Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Skrota nationalsången!

« · 611969 · » Till forumet

Sv: Skrota nationalsången!
Tycker det är helt okej och trevligt att bli påmind att man faktiskt fortfarande bor i Sverige.
Men kanske ska spela den amerikanska för allt från USA sväljer man ju med hull och hår.
Kommentera

Myggan: Absolut! Tycker att det är väldigt trevligt jag.
Kommentera

westerlind: Eller varför inte"Ju mer vi e tillsammans ju gladare vi blir" :-)
Kommentera

Sinuhe: Nationalsången stärker allas gemenskap.
vissssst e det jobigt att lyssna på!

varje lag borde ha en egen låt som mann spelar upp istället för nationalsången.
Kommentera

Nationalsången blir ju ändås abbad då man faktiskt ska ta av sig vad man har på huvudet när den spelas men de gör inte 95% av publiken så skrota den så folket åter igen börjar respektera våran nationalsång
Kommentera

jZo:Håller fullständigt med dig. Ishockey är ju en stor sport i vårt land så det är väl helt okej att sjunga vårt lands nationalsång innan matchen börjar.
Kommentera

Alisandali: Nu behöver vi inte alls överdriva, vad är felet med att de sjunger den nu? en fin gest är det.
Kommentera

mattias - 74: Ja sälvklart att den spelas på landskamper i alla sporter .
Men det jag undrar över är vad den har att göra på en simpel seriematch ??
Kanske vi ska spela den även på träningsmatcherna ??
Kommentera

Alisandali:

Spelas väl i Landskamper i de flesta sporter vad jag vet men på klubbnivå är det bara hockeyn vad jag vet.... kanske i rytmisk sportgymnastik :-)
Kommentera

knaskamilla: Jag tycker att den har inget att göra på en seriematch , möjligtvis att det kan fungera i slutspel .Men knappt då .
I Allsvenskan i fotboll spelar dom den före match då ??
Nu är det ett par är sen jag såg en Allsvensk fotbollsmatch , men då var det ingen nationalsång före .
I elitserien i rugby spelas den heller inte före match .
I vilka andra sporter än hockey spelas nationalsången före match , någon som vet ???
Kommentera

NuMo:

Nä, jag vet inte. Kanske inte. Men du måste hålla med om att den skulle passa även om vi växer.
Kommentera

knaskamilla: Jaså. Måste man ha en allians för att leva och dö i norden?
Kommentera

knaskamilla: haha sure :) det är inget fel alls på Nationalsången.
Kommentera

jZo:

Jag är också nöjd med nationalsången. Om vi bildar allians med t.ex. Norge och Finland någon gång i framtiden kan vi alltid hävda att vår nationalsång är det naturliga valet, med tanke på att texten är "Ja jag vill leva, jag vill dö i Norden".
Kommentera

jZo: "den = det är nog väldigt många här i Sverige också" ska det stå :)
Kommentera

Albert Hall: Du får ju ha vilka minnen som helst... men att bojkotta den på Elitseriematcher är helt fel, det är en tradition!
Jag är nöjd med våran nationalsång, och den är nog väldigt många här i Sverige, förutom några snikna jävlar på hockeysnack :P
Kommentera

Albert Hall: Håller med, och inte kan vi laga mat heller.

Nej, jag känner mig nog mest som holländare, non-konformist men ändå ganska sträng kalvinist. Inte vill jag heller höra Nederländernas nationalsång för det, det räcker med att hänga upp ett fast blågult stjärnbanér för min del.
Kommentera

jZo:

Fy f-n vad dålig den är! Det måste du väl ändå medge?

"Du fria du gamla du fjällhöga noooord..." *försöker nynna*

Dom där minnen från fornstora dar som det yras om i texten, när var det? Var det möjligen när vår store krigarkonung Karl XII under Sveriges stormaktstid rännde runt i österland och lemlästade folk? Är det det vi ska vara stolta över?
Kommentera

Som frågan är formulerad måste det bli ambivalentalternativet för mig eftersom jag inte har något emot att den spelas på landskamper men vill ha bort den från klubbmatcherna.
Kommentera

Albert Hall:

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
/: Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna. :/

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
/: Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. :/

varsågod, vill du ha andra versen också?
så att du kan öva på den menar jag.
Kommentera

jZo:

Det tycker jag. Lägg ut texten, så har han något att öva på.
Kommentera

Albert Hall:Det finns väl ingen anledning att lyssna på ett annat lands nationalsång. Om det ska vara nationalsång så ska det så klart vara den svenska nationalsången.
Kommentera

knaskamilla: vill bara peta på honom lite extra... man kanske ska skriva upp Du gamla du fria under den här tråden så att Albert Hall lär sig?
Kommentera

jZo:

Men hallå, han har ju redan talat om att han inte lyckats lära sig nationalsången. Varför påpeka det uppenbara?
Kommentera

Stigsson:

Jag tror att Mattias menade Finland och Estland.
Kommentera

mattias - 74: Har dom samma sång? Annars heter det väl nationalsångerna.
Kommentera

