så är det säkert i Mora´s fall. Men jag förstår ändå inte vitsen i att ens föröka tippa en sluttabell redan idag när klubbarna inte har värvat klart kom tillbaka med tabell i Augusti/September nångång så blir det mer intressant då klubbarna mer eller mindre bör vara fulltaliga.
Stefan: mora ska försöka behålla 11 spelare ur allsvenska truppen och jag tror inte det är så många spelare av högsta klass som vill komma till mora dom väljer nog andra klubbar
vad är det för vits att ens spekulera i hur tabellen kommer att se ut om 10månader när klubbarna inte ens har värvat klart än.
Låt säga att det inte blir någon strejk i NHL och de kommer och snor Kahnberg, Lundqvist x2, Jens Karlsson och nån mer samtidigt som Mora förstärker med 5st spelare av högsta klass.
vilka lag blir topplag i år och vilka åker ur? min tabell 1.frölunda 2. hv71 3.färjestad 4.timrå 5.dif 6.lhc 7.modo 8.södertälje 9.brynäs 10.malmö 11.luleå 12.mora
Som jag tidigare skrivit i MODO:s GB här på SpS så mailade jag L-G Karlsson på förbundet och frågade. Svaret jag fick var att spelschemat läggs ut på swehockey.se i morgon (fredag).
Ser att fler och fler av klubbarna anger vilka de kommer att möta i sina premiärmatcher nästa säsong. Är det någon som har koll på schemat? är det officiellt släppt och i så fall var kan man få tag på det?
Och man fortsätter att gorma om MODO:s enorma bakslag som om det var en blixt från klar himmel. Redan i höstas visste i princip alla att MODO hade budgeterat med en förlust på sex miljoner kronor.
"Modos chock: minus 7 milj", grattis Expressen, vilken jävla skittidning ni är.
Detta hittade jag på FBK's forum och är skrivet av en Frölundait. länkar också till Expressen där det står om MoDos 7 miljoners förlust! ******************************************************** ...enligt GT. (preliminära beräkningar av klubbarna själva) Brynäs Resultat: +600 000 kr Eget kapital +/- 0 Omsättning: 45 milj Kommentar: Brynäs balanserar på slak lina när det gäller elitlicensen. Det tidigare underskottet i eget kapital balnseras genom säsongens redovisade vinst och en försäljning av stykelokalerna i Gavlerinken till Gävle kommun för 2.4 miljoner. Brynäs får på det här sättet jämvikt i kassaböckerna. Utredningen om en ny arena pågår och i sommar väntas beslut.
Djurgården Resultat: + 1 milj Eget kapital: 100 000 kr Omsättning: 67 milj Kommentar: Djurgården klarar elitlicensen med knappast möjliga marginal. Säsongens plusresultat räcker precis för att täcka det tidigare underskottet. Djurgårdens främsta mål är att höja publiksnittet. Det är den enda vägen för att bygga upp ett bärkraftigt eget kapital. I spelartruppen har man redan 18 spelare klara för nästa säsong.
Frölunda Resultat: +15 milj Eget kapital: +29 milj Omsättning: 90 milj Kommentar: För andra året i rad gör Frölunda ekonomiskt toppresultat i elitserien. Guldåret 2002/03 gav plus på 26 miljoner i vinst, nu blev det 15. På bara tre år har den tidigare krisklubben byggt upp ett kapital som bara Färjestad kan matcha i styrka. Frölundas totalpublik under säsongen på 333 770 åskådare och med hemmasnittet 11 125 är rekord i elitserien.
Färjestad Resultat: +6 milj Eget kapital: +56 milj Omsättning: 120 milj Kommentar: Färjestad är idrotts-Sveriges stabilaste företag. Det egna kapitalet som nu uppgår tiill 56 miljoner har byggts upp under några mycket framgångsrika år. Kapitalet är delvis bundet i arenan. -Vi är skuldtyngda och har inte råd med några misslyckanden. Varje krona vi tjänar lägger vi ner i vår arena, säger vd.n Lars Glennert.
HV71 Resultat: +8 milj Eget kapital: +19 milj Omsättning: 75 milj Kommentar: Guld - både på och utanför isen. HV gjorde sitt bästa år med en vinst på 8 miljoner. Kapitalet ligger i klubben och är inte bundet i fastighetsbolaget som driver arenan. Arenan kostade 130 miljoner men skulden ligger på 65 miljoner. Ett tillbygge som ökar kapaciteten med 1000 personer pågår.
