Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Forum

« · 393378 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Spelschema
TiK: Dte var den sämsta tabellen jag sett. Luleå komme att vara över brynäs helt klart. Och att MODO kommer vinna är minst lika klart!
Kommentera

TiK:

så är det säkert i Mora´s fall.
Men jag förstår ändå inte vitsen i att ens föröka tippa en sluttabell redan idag när klubbarna inte har värvat klart kom tillbaka med tabell i Augusti/September nångång så blir det mer intressant då klubbarna mer eller mindre bör vara fulltaliga.
Kommentera

Stefan: mora ska försöka behålla 11 spelare ur allsvenska truppen och jag tror inte det är så många spelare av högsta klass som vill komma till mora dom väljer nog andra klubbar
Kommentera

TiK:

vad är det för vits att ens spekulera i hur tabellen kommer att se ut om 10månader när klubbarna inte ens har värvat klart än.

Låt säga att det inte blir någon strejk i NHL och de kommer och snor Kahnberg, Lundqvist x2, Jens Karlsson och nån mer samtidigt som Mora förstärker med 5st spelare av högsta klass.
Kommentera

Dragan 2k: jag visste inte riktigt hur jag skulle tippa dom för man vet inte riktigt vilket lag dom får till nästa säsong
Kommentera

TiK: Modo först på en sjunde plats. Ska bli intressant att se.
Kommentera

vilka lag blir topplag i år och vilka åker ur?
min tabell 1.frölunda 2. hv71 3.färjestad 4.timrå 5.dif 6.lhc 7.modo 8.södertälje 9.brynäs 10.malmö 11.luleå 12.mora
Kommentera

TobbeA: Hela spelschemat finns nu utlagd i all sin grandeur ¨på swehockeys hemsida

Obs länken
Kommentera

TobbeA:

Som jag tidigare skrivit i MODO:s GB här på SpS så mailade jag L-G Karlsson på förbundet och frågade. Svaret jag fick var att spelschemat läggs ut på swehockey.se i morgon (fredag).
Kommentera

Hvs matchschema finns utlagt på www.hv71.se iofs med en brasklapp om att det är preliminärt.
Kommentera

Dragan 2k:

det är inte officiellt släppt än då det inte är helt spikat de hade dock ett tfnmöte så sent som i måndags ang spelschemat.
Kommentera

Spelschema
Ser att fler och fler av klubbarna anger vilka de kommer att möta i sina premiärmatcher nästa säsong. Är det någon som har koll på schemat? är det officiellt släppt och i så fall var kan man få tag på det?
Kommentera

Sv: Ekonomin i klubbarna!
Stigsson:

Och man fortsätter att gorma om MODO:s enorma bakslag som om det var en blixt från klar himmel. Redan i höstas visste i princip alla att MODO hade budgeterat med en förlust på sex miljoner kronor.

"Modos chock: minus 7 milj", grattis Expressen, vilken jävla skittidning ni är.
Kommentera

Sv: Ekonomin i klubbarna!
65Selander: .......och fortfarande envisas man med att räkna in Leksand som ett elitserielag. :-)
Kommentera

Ekonomin i klubbarna!
Detta hittade jag på FBK's forum och är skrivet av en Frölundait.
länkar också till Expressen där det står om MoDos 7 miljoners förlust!
...enligt GT. (preliminära beräkningar av klubbarna själva)
Brynäs
Resultat: +600 000 kr
Eget kapital +/- 0
Omsättning: 45 milj
Kommentar: Brynäs balanserar på slak lina när det gäller elitlicensen. Det tidigare underskottet i eget kapital balnseras genom säsongens redovisade vinst och en försäljning av stykelokalerna i Gavlerinken till Gävle kommun för 2.4 miljoner. Brynäs får på det här sättet jämvikt i kassaböckerna. Utredningen om en ny arena pågår och i sommar väntas beslut.

Djurgården
Resultat: + 1 milj
Eget kapital: 100 000 kr
Omsättning: 67 milj
Kommentar: Djurgården klarar elitlicensen med knappast möjliga marginal. Säsongens plusresultat räcker precis för att täcka det tidigare underskottet. Djurgårdens främsta mål är att höja publiksnittet. Det är den enda vägen för att bygga upp ett bärkraftigt eget kapital. I spelartruppen har man redan 18 spelare klara för nästa säsong.

Frölunda
Resultat: +15 milj
Eget kapital: +29 milj
Omsättning: 90 milj
Kommentar: För andra året i rad gör Frölunda ekonomiskt toppresultat i elitserien. Guldåret 2002/03 gav plus på 26 miljoner i vinst, nu blev det 15. På bara tre år har den tidigare krisklubben byggt upp ett kapital som bara Färjestad kan matcha i styrka. Frölundas totalpublik under säsongen på 333 770 åskådare och med hemmasnittet 11 125 är rekord i elitserien.

