{7827}: Mycket tråkigt att höra. Det finns två problem. Dels alla påhopp och provokationer som dyker upp här inne men även att det skrivs otroligt mycket skit i Luleåboken främst.
Jag själv gick i fällan när Zappaholic var grovt oförskämd och väldigt många andra håller allt annat än god ton som gäster.
Jag blev avstängd på livstid inne i Luleåboken efter en fråga som löd ungefär: Varför får inte Lundeström spela isf Rydahl? Så lågt i tak var det där inne.
Någon respekt eller hyfs förekommer det inte bland gästerna som skriver här och det är bra det varit högt i tak men jag har full förståelse om du Sofos tycker det blivit för mycket skit.
Största problemet är ändå Sven Savage i Luleåboken.
Jag tror alla sett det nästan alltid är han som startar och drar igång skit om Skellefteå AIK. Lögner påhopp och förtal i en aldrig sinande ström.
Jag tycker man måste bemöta detta,ställa till rätta. Dessutom tycker jag som svar det är bara rätt lyfta fram allt hemskt om Qatar. Antingen faktaspäckat eller med rena åsikter.
{7827}: Jag har full förståelse för ditt beslut, lade själv ner skrivandet här för att det kastas alldeles för mycket skit åt allahåll och kanter, visst är jag in och läser lite med jämna mellanrum men det är inte hockey som pratas och samma i luleboken där man hellre pratar/fokuserar på Skellefteå istället för nåt annat. På en sida har vi Skellefteå SS som varit tydlig redan från början att hans mål med det här är att trolla och då får man räkna in "side kicken" med han och på andra sidan har vi en hel drös med skribenter från blandade böcker som får ett gyllene tillfälle att egga varandra till att försöka "knäcka trollet" vilket vem som helst förstår att det är helt omöjligt!
Vem tror ni skrattar mest? skulle gissa på trollet!
Bara att stänga boken så länge! om inte nån av dom andra lagen skribenter som gärna hänger här vill moderera :)
Hoppas att inte sidan läggs ned bara. Det finns mycket visdom kvar här som jag hade tänkt dela med mig till er hockeyfrälsta.
Förstår att du inte vill vara moderator när du bara är inne här då och då. Det är väl jag och Barbro som är här mest, men det känns inte som vi riktigt har opinionen med oss för att bli moderatorer. Den jag föreslår som skulle kunna bli bra och rättvis efterträdare är MoDos "ivan drago" som är opartisk, trevlig och kunnig.
Jag hoppas att nästa moderator inte tillåter personangrepp som : "Du är en sån jävla nolla", "din fru är en hora från Thailand", "din fru är en båtflykting" och dylikt. Lite mindre Trump-hat och lite mer humoristisk finess hoppas jag på - som den där nya Frölundakillen som är jäkligt rolig
Det ser stabilt ut! Kul att se! Fin fantasi in anfallsspelet. Ortio hur jävla bra som helst, seriens klart bäste keeper. Som väntat! Jeppe Olofsson, ge pucken till honom så knallar han den stenhårt i krysset varenda gång. Också kul att se Holmström på isen igen. Ser lite seg ut i åkningen, men vi vet att det pojken har mer hår på brösten än en gorilla. Även Burström har snäppat upp, och Jocke Lindström är helt enkelt Gud som vanligt.
Men gud så fint att få se Berts ståtliga nuna där i rutan efter en stabil segermatch! Segerorganisatörerna är supersnipern Jeppe Olofsson samt målvaktsfantomen Jonne Ortio. En bra laginsats, lagspelet och finessen kändes lite Sovjetisk ibland faktiskt.
Returnmöte direkt imorn. Tycker att vi ska fortsätta där vi avslutade ikväll.. andra växeln på den Sovjetiska traktorn. Bara hålla foten på gaspedalen, lite finter, klapp-klapp spel och sen tar vi och knallar pucken i krysset. Spelet framför egen kasse ser MYCKET bättre ut. Ingen går bort sig, ingen stirrar på puck för att sen släppa sin gubbe, och våra spelare är hela tiden där och petar och stör på ett smart och kyligt sett utan att förivra sig. Kul att se att träningen under uppehållet gett resultat.
