Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Nolltolerans

« · 613554 Till forumet

Nolltolerans
Jag tycker definitivt att vi ska haka (haha) på trenden att slippa hakningar och skit..

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,728019,00.html
Kommentera

Sv: Nolltolerans
claesw: självklart ska vi göra det, ingen sketen regel ska få ändra på det, vi har alltid gjort det... så låt det förbli som det är.
Kommentera

claesw: Tycker att både Wikegård och Flemming har rätt. NHL är snudd på isdans och ES är som Flemming säger "Amerikansk Fotboll", där man kan hålla i och haka väldigt mycket utan att domarna reagerar. Men så är de flesta domare i ES speldumma också =)

Vad jag vill se är ett mellanting av ES-nivå och NHL-nivå på bedömningarna.
Kommentera

Frella:

Mellanting? Hur menar du nu? Skall spelarna få haka ibland då eller :-) ??
Kommentera

mattias - 74: Man behöver ju inte ta ut bara för att man tänker tanken att haka om man överdriver lite...
Kommentera

Frella:

Nej jag förstår vad du menar... Men jag tror ju tyvärr inte domarna blåser mer bara för att de säger att de skall göra det....

Fega i mina ögon!!
Kommentera

mattias - 74: Fega? Speldumma snarare, finns väl inte någon domare i ES som har känsla för spelet nu när Rönnmark, Andersson och Rådbjer är borta. Tror att tvådomarssystem skulle hjälpa lite, synd vi har så få domare bara. Och återväxten i Allsvenskan känns inte direkt hög, iaf inte av de som dömer Norrlagens matcher. Där kan det vara rena underhållningen att se domarna bara =)
Kommentera

Mellanting, tjenare. Lagom är bäst...

Antingen tar vi bort skiten eller också låter vi spelarna fortsätta slå av sina klubbor på varandra. Vad har slashing, hooking och boarding med att vara tuff att göra? Störtlöjligt. Allt som är regelvidrigt ska ge utvisning. Det är som att du snor en TV på affären, men om du gör det snyggt och kanske bara tar en 28" istället för 32" så är det ok.
Kommentera

Frella: Att Flemming jämför med Amerikansk Fotboll visar ju bara på hur mycket han kan om den sporten. Så som holding-straff beivrats där funkar ju NHL nu och ES borde haka (tihi tihi) på omedelbums. 
Kommentera

Salle: Jag är av den uppfattningen att 60 minuter PP är ganska tråkigt att titta på, för de spelare som lirar i ES är inte på långa vägar lika skickliga som de i NHL, och trots skickliga spelare i NHL så är det PP för jämnan tycker jag. Hur skulle det då se ut här?
Kommentera

Frella: Jag förstår inte vad det är för dåligt med att införa nolltolerans. Spelarna anpassar ju sig. Märker dom att dom inte får haka så slutar dom så enkelt är det. Så har det ju till viss del redan skett i NHL. Sen om killen han inte hakade gjorde ett mål så blir det ju en roligare ishockey för oss att se på.
Kommentera

Salle: Du kanske gillar när matcher slutar 8-7, jag föredrar en jämn 3-2 match framför en målrik dito alla dagar i veckan.
Kommentera

Frella: Vad är det för skillnad på en jämn 8-7 match än en jämn 3-2? Det är ju båda uddamålssegrar.
Kommentera

Salle:

Framför allt kan båda vara precis lika tuffa.

Kommentera

Salle: Det känns väldigt mycket Kalle Anka över sånna matcher. Iaf i min värld. Vissa NHL matcher kan varea fruktansvärt underhållande numer, medan vissa är så pinsamma så man skäms i soffan. Oftast beroende på väldigt många löjeväckande utvisningar.

Men alla är väl olika, tur det kanske. Men att som Wennerholm vara helt lyrisk över nya NHL, det kommer jag nog aldrig bli. Iofs skulle väl han jubla av glädje om matcherna slutade 14-12 också.
Kommentera

Frella: Utvisningarna skulle väl sluta vara löjeväckande om spelarna slutade ta löjeveckande utvisningar.
Kommentera

Hawerchuk: Jag tycker det är pinsamt när man åker ut för att man bara lägger klubban på motståndaren. I ES kommer man ju undan med de grova fasthållningarna också. De vill jag ha bort varenda av, men småhak eller försök till hak kan vara kvar anser jag.
Kommentera

Frella: Dessutom tror jag att ES behöver gå ner på NHL rink för att få en nolltolerans att fungera öht. Med dessa stora ytor blir det nästan omöjligt för backar att bara kunna använda sig av kropp. Dessutom åker man ju ut för hårda tacklingar samt open-ice tacklingar i ES oftast, men det beror mer på domarna förstås.
Kommentera

Frella: Det är bara att hålla klubban i isen så slipper domarna ta fel beslut.
Kommentera

Hawerchuk:
De hårda reglerna fungerar ju i bandy, men i hockey får vi fördelen att man får tackla- det ska givetvis fortsätta vara en hård sport.
Kommentera

Frella: Wikegård hade en skön kommentar i pausen i landskampen mot tjeckerna med, att många "åker vattenskidor" (=hakar)...

NHL: Man FÅR fortfarande tacklas, däremot inte hålla fast eller åka vattenskidor.

Elitserien: Man FÅR fortfarande hålla fast och åka vattenskidor, däremot inte tacklas.

