Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Modos arenanamn och hur det ska uttalas

« · 763866 · » Till forumet

Sv: Modos arenanamn och hur det ska uttalas
piff:

Från början av intervjun tror jag faktiskt inte att han hör vad dom sjunger, men efter ett tag verkar det gå upp för honom ;-)
Kommentera

Gidde:
Haha :D Jag ser framför mej hur Jihde bara försöker skratta bort allt samtidigt som färgen från ansiktet försvinner.
Kommentera

piff:

Tänker på Luleå-klacken varje gång jag hör Jihde prata!!

Undrar om den sekvensen finns som film någonstans??

Han står framför ståplats och ska försöka intervjua någon spelare, och klacken skanderar hela tiden:

"Peter Jihde kan inte säga R, inte säga R, inte säga R,
Peter Jihde kan inte säga R, inte säga R, inte säga R"

Underbart!!! :)

Om någon har en länk till filmen, så posta den gärna ;-)
Kommentera

Gidde:
Nej det är det ju inte, men lite roligare blir det allt när han inte säger R ;-)
Kommentera

piff:

Så sant, men jag tror inte att det är just Arena som ställer till det mest ;-)
Kommentera

Frisco: Graham Taylor, 1992. The story of the turnip and the Swedes.

www.nmauk.co.uk/nma/uploads/2296/Turnip-Taylor_thumb_24-11-9.jpg
Kommentera

Gidde:
Är ett R i arena. Det komer nog ställa till det. :P
Kommentera

Gidde: Man ska alltså inte uttala det: Kååålrooot?
Kommentera

Man of Steel:

Det är ju tur att det i alla fall saknas R i namnet, för då hade han ju varit helt chanslös ;-)
Kommentera

Gidde:

Jag avvaktar med att uttala namnet högt tills jag verkligen behöver det.
När det väl händer får vi väl se vad som spottas fram i stundens ingivelse. ;)

En sak är i alla fall säker.
Jag kommer att vara mycket mer uppmärksam (om än omedvetet) på uttalet i media framöver.
Vad säger t.ex. Peter Jihde i Hockeykväll? Sweddbänk eller Svedbank?
Eller blir det någon småländsk halvmesyr av det hela?
Spänningen är olidlig!
;)
Kommentera

Gidde:
Man kan ju också låta tystnaden tala - och om alla är överens om det, så vet man att då någon tyst, så menar han/hon Swedbank Arena.
Kommentera

Nä, nu är det nästan ett dygn sedan sista inlägget gällande uttalet!!

Kan vi inte ta en sväng till med samma argument?! ;-)

Eller ska vi finna oss i att uttala det på det sättet som Swedbank själv vill enligt det utdrag från deras hemsida som redan postats ett antal gånger?

:)
Kommentera

Frisco: Jag förstår. Jag skulle väl kunna tro att själva uttalet ger sig självt betydligt mer per automatik utomlands, t.ex i de engelskspråkiga länderna, än hos oss här i Sverige. Jag vet inte, men vi svenskar är kanske lite gammaldags. Ja, förutom vi som ännu inte fyllt 40 förstås, vi fixar det ju ändå, jorå, inga problem. Hur gammal kan den där killen vara som finns med i filmen på MoDos hemsida, där man får sig en titt runt i arenan? Inte kan väl han väl ha fyllt 40? Enligt honom så ska uttalet låta något i stil med "Sveddbank arena", precis som mångaav oss här redan lyckats få grepp om. Om inte ens den här kilen som i en officiell film visar oss runt i arenan har förstått det korrekta uttalet, går det då att begära att det ska vara sådär enkelt och självklart för folk i allmänhet?
Kommentera

Dream Team: Nu vet jag.

Namnet Swedbank är det namn som banken har använt internationellt sedan 1983.
Kommentera

Dream Team: Swedbank är ett inarbetat internationellt namn som FöreningsSparbanken använt utomlands en längre tid. Hur lång tid en längre tid är vet jag dock ej.
Kommentera

Gidde:

Ja, jag är överens med dig om det senare.

Men jag har har aldrig påstått att deras val av uttal skulle vara felaktigt.
Möjligen att namnet i sig är en smula märkligt. ;)

Det jag motsatte mig var att det skulle vara "uppenbart för alla som behärskar engelska" (nu parafraserar jag ur minnet) att namnet ska uttalas på engelskt vis.
Kommentera

Gidde: Har namnet "Swedbank" funnits i väldigt många år, menar du?
Kommentera

Man of Steel:

Det roliga är ju bara att vi/ni alla försöker tala om för Swedbank att deras val av uttal på ett namn dom använt i flera år är felaktigt...

Om bara namnet blir inarbetat även i Sverige så kommer det inte att vara något problem, men så länge folk inte fattar att detta är ett namn som använts internationellt ett längre tag så kommer dom att försöka uttala det på "svenska" och det ger då automatiskt "fel" uttal.

