Forum

« · 832449 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Mora, inga dalmasar
Metal Guru: Jag minns än vad man fick lära sig i skolan: Falun, Borlänge, Säter, Hedemora, Avesta och Ludvika. Det fick räcka bra det.
Kommentera

Metal Guru: Wikipedias artikel om "Stad" är en ganska bra svensk Wikipedia-artikel, speciellt kopplingen till att ordet egentligen betyder "plats" är najs. Tar vi till exempel den danska orten "Ystad" som försvenskats från "Ysted" handlade det ju om en plats där 2 vattendrag rinner ihop, om jag läste min Palle Lauring rätt. Ett Y-ställe, kort och gott.

Det känns som att vi behövde ordet "tätort" för att vi gjorde ordet "stad" alltför formaliserat. Ungefär som att vi behövde ordet "landskap" när vi som första land i Europa inte längre ville kalla våra länder Södermanland, Ångermanland, Dalarna m.fl. för vad de egentligen var. Självstyrande politiska enheter.

Forza OT, dessutom ska Umeå inte ha något elitserielag förrän folk släpper de eländiga gröngula uppkomlingarna från 1970 och går tillbaka till de vinröda hjältarna från Teg. In the name of Kjell-Rune Milton!
Kommentera

Frisco:
Gissar att du klippte och klistrade dina 'städer' från wikipedia. Men varför beskar du din text så hårt?

"Ett antal svenska kommuner benämner sig sedan mitten av 1980-talet själva "stad" i vissa sammanhang, vilket dock saknar all rättslig betydelse och snarast är att betrakta som ett marknadsföringsnamn. Dessa kommuner är Borås, Göteborg, Haparanda, Helsingborg, Lidingö, Malmö, Mölndal, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Trollhättan, Vaxholm och Västerås."
Kommentera

Metal Guru: Sant. De jag skrev upp är de som kallar sig för städer.
Kommentera

Frisco:
Det finns rent teknskt sett inga städer i Sverige idag, ungefär som att alla haven hänger ihop och har en och samma vattenyta.

Sorry.
Kommentera

Metal Guru: Städer i Sverige? Borås, Göteborg, Haparanda, Helsingborg, Lidingö, Malmö, Mölndal, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Trollhättan, Vaxholm och Västerås.
Kommentera

Gidde:
Kan väl lägga till Umeå STAD som tredje begrepp (som inte finns mer än i folkmun) för att ytterligare röra ihop det.

Definitionen på en tätort:
"En tätort definieras som sammanhängande bebyggelse med högst 200 meter mellan husen och minst 200 invånare."

...vilket är det befolkningsbegrepp som man ska räkna med, istället för att koncentrera sig på de articifiella kommungränserna.
Kommentera

Metal Guru:

Så sant, du har helt rätt...

*skäms i hörnet en stund*

Med mina siffror hade det ju bara blivit ännu tydligare att Mora har det svårt att få spelare... ;-)
Kommentera

Jonte321: Men löven konkurrerar väl för tillfället inte om samma spelare som t ex. Djurgården, Frölunda och Färjestad? Mora hade också alltid ungt och lovande lag när dom var i AS och sprutade ut talanger till de stora lagen. Tyvärr räcker inte det när man själv ska försöka hålla sig kvar i ES och är mindre attraktiv än övriga orter.

Visst är inte Mora den enda "mindre orten" med hyfsat hockeylag men för tillfället är man enda mindra orten med ett ES lag. Möjligtvis kan en del av de norrlänska lagen känna av samma symptom men då på grund av sitt geografiska läge och inte ortens storlek.

Jag skulle också gärna se att Mora jobbade på samma sätt som under AS åren om det skulle vara möjligt men jag tror att man, precis som klubbledningen säger, måste klara av fyra-fem etableringssäsonger och göra sig ett aktat namn först innan detta är praktiskt geomförbart.
Kommentera

Gidde:
Färskare siffror från 2005.12.31:

Mora 10940. Umeå 75645.

Jag pratar TÄTORT. Du pratar KOMMUN.
Kommentera

Metal Guru:

Och efter det har Umeå vuxit ännu mer, beroende på hur man räknar iofs eftersom det ju är en universitetsstad.

Men nog har jag hört siffror över 100 000 i alla fall...
Kommentera

Jonte321:
Vad är din definition på 'mindre ort'?

Björklöven kommer från en av de minsta orterna i Sverige, väl..?