Rögle har inget att skämmas över. Det var ändå Skellefteå AIK man mötte, dynastiernas dynastiförening. Nu är vi inne i ett stim och operation klättra har inletts.
Sen fick man se tabellen. Vi smiter förbi Qatar. Ska vi lyckas vara bättre än Qatar det nionde året i rad? Sover Dolly Parton på rygg? Är Donald Trump en lögnhals? Livet är fyllt av dessa små spännande frågor man undrar över!
{7804}: Tja, med tanke på att jag tippat SKAIK före Luleå i tabellen så skulle jag inte vara helt överraskad....men nu hade du väl lite fel igen? Eftersom Luleå blev serieetta säsongen 2011-12 så blir det ju högre i tabellen för femte säsongen i rad, OM ni hamnar före oss denna säsong.
2011-12 åkte ni på dyngstryk i kvarten mot AIK IF, medan vi lirade final. Ni var sämre även då, så ljug nu inte. Det är precis som jag skriver, vi har vart bättre åtta år i rad.
En annan rolig statistik är såklart att vi har åtta raka slutsspelssegrar mor er i Qatar
Ja så var det dags att avlägga rapport om hur det går för hockeyvärldens mest skotträdde målvakt, ja det är jättebäbisen Anders "Sållet" Nilsson jag menar.
Han fick spela en match, och JA, han förlorade!
Kikar man på den viktigaste statistiken för målvakter, den som kommer upp först när man söker på statistik för keepers... alltså antal vinster... då ligger den skotträdde Anders "Sållet" Nilsson på plats nummer 56. Av målvakter som stått 4 matcher eller mer, så ligger Sållet trea från slutet med bara Enroth och Zatkoff bakom sig.
Det ska bli kul att följa den skotträddes kamp om sistaplatsen. Hoppas han inte blir näst sämst i hela ligan som ifjol, eller tredje sämst i hela ligan som han ligger i år, utan att han blir absolut sist. Det skulle va nåt!
{7804}: Eftersom du pratade om tabellen antog jag att det var grundspelet du snackade om, eller hur? Så därför ljuger jag inte. Du får väl förtydliga dig annars.
Okej då ljög du inte, utan du förstod inte. Men nu vet du i alla fall att ni har vart sämre i åtta år i rad. Och att er skotträdde kille är tredje sämst i ligan.
Hoppas vi kan spela lika stabilt ikväll som igår. Det känns som vi har en härlig trygghet i försvarsspelet när Ortio står, att backarna verkligen litar på att han ska göra sitt jobb. Känner inte riktigt samma trygghet med Gurra Lindvall än så länge, men säsongen är ung.
Framåt har vi en blixtrande offensiv med många matchvinnare, och tamefan hälften av dem har vart skadade till och från.
Hej här är vi, Sveriges bästa lag! Häller upp kvällens första White Russian. Hemgjord pizza på väg in i ugnen. Detta kan bli en riktig höjdarkväll!
Det mammondyrkande köpelaget Qatar åker på dyngsmisk med 4 0. Mot Leksand!!! Gör inte saken sämre direkt. Man njuter.
Wikegård hakar på spåret som den vise mannen Farbror Barbro lade fram. Det är ingen som trivs i Qatar, utom de infödda och de är ju inte representerade i köpelaget. Alla har gamnacke.
Hoppas Leksand klättrar förbi, eller åtminstone Djurgårn. I ett kval kan allt hända, fråga bara MoDo.
Jag plockar fram den dansk-svenska ordboken, men förstår ändå riktigt vad han säger?
Hoppas nu bara på att något psyko från skåne som inte tål att jag retas lite ska hävda att han vet var jag bor, att han ska leta upp mig... för att se hur långt han är redo att gå... det låter inte sådär helt stabilt om ni frågar mig! hihihihi!
Nä skämt åsido så är det en jämn period och en högkvalitativ match i rasande tempo. Rögle bjuder upp till dans ikväll. Egentligen gillar jag Rögle, en sympatisk förening med anor och bra fans, men just ikväll ska de få på moppen.