Vilken av ligorna (som båda anklagar varandra för "mjukhockey") har prioriterat bäst? Själv säger jag NHL, vad säger ni?
Kommentera

Petey21: NHL har varit en ren fröjd att följa bortsett från att man är ett vrak dagen efter men det är en annan historia. Äntligen börjar lag som Ottawa kunna visa sin kapacitet. tack vara fasthållningar, hakningar och allmänt destruktivt spel har man inte kunnat se frejdig nordamerikansk hockey när den är som bäst. Det har bara varit Devils hockey som gällt.

Man ser fortfarande tunga matcher kanske framförallt när det vankas matcher mellan kanadensiska lag som är riktigt holmgångar dock med schysst och hårt spel.

Annat är det i elitserien där de främre lagen läs HV 71 och Frölunda mer eller mindre har 3 man hängande över sig när man ska försöka ta poäng mot lag som kämpar för sin överlevnad i serien.

Det tillåts alldeles för mycket destruktivt spel i elitserien idag. Vi har inga domare som stävjar det spelet. De är antingen avstängda, skadade eller har tagit timeout.

Vi skulle ha kört vidare med den utveckling som skedde i fjol när en viss rysk domare satte standarden. Nu frångick man den principen som man var på väg att köra in i Sverige bara för att det skulle bli ännu värre.

Nu dömde i och för sig Karabanov Tjeckien matchen och i den tilläts tjeckerna göra det mesta i haknings och fasthållningsväg. Fast å andra sidan var det ju Tjeckien som spelade och då brukar ryska domare vara lite mer generös med sin bedömning.
Kommentera

Dragan 2k:
Jag håller med att tycker det är bra .. klubban ska ju vara på isen inte i armhålan haka nån ju , eller att spelare leker ryggsäck för dom blivit bortfintade eller gått bort sig , sen blir det ju fysisk hockey för där tacklar ju spelarna så
Kommentera

Då ställer jag frågan är det en kärringsport hockey ska vara??
Se på NHL är ju nu mer en tråkig händelse, se en match som är som en all-star game och slutar 9-6 tex är då ingen höjdare!
Nej det NHL fjantarna pysslar med kan dom gott ha för sig själva och leka primadonnor på is, Vi i Sverige HAR hockey på isen!

Kommentera

NallePhu:

Jag tror du, precis som övriga belackare, sett ett par minuter av årets NHL. Endera det eller så ser du riktigt illa, för årets NHL är inte någon kärringsport, ingen mjukhockey eller primadonnor på is. Det smäller fortfarande i sarghörnen, det är fortfarande kamp om pucken, men man har istället infört en nolltolerans mot hakningar, fasthållningar och interference.

Detta är alltså precis dit man vill komma med hockeyn och det har gjort hockeyn bra mycket mer intressant. Jag vill se snabb hockey, give and go, tuffa tacklingar och bra spel. Det får jag nu, förut var det 50% av det och 50% av spelförstörande moment som knappast kunde beskrivas som hockey. Det var evinnerliga hakningar, fasthållningar mot sargen så att det blev spel 3 mot 3 trots att tio utespelare var på isen och en massa interference för att dra ner tempot och "ta bort" de konstruktiva spelarna.

Hockey med inteference, hakningar och fasthållningar som hela tiden tillåts är ingen kul hockey. Det är grishockey.

Kommentera

Poffa: Efter att ha sett delar av 5-6 matcher och 2 hela så måste jag säga att du har helt rätt, jag vet inte vad det är för något de sett på när man sågar årets NHL-hockey. Precis som du säger är det fortfarande rejält fysiskt spel, och i nattens match mellan Leafs-Canadiens såg jag t.o.m. några tacklingar med armbågarna i huvudhöjd, om någon nu skulle ha sådana böjelser att man tycker sådant är fräsigt.

Nej, de som åker på utvisningar är ju den här generationen med dåliga hockeyspelare; långsamma, otekniska, okreativa hösäckar som under 90-talet har kunnat skaffa sig ett levebröd för några miljoner i månaden på att haka, interfer-a och brottas i sarghörn.
Kommentera

NallePhu: Har vi verkligen hockey på isen i Sverige? Tycker det är mest vattenskidåkning (=hakningar) istället för skridskoåkning, fasthållningar istället för tacklingar, interference istället för snygga individuella prestationer, burskydd istället för att gå rakt på mål, rädsla att förlora istället för vilja att vinna. Och till råga på allt relativt få mål jämfört med NHL, men det beror nog mest på tidigare nämnda faktorer...
Kommentera

Men ok då kan vi ställa ut respektive damlag på isen, Inga tacklingarkommer det att bli utan dommaren tar ut spelaren direkt!!

Jösses hakningar tillhör hockeyn går ej att komma från, Så visst se på NHL istället om nu All Star matcher är intressanta att se vareviga gång!

Kommentera

NallePhu: [Inga tacklingarkommer det att bli utan dommaren tar ut spelaren direkt!!]

Vad betyder den meningen, och vad har den att göra med årets NHL-spel?

[Jösses hakningar tillhör hockeyn går ej att komma från, Så visst se på NHL istället om nu All Star matcher är intressanta att se vareviga gång!]

1) Nej.
2) Jo, det är vad man lyckats med.
3) Du har inte sett på några NHL-matcher i år om du kallar dem för "All-Starmatcher".

Punktåslut för min del, men visst får Puffe hoppa in också eftersom det var hans debatt från början.
Kommentera

Nalle Sjuh:

Helt klar är att NallePhu sett max fem sekunder av NHL hittills i år. Därför ser jag hans kommentarer som befängda och helt utan belägg och därför går de obesvarade från min sida.

Kommentera

« · 613554