Dahlan: Ska man förbjuda saker för att det KAN hända så finns det väldigt många saker i en ishall som bör förbjudas, jag menar man kan ju sätta korven i halsen t.ex.
actionleif: Är nog ingen som har råd att köpa riktig tyg iaf. Och plast är ju det som de flesta använder till sina engångs tifon. Heja SHL friskt humör...
Hur tänker dom där?! Blir flaggan mindre brandfarlig om man hissar den på höjden? Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Men det är klart, vi vanliga dödliga är väl inte tänkta att förstå det som maktens män/kvinnor har för sig....
Metal Guru: Idag ska vi får våran tygflagga undersökt av brandpersonalen, hoppas den blir godkänd.
Sedan så kan jag säga som så att plasten vi har inte brinner, vi har testat elda på den och den drar knappt ihop sig som plast annars gör när det blir varmt.
Jo så är det naturligtvis, men jag tycker fortfarande det är ett skumt resonemang. Det låter nästan som dom tror att den brinner sämre bara för att den hissas upp i taktet....
Danne_l: Såna har vi sett i Timrå ett antal gånger, så vi vet att en sådan innebär lite mer arbete med förstärkning upptill, rep, hissning, halning m.m.
Danne_l: Pojkarna i tifogruppen gjorde ett fint jobb där, tror inte jag var med på just denna dock.
Denna är då gjord med den gamla plasten vi beställde från Italien, den kan jag tänka mig smälter rätt så fort då den är väldigt tunn.
Men den plast vi har nu är mycket tjockare och är sån som man täcker virke med, för att undvika fukt, och just att någon ska tända eld på dem, nån sorts skyddsplast som jag fattat det.
Angående OH-förbudet så skulle jag vara tacksam om insatta från de olika lagen kunde besvara nedanstående snabbenkät (klipp och klistra). Någon form av riskbedömning måste ju gjorts i år, som man inte tidigare tagit så allvarligt på eller missbedömt.
1. Har det brännts av bengaliska eldar på eran hemmastå under föregående säsong?
2. Ungerfär hur många ryms på hemmastå?
3. Vid en eventuell snabb evakuering, åt vilket/vilka håll drar sig folkmassan då i första hand?
Jag kanske var lite otydlig, då det gällde evakueringen. Jag menade enbart hemmastå. Fast det kanske var det du svarade på iaf. I så fall finns det alltså alternativa utgångar på hemmastå, även fast merparten är tvungen att ta sig nedåt?
Et tu Brute: Det var riktigt tolkat. Vi har fyra ställen där folk kan ta sig ut, fråga mig inte varför men brandmyndigheten var framme även på detta område och tyckte så.
Men visst, det blir mest nedåt, lite sidled och några lite uppåt.
2. Hela ståplats är på 1000 platser. Man delar sedan av efter hur många bortafans som kommer.
3. Branddörrar (ej normal utgångsväg) finns bakåt som leder ut på plan 3. Vanliga utgången mitt på läktaren leder ut till plan 2. Man kan även hoppa över räcket neråt och på så sätt komma ut via ismaskinsgången.
Poffa skrev: "Man kan även hoppa över räcket neråt och på så sätt komma ut via ismaskinsgången."
Det där är en säkerhetsrisk. Det är mot staket/räcken/hinder som folk blir kvävda eller nertrampade när det trycker på bakifrån. Hillsborough och Pearl Jams konsert på Roskilde 2000.
Et tu Brute: Hela ståplatsläktaren har rejäla sektionsavdelare, så trycket bakifrån blir inte ens i närheten så högt. Så det är ingen säkerhetsrisk, alls.
Poffa: Men i händelse av brand, tror du att den publik som finns placerad vid dessa sektionsavdelare, och som kanske drabbas av panik har tillräcklig besinning att inte börja forcera neråt läktaren, i försök att komma över det främre staketet och därigenom komma ut?
Dream Team: Jag gissar på att de flesta kommer försöka ta sig ut den normala vägen in på läktaren. Inte neråt. Tanken med sektionsavdelarna är ju att man ska lätta på trycket för de som står längst ner, så de gör säkert sitt jobb, även i händelse av brand.