Färjestad
Resultat: +6 milj
Eget kapital: +56 milj
Omsättning: 120 milj
Kommentar: Färjestad är idrotts-Sveriges stabilaste företag. Det egna kapitalet som nu uppgår tiill 56 miljoner har byggts upp under några mycket framgångsrika år. Kapitalet är delvis bundet i arenan. -Vi är skuldtyngda och har inte råd med några misslyckanden. Varje krona vi tjänar lägger vi ner i vår arena, säger vd.n Lars Glennert.

HV71
Resultat: +8 milj
Eget kapital: +19 milj
Omsättning: 75 milj
Kommentar: Guld - både på och utanför isen. HV gjorde sitt bästa år med en vinst på 8 miljoner. Kapitalet ligger i klubben och är inte bundet i fastighetsbolaget som driver arenan. Arenan kostade 130 miljoner men skulden ligger på 65 miljoner. Ett tillbygge som ökar kapaciteten med 1000 personer pågår.

Leksands IF
Resultat: +1 milj
Eget kapital: +3.5 milj
Omsättning: 60 milj

Linköping
Resultat: +5 milj
Eget kapital: 1.5 milj
Kommentar: Resultatet har på två säsonger förbättrats med nio miljoner, och elitlicensen är inte längre i fara. Bygget med nya arenan (pris 240 miljoner) pågår och samtliga 43 loger (årshyra 200 000 kr) är slutsålda för fem år framåt. Detta ger klubben 43 miljoner som skall täcka hyresgarantin gentemot Linköpings kommun de fem närmaste åren.

Luleå
Resultat: +500 000 kr
Eget kapital: + 1.9 milj
Omsättning: 42 milj

Malmö IF:
Resultat: -2 milj
Eget kapital: +/- 0
Omsättning: 50 milj

Modo Hockey
Resultat: -7 milj
Eget kapital: + 8 milj
Omsättning: 50 milj
Kommentar: Förlusten är den största någonsin. På två år har man tappat mer än hälften av det kapital, som för tre år sedan uppgick till 19 miljoner. Ordföranden Åke Eklöf skyller bakslaget på höga spelarkostnader och att man inte lyckats fylla hålet efter den tidigare huvudsponsorn. Arenabygget i Övik ligger i stöpsleven. Beslut i maj.

Södertälje:
Resultat: +-0
Eget kapital: +3.5 milj
Omsättning: 47 milj

Timrå
Resultat: + 1.5 milj
Eget kapital: + 2.1 milj
Kommentera

Sv: Nya regler på G
Frella:

Gentleman agreement kallas det. Finska nivån ligger på 5 per lag. Fast när en utlänning gjort 3 säsonger i ligan så räknas han inte längre som just utlänning. Detta innebar att man förra säsongen, 02/03, hade fler utlänningar i SM-liiga än vad som fanns i ES.

Som tur är har man inte sådana dumheter i fotbollsallsvenskan. Inget utbildningsbidrag heller, som tvingar svenskarna utomlands, så att man får fylla på med halvdana finnar.
Kommentera

bobbe: I Finland har man väl en inofficiell regel, alla klubbar emellan att inte ta in mer än 4? per lag. På så sätt så bryter man ju inte mot reglerna, man bara anpassar sig efter en överrenskommelse klubbarna emellan...typ =)
Kommentera

Sv: Färjestads nye tränare har presenterat sig
Paddan: Hahaha.Gengt-Åke, så tokigt det kan bli. Nu får man skämmas, igen!
Kommentera

Portello: Tja, jag har ingen aning om vem det är du svamlar om heller. Jag tippar på att det var någon med Gustafsson i efternamn som det gällde.

Gengt-Åke, det låter som en dalmas.
Kommentera

Frasse: Inte för att vara elak, men vem är Gengt-Åke Johansson ;)
Kommentera

Frella: Det är oförenligt med EG-rätten att begränsa antalet medborgare från andra EU-länder. Men, jag undrar hur Finland gör...
Kommentera

Färjestads nye tränare har presenterat sig
Leif Strömberg som inför nästa säsongen tar plats brevid Bengt-Åke Johansson i Färjestads bås är den tränare som AB idag skriver om.
Kommentera

Hawerchuk: Har det något med NHL att göra?
Kommentera

Fan vad idiotiskt med transferfönster. Ändrar dom bara för ändradets skull? Vad ska det vara bra för, kan någon förklara?

"- Det är en anpassning till en värvningsmarknad i balans, säger Lars G Karlsson, tävlingschef på Ishockeyförbundet."

