, då måste vi kunna kriga in pucken. Kanske borde vi snegla litegrann på Frölunda som är duktiga på att variera och även lägga in myror emot mål och sen peta in dem från nära håll.

Malmö gör det bra. Gnetspel och sarg ut, ett bra PP och en otrolig målvakt.

{7603}:

Anton Hedman 120-160 000
Schira 160 000 - 200 000
Gnomström 200 000
Mannberg Betalar ej för att få spela

Ja jösses! hihihihi!

{7804}:
Schiras var ju så ful tydlig och medveten men undrar om han ville ha långledigt.
Börjes åsikter vill snart ingen kännas vid.

Även den andra fula igår Alexander Viklund i KHK har Qatarbakgrund.
Och Falk avstängd i tisdags.
Har det utvecklats en kultur i Qatar? jag tror det.

Lite för tidigt ta ut Qatars haveri och ingenmansland men det ser lovande ut om inte KHK och DIF också vill ha semester.

OM raset fortsätter för Qatar måste jag säga det är ett oerhört vackert haveri.
Jag blir varm av lycka och glädjetårarna trycker på när Qatar misslyckas.
Bland det finaste som finns i sportvärlden är Qatar när de går under.

Känns lovande för AIK tycker jag.
Ganska många positiva signaler både på spelarfronten och spelmässigt.
Om man får leka tränare i helgen tror jag det passar om AIK försöker köra slut på Malmö. Åk mycket skridskor redan ikväll så blir de möra.
Får för mig MIF är skickliga och starka men har betydligt sämre ork och uthållighet än AIK.
Vill inte se någon pardon och att det är dags bjuda på poäng. Malmö finns ingen anledning behandla milt.

Här har vi den. Vad sla man säga? En riktigt Qatarmanöver

Ja matchstraffen duggar som bekant tätt när Qatars onda hejdukar beträder isen. Hopptackling rätt I skallen, matchstraff. Nu fål väl Börje börja argumentera att det var Brynässpelarns fel som stoppade dit skallen precis när Qatarondingen skulle hopptackla ett litet hål i luften. Blire å överklaga sen måntro?

Matchstraff i var och varannan match efter rena överfall...

{7804}:
Enligt Mike Helber så var problemet med att inte budgetera för slutspel att man då inte hamna där. I någon av Cmores podcasts

Zappaholic:

Nu finns inte slutspel inom så många idrotter, men jag kan då lova dig att vi, Frölunda och Växjö har budgeterat för det.

Går ni lika mycket back i år dom de senaste (fyra raka?) åren så är elitlicensen hotad för er. Ni klarar två millar back, och just nu ligger ert publiktapp ungefär i paritet med det - alltså om er spelartrupp kostar lika mycket som ifjol.

{7804}: Elitlag, oavsett sport, budgeterar aldrig för slutspel. Publiksnittet ligger lägre än väntat, men att vi inte får elitlicens är en galen högoddsare.

Slutspel tar vi väl oss till, då play-in antagligen räknas dit. Sen vete tusan, så som säsongen utvecklade sig. Det som var så bra, blev så platt och trist.

Zappaholic:

jag har det inte torrt på fötterna nu, men tror nog att er trupp i år är aningens dyrare än tidigare år. Ni har budgeterat för slutspel, vilket ni nu ser ut att missa då ni faller som en sten i tabellen. Publiksnittet är kraftigt försämrat. Ni har gått x antal miljoner back varje år i flera år tid, sluttande ned mot ruinens brant då ni ligger ynka två miljoner från att ej få elitlicens. Lägger man ihop allt detta så borde man kanske i ert läger vara orolig för elitlicensen? Men om du inte är det så är det väl upp till dig. Jag kan såklart ha helt fel, men jag skulle då vara orolig om jag var du. Det skulle såklart vara tråkigt om det blev så. Dels för att Brynäs är en klassisk förening, och dels för att jag utvecklat ett beroende efter att ha smiskat upp er 18 av 19 matcher. :-)

..och så går ni då och köper in Gnomström för 200 papp i månaden... så dumt att ni får skylla er själva om det nu blir så där.

Håller med dig helt om Bulan Bob, speciellt med tanke på inställningen ni visar på isen.

Att Frölunda och Växjö är snäppet bättre än oss just nu, det håller jag med om. Två tuffa nötter att knäcka. Men vi kan höja oss i slutspelet, finns mer att hämta från vårt lag som har vart otroligt hårt skadedrabbat, helt sjukt egentligen. Har inte spelat en match med fullt lag ännu, och det har inte vart nåra dussinlirare som saknats om man säger så. LinKÖPing är jag inte orolig för i en serie över sju, de torde vi kunna nöta ned som vi brukar göra i slutspelssammanhang.