Sist det fanns statistik på en tätort (2000.12.31) bodde det 70955 i Umeå. Samtidigt bodde det 10797 i Mora.
Lika förutsättningar? Kyss mig i röven.
Kommentera

Stigsson: Nu är det väl så att Mora inte är den enda "mindre orten" i Sverige som har ett hyfsat hockeylag, eller hur!? Ursäkten att Mora är en liten ort köper jag inte riktigt, menmen. Tycker att många lag ska titta på Björklöven, som har ett ungt och väldigt hungrigt lag på gång, får dem behålla dessa, så har vi snart ett etablerat Björklöven i Elitserien... mycket beröm till dem. Mitt egna lag är väl inte överdrivet bra på att INTE värva utlänningar dem heller, och det tycker jag givetvis är synd, oavsett om det är mitt favoritlag eller inte...
Kommentera

Jonte321: "Varför skulle just Mora ha det svårare än resten av hockeysverige att skaffa svenska spelare!?"

Menar du verkligen att du inte förstår det? Om du är en svensk 19-20 åring som får erbjudande från två elitserielag, ett i en större svensk stad och ett från ett landsortslag vilket skulle du själv tycka vara mest attraktivt? Om dessutom stadslaget är etablerat och har ett långt rykte som elitserielag och landsortslaget är relativt ny i ES och absolut ingen tror att laget har en chans att hänga kvar i serien hur tror du då att din inställning ändras när du ska välja?

För mig är det i alla fall mycket uppenbart att unga lovande spelare nio gånger av tio väljer ex. DIF eller Frölunda framför ex. Mora (om man har erbjudande ifrån bägge håll).
Kommentera

Metal Guru: Det är knappast mitt jobb att skaffa fram unga lovande spelare till Mora. Utan jag hoppas givetvis att Mora IK har en klubbledning som kan fixa det. Vad Mora har att erbjuda unga svenska hockeyspelare har jag inten aning om, men en sak vet jag. Att en gräns måste sättas in hur många utlänska spelare man får ha/klubb. Varför skulle just Mora ha det svårare än resten av hockeysverige att skaffa svenska spelare!? Spelar man i Elitserien, så bör det faktiskt räcka, för att locka unga förmågor. Det är inte bara Mora jag kritiserar, utan även andra klubbar, som även tar in "onödiga" utlänska spelare... och denna kritik är något jag står fast vid
Kommentera

Jonte321:
Om du läst på så vat du att det är just vad Mora vill, att skapa ett regelverk för att begränsa antal utlänningar i ES.

Idag finns inte det, och Mora har skapat årets lag efter de förutsättningar som gällde för denna säsong. Om du tycker att detta är fel, tycker jag att du ska påverka förbundet att retroaktivt ändra regelverket under pågående säsong. Lycka till.

Vidare tycker jag du, med dina goda kontakter inom svensk ungdomshockey på allsvensk nivå, kan tipsa oss om vilka unga lovande spelare i AS som har Mora som förstaval i ES. Jag lovar att vidarebefodra denna informationen till kansliet i MIK, och allt därefter kommer gå som smort.

Är det dock ingen ung lovande svensk som vill komma till ett garanterat nedflyttningstippat Mora (om vi nu mot förmodan skulle klara oss kvar) under nästa säsong, förbehåller vi oss rätten att fortsätta värva utlänningar utifall regelverket inte ändras.
Men då har du samtidigt misslyckats med två av dina uppgifter du fått i detta inlägg, och allt är tyvärr ditt fel.
Kommentera

Metal Guru: Jag menar inte att Mora bara ska bygga sitt lag med endast svenska spelare, men jag tycker att det borde finnas en gräns för hur många spelare från utlandet man ska ta in. Varför inte värva en ung lovande kille i Allsvenskan? Brynäs har mer och mer värvat från Allsvenskan dem senaste säsongerna, då man insett att den håller en hög nivå. Tror bestämt att det skulle gynna Mora mer, med tanke på deras ekonomi, som i likhet med Brynäs, inte är så bra. Patrik Berglund är väl ett bra exempel på en allsvensk spelare, som lätt skulle kunna spela i Elitserien.
Kommentera

Sv: Kvalserien till elitserien 2007
Jag tror att du har helt rätt, nyz:
Inget lag från AS tar sig upp. Inte heller något ES-lag håller sig kvar. Mitt under brinnande kvalserie visar det sig att en gammal FBK-propå vinner laga kraft, och ES återgår till ursprungsstorleken 10 lag.
Pity.
Kommentera

65selander: Kvalitén i AS har höjts avsevärt, detta påstår jag inte bara för att LIF inte "vunnit rubbet" som brukligt. Toppmatcherna i AS håller en nivå som är fullt jämförbar med många ES-matcher, kanske inte toppmöten, men absolut i klass med vad jag sett MIF, MIK, DIF, SAIK m.fl. prestera under säsongen. Över hela säsongen är skillnaden givetvis något större p.g.a spelarmaterialet, men kvalserien avgörs på 10 matcher och med en taskig start blir pressen tyngre och läget ruskigt jobbig även för grovjobbare som Brendl (fniss)...

