Poffa: Enligt mitt synsätt har jag förståelse för att en människa väljer en högre lön om man har chansen - därmed inte sagt att detta är den enda parametern som spelar in, tro mig - jag har själv värderat annolunda. Enligt mitt synsätt 2 är det du som försvarar uttrycket hockeyhora - något som för mig är svårt, för att inte säga omöjligt att göra med friska, pigga & välbehållna celler i knoppen.
Varför är jag korkad till skillnad från dig? För att jag inte lever efter livsfilosofin "mest pengar då han dör, han vinner"? De som har den filosofin brukar dö rika men ensamma.
Poffa: Mmm. Och dítt resonemang gör ju helt klart att man lätt kan rättfärdiga användandet av uttrycket hockeyhora... mmm. Du är precis lika korkad i så fall.
Vi lever två helt olika liv. Vi har två helt olika verkligheter. Ska vi nöja oss med det?
Poffa: Du förvånar mig med din klockrena analys. Förvånad över att nån (inklusive mig själv) orkar engagera sig i något som inte ens tillhör marginalerna i hockeyn. ;o)
Har man flera jobb att välja mellan kan man mycket väl välja en något lägre lön om det betyder att ens familj kan "slå rot" i en stad eller ort som man tycker om. Man kan dessutom välja en lägre lön för att få bättre arbetskamrater eller i det här fallet lagkamrater. Att hela tiden flytta runt bara för att få ut några tusenlappar extra kan mycket väl vara väldigt kostsamt i längden. Både om man ser till det ekonomiska och till det mer sociala. Att vara ansvarsfull mot sina nära och kära handlar INTE om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Åtminstonde inte i mina ögon.
Att bara se till pengarna är väl det som till viss del kännetecknar en "hora". Det är min definition.
Zcootah: Håkan Åhlund platsade i Timrå. Däremot så valde man att inte satsa visare på honom efter säsongen utan värva en jämngammal Valeri Krykov istället. Visade sig vara ett ganska bra val.
Underdog: Tänk så förvånande att första protesten skulle komma från Link ping... Dessutom - det har inte slagit dig att större delen av diskussionen har varit med glimten i ögat?
Så länge ni diskuterar elithockeyspelare så kanske ni ska och byta ut vällingen mot en mognare dryck i hopp om att växa upp.
Hockey är elitspelares arbete. Så länge ni inte är komunistiskt skolade är det inte så svårt att förstå att en arbetande människa byter jobb om han eller hon tjänar bättre pengar. Har ni flera jobb att välja mellan är det inte heller konstigt att ni väljer det som ger bäst betalt.
Speciellt när 90% av spelarna är underutbildade och i många fall inte har något att luta sig tillbaka till. Detta innebär att de har en kort karriär att tjäna pengar på i sitt liv. Att man då ser till att lyfta en så bra lön som möjligt är inte att hora utan att vara ansvarsfull mot sig själv och sina nära.
Min definition av hockeyhora är ni på läktaren som inte tänker längre än näsan räcker.
Kickan: jo sant......skönt å slippa se han i ES nå mer iaf :) om nu inte malmö vill gö en till blåbärsvärning som Håkan Åhlund (Storhamar) 36 år...Platsade inte i Timrå för nåra år sen
även om Åblad har spelat i fler klubbar så verkar han då lite mindre hockey hora än Burra....burra åker dit där sedelbunten är störst sen sticker han.....
Ja, det var verkligen imponerande! Han verkar ju inte ha gjort annat än flyttat runt... Flera gånger har han ju hunnit med spel i tre olika länder under samma säsong! Fast det närmaste han varit svenska elitserien är spel i SA med Timrå. Men han hinner nog troligen med några elitserieklubbar också innan det är dags att lägga rören på hyllan, kanske. Men de lag som letar en målskytt kan nog fortsätta leta. Om jag fattar rätt så har den här killen gjort tre mål sedan millinieskiftet...