Visst är vi överens?

;-)
Kommentera

Gidde:

Hehe.
Ja, men det är ju just det jag har försökt påpeka.
Att det inte är någon självklarhet att uttalet ska vara engelskt.
Inte utan en guide, att någon påtalar det för en, eller att det korrekta uttalet blir allmänt känt över tiden.

Fast nu var det ju mest för att jag råkade ramla över den här länken i ett annat forum som jag postade den.
Tänkte att den kunde lätta upp stämningen lite.
Det är inte lätt att göra Webb-TV. ;)
Kommentera

Man of Steel:

Jamen snälla du!

Killen på MoDos Web-TV har väl aldrig kunnat uttala något rätt ;-)
Desutom gjordes väl den där filmen INNAN den där guiden för uttalat lades ut på Swedbanks hemsida...

:)
Kommentera

Hm.
Det verkar som om det råder delade meningar om uttalet även inom MODO.

Fast killen i klippet har ju vissa problem med att uttala "carbonara" också, så han kanske är ett undantag.
Kommentera

Det ska uttalas SwettBengt Arena.
Kommentera

Albert Hall: Något självklarare får man väl nästan leta efter om vi ska lyssna på "Hawerchuk". Eller ja, i vilket fall om vi är "lärda" nog, ja, då ska det tydligen vara i princip omöjligt att kunna misförstå hur det bör uttalas. J

Jag citerar: "Inte om du har gått i skolan de senaste 30-40 åren."
Kommentera

65selander: Man tackar för inbjudan. Vi kommer upp och kollar in arenan under vintern. Bla i "derbyt" mot Timrå.
Kommentera

Hawerchuk:

Jag tycker ju att det är du som är löjlig i detta fall. Underligt, för annars brukar jag ju tycka att du skriver rätt bra.

Enligt dig så är det ju tydligen och har alltid varit helt sjävklart hur namnet på isladan i Övik ska uttalas. Den först delen på engelska och resten på latin. Självklart. Vi bor ju för bövelen i Sverige! Du är tydligen väldigt lärd. Synd att inte övriga hockeysverige är lika lärda.

Man of Steel och ett par andra försökte föra en vettig diskussion, halft på skämt och halft på allvar, men ämnet verkar av någon anledning vara oerhört känsligt för dig. Jag tänker heller aldrig mer diskutera namnet på er ishall. Åtminstone inte med dig.
Kommentera

Okej, Hawerchuk.

Jag tycker faktiskt, HELT ÄRLIGT, att mina argument i den andra tråden VAR vettiga.
Om du tycker att jag har fel så får du tycka så.
Och om du inte gillar mina försök till humor så kan jag ta det också.

Däremot uppskattar jag inte att bli kallad för troll.

*plonk*
Kommentera

Man of Steel: Oväntat svar. Nu är du löjlig. Ger du dig in i en diskussion ska du väl ändå förlita dig till vettiga argument istället för att försöka vara fyndig så fort det visar sig att du har fel, vilket bara är tröttsamt. Du sårar på inget sätt mina känslor, så du behöver inte alls be om ursäkt. Och du vet precis vad jag menar.

Vi ses under bron.
Kommentera

Albert Hall:

Äh, så allvarligt tog jag inte Hawerchuks reprimand. ;)

Jag kan hålla med om att mitt första inlägg i den här tråden var en smula barnsligt, men det var mest en reaktion på den diskussion som fördes i Pucksnacktråden.

Om nu vissa tycker att det borde vara uppenbart för alla att Swedbank ska uttalas med engelsk accent, så får de väl tycka det.
Själv anser jag dock fortsatt att knappast någon lär använda engelskt uttal förrän de antingen HORT ordet uttalas på detta vis eller LÄST det till sig någonstans (exempelvis på Swedbanks sajt).

En sista notering bara.
Enligt Swedbank själva ska väl w:et uttalas som ett engelskt w, vilket borde göra att "Sveddbänk" inte är helt korrekt.
Det ska ju in en liten diftong där, så en transkribering skulle bli något mer i stil med Soeddbänk. :)

Nåja, NU försvinner jag in under bron.
Eller bort från den här tråden.
Tills vidare.
Kommentera

Man of Steel:

Äh, jag tycker att du ställt vettiga frågor och fört diskussionen på ett vettigt sätt. Fast ju mer detta debattreras så inser jag ju ändå hur smart det är av gmala hederliga Föreningssparbanken att köpa namnet på The Arena in Övik. På några år kommer alla i Sverige att tycka att det är den naturligaste sak i världen att uttala Swedbank som Swedbank. Mycket tack vare isladan i Övik då.

