Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Lockout

« · 419557 Till forumet

Sv: Lockout
Ambroo:

Modo har inga större problem med att låta juniorer spela.
Kommentera

Ambroo:

Hjälp. Jag måste ha missat några inlägg skrivna av mig. Kan du berätta vad jag skrev? Eller åtminstone förklara vad du menar med ditt inlägg?
Kommentera

NuMo: jag tycker att de svenska tränarna många gånger är för fega på den punkten...

Tar hellre en utfyllnadsspelare från utlandet och låter juniorerna spela i allsvenskan.

de bästa svenskarna ska spela, men de sämre som bert robertssom, Timmander, tallinder??
Är de ruskigt bra för att de spelat i NHL?? Det är iallafall inte självkrivet.
Kommentera

Ambroo: Jag tror du har missat något viktigt. Det finns väl ingen som säger att elitserielag inte får spela i elitserien. Det är ju bara att se till att göra det, eller hur? Men att peta de som platsar för att spela med juniorer verkar faktiskt ganska puckat. Jag frågar: Vart kommer inte juniorerna fram?
Kommentera

knaskamilla: Tycker du att utlänningar ska spela i utlandet????
Hur fan kan du hylla foppa i NHL då???

I bland tror jag bara att du är dum, men nu har du misstolkat ett gammalt citat av Wikegård...
klart att juniorerna ska komma fram hur ska annars elithockeyn utvecklas??? vi har ett landslag som är halvkasst just nu, kanske det är läge att få fram en ny generation???
Kommentera

Ambroo: Då är det väl bara att ta in junisar då. Inget förbud mot det. Ta bort de bästa svenskarna och satsa på juniorer så att de kan bli rutinerade och bra i mjuk miljö. Sen när de blivit rutinerade och bra så skickar vi dem till NHL eller någon annan liga så att vi kan få plats för juniorer igen....
Kommentera

Ambroo:

Jag tycker inte att ES är någon sorts social verksamhet. Därför tycker jag att utlänningar kan spela i utlandet (eller Allsvenskan eller whatever) och medelmåttor i någon serie där de platsar (som Allsvenskan, t.ex.)

Däremot tror, och hoppas jag, inte att tränarna är så korkade att de låter bli att matcha lovande juniorer bara för att proffs vänt hemåt.
Kommentera

NuMo: men hallå???? hur ska de få rutin av eliten då???? har du nånsin utövat en sport själv?
det är klart bättre att ha en junior istället för ett halvdant namn från nhl många gånger...

En junis utvecklas varje match det gör knappast de äldre...
Kommentera

Ambroo: Elit är som serien antyder - elit. De som tillhör eliten spelar där och juniorer och medelmottor skall inte vara där i onödan om det finns bättre spelare att tillgå. Är de dessutom svenska i stället för utländska, så är det bättre. I år är det bättre alltså.
Kommentera

knaskamilla: det är väl ganska klart att dom gör... de får ju inte spela i elitserien.....
Kommentera

NuMo:

Jag håller också med. Tycker att det är knepigt att folk automatiskt tror att juniorerna är de som får stryka på foten när NHL-proffsen kommer hem. Nä, som solomoniac skrev, det blir medelmåttor och utlänningar som drabbas.
Kommentera

solomoniac:

Håller med. Jag antar att antalet utlänningar i varje klubb har minskat drastiskt och att det är dessa platser hemvändarna tar i första hand. Hur väl juniorer fostras och guidas fram är upp till varje klubb att ansvara för, precis som förr och alltid.
Kommentera

Lockout
Nu har jag hört det till leda: ”NHL-spelarna tar de unga spelarnas platser”. Sen när blev Elitserien bara en typ av farmarliga till NHL där det bara gäller att fostra tallanger? Elitseriens målsättning bör rimligtvis vara att vara en liga för de bästa, även om detta normalt sett är en omöjlighet då buntarna med pengar både är grönare och tjockare på andra sidan av Atlanten. Men nu då Elitserien äntligen får chansen att vara denna liga för de bästa svenska spelarna har jag oerhört svårt att förstå vissas ”förståsejpåares” gnäll.

Visst jag inser också att detta betyder att vissa unga spelare inte längre platsar och det är såklart surt för dem. Dock finns det andra ligor att spela i tills de är tillräckligt bra, förslagsvis allsvenskan. Jag säger det igen: Elitserien bör vara platsen där de bästa svenska spelarna spelar, att en svensk senior tar en plats för en svensk junior är absolut ingenting att vara ledsen för. Är juniorerna tillräckligt bra så platsar de i elitserien ändå.

Jag menar inte att juniorer ska portas från Elitserien. Det bör nämligen ligga i samtliga klubbars intresse att fostra dem ändå. 1. De är billigare än andra spelare tänkta för en tredje- eller fjärdekedja. 2. De kommer med rätt matchning att bli de som tar över efter ”stjärnorna” bara de blir tillräckligt bra.

De som borde bli de stora förlorarna i den uppkomna situationen är utländska låtsasstjärnor och äldre svenska medelmåttor. Det är vad jag både tror och hoppas, bara klubbarna sätter sej ned och lugnt och sansat studerar läget vi hamnat i.
Kommentera

« · 419557