Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Mora, inga dalmasar

« · 834699 · » Till forumet

Sv: Mora, inga dalmasar
Jag tror att det helt enkelt kan vara så att den här debatten pågår för att urssprungsskribenten är för ung för att känna till att Mora inte alltid har befunnit sig i Elitserien.
Kommentera

Bissett19:

Haha, kul kille. Nu fick du sagt det också. Jag sparar det inlägget och kastar upp det om två år.
Kommentera

Danne_l: "Jag sparar det inlägget och kastar upp det om två år."

Vad händer då?
Kommentera

Bissett19:
Någon får komma med hink och skurtrasa.
Kommentera

Bissett19:

Det är den dagen då Brynäs är nere i skiten igen, hade jag tänkt.

Du förstår, jag är väldigt mottaglig just nu för sarkastiska inlägg om mitt Frölundas tabellplacering.
Kommentera

Danne_l: Fy fan vilken patetisk debatt ni för.... Koncentrera er på hockeyn istället!! Hur många amerikaner finns det i Detroit Red Wings? Och hur många kanadicker i Ottawa? Nån som bryr sig? Nej, trodde just det! Skit samma vart spelarna kommer från, huvudsaken är att de presterar och tillför något.........
Kommentera

Dino:

Nej
Kommentera

Dino:

Och varför går du på mig för? Jag snackar olovande talanger med en vilsen Gävlebo. 2+10, minst!
Kommentera

Dino: Hur många masar går det på ett hockeylag...

0?
Kommentera

GävleLasse: Masarna är ett speedwaylag.
Kommentera

Danne_l: Deppa icke det vänder redan nu till helgen. Hoppas den trenden sedan fortsätter. Ni behövs verkligen.
Kommentera

El Aka Ali:

Tackar. Nä men det e lugnt med oss, inga problem. Men nog blir det två mycket intressanta veckor som väntar...
Kommentera

Danne_l: Vi kanske ska ta och byta lite erfarenheter.

Som Brynäsare har man ju blivit lite av en expert på Kvalserien och hur man tar sig tillbaka till Elitserien utan spel i Allsvenskan. Du som Frölundait kan säkert ge en del tips på hur man vinner i ett slutspel... Det har vi i Gävle nästan glömt bort hur det känns.. ;)
Kommentera

GävleLasse:

Haha, ombytta roller ja. Slutspelshockey är ju alldeles underbart, synd bara att det alltid är Färjestad som väntar i final.
Kvalserien verkar ju lite charmig den med. Nya och mysiga arenor att resa till.
Kommentera

Danne_l: Jo, dessväre så har ju Dansbandsgänget från Karlstad abbonerat på en av finalplatserna.

Kanske kan vi få nya lag iår. Vad som helst utom FBK.

Kvalserien är jobbigt... Fy för faen...*sheesh*
Kommentera

Danne_l:

Nya och mysiga arenor att resa till.??

Nog har väl du varit i Leksand förut men det skall bli kul och åka ner till Götet och förnedra er :-)
Kommentera

mattias - 74:

Näpp, aldrig vart i ert nya skrytbygge.

Leksand, hehe.
Kommentera

Danne_l:

Skrytbygge är det väl inte men vi har iaf Allsvenskans dyraaste arena hehe
Kommentera

mattias - 74: Precis som ni förnedrade Oskarshamn ikväll?

Ta inte i så du sätter knätofsarna i halsen...;)
Kommentera

GävleLasse:

Svårt och sätta tofs i halsen va :-)
Kommentera

mattias - 74: Nej då... det gör vi ofta.. när vi äter Läxingar till frukost ;)
Kommentera

GävleLasse:

Du käkar Leksandsbröd då förmodar jag :)

Vilken tur att jag dricker Gevalia då. Förra jobbet jag hade så var det Löfbergs men jag drack inte det så jag köpte Nescafe pulverkaffe till mig själv =)
Kommentera

mattias - 74: Leksandsbröd? Det kommer inte över tröskeln här.. WASA bröd är vad som gäller.
Kommentera

GävleLasse:
Så du pratar Mora-knäcke, det som Leksingarna lyckades förbjuda i domstol?
Kommentera

GävleLasse: Du värkar smart =)
Kommentera

SIVASN:
Om du har värkar, är det bäst att bege sig till närmsta sjukhus. Nu!
Kommentera

Metal Guru: Nej, WASA Sport... SVENSKT bröd. Inte finskt, Tjeckiskt eller nåt annat... ;)

Det enda Mora-knäcke jag vill kännas vid är när Mora blir knäckta efter en förlust.
Kommentera

Metal Guru:

Om inte jag minns fel så gjorde dom väl MORA knäcke i Filipstad ?

Varför blanda in Leksand i det ??
Kommentera

mattias - 74:
Varför blanda in Leksand i Mora Knäcke?