Jag påstår inte att nåt AS lag tar klivet upp, men jag skulle inte sätta pengar på att ES lagen håller sig kvar heller.
Kommentera

Stigsson: "KS är ALLTID mer psykologi än kavalitet"

Kunde inte ha uttryckt det bättre (jo förresten, jag hade kunnat stava rätt till "kvalitet" ;-) själv. Av just det här skälet tror jag att MIF kommer att klara sig utmärkt genom kvalet, för de är redan där mentalt och har redan börjat förbereda sig genom att träna in ett mer kvalserieanpassat spel och liknande. Det andra elitserielaget som hamnar där kommer att få det tuffare, även om de har bra chanser att klara sig ändå - men SSK och Rögle får inte på något sätt underskattas.
Kommentera

65selander: ja LHC vore faktiskt ganska skoj att få se i kvalserien och ännu roligare om dom åkte ur :)
Kommentera

Glömde skriva att det är ju inte helt säkert att det blir MIK som åker ner till KS.

MIK har ju en match mindre spelad än DIF, skulle LHC få ta sig en svängom i KS så skulle jag skratta varenda dag jag vaknade ;-)

6 Luleå HF 47 18 8 21 146 : 142 65 3 1
7 Skellefteå AIK 46 16 11 19 117 : 137 64 5 2
8 Frölunda HC 47 18 8 21 135 : 134 63 1 1
9 Linköpings HC 46 16 12 18 126 : 138 62 2 4
10 Djurgårdens IF 47 15 12 20 125 : 130 61 4 1
11 Mora IK 46 17 7 22 119 : 137 58 0 2
12 IF Malmö Redhawks 47 10 13 24 104 : 150 43 0 8
Kommentera

65selander:

Helt rätt av dig, därför slipper jag gärna MIK i en kvalserie för jag tror lagen tar ut varandra men SAIk i KS ger mig också dåliga vibbar men skall man ta sig till ES skall man ju slå alla lag.

Men mitt tips blir ändå Leksand SSK Västerås Rögle från AS samt MIF och MIK från ES! enkelt :-)
Kommentera

65selander: KS är ALLTID mer psykologi än kavalitet.
Kommentera

mattias - 74: Det var förra året. det är en känsla jag har. Nu när Brendl har fått upp ångan och MIF har inte så dåligt lag ändå. De lagen har bättre tempo i kroppen eftersom det är hårdare matcher i ES än vad ni har i AS att ni floppar mot soplagena beror mycket på det mentala.

Fast det är ju ES lagena som har pressen på sig samt givetvis även SSK och ni eftersom båda lagena står med nya arenor som skall betalas av.

Oavsett så blir det kul att följa spelet.
Kommentera

65selander: ja trodde inte heller nått AS lag skulle gå upp för typ 1,5 månad sen men börjat ändra uppfattning då MIF verkar ha panik....sen lär det ju visa sig vilket lag mer som hamnar i kvalet.

Blir det mora och leksand lyckas knipa en plats så är väll risken att dom 2 lagen spelar ut varandra och hamnar i allsvenskan 07-08 båda två.
Kommentera

65selander:

Varför skulle inget av AS lagen gå opp ? Förra säsongen gick båda opp! Jag tror inte heller Leksand går opp men allt är möjligt i en Kvalserie!
Kommentera

65selander: Om Mora nu hamnar i KS så är risken stor att Leksand spelar bort dom och att SSK tar ESplatsen istället .

Leksand - Mora , blir nog lite som Sverige - Finland var förut i hockeyVM .

Leksand kommer att ge allt mot just Mora och troligtvis få avstäningar och skador och det gynnar bara dom andra lagen (MIF och SSK), och det samma gäller nog även för Mora .
Kommentera

65selander: Jag är inne på den linjen med. AS lagen ligger ju en bra bit efter när det gäller ekonomin, inte minst den här säsongen när det skiljer runt 14,5 miljoner i TV pengar...

