Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Elitserien

« · 862506 · » Till forumet

Sv: Elitserien
Dream Team och JD: Låt mig först klanka på swehockeys dator som konsekvent avrundar publiksnitt nedåt. Brynäs 6664,64 skriver de som 6664. Och Läkerolens kapacitet var kanske inför säsongen tänkt som 8291. Det har dock visat sig att man inte kunnat ta in mer än max 8187 någon match, och frågan är om inte kapaciteten var ännu lägre i slutet av säsongen. Då får Brynäs beläggningen 81,4 % istället för 80,4 %.

Globens klassiska kapacitet är förstås 13850, men blev den inte 14119 med ståplats för hemmaklacken?

Och så en fråga från mig som inte rör Elitserien, utan dess sidekick Kvalserien till Elitserien; Varför har domarna inga namn på tröjan i Kvalserien till Elitserien?
Kommentera

Dream Team: nu vinner Färjestad guldet när Brynäs är ute
Kommentera

Dream Team: I princip är det så vitt jag vet så att de som äger sina arenor sköter försäljningen, övriga inte. Men det där varierar säkerligen också, bland annat är det på gång att LHC ska få ta över försäljningsansvaret, trots att det är kommunen som äger arenan.
Kommentera

bobbe: Dåligt ordval. Förlåt. Vad jag i mitt usla försök avsåg att syfta på var det du skrev som sa:

"Dessutom får man också tänka på att vissa lag sköter försäljningen av korv etc själva och i snitt får in en viss peng per besökare, medan andra klubbar inte har denna möjlighet."

Vilka klubbar är det som har det så? Är det de som äger sina egna arenor, eller de som t.ex hyr av kommunen, eller hur ser det ut?
Kommentera

Dream Team: Hur menar du nu, vad tänker du på med ordvalet "kvotering"? *grubbel*
Kommentera

bobbe: Vet du vilka lag resp. arenor som har den här formen av "kvotering", eller vad man nu ska kalla det?
Kommentera

En sak att ta i beaktande om man försöker jämföra publiksnitt mot "budgeterat snitt" är att intäkterna givetvis beror på vilka sorts biljetter som sålts - dyra sittplats, billiga sittplats, ståplats, ungdom etc etc.

Dessutom får man också tänka på att vissa lag sköter försäljningen av korv etc själva och i snitt får in en viss peng per besökare, medan andra klubbar inte har denna möjlighet.
Kommentera

Dream Team:

Hehe. Ja, det låter som en fair deal.
Kommentera

Äh, det var ju bara en gång de hade byggt ut, efter att hallen återuppstod i ny skepnad under namnet Kinnarps Arena.
Kommentera

knaskamilla: Ja, det verkar inte bättre. De kanske skulle ta och byta med Djurgården. Då skulle nog dom kunna få fullt nån match med.
Kommentera

knaskamilla: HV har väl ändå byggt ut två gånger, har jag för mig, sedan Rosenlundshallen blev Kinnarps Arena
Kommentera

Dream Team:

Det ser ganska bra ut för HV, kan man säga... Har de månne byggt för litet?
Kommentera

Dream Team: Hmm.. utrycket "de senaste sexsäsongerna" för nog tankarna till något helt annat än hockey. Ni har dock redan räknat ut att de ska stå "de senaste sex säsongerna"...
Kommentera

JD: Om vi då väljer att fokusera på de olika lagens publiksnitt och hur det har förändrats under de senaste sexsäsongerna så ser det ut såhär (jag tar enbart med de lag som finns med i den här säsongens elitserie):

2001/022002/032003/042004/052005/062006/07
Brynäs70%73 %74 %81 %78 %80 %
Djurgården52 %48 %53 %53 %50 %49 %
Färjestad99 %97 %96 %96 %93 %91 %
HV 7197 %97 %98 %99 %99,6 %99 %
Linköping93 %83 %92 %91 %89 %85 %
Luleå74 %84 %82 %86 %89 %82 %
Malmö85 %76 %72 %68 % -64 %
MoDo70 %71 %83 %96 %81 %89 %
Mora - - -96 %87 %84 %
Skellefteå - - - - -85 %
Timrå74 %83 %90 %94 %88 %90 %
Frölunda68 %83 %91 %97 %97 %95 %

Kommentera

Metal Guru:
Korrekt matematik är förståss att dela det faktiska besöksantalet med befolkningsunderlaget.

Det jag fnulat på under några månader är
[befolkningsunderlag] = [alla boende inom en radie på 50km runt ishallen] med undantag för där ishallarna ligger tätare än 100km, där de som bor i gränszonen får ty sig till den närmsta hallen.

Kutym då man pratar om det här är att räkna kommuninnevånare, vilket blir så fel så fel så fel, eftersom kommungränser aldrig någonsin har hindrat eller tvingat någon att gå på hockey.
Kommentera

knaskamilla: Brynäs hade väl så vitt jag vet räknat på ett sintt på 6000 per match , och då ligger dom klart över budgeten .
Kommentera

Poffa: Aha, oj. Ja, det konstrade väl onekligen till det lite. Då blev det rätt till slut ändå då.
Kommentera

Dream Team:
Jag kan inte låta bli att tycka att det borde vara mer intressant att mäta hockeyintresset kring elitserielagen, genom att dela befolkningsunderlaget med det faktiska besöksantalet.