Du kan inte din historia, eller?
Kommentera

Metal Guru:

Tydligen kan jag inte det så varför påminner du mig inte då !
Kommentera

mattias - 74: Siljanknäcke är den gemensamma faktorn. Allt bröd runt siljan suger...
Kommentera

GävleLasse:
Siljansknäcke finns inte längre, uppköpt av Wasabröd som är finskt....så tugga på ni bara;-)
Kommentera

Tubest:
Fan, ett litet fel smög in......Vasaan&Vasaan köpte Siljansknäcke, men snart har väl finnarna slukat vårt Wasabröd oxå som de gör med allt annat:-)
Kommentera

Jonte321: Du är inte speciellt påläst har jag märkt.
Av den anledningen har ni diskuterat i veckor om nått som inte behöver diskuteras.
Det finns obestridbara fakta om hur många dalmasar det finns i Mora IK.
Det har också tidigare nämts en siffra på minst 9st.
Hur många spelare har de andra lagen från sitt län?
Hur många har Brynäs?

"Väldigt sorgligt att man ens nämner dalmas kring Mora"
Låt mig upplysa dig om att i Mora bor det i huvudsak dalmasar.
"Läste i en tidning för ett tag sen, där det stod: "Dalmasarna har det tungt nu"."
Det är vårat lag du ger dig på och vi hade det tungt då.

Det är så många som fem spelare från tätorten i laget,
allt enligt den officiella hemsidan.
Vi kom väl fram till att det bodde ca. 11000 i Mora.
Nu vet inte jag exekt hur många det bor i Gävle,
men lite snabb huvudräkning säger mig att, nu räknar jag lågt,
Brynäs har 25 spelare från just Gävle i A-laget.
Om de kan ha så många från orten i A-laget så har de säkert bara juniorer, i alla åldrar, från länet.

Visste du att det bor ca. 65.000 i norra Dalarna?
Rättviks- och Vansbro kommun inräknade.
Det bor alltså fler i samhället Gävle än vad det gör på ca. 25 gånger 15 mil.

Bra att Brynäs sattsar på lokala förmågor när ingen annan gör det.
Kommentera

MIK 7-1: Grejen är att det behöver inte vara LOKALA talanger, utan hela poängen är ju att man satsar hellre på unga talanger än tar in utländska medelmåttor.

Att Jonte är totalt fel ute är helt klart. Han tillhör den typ av supportrar som ofta pekar och skriker ut alla "fel" moståndarlagen gör och vägrar inse att Brynäs gjort/gör samma fel.

För visst har Brynäs haft många mediokra utlänningar i laget. I dagsläget är det väl bara Lavins som man undrar över. Varför lyfter man inte fram en talang istället för att ha honom på bänken som 7:e back? Sånt pratar inte Jonte om för Jonte är ett Troll.

Ditt resonemang om orternas storlek etc etc spelar in en hel del. Klart att det lätt blir så att man satsar på unga talanger från trakten. De är redan rotade och behöver inte flytta till "metropolen" Mora. Fråga istället varför det är så FÅ talanger i Mora som INTE kommer från Mora? Så jag undrar om inte det är så enkelt att Mora satsar på egna talanger för att de helt enkelt inte har något val.
Kommentera

GävleLasse: Grejen är att det BEHÖVER VARA lokala talanger, eftersom trådskaparen döpt hela tråden till "Mora, inga dalmasar"

Sedan ondgör han sig om alla utlänningar, och missar på så sätt alla andra svenskarna, de så kallade 'utläningarna'.
Kommentera

GävleLasse: "Grejen är att det behöver inte vara LOKALA talanger, utan hela poängen är ju att man satsar hellre på unga talanger än tar in utländska medelmåttor."

Visst har Mora IK värvat utländska medelmåttor om de passat i lagbilden.
Gett dem chansen och vipps, Brendl blev en stjärna.
Det finns många fler exempel men Brendl känner väl de flesta till.
Är det helt ok att ta hit t.ex Hrdina, som HV gjorde,
och därmed höja medellönen i ES?

Nåja nu är det inte det som vi diskuterar i den här tråden,
det är just lokala talanger som är intressant.

"Klart att det lätt blir så att man satsar på unga talanger från trakten."
Ok nu vill jag ha exempel på klubbar som gör det.
Kan du få till fler än tre, för utom Mora, så har du gjort det bra.

"Fråga istället varför det är så FÅ talanger i Mora som INTE kommer från Mora?" Den frågan är besvarad tidigare i tråden och det är inte det vi diskuterar.
Om du menar dalmasar så finns det fyra utom moringar.
Det kan delvis bero på att det finns en till halvstor klubb i Dalarna.

"Så jag undrar om inte det är så enkelt att Mora satsar på egna talanger för att de helt enkelt inte har något val."
Öh, när blev det nånting fult att sattsa på egna produkter???????????????
De är de som jag, med fler, tycker är kul att se och kul att det går bra för.
Det är de som är klubbens framtid.
I övrigt spelar det ingen roll om de kommer från STHLM, GBG, Prag eller Bagdad.

Att ha världens 2:a bästa liga kommer att gynna svenskhockey i förlängningen. Men det är inte heller det vi diskuterar.