Näe fy fan vilken sabla otur! Liljewall delar ut en småful och väldigt onödig lätt crosschecking ned mot Holmströms njurar... bakifrån... en meter från sargen... och givetvis ramlar Holmström som inte kan försvara sig. Tyvärr fastnar skridskorna och så viker sig knäet. I andra matchen, efter 6 månader på sidan av isen, efter en knäskada. Holmström är fullständigt jäkla briljant i matchen, en av förgrundsfigurerna.
Tror inte att Liljewall menar att skada Holmström, utan bara ta till ett litet tjuvtrix i närkampen. Men matchen är redan avgjord! Varför?
Att man aldrig ska få vara glad. Eller vänta nu... vi har 7-1 i helgen och Qatar har 0-9. Nu är jag glad igen, men såklart ledsen för Holmströms skull.
{7804}: Väldig otur för Holmström. Hoppas knäet klarade sig någorlunda. Vevat reprisen och det ser inte ut att vara några oschysstheter, vilket också Jimmie E påpekade.
Tycker vårt spel ser bättre och bättre ut. Mycket hoppfull. Det som skiljer är att vi kastat gamnacken i soptunnan, samt snäppat upp spelet framför bägge målburarna. Enligt det jag läst så har grabbarna tränat på spel framför kasse, och det märks!
Två returmål och en styrning framåt ikväll. Framför egen kasse så har tjurrusningarna följt av lämna nån fri framför kasse försvunnit tillsammans med stå och titta på puck istället för att ta markering. Glädjande att se!
Men dessa sabla jäkla skador! Vi har Möller borta, Alm borta, Cumiskey borta... tre av seriens 10 bästa spelare! Och så får Axel spela två jävla matcher! FY FAN!
Faktum är att alla våra målskyttar ikväll har vart borta med skador.
det är såklart lite ojuste att dela ut en nätt crosscheking bakifrån i ryggen på en spelare en meter från sargen. Men känner absolut inte att Liljewall försöker skada Holmström där, utan han försöker skapa sig fördelar i en närkamp. Liljewalls beteende efter slutsignalen vittnar också om det, han ursäktar sig nästan... förlåt, jag menade inte att skada Holmström där utan bara knuffa bort honom för att ta pucken. Från min sida är det överspelat. Inga grejer som juniorsläckar-Hedman brukar stå för utan mer en oturlig incident som tyvärr händer då och då inom en tuff sport som ishockey.
såklart kan man inte lyssna på vad spelaren själv säger. Lyssna på vad juniorsläckar-Hedman säger efter att ha delat ut sin hundrade hjärnskakning efter blindside tackling i huvudet t ex.
Jag har nu kollat på situationen i repris flera gånger i rad. Först live tyckte jag det ser ut som en ful crosschecking i ryggslutet. Nu ser det mer ut som en liten lätt knuff med klubban. Mer otur, och att Holmström inte är med där. Funderar om det inte är så att Holmströms benmuskulatur faktiskt är lite svag och spökar där faktiskt? Inget ojuste av Liljewall som inte går speciellt hårt in i situationen. Jag får nog ta tillbaka att det är fult spel av Liljewall där.
{7804}: Det var väldans vad glad du verkar vara idag. De fnitterattackerna har inte jag märkt av iallafall. Då mina spioner finns överallt i större delen av Västra Götaland borde jag fått rapporter om det du säger. Om du inte menar fnitterattackerna som var ett resultat av ditt försök att sjunga saiks nya låt, som ännu inte är officiell. Ska tydligen vara en variant av AC/DC Låt T.N.T där texten ändrats lite. D.D.D är titeln har det rapporterats om. Och det måste stämma då det ikväll rapporterats om mycket fnitterattacker i Västra Götaland ifrån där du ska ha hörts sjunga i högan sky 'Cause I'm (D.D.D), I'm dynamite (D.D.D.) and I'll win the fight (D.D.D.) I'm a power load (D.D.D.) ) watch me explode. Nä jag bara skoja. Jag lämnar nu humorbranchen ett tag. Grattis till kvällens vinst iallafall.
