Jag har en hel del förendringar som jag tycker att dom borde fixa. Eller iallafall tänka igenom lite. Det är ju mycket snack om att Elitserie lagen har dåliga Juniorer (och seniorer) och att det går dåligt för dom i Landslagen, Så därför tycker jag att man ska stänga ligan. Inget lag åker ur och av den anledningen vågar man satsa på undomarna. Plus att dom utökar Elitserien men två lag, Och det är ju en sak som dom håller på att diskutera vad jag har fattat.Och en annan sak är det där med att det finns för många utlänska spelare i ES (ElitSerien), så varför inte göra som i Finland, Där får dom bara ha 5 st utlänka per lag, Självb så tycker jag att 3-4 skulle vara bättre.
Sen så gillar jag inte det där med att om en match slutar oavgjort efter full tid så ska det blir straffar, Av vilken anledning får inte en match sluta oavgjort för? Den saken ogillar jag mycket.
Den första förändringen som måste till är bättre domare. Det klagas mycket på att svensk hockey inte står sig vare sig på juniorsidan eller på seniorsidan. Men är det så konstigt då det är fullt tillåtet att hänga som ryggsäckar på motståndarna, checking from behind så det sjunger om det osv.
Vi behöver bara titta på matchen mellan MODO och LHC igår. I sista perioden så visar Rönnmark precis vad jag menar. Först ser han en solklar checking from behind och den nickar han åt som om den var godkänd, sedan ser han ytterligare en och den skakar han på huvudet som om det inte var någon utvisning, då publiken då reagerar så lyfter han armen som en "oljudsmätare" för att visa ut spelaren.
Detta skedde åt båda håll och alla var lika goda kålsupare men om inte domaren tar solklara utvisningar så kommer spelet aldrig att bli bra och utvecklingen inom hockeyn kommer fortsätta hämmas. Därför är det en nödvändighet att man [f]så fort som möjligt inför både tvådomarsystem och proffsdomare i svensk ishockey[/f], annars kommer vi fortsätta att hamna efter Finland, Tjeckien, Slovakien och Ryssland i Karjala Cup, Sweden Hockey Games och VM.
Poffa: Allt hör samman på ett sätt eller annat. Tvivlar dock på att ett tvådomarsystem i elitserien plötsligt bidrar till att Tre Kronor gör en massa mål, vilket enligt mig är det kanske största problemet med landslaget. Vi har inte många målskyttar av rang hemma i Sverige/Europa.
Magnus Kahnberg, Pelle Prestberg, Markus Matthiasson, Niklas Nordgren är väl i princip de enda i elitserien som har ett riktigt bra målsinne (finns ju även två-vägs spelare som J.Jönsson som även kan sprätta upp pucken). Är dock inte säker på att alla de håller internationellt. Jonas Höglund finns ju att hämta i Davos, han kommer väl sannolikt få chansen i Baltica Cup.
Svenska hockeyungdomar måste som jag ser det få mer individuellt träning. Träna mer skott, skridskoåkning, teknik och kanske lära sig att vara lite egoistiska.. och inte endast ha "team-play" i tankarna.
Oj, nu blev det lite målfabrikation/Tre Kronor diskussion här, lite off-topic :)
12 lag i Elitserien,alla möter alla fyra gånger,44 grundseriematcher.12:an i ES flyttas ner,,11:an kvalar. slå ihop Norra och Södra allsvenskan till en 12 lags serie,44 grudseriematcher där också. 1:an i allsvenskan går upp direkt till Elitserien,2-9 spelar ett slutspel om kvalplatsen till ES. Man spelar kvart,semi och final. Vinnaren spelar ett ES-kval i bästa av tre matcher mot 11:an i ES,självklart får de allsvenska laget två hemmamatcher i kvalet och ES-laget en match. Lag 12 och 11 i allsvenskan åker ur och lag 10 kvalar. I SM-slutspelet så spelar man i bästa av fem matcher i både kvart,semi och final. Man begränsar antalet utländska spelare i varje lag till 6 stycken.
Man minskar antalet lag i J-20 Super-Elit från dagens 16 till 12 lag,44 grundseriematcher även där. J-18 Elit där gör man om serien till två allsvenskor med 10 eller 12 lag i varje allsvenska. Förslagsvis så spelar man 22 matcher i varje allsvenska fram till Jul,därefter går de 5 bästa lagen från varje allsvenska till en J-18 Elitserie efter jul. 22 matcher även i J-18 Elitserien.
Brynäsare,hockeyälskare och annat löst folk vad tycker ni?
Larry: Jag tycker man ska utöka elitserien till 14 lag. Sen delar man in dessa fjorton i 7 derbygrupper, men ser till att Leksand och Brynäs inte hamnar i samma. Alla lag möter varandra fyra gånger, och sen möts ytterligare 32 gånger i derbygruppen. Det lag som kommer sist i elitserien flyttas ner till kvalserien. Slår man något av kvalserielagen så är man kvar i eliten. Lyckas inte det så får man en ny chans att slå alla på straffar. Har man fortfarande inte säkrat nytt kontrakt så drar man lott om saken tills elitserielaget har vunnit. Övriga 13 lag går till slutspel. Eftersom det är ett lag för mycket får lag 13 möta både lag 1 och 2 - samtidigt. Detta för att förhindra obehagliga skrällar. När slutspelet väl är slut får alla medalj.
Larry: Som fan! För att vara lite seriös så tror jag att en utökning till 14 lag kan vara bra. Ta bort derbygrupperna, utöka till 14 lag och eventuellt ett återinförande av nedflyttning redan vid jul.
Har nyss kollar lite vad ni andra tycker har inne och vad jag förstår så vill dom flesta ha förendringar, Det första jag tycker att dom ska förendra är det där med att en match inte får sluta oavgjort. Av vilken anledning får dom inte det??? Sen för att förbättra Elitserie så tycker jag att Vi ska ha 14 lag plus att man bara får ta 3-4 utlänska spelare, det finns alldeles för mycket utlänska spelare i ES.
Lingonben86: håller med fullständigt om oavgjort. kör fyra mot fyra i fem minuter som idag. är det oavgjort då så låt det sluta oavgjort. då skulle vi få fem minuter av tokoffensiv istället för som nu när man väntar på straffarna...
Det är ju mycket snack om att Elitserie lagen har dåliga Juniorer (och seniorer) och att
det går dåligt för dom i Landslagen, Så därför tycker jag att man ska stänga ligan.
Inget lag åker ur och av den anledningen vågar man satsa på undomarna. Plus att dom utökar Elitserien men två lag, Och det är ju en sak som dom håller på att diskutera vad jag har fattat.Och en annan sak är det där med att det finns för många utlänska spelare i ES (ElitSerien), så varför inte göra som i Finland,
Där får dom bara ha 5 st utlänka per lag, Självb så tycker jag att 3-4 skulle vara bättre.
Sen så gillar jag inte det där med att om en match slutar oavgjort efter full tid så ska det blir straffar, Av vilken anledning får inte en match sluta oavgjort för?
Den saken ogillar jag mycket.