Dagens problem var ett byte av IP-adress som orsakade att folk inte kom åt servern. Jag hann tyvärr inte åtgärda det förrän nu eftersom jag var tvungen att fysiskt sitta vid servern för att kunna fixa felet.
Marcus:
Jag kom in ett kort ögonblick på någon timme igår. Sedan försvann HS igen. Först nu är jag tillbaka.
Jag menar inte att man ska köra mot IP-adressen i 'skarpt läge', utan att då felet uppstår nästa gång kan man meddela sig med er som är inne, och påtala felaktigheten.
Marcus:
Skulle just skriva här runt 15:30 igår om DNS-problemen, men i samma veva försvann siten, sett från min synvinkel.
Först nu är jag tillbaka. All annan Internet-verkasmhet har fungerat utan anmärkning.
Under denna tid har inte den Root Hints-server (en av 13 grundbults-DNS-servrar på Internet) min DNS tillfrågar haft något bra svar på var hockeysnack.com finns nånstans.
Att HS har fungerat för dig och en del andra kan förklaras med att ni har haft maskiner som varit konstant påloggade mot HS, och adressupplösningen därför varit lokalt cachad på era burkar/alternativt i er lokala DNS.
Forcerar man ett DNS-uppslag efter HS i detta läge är man dock både grillkorv och rökt.
Fråga:
Håller HS server samma IP-adress undser månader i sträck?
I så fall kan vi med risk för abstinens memorera en alternativ länk, ungefär som denna: 83.226.188.28/[LokalPathTillHockeysnack]/index.php - utifall du vill avslöja var den layoutmässiga placeringen på HS finns på severns disksystem.
...Om nu detta problem nu skulle återuppstå - vilket nog inte är så våldsamt osannolikt.
Gidde:
Jodå, bara det att hon inte kan återberätta det jag sa på rätt sätt. Jag är missförstådd, och det är inget ovanligt. :-)
Gidde:
Du ska inte lyssna för mycket på knaskamilla, det är inte mycket hon förstår om datorer. ;-)