Själv upptäckte jag, det faktiskt sakta insmygande, namnbytet när jag skulle kolla mina (tyvärr alldeles för få) fondandelar i banken häromdan. Dom fanns inte längre där dom brukar. Till sist hittade jag dom under Swedbank.
Kommentera

Gidde: "SväddbÄnk" har ju kvar det engelska uttalet på bank. Alltså "bÄnk". Mitt tips är att folk i allmänhet är alldeles för slöa att bry sig om den lilla knorren på uttalet. Sedan beror det förstås helt på var nånstans i landet du bor också.
Kommentera

Gidde:

Nja, rättar mig själv, SväddbÄnk är väl det mest korrekta, men Sväddbank duger för mig i alla fall :)
Kommentera

Dream Team:

Låter OK, eftersom det ju är det korrekta uttalet enligt länken som postats några gånger ;-)
Kommentera

mangan: Du slipper travet nu. Vi har ett gäng barer nu. Välkommen upp och kontrollera standarden.

Förövrigt så är det förjävla synd att man inte har en lördagsmatch i Ö-vik som vi alltid har haft annars. Oavsett om jag är full elelr har feber så tror jag att dom har den finaste arenan just nu. Men LA är jag fruktansvärt stolt över ändå. Det har Brynäs med sina små medel byggt upp.

Kommentera

Alla berörda parter i målet: Jag skulle tro att det vanligaste uttalet på "Swedbank arena" kommer att bli den försvenskade versionen av det hela. Alltså något i stil med "Sväddbank arena".
Kommentera

Hawerchuk:

Ja, ja.
Det var inte meningen att reta upp någon.
Förlåt, förlåt om jag sårade dina känslor.

Någon länk hade du dock inte behövt posta, då jag arbetar med språk till vardags.

Jag gömmer mig under bron igen.
För jag antar att du inte snackar om magi när du ber mig sluta trolla?
Kommentera

65selander: Det beror väl på om man varit inne på travet innan matchen eller inte. ;-)
Kommentera

65selander:

The Tablet Ass kanske? :-)
Kommentera

Gidde: Skall det uttalas "tablettaschen" eller "Tablettasken" ;-)
Kommentera

65selander:

Kanske ett bra alternativ om dom hostar upp en massa pengar efter att Swedbanks "kontrakt" gått ut :)

Alla kan ju inte ha lika lätta namn på sin arena som ni i Brynäs.
"Tablettasken" kan ju alla förstå hur det ska uttalas utan problem ;-)
Kommentera

Man of Steel: Ja, det är som att vara tillbaka på dagis igen.

Annars faller ju ditt resonmang helt enkelt på att du har fel. Swedbank är namnet på ett företag, ett företag som har valt att ge det ett korrekt uttal. Arena är ett svenskt ord med latinsk bakgrund. Se länk.

Sluta trolla nu.
Kommentera

Lika bra att dom byternamn till något enkelt som MAX-Arena. MODO kan ju inte ha en arena som ingen kan uttala ens.

Kommentera

Albert Hall:
Spelar det verkligen en sådan jätteroll hur man uttalar det?
När jag uttalar det faller 'd' bort och det är säkert helt fel men folk förstår vad jag menar :-)
Kommentera

Albert Hall:

Det ska naturligtvis uttalas Sweddbänk Öhriina, eftersom Arena är ett engelskt ord i Örnsköldsvik.

Själv vill jag gärna se en hall sponsrad av USA:s förbundskapten i fotboll:
Bruce Arena Arena.
Det skulle i så fall uttalas Broos Öhriina Areena.
Såvida hallen inte byggs i Övik.
Kommentera

Paddan: Hur är det egentligen med andra delen av namnet Swedbank Arena. Uttalar man också det på engelska eller blandas språken lite huller om buller?
Kommentera

Huge: Se tredje inlägget i denna tråd
Kommentera

Paddan: Ok, jag har inte följt debatten härinne, så vilket uttal är det då som banken rekommenderar och vill att vi ska använda?
Kommentera

Huge: Det är nog också så som de flesta uttalar namnet på banken som sponsrar arenan, även om banken vill att det ska uttalas på ett visst sätt.
Kommentera

Paddan: Eftersom vi har svenska som officiellt språk och befinner oss i Sverige så skulle jag rekommendera att namnet uttalas: svedbank (som det låter, alltså).
Tyvärr så går anglofieringen ibland alldeles för långt.
Dessutom blir ju vitsmöjligheterna lite större: "Fan, den förlusten sved..."
osv. :-)
Kommentera

Stigsson: Då klistrar jag väl in informationen från FSB:s Frågor och Svar igen.

"Hur uttalas Swedbank?

Enligt det fonetiska alfabetet ska namnet uttalas "sweddbænk". Det innebär att den första delen av namnet uttalas "swedd" och den andra delen "bank" ska ha engelskt uttal."

Kommentera

Stigsson: Svettbanken låter väl bra tycker jag.
Kommentera

« · 763866 · »