Hur luddig kan man bli?
Kommentera

65Selander: Man borde väl kunna göra en regel internt med klubbarna, att man bara får ha tex 3 st. Men officiellt så får man ha hur många som helst, precis som i finland
Kommentera

jalla: Gränsen ang EU går väl inte att sätta eftersom det strider mot E¨'s lagar om jag inte har fel
Kommentera

65Selander: Sant och då är det ju ingen dålig idee direck...men jag tycker även att det bord finas nått tak på hur många spelare fårnEU-länder du får ha med också....Som det är nu så kan du bygga opp tt helt lag utan att behöva ha en ända Svensk med om du vill det så.....
Kommentera

Frella: Håller med om att det är slagskott i rymden och troligtvis så är det som du tror att det är igenom en e v lockout det kan drälla in lite fler nissar från andra sidan pölen.
Kommentera

65Selander: Det där blir ju en helt onödig ändring i och med att Tjeckien och Slovakien blir EU länder 1:a Maj? Då gäller icke EU spelare i princip bara USA, Kanada och Ryssland...och det är väl rätt sällan lag har 3 st dyl i sina lag. Ska vara nu under strejken då som fler skulle vilja komma.
Kommentera

Nya regler på G
Enl AB så är det nya regler på G men vad jag förstår så är dom inte klubbade ännu

ang icke EU-spelare så är väl det bra men i princip så tycker jag inte det har någon betydelse eftersom man kan ösa in så många EU spelare som helst ändå.
Kommentera

Sv: Årets Rookie.
Dysso: Klart jag är seriös. Om en hockeyspelare i HV vill sticka ut eller komma ut så kan han väl göra det på nåt annat sätt;-)
Kommentera

knaskamilla:

Ja, det är den enda förklaring jag kan se. Antingen det, eller att han kände på sig att du inte höll på HV. ;)
Kommentera

Dysso:

Hehe. Har jag berättat att jag stötte på Huusko för inte så länge sen? Ja, inte stötte på, alltså, utan stötte på... Han var inte så charmig då. Måste ha berott på att han inte hade handskarna på sig. ;)
Kommentera

knaskamilla:

Du får gärna tycka det. Jag tycker dom är charmiga, och snygga.
Kommentera

Dysso:

För att vara seriös: de är snorfula. Nog får han väl ha sådana om han vill, men jag förstår inte varför han vill det.
Kommentera

Dysso: ja men nu handlar det inte om att det är lite grann i nån bokstav utan det som är den första färgen man ser....Och vad jag vet så är det inget lag där alla åker omkring och ser ut som stolpskott med gula hanskar...eller???
Kommentera

jalla:

Men om gult råkar vara en av färgerna på dräkten då? Och en i klubbloggan?

Intressant att alla verkar tycka det är så hemskt det här. Ni får ursäkta, men jag sitter och småskrattar åt det. Nu vet jag iofs inte om ni är så seriösa som ni låter. :)
Kommentera

Dysso:

Man kan ju välja snygga färger - eller fula... ;)
Kommentera

knaskamilla: Håller med....tacka vet jag lag där alla har snarlikt lika hanskar iallafall...men gula,där dår fan gränsen om man inte har det på tröjorna vill säga...Men då ska alla i laget ha gula hanska.....
Kommentera

knaskamilla, Frisco:

Men in i den gråa massan med er. Det är inte så hemskt att någon sticker ut. Man får faktiskt göra det, ÄVEN i Sverige. ;P
Kommentera

knaskamilla: Tycker mig ha hört något om att bäste poängplockaren i varje lag skall spela i såna där gula handskar nästa säsong, efter den uppenbara boosten som handskarna har inneburit för Huusko. Men det kanske bara var ett lösryckt rykte.
Kommentera

Frisco:

Ja, verkligen. Det ser lite "hallå, här är jag, titta på mig":igt ut när vissa i laget har annan färg på handskarna.
Kommentera

Dysso: Det borde vara regler för att alla i lagen skulle ha lika handskar. Pinsamt när några har gula handskar;-)
Kommentera

knaskamilla:

Bah, ni känner bara inte igen vackra och snygga saker när ni ser dom. *fnyser förnärmat*
Kommentera

Poffa:

Jag har under säsongen i ett gäng matcher råkat fastna med blicken vid ett par gula handskar. Känns som att skulle kategorin "Fulast handskar" finnas skulle inga andra handskpar behöva ställa upp.
Kommentera

Paddan: Olausson kan nog gå till final i min "Fulast slutspelsskägg" kategori.
Kommentera

Dysso: Jag vill att man ska instifta "Årets Peps Persson-lookalike". Där har vi en klockren segrare för säsongen 2003-2004: Fredrik Olausson.
Visserligen en aning kortare skägg än Peps, men likheten tycker jag var slående när man såg Olausson bli intervjuad i någon periodpaus i SM-finalerna.
Kommentera

Poffa:

Nu pratar du i den berömda nattmössan. =)
Kommentera

Dysso:

I den klassen kommer då gula handskar aldrig att vinna.
Kommentera

Dysso: Hmmm. Fulast slutspelsskägg är en annan.
Kommentera

« · 393378 · »