Poffa skrev: "Hela ståplatsläktaren har rejäla sektionsavdelare, så trycket bakifrån blir inte ens i närheten så högt. Så det är ingen säkerhetsrisk, alls."
Sektionsavdelarna är bra när det gäller att förhindra fallolyckor där allt för många människor skulle kunna dras med.
Vid en evakuering (panik) är de inte bra alls, om vi ponerar att utgångarna ligger nedåt.
OK, nu är det inte så många som svarat på enkäten, men själv grejen handlar ju om HL:s enorma säkerhetstänk kring OH-flaggor.
Det här är lite som att sila mygg och svälja kameler. Det mest grundläggande för säkerheten på våra arenor ligger i hur man konstruerar läktarna och utrymningsvägarna.
Utrymningsvägarna borde alltid vara på vägen uppåt. Den dagen något händer och folk kommer till skada, så kommer det till största delen att bero på en paniksituation där en större folkmassa kommer att börja röra sig nedåt på en tämligen brant läktarsektion.
Förmodligen kommer inte någon att ens bli svedd av en pyrande OH.
Dream Team: Där var också nödutgångarna, eller alla utgångar, uppåt och hela långsidor och kortsidor öppnades, simsalabim. Folk var ute i fria luften bara genom att ta ett felsteg.
Arenorna är alltså felbyggda, förutom just kempis alltså.
Nej, men jag tycker man skall vara seriös på riktigt när det gäller säkerheten och inte använda sig av någon jävla kosmetika.
Sedan är det en sak hur gamla hallar ser ut, men att man fortfarande får bygga så tokigt på 2000-talet är för mig en gåta.
Problemet blir ju inte mindre för att det istället börja brinna i restauranten, korvkiosken eller i kablagen. Blir det tillräckligt med rökutveckling så skapar det panik.
NuMo: Hovet är väl byggd på ett likartat sätt. Där kommer man ju in typ mitt på läktaren, men sedan återstår ju förstås en bra bit med stolsrader innan man är ända upp. I vilket fall såg det så ut då jag senast var där, vilket kanske var ett tiotal år sen.
Gamla Scaniarinken är också ett bra exempel på tämligen stora ståplatssektioner som töms förvånansvärt kvickt. Tårtbitar med den stora öppningen längst upp.
Et tu Brute: Jag håller med. Swedbank arenas utrymningsvägar kanske blir effektivare när man öppnar hela bygget. Hoppas det. För när man skall ut efter match så står det ju helt still i huset.
Kanske går det att lösa problemet med OH-flaggor, genom att klacken går med på att ha fem kubikmeter vatten i en säkerhetstank ovanför sig. Men då lurar ju drunkningsdöden förstås.
Det krävs en seriös mordbrännare för att få ordentlig fyr på en OH i tyg. Killarna under flaggan bör nog stå kvar tillräckligt länge också för att det skall finnas tillräckligt med syre under härden.
Alltihop är bara skitsnack. Problemet är att det är svårt att evakuera svenska arenor utan att folk kommer till skada.
Sedan köper jag helt resonemanget att en oh i samband med en vårdslöst hanterad bengal kan utlösa just den paniksituationen.
Fast jag anser inte den risken vara större än att det sker olyckor på andra sätt.
Folk som tar med sig bengaler in på en inomhusarena skall åtalas för försök till mordbrand eller allmänvårdslöst beteende.
Et tu Brute: Största problemet med en brandsäkerhetsklassad ( 1:a) flagga är antagligen att den blir hållfastare, dvs. svårare att ta sig ur om det skulle börja brinna. Å andra sidan så blir den ju bra att släcka bränder med. Fast det blir nog vilken flagga som helst faktiskt. Jag har ju hellre med mig en oklassad flagga i hemmet om en brand plötsligt bryter ut, än att vara helt utan redskap.
Är det någon som faktiskt hört en vettig motivering till förbudet? Skulle detta vara ett krav från brandskyddsmyndigheterna?
Skulle vara kul om någon journalist verkligen gjorde ett riktigt säkerhetstest på arenorna och pekade på de brister som är allvarligast. En utomståendes riskbedömning. Sedan kan man ställa HL och brandskyddsmyndigheten mot väggen.
5 namn kvar till 1000 pers! Come on!!