1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588954 inlägg · 6217 ämnen

Forum

« · 2755330 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Apropå nånting...
Andersson: Tänker att Machulda är nog sämre valuta för pengarna. Vad gjorde han? Två byten sedan skadad och bye bye.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Frolik : Läkningen på Laine verkar gå med framsteg i allafall. Redan kastat kryckorna vad jag läste.

Men det stora provet blir väl att leverera nu när han får chansen i en kedja högt upp i hiarkin. Gör han det så blir det nog svårt att motivera att skicka ner honom.

Hela den här följetången kring Kapanen börjar bli rätt tröttsam bara. Vi kan väl snart börja ersätta att göra en *Roxette" med att göra en "Kapanen". Avdelningen den har man hört förut..
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: 4-5 försäsongsmatcher är nog svårslaget vad gäller '' minst - valuta - "
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Tom Topp: Ändå skönt att få se honom testas så vi vet hur vi skall planera framtiden, med eller utan honom. Gör han succé, övertid, är det good bye. Undrar hur länge skadan är på killen han ersätter?

Får man in en bra andra center har vi ändå ett slagkraftigt lag.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: När transferfönstret stängt får vi börja diskutera om Kapanen kontraktet är det där vi fått minst valuta för pengarna någonsin?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Om Oliver får spela center i en andra eller tredje kedja, då är det helt okej! Men om han ska harva på som vinge i en fjärde och få 10 minuter per match, då känns det som ett jäkla slöseri på talang!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: nä men vi kan väl spekulera om honom ända fram till transferfönstret stänger i a f ;-)
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Nä… det är nog kört. Kul för honom. Grattis…
#menjaäintebitter 😜
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Woody: Prime-Wedin skojar man inte bort
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Som sagt, vi ska nog inte räkna med honom i Timrå
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Tallarna08: Han ska ju leverera också. Men kul för Oliver!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Tallarna08: upp till bevis då!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Tallarna08: Illa illa för oss

Men grattis Oliver!
Hoppas du lyckas 🙂
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Kapanen flyttas uppåt?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Patrick Polly: Smart att låna nu ja för att kunna köpa bättre och billigare i december.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Tycho: Äntligen tog nån upp Gustav Nielsen kortet. Jag undrar än idag om inte de där lyckade matcherna han gjorde i SHL förstörde mer för honom än det byggde upp honom. Konstigt att säga så kanske men han kom från ingenstans, halkade in på ett bananskal och gjorde succé. Sedan blev förväntningarna skyhögt över den nivå han kanske egentligen låg på.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
"Viggo Gustafsson
Född: 11 september 2006.
Längd/vikt: 188 centimeter/88 kilo.
Position: Back.
Skjuter: Vänster
Moderklubb: Tingsryds AIF.
NHL-draftad: 2024, i den tredje rundan som 77:e spelare totalt av Nashville Predators."
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
2magisk: Yes och den röda tråden finns redan! Jokinen har impleterat så att samma spelsätt skall genomsyra även juniorlagen. 👍
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Joslan00: Vill påstå att det måste finnas en tydlig röd tråd. Träningar och spel ska se ut på liknande sätt från A-laget till u-16 eller u-18 allt för att minska steget. Får inte bli att man känner sig otrygg hur man spelar och tränar.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Joslan00: Framför allt är det bra nu med att Rönnelöw m.fl. får speltid eftersom det då visar juniorerna att det alltid finns chans till speltid. DU lär knappast vilja komma till ett J18/J20 där du i princip vet att A-laget kör på med seniorerna utan någon chans att slå sig in där. Då kommer du inte heller att få den erfarenheten seniorhockeyn ger.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Läser här om SAIKs juniorer och hur de hela tiden har spelare som kan flyttas upp till A-laget och gör bra ifrån sig. Det där går ju i cykler. När det kommer ett antal spelare under ett antal år som är bra så smittar det ju också av sig till övriga som då tränar/tävlar med bättre spelare. Vilket resulterar till att de också blir bättre spelare. Man får alltså en väldigt bra ungdomsverksamhet.
Kommer ju ihåg när MoDo spottade ut unga talanger på löpande band förr i tiden.
Timrå behöver bara gneta på så kommer deras tid också.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Otto1: ja, otroligt mycket klagade. Livlig fantasi också, se bild.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Plexit: Tycker Jimmy har en poäng i Domustrappan. Spelar man Rönnelöv som en av ordinarie backar kommer det komma misstag med tanke på nivån han håller.
Tänk Gustv Nielsen som kommer in och gör det bra några matcher men har svårt att hålla i längden.
Viggo är en bättre spelare än Rönnelöv och Lindgren just nu. 6 veckor känns som en bra avlastning så kommer Rönnelöv garanterat också få tid under den perioden. Dock utifrån det han klarar av och orkar.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
HKN: Du verkar smått fixerad av Erixon om man kollar din historik! Först önskar du att han ska bli borta karriären ut och nu fortsätter du på samma spår... Classy!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Och när det gäller Erixon han behöver inte komma tillbaka överhuvudtaget.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Otto1: japp Didde och Dahlén förväntas spela på torsdag. Dahlén kör vanligt och Didde kan börja som extra back och göra byte då och då.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Patrick Polly: Lyssnade just klart på senaste Domustrappan. Man bara myser när Wedin äntligen får den hyllning han förtjänar. Hysénklass. 😊
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Kerstin_k: Jag kan till viss del köpa den logiken.