Leksands IF Resultat: +1 milj Eget kapital: +3.5 milj Omsättning: 60 milj
Linköping Resultat: +5 milj Eget kapital: 1.5 milj Omsättning: 60 milj Kommentar: Resultatet har på två säsonger förbättrats med nio miljoner, och elitlicensen är inte längre i fara. Bygget med nya arenan (pris 240 miljoner) pågår och samtliga 43 loger (årshyra 200 000 kr) är slutsålda för fem år framåt. Detta ger klubben 43 miljoner som skall täcka hyresgarantin gentemot Linköpings kommun de fem närmaste åren.
Malmö IF: Resultat: -2 milj Eget kapital: +/- 0 Omsättning: 50 milj
Modo Hockey Resultat: -7 milj Eget kapital: + 8 milj Omsättning: 50 milj Kommentar: Förlusten är den största någonsin. På två år har man tappat mer än hälften av det kapital, som för tre år sedan uppgick till 19 miljoner. Ordföranden Åke Eklöf skyller bakslaget på höga spelarkostnader och att man inte lyckats fylla hålet efter den tidigare huvudsponsorn. Arenabygget i Övik ligger i stöpsleven. Beslut i maj.
Södertälje: Resultat: +-0 Eget kapital: +3.5 milj Omsättning: 47 milj
Gentleman agreement kallas det. Finska nivån ligger på 5 per lag. Fast när en utlänning gjort 3 säsonger i ligan så räknas han inte längre som just utlänning. Detta innebar att man förra säsongen, 02/03, hade fler utlänningar i SM-liiga än vad som fanns i ES.
Som tur är har man inte sådana dumheter i fotbollsallsvenskan. Inget utbildningsbidrag heller, som tvingar svenskarna utomlands, så att man får fylla på med halvdana finnar.
bobbe: I Finland har man väl en inofficiell regel, alla klubbar emellan att inte ta in mer än 4? per lag. På så sätt så bryter man ju inte mot reglerna, man bara anpassar sig efter en överrenskommelse klubbarna emellan...typ =)
65Selander: Man borde väl kunna göra en regel internt med klubbarna, att man bara får ha tex 3 st. Men officiellt så får man ha hur många som helst, precis som i finland
65Selander: Sant och då är det ju ingen dålig idee direck...men jag tycker även att det bord finas nått tak på hur många spelare fårnEU-länder du får ha med också....Som det är nu så kan du bygga opp tt helt lag utan att behöva ha en ända Svensk med om du vill det så.....
Frella: Håller med om att det är slagskott i rymden och troligtvis så är det som du tror att det är igenom en e v lockout det kan drälla in lite fler nissar från andra sidan pölen.
65Selander: Det där blir ju en helt onödig ändring i och med att Tjeckien och Slovakien blir EU länder 1:a Maj? Då gäller icke EU spelare i princip bara USA, Kanada och Ryssland...och det är väl rätt sällan lag har 3 st dyl i sina lag. Ska vara nu under strejken då som fler skulle vilja komma.
Enl AB så är det nya regler på G men vad jag förstår så är dom inte klubbade ännu
ang icke EU-spelare så är väl det bra men i princip så tycker jag inte det har någon betydelse eftersom man kan ösa in så många EU spelare som helst ändå.
Hehe. Har jag berättat att jag stötte på Huusko för inte så länge sen? Ja, inte stötte på, alltså, utan stötte på... Han var inte så charmig då. Måste ha berott på att han inte hade handskarna på sig. ;)
Dysso: ja men nu handlar det inte om att det är lite grann i nån bokstav utan det som är den första färgen man ser....Och vad jag vet så är det inget lag där alla åker omkring och ser ut som stolpskott med gula hanskar...eller???
Men om gult råkar vara en av färgerna på dräkten då? Och en i klubbloggan?
Intressant att alla verkar tycka det är så hemskt det här. Ni får ursäkta, men jag sitter och småskrattar åt det. Nu vet jag iofs inte om ni är så seriösa som ni låter. :)
knaskamilla: Håller med....tacka vet jag lag där alla har snarlikt lika hanskar iallafall...men gula,där dår fan gränsen om man inte har det på tröjorna vill säga...Men då ska alla i laget ha gula hanska.....
knaskamilla: Tycker mig ha hört något om att bäste poängplockaren i varje lag skall spela i såna där gula handskar nästa säsong, efter den uppenbara boosten som handskarna har inneburit för Huusko. Men det kanske bara var ett lösryckt rykte.
Jag har under säsongen i ett gäng matcher råkat fastna med blicken vid ett par gula handskar. Känns som att skulle kategorin "Fulast handskar" finnas skulle inga andra handskpar behöva ställa upp.
Dysso: Jag vill att man ska instifta "Årets Peps Persson-lookalike". Där har vi en klockren segrare för säsongen 2003-2004: Fredrik Olausson. Visserligen en aning kortare skägg än Peps, men likheten tycker jag var slående när man såg Olausson bli intervjuad i någon periodpaus i SM-finalerna.