Det finns masar i Mora.
Kommentera

MIK 7-1: Det jag menar är att Mora satsar på talanger från den egna regionen på grund av att de har svårt att locka till sig talanger från andra håll. Så enkelt är det.

"Visst har Mora IK värvat utländska medelmåttor om de passat i lagbilden.
Gett dem chansen och vipps, Brendl blev en stjärna"

Kul att du tar upp Brendl. Du vill få det till att han skulle vara någon slags noname som mora letat fram. Killen blev vald som #4 i första rundan i NHL draften.

I rest my case.
Kommentera

GävleLasse:
Brendl, som värvades av Malmö förra säsongen, men fick gå utan att spela en enda match. Trots att han blivit vald som #4 i första rundan i NHL draften.

Är de helt vanskapta i Malmö, som dumpar en sån guldklimp - de måste ju kännt till #4 i draften?

I rest my case too.
Kommentera

Metal Guru: Frågan är ju OM man som lag/tränare är villig att ta sig an uppgiften att få fart på Brendl. Han blev ju ratad från många lag på grund av hans taskiga moral. Något som Rindell i Mora har lyckats få bukt med.

Men någon medelmåtta är han definitivt inte...
Kommentera

GävleLasse: Jag har i tidigare inlägg nämnt att även Brynäs har varit inne i den dåliga kretsen, att värva massa utlänningar, och det tycker jag är fel! Lavins var ordinarie inför denna säsongnen, men som numer oftast är bänkad. Därför tror jag han får svårt att få nytt kontrakt. Skulle gärna se Alexander Hellström till nästa säsong... unga förmågor vill jag ha av massor! Där ligger framtiden i Brynäs, och även för svensk hockey i helhet.!
Kommentera

Jonte321: Men poängen är ju att du inte kan kritisera ett lag för att inte ha tillräckligt många juniorer eller inhemska spelare i övrigt, när reglerna inte stipulerar ngn form av restriktion, typ allmän begränsning av antalet utlänningar i ett lag.
Varje lag agerar utifrån sina egna förutsättningar och filosofi och så länge det inte finns några begränsningar av ngt slag så kan man heller inte kritisera NÅGOT lag för hur dom agerar.
Kommentera

Huge: Fan Huge, aspirerar du på fredspriset eller? *skratt*
Kommentera

GävleLasse: Du håller alltså med om att det finns dalmasar i Mora IK och att det är ovanligt många från det egna länet.

Vad gäller Brendl så är han knappast någon "no name".
Han var en stjärna... som junior.
Som senior var han en medelmåtta som bäst.
Märk väl att jag skriver "var".
Tjeckiens och Tyslklands 2:a ligor lockar knappast en världstjärna.
För att inte tala om att han skulle vara årets floppvärvning.

I rest my case
Kommentera

MIK 7-1: "Du håller alltså med om att det finns dalmasar i Mora IK och att det är ovanligt många från det egna länet."

Ja varför skulle jag säga emot det. Sen är det ju frågan om det är ett vinnande koncept.
Kommentera

GävleLasse: Vinnande eller ej, det är nått som varje klubb borde efterstäva.
Kommentera

Jonte321:
Det här snacket om tjecker på pilsnerkväll är egentligen en skröna, iscensatt av ett Mora IK som läst och begrundat den här tråden, till synes uppstartad av en Brynäskille.

För att kunna påvisa att man faktiskt har dalmasar i laget, och att den s.k. främlingslegionen Mora faktiskt har inslag av den svenska nationaliteten beslöt laget enhälligt att placera en grupp spelare på läktaren, och låta de ursprungliga Mora-spelarna visa upp sig för signaturen Jonte321.

Efter lite dividerande hade man enats om att en frånvaro av de tre landslagsmännen från Tjeckien - Brendl, Huml och Blatak skulle ge mest medial uppmärksamhet. Andra möjliga kombinationer på tal för läktarvård hade varit Pitten Pitkämäki, Toukko och Elomo, eller yankee-kombinationen Beduinen Stor-Eric, Jardine och den felaktigt utpekade Kanadicken Lill-Erik.

När man väl bestämt vilka tre som inte skulle vara med var frågan hur man skulle motivera avsängningen. "Enkelt," hade Brendl svarat, "vi kommer från pilsnerns hemland, och vi kan väl gå ut och svepa en bärs."
Absolutisten Huml hade protesterat, men Blatak lovade att dricka upp också hans pilsner.

Planen var nu i rullning, och under match skulle matchen vinnas - och målen skulle enbart göras av ursprungliga lokala förmågor. Laget "Mora, inga dalmasar" skulle visa en gång för alla att rubriksättningen i en tråd på ett forum på Internet var helt felaktigt.

Tack och bock hälsar LAGET Mora.
Kommentera

Metal Guru:

Klockrent!!!

*stor applåd*
Kommentera

Metal Guru: Hur kan någon som kommer från Tjeckiska Republiken och heter Humle inte tycka om öl?
Kommentera

20 Lindgren:
Han tycker om pilsner under cover.
Men enligt legenden är han absolutist.
Kommentera

« · 834699 · »