Albert Hall: och jag ser ju här att du absolut INTE kan den svenska nationalsången
-"Du fria du gamla"
Kommentera

knaskamilla:

England och Ryssland har den bästa nationalsången :-)
Kommentera

Albert Hall:

Jag tycker att du borde överväga att bli finne. Det vore väl häftigt? Fast kanske inte så oväntat iofs. Estländare kanske? De har ju cool nationalsång.
Kommentera

Albert Hall: självklart att man kan! jaha?! men vad är problemet? gå över då om du tycker att den är så dålig?! so long!
Kommentera

jZo:

Nog kan man väll lyssna på ett annat lands nationalsång bara för att man är svensk? Fast å andra sidan så skulle man ju slippa skämmas över hur dålig Du fria du gamla är om man bytte nationalitet.
Kommentera

Albert Hall: haha, det är ju idioti! om du vill så gärna höra den så kan väl du byta nationalitet? eller hur?
Kommentera

Albert Hall:

Jaså, du har inte lyckats lära dig texten? Du kanske skulle ha börjat gå på hockey när du fortfarande var så ung att du klarade av att lära dig nya saker.
Kommentera

knaskamilla:

Jag kan inte texten till den där sången. Fast jag har ju bara sett 491 elitseriematcher, så det kanske ger sig så småningom.

Annars är det ju förvånansvärt många som gillar eländet, tydligen. Ok, jag erbjuder en kompromiss. Vi har kvar väl tramset, men då byter vi låt! Vi tar den Sovjetisk/Ryska! Ojoj, vilka hockeyminnen man har från den sången! Krutov-Larionov-Makarov som totalt snurrar upp svenska landslaget, eller vilkt lag som helst för den delen, och efteråt blir hyllade med den låten. Den är ju dessutom bra!
Kommentera

piff: haha, kan inte förså hu de kan släppa in en sådan sopa på planen, visst hon kan sjunga, men hon kan inte sjunga sin egna nationalsång... Du får öva mer Tjejen i Scandinavium ;) haha
Kommentera

Nu kom jag genast på en bra anledning till att fortsätta med nationalsången på hockeyn: de enda som kan nationalsången är de som brukar gå på hockey. Tycker det är bra att man tar sitt ansvar och lär ut lite vett till åtminstone hockeybesökarna.
Kommentera

Bergius:
Det var så en gång i Scandinavium också. En tjej, kommer inte ihåg vem, skulle sjunga och hon klarade första versen bra men sen när andra skulle börja då blev d helt tyst och hon kollade på nån lapp hon hade på handen men endå sjöng hon fel senare.
Kommentera

piff: hur kan man ens tycka att Nationalsången är tråkig som?
Kommentera

Bergius: hahaha, ja fyfan, det är skam det, fattade inte ens hur de kunde ta in honom :S:S:S illa
Kommentera

jZo: Nej det vore hemskt =) Ja du han som stog med fusklapp när han skulle sjunga nationalsången tar väl ändå priset i Timrå iaf.
Kommentera

jZo:
Jag tycker det är en dålig idé att ändra på nationalsången men minst lika dumt att skrota den! Den är en fin tradition (några kanske tycker att den är tråkig). Jag får iallafall den känslan när jag står på läktaren och sjunger med att "nu börjar det" en underbar känsla och jag tycker synd om er som inte känner så.
HÅLL KVAR NATIONALSÅNGEN!!!!
Kommentera

Bergius: ja självklart. Jag förstår inte att man kan sjunga "i TIMRÅÅÅÅ" på slutet av nationalsången? vill man verkligen göra det? jag vill absolut inte det. men men, de som vill de kan väl hållde det för sig själv och inte förstöra en fin gest...illa.
Kommentera

jofer: SKriv på då.
Kommentera

Landskamper och slutspel, låter ok.
Kommentera

Jag tycker att det verkar som att Pontare skulle behöva åka på Sverigeturné med nationalsången.
Kommentera

Stigsson:

Riktikgt dåligt.. Ungefär som den där gången när en kille gnisslade på fiol i Leksands Lada förut :-)

Jag hade spelat munspel bättre den gången .-)
Kommentera

mattias - 74: Håller med dig om sången i Mora den gången. Först gapade man bara men sen kom jag på mig själv stå och småfnissa.

Annorlunda var det i alla fall.
Kommentera

HF:

Senast i Mora var det 2 lokala förmågor som spelade gitarr och sjöng och det var det sämsta dravel jag hört sedan Håkan hellströms alla låtar :-)
Kommentera

mattias - 74: Ok, visst finns det undantag när det är en happening med nationalsången, lille Oskar i Gavlerinken är ju alltid kul att lyssna på. Men det händer ju inte så många gånger per säsong och det är ju när det är slentrianmässigt, vilket jag anser är majoriteten av matcherna, som det känns helt obefogat att köra den. Kör den under slutspelet då, men inte under grundserien.
Kommentera

Hm, är det inte SSK som alltid har samma gubbe som sjunger nationalsången. Inlevelse, sjungamed-faktorn kanske inte är så stor, men lite kul är det.
Kommentera

« · 611969 · »