Sjögrens 12 och Burras 13 klubbar i karriären är INGENTING, när man jämför med Tobias Åblads 24. Tydligen skall man INTE ha spelat i ES för att ha en utpräglad avsaknad av klubbhjärta:
Brädad, slagen i skolan, uppläxad på alla NHL-spel till PS. Dessutom har han snyggare bil och mer pengar än mig. Möjligen större balle också. Fast han är ändå en feg, skitig, rutten hockeyhora. ;)
Jag antar att våra åsikter går isär i det här fallet. Iofs har väl ingen av oss alla bakgrundsfakta gällande klubbytena, men jag personligen anser att PR32 är en rutten hockeyhora. Slut.
Vallin: Å andra sidan hade nog jag också valt att jobba för den som betalat mest. Så då är väl jag en rörläggarhora isf. Men jag tackade faktiskt nej till ett jobb i Sthlm trots bra lön.
Vallin: Det beror ju på. Ibland kommer en spelare snett in i truppen från början. Tränaren kanske inte ger en ung spelare en ärlig chans eller det kanske inte funkar av någon anledning. I de fallen är det ju förståeligt om spelaren utvecklar mer känsla för en annan klubb där det funkat bättre.
Vallin: Petter spelade endast i Djurgården och Modo innan han åkte till Schweiz. Att det blivit en del klubbar efter det äventyret beror på efterfrågan mer än klubbkänsla. Om Djurgården varit intresserade av Petter då tror jag att han spelat i Djurgården redan år 2000. Jag tycker INTE att Petter stämmer in i den beskrivningen du ger alls. Men det finns säkert många andra som gör det.
1992-1993 Djurgården SEL 6 3.33 - 1993-1994 Djurgården SEL 12 3.44 - 1994-1995 MoDo SEL 27 3.07 .900 1995-1996 MoDo SEL 30 3.43 .889 1996-1997 Djurgården SEL 29 2.66 .907 1997-1998 MoDo SEL 42 2.53 .905 1998-1999 MoDo SEL 41 1.86 .922 1999-2000 Davos NLA 43 3.13 - 2000-2001 Björklöven SEL 24 3.69 .868 2001-2002 Frölunda SEL 32 3.02 .876 2002-2003 Leksand SEL 3 2.58 .903 2003-2004 Djurgården SEL - - -
Petter spöar de flesta i antalet ES-klubbar, vilka jag tycker smäller högst i kategorin hockeyhoror i Sverige. Som svensk hockeyfostrad i en ES-klubb borde man iaf ha LITE klubbkänsla, även om jag kan fatta att Djurgårdarna inte har det. Ska man byta klubb för att tjäna pengar tycker iaf JAG att det är mer OK att åka till exempelvis Tyskland en säsong eller tre. Så stor skillnad är det inte på lönerna i ES.
Gone: Som jag skrev: jag klandrar inte vare sig Espen eller Djurgården. Min uppfattning av begreppet "hockeyhora" är snarare att klackarna skriker detta pga att spelare svikit sitt lag, typ Franzén i AIK, när denne gick till Tyskland. Han borde istället ha stannat kvar av mer idealistiska skäl och mer ha tänkt på klubbkänslan än plånboken. Det är här som Espen kommer in i bilden, till viss del enligt min mening. Han har ju hela tiden sagt att det är bara Djurgården som gäller i Sverige (klubbkänslan). Tycker iaf att finns en liten tendens till s.k "hor-fasoner", om man ser till MITT resonemang...
Frisco: Håller med. Sedan har ju inte Petter hela tiden flyttat för pengarna bara. Utan gått till den klubb som velat (eller vågat) satsa på honom. Han har ju inte varit helt förskonad från skador, milt uttryckt.
Vallin: Jag tycker nästan att det verkar vara tvärtom med Petter. Lite som att klubbarna nästan tycker synd om honom och tar hand om honom en säsong var för att han ska ha nånstans att spela.
Tacka vet jag Stefan Livs uttalande i sporten när dom frågade han vad som krävdes för att han skulle byta lag/sluta i HV (förutom NHL).. Nånting i stil med: " när dom drar mig ur båset och jag inte längre orkar hålla mig kvar i dörren" Det kallar jag hjärta!
Jag är inte förvånad att det var allt du förmådde att skriva.