Om man fann en form för hur man skulle definiera något så luddigt som "befolkningsunderlag", så vore resten peanuts.

Att mäta mot Arenans 'tak' ger ingenting om hur hett hockeyn är på respektive orter.
Kommentera

Dream Team: Det som gjorde det hela riktigt konstigt var att du råkade skriva 7500 istället för 8500 på Cloetta Centers maxkapacitet.
Kommentera

Gidde: Eh, jo, det stämmer. LHC har ett snitt på 7266. Cloetta tar in 8500. Det ger en beläggning på i snitt 85,4%.

För Modo gäller följande: Snittet ligger på 6759, taket för Swedbank är på 7600. Beläggningen blir således 88,9%
Kommentera

Dream Team:

Hmmm, antingen MoDos eller LHC's siffror kan aldrig stämma, eller har jag helt fel?

Orkar inte räkna själv, men procenttalet ser ju underligt ut tycker jag...
Kommentera

knaskamilla:
Om jag nu inte gick vilse hos swehockey verkar de bara ha ökat från de 76 % de hade förra säsongen. Vore, som sagt, intressant att veta vad de budgeterat för. Jag tappade bort siffrorna, men publikökningen är iaf mindre än vad kapacitetsökningen är.
Kommentera

JD:

Ja, jag tänkte också på det. Vore intressant att veta vad de hade budgeterat för.
Kommentera

Dream Team: Utan att känna till Brynäs tidigare siffror ser det ändå rätt anmärkningsvärt ut att man bara når upp till 80 % beläggning trots att laget gjort en riktigt bra säsong. Tog man kanske i lite för mycket med den nya arenan ?
Kommentera

JD: De ser ut såhär:

Arenans "tak"Publiksnitt% av max
HV 71
7038
6970
99 %
Frölunda
12044
11469
95 %
Färjestad
8250
7529
91 %
Timrå
5800
5210
90 %
MoDo
7600
6759
89 %
Linköping
7500
7266
85 %
Skellefteå
5150
4403
85 %
Mora
4500
3799
84 %
Luleå
5600
4631
82 %
Brynäs
8291
6664
80 %
Malmö
5804
3744
64 %
Djurgården
13850
6865
49 %

(Siffrorna för DIF är givetvis inte helt riktiga, då det är uträknat efter det tak som gäller för Globen, och Globen enbart. Jag ska räkna ut siffrorna för både Hovet och Globen och göra två separata uträkningar. Först då blir det helt överskådligt och korrekt)
Kommentera

Dream Team: Intressant. Jag är också svag för siffror och statistik, men är dock för tok för lat för att leta själv. ;)
Hur ser arenabeläggningarna ut över hela säsongen ?
Kommentera

Jag samlar på det mesta i sifferväg vad gäller ishockey och elitserien. Bl.a publiksiffror. Av en slump dök jag på en rätt rolig och förmodligen rätt så unik sak alldeles nyss. Att lagen fyller sina arenor under slutspelet är inte alls ovanligt. Ja, att vi får se både en och flera slutspelsomgångar där man slår i "taket" vad gäller beläggning publikt sett är inte alls ovanligt. Vad som förmodligen är rätt så ovanligt är att detta sker under grundserien, och allra helst att det sker i en och samma omgång. 

I omgång 49 under innevarande säsong (spelades lördagen den 3 februari) hade vi följande publiksiffror:

Omgång 49:Arenans "tak"Publik aktuell omg.% av max
Skellefteå- Djurgården
5150
4507
88 %
Frölunda - Brynäs
12044
12044
100 %
Färjestad - Luleå
8250
8250
100 %
MODO - Linköping
7600
7481
98 %
Malmö - HV 71
5804
5551
96 %
Timrå - Mora
5800
5416
93 %

Som ni ser så är det inte fullsatt på alla håll, men varför det blir så unikt just den här säsongen är väl att Malmö inte precis har rosat marknaden med pibliksiffror fullt i den här stilen. Med ett publiksnitt på ca. 3700 åskådare så får man säga att en nästan fullsatt Malmö Isstadion inte hört till vanligheterna. Vad som gör den här omgången lite speciell är att den avgjordes alldeles innan vi skulle gå på landslagsuppehåll för LG Hockey Games. Förmodligen hade vi rätt så slitna lag och spelare som bara längtade efter att få ta ett litet uppehåll från hockeyn. Men publiken ville annat.

