Södertälje SK

HockeyAllsvenskan · 2611 inlägg · 374 ämnen

Elitserien 02/03 - Ett tips

Sv: Elitserien 02/03 - Ett tips
Numero Uno: Intressant och djup analys NU. Intressant också att du har Brynäs och Malmö så högt upp som 4:a och 5:a. Brynäs är jag beredd att hålla med dig om och försäsongen vittnar om att Brynäs kan bli väldigt starka.

När det gäller Malmö är jag mer skeptisk. Riihijärvi är en av seriens absolut vassaste forwards, men med en fortsatt vacklande Hadelöv, många orutinerade juniorer osv tror jag dom får svårt.

Sedan skulle jag flytta upp Timrå ett eller ett par hack, pga deras starka försäsong. Jag kanske drar lite för stora växlar av träningsmatchandet, men deras form är imponerande. Det är inga dåliga lag dom har slagit. Betydligt bättre än dom t ex SSK har slagit. Fortfarande har dom dock för mig det minst namnkunniga laget.

Numero Uno:

1. FBK
2. VF
3. HV71
4. SSK
5. BIF
6. LHC
7. DIF
8. MIF
9. MoDo
10.Luleå
11.LIF
12.TIK

Email: Timrå slog det mesta förra året också på försäsongen.. lätt träning?

Knugen: Visserligen. Det är om en dryg månad formen ska vara på topp, inte nu. Det känns ändå om om Timrå är ett lag med allt att vinna i år.

Numero Uno: Intressanta tankegångar. Även om jag naturligtvis anser att du drar lite felaktiga slutsatser rörande Timrå så argumenterar du väl för dina åsikter.

Angående tolkningen av Timrås 'formtopp' tror jag inte att det beror på för lätt träning. Är det någonting man har koll på efter konditionstesten förra säsongen är det just detta.

Angeldust: Jo tack, gärna... :)

Numero Uno: Ett intelligent och extremt klockrent genomfört tips, kunde inte gjort det bättre själv..

Men kom ihåg; ALLA serier innehåller minst en första klassens överraskning och i ditt tips skymtar jag ingen sådan..

. Färjestad BK (Vårt farmarlag är lika bra i år)
2. Djurgårdens IF (Bra när det gäller)
3. Frölunda (Ser starka ut)
4. Brynäs (kan lika gärna hamna på femte till åttonde)
5. HV 71
6. Södertälje (blir farligare än många tror i år)
7. Leksands IF (visar att elitserietakterna sitter i)
8. Timrå (nederlagstippat men går till slutspel)
9. Luleå (kan lika gärna byta plats med HV)
10.Linköping( risken är att köpelaget inte funkar)
11.Modo (tyvärr men nån gång kommer en svacka)
12. MIF (nån måste ju bli sist)

Denna tabell visar att man kan tippa hur som helst. I slutändan blir det i alla fall FBK och sju andra lag som går till slutspel. Oftast är ju spänningen borta långt innan serien är slut. Det enda som gäller nåt på slutet är att undvika kvalserien. Trist, men så är det.
Och om man blir etta eller fyra eller åtta spelar ju inte så stor roll. Visst man har hemmafavör i avgörande, får möta ett på papperet sämre lag, men vem vet om det hjälper. Varför inte en rak serie som fotbollen har. Skippa slutspelet. Jag menar, teoretiskt sett kan det lag som klarar sig till slutspel i sista omgången bli svenska mästare. Är inte det lag som vinner serien efter 50 omgångar ändå bäst? Jag tycker det. Antagligen många som inte gör det.

Frölunda vinner!

danne147: låter som ett hett tips...

danne 147 ochj skalpjägaren har nog rökt på..

« · 106940