Metal Guru: Det är knappast mitt jobb att skaffa fram unga lovande spelare till Mora. Utan jag hoppas givetvis att Mora IK har en klubbledning som kan fixa det. Vad Mora har att erbjuda unga svenska hockeyspelare har jag inten aning om, men en sak vet jag. Att en gräns måste sättas in hur många utlänska spelare man får ha/klubb. Varför skulle just Mora ha det svårare än resten av hockeysverige att skaffa svenska spelare!? Spelar man i Elitserien, så bör det faktiskt räcka, för att locka unga förmågor. Det är inte bara Mora jag kritiserar, utan även andra klubbar, som även tar in "onödiga" utlänska spelare... och denna kritik är något jag står fast vid
Jonte321: Om du läst på så vat du att det är just vad Mora vill, att skapa ett regelverk för att begränsa antal utlänningar i ES.
Idag finns inte det, och Mora har skapat årets lag efter de förutsättningar som gällde för denna säsong. Om du tycker att detta är fel, tycker jag att du ska påverka förbundet att retroaktivt ändra regelverket under pågående säsong. Lycka till.
Vidare tycker jag du, med dina goda kontakter inom svensk ungdomshockey på allsvensk nivå, kan tipsa oss om vilka unga lovande spelare i AS som har Mora som förstaval i ES. Jag lovar att vidarebefodra denna informationen till kansliet i MIK, och allt därefter kommer gå som smort.
Är det dock ingen ung lovande svensk som vill komma till ett garanterat nedflyttningstippat Mora (om vi nu mot förmodan skulle klara oss kvar) under nästa säsong, förbehåller vi oss rätten att fortsätta värva utlänningar utifall regelverket inte ändras. Men då har du samtidigt misslyckats med två av dina uppgifter du fått i detta inlägg, och allt är tyvärr ditt fel.
Metal Guru: Jag menar inte att Mora bara ska bygga sitt lag med endast svenska spelare, men jag tycker att det borde finnas en gräns för hur många spelare från utlandet man ska ta in. Varför inte värva en ung lovande kille i Allsvenskan? Brynäs har mer och mer värvat från Allsvenskan dem senaste säsongerna, då man insett att den håller en hög nivå. Tror bestämt att det skulle gynna Mora mer, med tanke på deras ekonomi, som i likhet med Brynäs, inte är så bra. Patrik Berglund är väl ett bra exempel på en allsvensk spelare, som lätt skulle kunna spela i Elitserien.
Jonte321: Hur tycker du att Mora ska bygga sitt lag då? Om vi nu spelar i Elitserien så kan vi sannolikt inte ha två kedjor med Mora-spelare i senioråldern, och två kedjor från J20. Det måste se annorlunda ut.
Förutsättning att ta hänsyn till: Vi har inte samma plånboksstorlek som Färjestad och HV.
Huge: Jag vet att Gynge inte är center, men en sån som Björn Danielsson kan lira center, eller hur? SSen kan Gynge ta en forwardsplats istället. Ni få inte missförstå mej när det gäller "utlänningar" hit och dit. Dem tillför mycket, men ni kan väl hålla med om att en hel del är väldigt "onödiga" importer, eller hur?
horcoff: Som brynäsare måste jag säga att han även verkar ha lite problem med våra spelares positioner i laget. Gynge är ingen center, men det är vårt nyförvärv Hauthonen. Han är tänkt att för det första ersätta Bäckis som sannolikt sticker till nästa säsong, men han är även tänkt att redan i år vara backup på ev skador på främst Micke Lind.
Jonte321: Du har problem med utlänningar har jag förstått eftersom vilken sida man än slår upp så kan man läsa samma sak. Men som supporter av Mora så gläds jag samtidigt att det är ett av de lag med högst antal egna produkter.
Gick in på Moras A-trupp, och kunde då se att man hade 14(!) utlänningar i laget. En väldigt och tråkig hög siffra. ÄSka även sägas att jag är besviken på Brynäs lite grann, då man värvade en finsk center nu i veckan, när man har såna lovande killar som Richard Gynge, som man lånar ut till Nybro istället. Ne, mer svenska spelare i Elitserien, det är trots allt Svenska Mästare man spelar för att bli i det här landet.
Jonte321: Jag har inte någon bra koll på Mora jag heller , men vid en snabbkoll av laget hittade jag NIO spelare från dalarna . Det kan vara flera för jag har ingen koll på deras juniorer , så det där med att det bara är utlänningar i Mora kan du glömma .
Jonte321: Om man vänder på det hela så har Mora ganska hög andel egna spelare - eller från absolut närområde - i sitt lag.
Har inget emot övriga svenskar, tvärtom, dem tillför mer kvalitè, FÖR DET MESTA, men Många lokala spelare (bl.a från Mora) är mer än vad som behövs i svensk hockey. Någon som håller med?
Jonte321: Nej. Låt klubbarna bestämma själva hur dom sköter sin verksamhet och vilka spelare dom ska ha. Hade Mora varit en etablerad klubb hade dom aldrig värvat så många utlänningar.
Läste i en tidning för ett tag sen, där det stod: "Dalmasarna har det tungt nu". Väldigt sorgligt att man ens nämner dalmas kring Mora, då dem knappt inte ens har några svenska spelare:P Mora... locka till er svenska, och unga o hungriga spelare istället! Har inget emot utlänningar, tvärtom, dem tillför mer kvalitè, FÖR DET MESTA, men Många inporter (bl.a från Mora) är mer än vad som behövs i svensk hockey. Någon som håller med?