Det blir ju ett par bra spelare för de pengarna.
Kommentera

Db_04: Skrev tidigare i LIF boken att förutom SSK och LIF så är lagena utfyllnad. Det blir den hårdaste KS på länge iaf. MIF och troligtvis MIK. En riktig holmgång där jag tror att inget AS lag går upp.
Kommentera

Stigsson: å rögle blir väll säkert klara snart å
Kommentera

Kvalserien till elitserien 2007
Södertälje SK blev idag som första lag 100% klara för kvalserien.
Kommentera

Sv: Elitserien
Gidde: För övrigt tycker jag att Malou är sämst oavsett vad hon sysslar med... :-)
Kommentera

Gidde: Ingen aning.
Kollar på AIK - Växjö i TV4Plus.
Inga vidare isdansare där heller... ;-)
Kommentera

Huge:

ASG!

Ska vi spamma sönder denna bok med Let's dance nu?!

Malou är sämst ikväll, håller du med?

;-)
Kommentera

Gidde och Huge: visst kommer det att vara ojämnt i början, men jag tror att det blir mycket bättre på sikt.
Kommentera

Gidde: Exakt.
Rena rama "Let´s Dance".... :-)
Kommentera

Huge:

Japp, det håller jag med om!

Om dom ändrar paren hela tiden så kommer det att bli total cirkus.
Kommentera

LL: Ja, det är väl rätt självklart att två domare ser mer än en.
Problemet är dock, som det redan framhållits, att det gäller att båda domarna håller samma bedömningsnivå och det kan ju till en börja ställa till det en aning.
Tror dock att om man isf kör hårt med 6 par som får döma tillsammans i flertalet av matcherna, så kommer dom så småningom att bli samspelta, sas.
Kommentera

Gidde: det tror jag definitivt. Ett av problemen med att vara domare är att hinna se allt som händer. Det går fruktansvärt fort nere på isen och domarnas har inte samma överblick som man har från läktare eller tv-soffa. Många gånger står det spelare mellan domaren och en situation, och det problemet minskar med två domare.
Kommentera

Metal Guru:

Moras Gb är väl flitigast på att såga domare =)
Kommentera

LL:

Kan så vara, men vid full omgång så krävs det 12 domare.

Tror du att det finns tolv domare i Sverige som är av det rätta virket?
Kommentera

Gidde: du tror inte att det kan vara lättare att hinna se allt om man är två som dömer?
Kommentera

Metal Guru:

Hehe, jag vet det, speciellt Moras ;-)

Jag välkomnar förslaget med tvådomarsystem, men jag är mycket tveksam till domarstandarden just nu, så hur ska det fungera i höst?
Kommentera

Gidde:
Om du följer de olika gästböckerna på HS efter en förlustmatch, så vet du att det inte finns en domare för att fylla ett halvt par.
Kommentera

Dubbla domare på prov i höst.

Fråga:

Finns det verkligen 12 hyfsade domare i Sverige, så att vi kan fylla en hel elitserieomgång??
Kommentera

Sv: Trender och Traditioner
Metal Guru: intressant graf, måste jag säga. Den illustrerar verkligen LHC:s totala formtapp. Tänk om det blir LHC som hamnar i kvalet till sist trots allt? Snacka om megafiasko i så fall.
Kommentera

Trender och Traditioner
Jag har roat mig med att göra ett trenddiagram över ES samtliga matcher.
Det är lite svårt att se detaljer, eftersom det är många streck. I just detta fall har jag fetmarkerat två lag - Mora är tjockare rött, Linköping är tjockare blått.

Jag förutspår att om inget radikalt inträffar i Östergötland, så får LHC förlänga säsongen på ett oväntat sätt.

(Sorry om jag använder en alldeles för stor bild, men i mindre skala blir det helt oläsbar.)

Kommentera

Dragan 2k: nja, som brynäsare är man ju ganska luttrad. Van vid fraser som, det finns inga pengar, marknaden är stendöd och liknande. Detta har mer fått en effekt att det känns som om man står utanför en restaurang med kurrande mage och tittar in på de som stoppar i sig en massa godsaker. ;)

Kanske blir det bättre till nästa säsong.

Men det kanske skall nämnas att det enda Brynäs saknar i dagsläget är en defensiv back.
Kommentera

Poffa: Hehe. Tack för att du lugnar ner min tillvaro. Nu slipper jag tugga fradga och febrilt söka efter nyheter runtomkring i cyberspace eller som svenska medier hade skrivit sajberspejs.
Kommentera

« · 832449 · »