Tarasov: Spelar dom som dom har gjort ett tag nu så får dom mer än gärna gå till Luleå.

Zappaholic:
Trist om Westerholmarna följer... Eller ja bra för Luleå men tråkigt för BIF har alltid gillat dem och deras förmåga att lösa spelet.

{7804}: Elitlicens hotad? Hur vet du det?

Sen är spelet för jävligt just nu för oss, beror inte på er prestation utan för att vi är dåliga. Svackan sammanfaller i tid när Bulan förhandlade klart med Luleå och när Bertilsson blev skadad. Förmodligen följer Westerholmarna med till Luleå, tror också det blev klart när Bulan blev klar. Sånt här läcker en massa jäkla energi ur laget och det har påverkat hela gruppen för jävla illa för det är ju inte så att lagets spelare helt plötsligt blivit avsevärt sämre. Och hur Bulan får stå kvar i båset när han officiellt är klar för en annan klubb är en gåta...

För er del då? Har svårt att se er gå längre än semi med det laget ni har. Finns lag, bl a Växjö, men även Frölunda och Linköping som kodat av hur ni spelar. De vet exakt hur de ska pressa era backar som inte är tillräckligt bra i år. Visst tar ni dem i enskilda matcher men över en matchserie i bäst av sju, så ser jag inte hur ni ska klara de lagen...

Forsberg 1978:

ni har det verkligen tungt just nu, allmänt taffligt spel där endast en kedja håller uppe spelet. Endast 4100 på läktaren när ni har sånt fint besök. Er elitlicens är helt klart hotad.

Skoja ba med stake grejerna, inge allvarlig ment. Vem är din favoritspelare? Robin Dahse eller Dean Kukan? :-)

{7804}: OJ det gick du igång på :-) kanske dags för dig att komma ut ur garderoben, men bara så du vet jag är upptagen (har fru) och inte intresserad men du hittar nog en jämnlike?

Noterar att mumsbiten vill se lite stake i Brynäs. Jag blir då inte förvånad att han vill se det.

Måste rapportera en skum grej i kvällens match.

Ställningen är 2-5 och Skellefteå leker, Djuse fullföljer in på kassen efter en enmansräd. Blomqvist är där med klubban upp mot halsen på Djuse när han boxar ut, Djuse ilsknar till och drar en armbåge bakåt i bröstet på Blomqvist och lite slaggis bryter ut.

Domarna tar då ett gigantiskt felbeslut och ger Djuse 5 min och Blomqvist 2 min. Det är 3:40 kvar av matchen.

Bulan Bob han står där med armarna i kors och tuggar tuggummi, tittar på sitt armbandsur och undrar om han inte ska få gå hem snart?

Asså? Varför inte elda igång laget, plocka ut målisen och chansa på att forcera in en reducering?

Ett mål där, sätt in målisen, så hade alltså Brynäs kunnat avsluta matchen med 1:40 i spel fem mot fyra samt sex mot fyra. Absolut inget omöjligt läge. Mycket skum coachning måste jag säga.

Det känns som Bulan Bob, Råttio, Gnomström och Mannberg saboterade alla chanser till poäng för Brynäs ikväll, det är bara att tacka och ta emot. Det är faktiskt helt sant! Alla som såg matchen måste ju se att ovan deltagare var otroligt värdelösa ikväll!

En busenkel seger. 17 segrar på 18 matcher mot Brynäs då! :-)

Gnomström... helt värdelös! Sen han kom in i laget så radar Brynäs upp förluster. Vad har han för lön?

Råttio... varenda skott på mål känns livsfarligt. Minst 10 stycken direkt livsfarliga returer varav hälften av dessa skott var fjösare som ska limmas. Ingen förstemålvakt på SHL-nivå.

Mannberg... jösses vilka dåliga juniorer Brynäs måste ha när en sådan sopa får stjäla istid utan att ge något tillbaka till laget.

Hos oss så var Ortio som vanligt stabil. Pär Lindholm är så magiskt jävla bra. Har sin styrka i defensiven, men producerar massor framåt

Skellefteå anfaller i en två mot etta, i spel tre mot fem :-)

Hihihihi! 5+20 för Djuse, för en liten knuff. Hoppas bara det inte blir 20 matchers avstängning då.

Mycket som är sig likt. Vi leder rättvist efter tre krigarmål. Råttio släpper livsfarliga returer på varenda skott. Gnomström är mästerlig på att bli utbytt på tekning. Mannberg är klappusel.

« · 1797344 · »