Man kan ju lätt förstå att en omgång där det gäller mycket också lockar mycket folk. Säg den sista omgången innan slutspelet ska dra igång, och det gäller massor på många håll, där det ska sorteras kring streck och annat. Den här säsongen såg den sista omgången ut såhär (att tänka på är att omg. 45 utgjorde den sista omgången):

Omgång 45:Arenans "tak"Publik aktuell omg.% av max
HV 71 - Skellefteå
7038
7038
100 %
Frölunda - Timrå
12044
12044
100 %
Färjestad - Malmö
8250
7514
91 %
MODO - Mora
7600
7012
92 %
Linköping - Djurgården
8500
8500
100 %
Luleå - Brynäs
5600
5350
95 %

Slutsålt på tre håll och siffror över 90 % på övriga matcher. Här hade vi ju den mest spännande slutstriden i elitseriens historia, så att det var den här beläggningen är således inte alls överraskande.

Detta kan säkerligen fördel lätt placeras in i facket "värdelöst vetande". För min del är det dock nästan en ren livsnödvändighet.
Kommentera

Gidde: För övrigt tycker jag att Malou är sämst oavsett vad hon sysslar med... :-)
Kommentera

Gidde: Ingen aning.
Kollar på AIK - Växjö i TV4Plus.
Inga vidare isdansare där heller... ;-)
Kommentera

Huge:

ASG!

Ska vi spamma sönder denna bok med Let's dance nu?!

Malou är sämst ikväll, håller du med?

;-)
Kommentera

Gidde och Huge: visst kommer det att vara ojämnt i början, men jag tror att det blir mycket bättre på sikt.
Kommentera

Gidde: Exakt.
Rena rama "Let´s Dance".... :-)
Kommentera

Huge:

Japp, det håller jag med om!

Om dom ändrar paren hela tiden så kommer det att bli total cirkus.
Kommentera

LL: Ja, det är väl rätt självklart att två domare ser mer än en.
Problemet är dock, som det redan framhållits, att det gäller att båda domarna håller samma bedömningsnivå och det kan ju till en börja ställa till det en aning.
Tror dock att om man isf kör hårt med 6 par som får döma tillsammans i flertalet av matcherna, så kommer dom så småningom att bli samspelta, sas.
Kommentera

Gidde: det tror jag definitivt. Ett av problemen med att vara domare är att hinna se allt som händer. Det går fruktansvärt fort nere på isen och domarnas har inte samma överblick som man har från läktare eller tv-soffa. Många gånger står det spelare mellan domaren och en situation, och det problemet minskar med två domare.
Kommentera

Metal Guru:

Moras Gb är väl flitigast på att såga domare =)
Kommentera

LL:

Kan så vara, men vid full omgång så krävs det 12 domare.

Tror du att det finns tolv domare i Sverige som är av det rätta virket?
Kommentera

Gidde: du tror inte att det kan vara lättare att hinna se allt om man är två som dömer?
Kommentera

Metal Guru:

Hehe, jag vet det, speciellt Moras ;-)

Jag välkomnar förslaget med tvådomarsystem, men jag är mycket tveksam till domarstandarden just nu, så hur ska det fungera i höst?
Kommentera

Gidde:
Om du följer de olika gästböckerna på HS efter en förlustmatch, så vet du att det inte finns en domare för att fylla ett halvt par.
Kommentera

Dubbla domare på prov i höst.

Fråga:

Finns det verkligen 12 hyfsade domare i Sverige, så att vi kan fylla en hel elitserieomgång??
Kommentera

Dragan 2k: nja, som brynäsare är man ju ganska luttrad. Van vid fraser som, det finns inga pengar, marknaden är stendöd och liknande. Detta har mer fått en effekt att det känns som om man står utanför en restaurang med kurrande mage och tittar in på de som stoppar i sig en massa godsaker. ;)

Kanske blir det bättre till nästa säsong.

Men det kanske skall nämnas att det enda Brynäs saknar i dagsläget är en defensiv back.
Kommentera

Poffa: Hehe. Tack för att du lugnar ner min tillvaro. Nu slipper jag tugga fradga och febrilt söka efter nyheter runtomkring i cyberspace eller som svenska medier hade skrivit sajberspejs.
Kommentera

Dragan 2k: Du kan vara helt lugn. Frölunda kommer inte förstärka, Frölunda kommer inte gå till slutspel. Frölunda kommer den 2 mars att kunna åka på golfsemester.
Kommentera

GävleLasse: En tråd om Elitserien i just i gästboken Elitserien. Den måste jag dra nytta av. Är det bara jag eller är denna dag som man brukade könna på julafton när man skulle få paket. En spänd förväntan om det som kommer att hända. Det är så oerhört spännande att se vilka spelare som kommer till ens lag och även till andra lag. Spekulationer till höger och vänster - oväntade övergångar med mera.

Det är ju tamitusan omöjligt att koncentrera sig på annat.
Kommentera

Gidde: Som ett slagskott på smalbenet :)
Kommentera

GävleLasse:

Där satt den!!!!!

:)
Kommentera

GävleLasse:

Ehh va fan skiter vä jag i =)
Kommentera

mattias - 74: Det är ju elitseriematcher på torsdagar, så det missar man..

;)
Kommentera

Missa inte Kalla Fakta ikväll kl 2030 om det sk Hockeyvåldet..

www.tvguiden.se/mini.php?when=0&hour=20:30&hour_end=21:00&channel=VFYgNA==
Kommentera

« · 862506 · »