I Yodas lilla egna speciella lilla kamp mellan Gunde och Sebbe Aho... Gunde smäller in ett ass och går upp på 6 poäng på 16 matcher. Men det gör även Sebbe Aho som då kliver upp på 10 på 15 matcher.
Vi har även Burström, på 11 poäng. Gunde skulle alltså ha legat 3a i vår backliga. Men då har vi Cumiskey med 3 poäng på 4 matcher. Cumiskey har tyvärr vart skadad och inte kunnat spela fullt ut på 100% ännu.
Jag skrev ju det. Jag rankar Gunde som om han hade vart 4e bästa offensiva back i vårt lag efter Aho, Burström och Cumiskey.
Men jag var visst dum i huvudet? Ett skämt. Ja, vi får väl se om jag får rätt eller inte...
{7804}: Ja självklart måste det betyda det. Jo det såg bra ut tycker jag. Det är sådana matcher man måste vinna. Matcher där man kan passera laget man möter vid vinst. Frölunda var lite bättre hela matchen. Var lite tyngre i närkampsspelet och något bättre i spelet utan puck. Och hade flytet med sig. Karlskrona hade sina chanser men kunde inte förvalta dem. Frölundas försvarsspel innehöll en del misstag tycker jag. Men det roligaste var den första spelaren född på 2000 talet som gjorde mål i SHL. Rasmus Dahlin 16 år en backtalang av sällan skådat slag säger det lärde.
{7804}: Ja den skadan önskar man ingen. Skadade själv knät en gång i tiden. Det var inte smidig att läka. Man får hoppas att det såg värre ut än det var. Ja otur har ni haft.
Zappaholic: När man gör flest mål (tillsammans med HV71) i SHL så finns det inget behov att ha En spelare som öser in mål. Gunderson är en stabil back och tillför så mycket annat. Han är dessutom fortfarande ett hot i PP vilket våra motståndare måste försvara sig emot. Gör man inte det så lär målen börja ramla in.
Näe det gör jag absolut inte. Poäng brukar väl vara en indikator av offensiva skills, men förklarar såklart inte allt offensivt. Jag tyckte ju att Gunde skulle ha vart vår 4e bäste offensiva back.
Totalt sett tyckte och tycker jag han skulle ha vart 5 bäste back eftersom jag rankar vår defensiva klippa Alm högre än Gunde. Gunde är duktig men som sagt... 5e back hos oss. Du kan gå tillbaka i historiken så ser du att det var precis som ovan jag skrev innan. Det är inte b-analt synsätt, utan vad jag tycker.
Då jag spenderar för lite tid här på HS så kan jag inte sköta modererandet på ett bra sätt. Ivandrago kommer fortsättningsvis stå för att moderera Skellefteåboken. Ja, han är inte skellefteåfan, men då det är för få skelleftefans som skriver regelbundet här samt att Yoda och FB har liten möjlighet att accepteras som moderatorer så blev det så här. Ivandrago kommer att vara tuffare än vad jag varit och det gäller mot alla som skriver här. Sen vill jag vädja till alla att vi tar detta tillfälle i akt att starta om och sluta med de påhopp som tidigare förekommit. Jag begär inte att ni ska älska varandra och sjunga we skall overcome tillsammans, men sluta med de barnsligheter som förekommer både här och i luleåboken. Jag ger Ivandrago allt mitt stöd i hans kommande arbete!
Zappaholic: Burström -3, Aho -4 och "defensiva klippan" Alm med -6 i +/- är de tre backar i Skellefteå med sämst plus/minus-statistik. Fast på det sättet kan man inte bedöma hur dugliga backarna är för då är de inga världsstjärnor vet du väl :)
De har väl också haft mest istid när halva vårt lag låg i sjukstugan, med 1-7 förluster och dylikt.
Just nu ser det ut som vår offensiva trio levererar bättre än Gunde, när man kilar på poängsnitt. Ingen av våra killar spelar Bob-stop i PP i laget som gjort mest mål.
{7804}: Förvisso, men Alm har ingen vidare +/- genom hela sin karriär. Undantaget är två säsonger när Skeå var på topp, fast då hade samtliga backar bra +/- eftersom ni knappt var i egen zon. Jag tycker absolut inte att Alm är den defensiva klippa som du vill få det till. Han är bara en sämre version av Rahimi i mitt tycke. Alm är trots det en hyfsat fysisk och rejäl back vars spelartyp alla SHL-lag behöver.
Aho håller jag inte som en spelare av hög SHL-klass. Han är duktig offensivt men samtidigt en säkerhetsrisk bakåt. Jag har länge varit allergisk mot backar som schabblar på blålinjen som sista gubbe, något som jag förknippar Aho med att göra mer än någon annan back i SHL.
Den enda back ni har som ens kan jämföras med Gunde är Burström, även fast de är två väldigt olikt spelande backar. Han kommer nog bara bli bättre och bättre ju längre säsongen lider.
Ni verkar ha hittat en bra målvakt, vilket var mitt största frågetecken inför säsongen, så det är bara er backsida jag hade oroat mig över. Den är inte alls lika stark som du tycker med 4-5 toppbackar av högsta SHL-klass. Med tanke på hur stor plånbok ni har så är jag förvånad över att ni inte värvat två stabila backar...ännu. Det känns som den enda svaga lagdelen i årets upplaga av Skeå.
{6984}: Jag kan bara hålla med dig. Brynäs har inte heller som taktik att värva in långtidsskadade spelare för att de är billigare. Ni har verkligen haft en brutal otur med skador genom åren. Jag tror det kan vara karma för att ni alltid besegrade Luleå på de grymmaste sätten under 90-talet :P
jag tycker som sagt olika, att Gunde skulle vara vår 4e bästa offensiva back, och 5e bästa back totalt sett. Det är hård konkurrens, men så tycker jag. Time will tell vem som hade rätt.
Kul att du intresserar dig så mycket över backarna i dynastiernas dynastiförening. Det som jag tycker är kul med era backar, det är alla egna produkter som kommer upp och dominerar på SHL nivå. Ett tecken att ni har någonting på gång där uppe! ;-)
Läser på norran att Axel Holmströms skada inte var av det allvarligare slaget. Korsband måste således vara intakta. Gud så skönt att läsa. Axel var fullständigt briljant i dessa två matcher. Kommer mer till sin rätt som ytterforward då han inte behöver täcka lika mycket is som på centern, och han är fan omöjlig att ta av pucken nu när han har flåset uppe. Ser ut som en NHL-spelare då han är så stark i kroppen och duktig på små ytor. Ser ut som en Bäckström med större cojones.
Läste också att Viktor "hackspetten från Kusmark" Arvidsson forsätter att dominera i NHL, och att Tim Heed och Skellefteåprodukten Oskar Sundqvist tokdominerar i AHL. Jag är då inte förvånad.
Ser nu att Qatars samarbetspartner Asplöven har åkt fur en ful smäll emot huvudet. Han skräder då inte om orden: "Fulare än Forsbergs".
Näe, det var den då inte! Visst är det en ful tackling, men ungefär en hundradels så ful enligt mig.
Vad ska man dela ut för straff? När skallkrossar-Forsberg avslutade landslagsbacken Fernholms karriär genom ÅRTUSENDETS fulaste överfall, då fick han alltså 4 matchers avstängning + 3 matcher böter. Han fick alltså vila i 4 matcher!!! Flensis gick då ut i media och sågade beslutet. "Jag tycker att det är alldeles för hårt!". Man tar sig för pannan!
Med bakgrund till detta, så vore nog 2+1 matcher eller något liknande vara lämpligt. Eller?
Skönt att man fick slippa låt han dö ramsor denna gång i alla fall.
{7804}: Det menar jag absolut, Sviten hade inte blivit så lång som den blev. Du glömmer kanske bort att sviten innehåller flera slutspel med 4 matcher där skador på nyckelspelare är avgörande.
{7804}: Hela hockeysverige vet om att Brynäs har haft väldigt många skador på nyckelspelare de senaste säsongerna. Det skulle vara väldigt konstigt om de inte haft det i matcherna mot er med.
0-5 hemma mot Malmö är inte så illa pinkat! Hihihihihi!