Det är inte lånet i sig jag tycker skaver, tvärt om är det nog smart att låna nu för att kunna köpa bättre och billigare i december.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Otto1: Nä och det har inte jag heller, eller?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Nej. Kapanen känns avlägset som sagt. Däremot lär det ju ändock komma in center om inte Oliver kommer tillbaks. Tänker på både Kimmos och Jokinens uttalanden om att det behövs en center in.

Kapanens lön finns ju om inte annat kvar.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
tekarn1968: Ja såklart, jag har väl inte sagt något om det?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Otto1: Han kan väl vara med bara för att han stod över dagens lagpass?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Det var väl nån här som hade träffat honom(Didde) i Kinnarps, då hade han sagt det. Jag har också hört från en bra källa att han ska spela. Men sen kan ju såklart saker ändras, kanske inte kändes bra på ispasset igår, vem vet. Tim har jag dock inte hört någonting gällande.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Jag vet inte var ni sett info om att det är så säkert att Didde och Tim spelar på torsdag? Jag måste ha missat det och hittar inte det nånstans.
Ang. Kapanen så ser jag hans anslutande till oss som ren bonus. Jag tror att vi mår bäst av att inte lägga alla förhoppningsägg i Kapanenkorgen. Jag är inställd på att laget kommer se ut så här med möjligtvis nån backförstärkning under säsongen. Jag tycker inte att de rapporter man får från andra sidan pölen vibbar Kapanen i Timrå
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DenRöda: Andreas Lidén om HV-lånet:

"Med fyra hela A-lagsbackar plus Rönnelöw och Lindgren (som själv är tillbaka efter skada) har man ändå bara sex backar. Kanske inte så konstigt att man fyller en lucka med ett lån."

Ligger väl nåt i detta.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Tänker också att Rönnelöw utvecklas bäst med att få 20min speltid i j20 än 2-4min speltid i A-laget.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Viggo Gustafsson tränar med laget vilket varken #4 eller #9 gör. Oklart om det betyder nåt inför torsdagsmatchen.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Plexit: Jag förstår ditt resonemang och utan någon insyn tycker jag du har goda poänger. Men vi får helt enkelt lita på att de som verkar kring laget gjort en bedömning utifrån helhetsbilden och kommit fram till det här som det bästa ändå. Jag tänker att tränare för resp. lag (Olli och j-20 tränare) sagt sitt och om de tyckt att den här lösningen hämmar Timrås utveckling så hade de sagt det. Jag har svårt att tro att Kapanen/Nubben kör nåt eget race mot ovanståendes vilja
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Min tanke är mer att vi tar bort 6veckor av erfarenhet o chans att växa med uppgiften . Sen när skadeläget lättar tror jag att chanserna blir obetydliga för istid, tyvärr.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Plexit: Utlåningen sträcker sig över 6 veckor. Enligt tidigare meriter är han vassare än våra juniorer. Detta är ett billigt sätt att täcka upp för skador under en kortare tid.
Jag tror nog Rönnelöw får sina chanser ändå så jag ser inget problem med denna lösning.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Plexit: Det är ett lite luddigt system det där med juniorer verkar det som.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Torparen: Laine kanske tillbaka tidigare än förväntat. När han är tillbaka tror jag chanserna är goda att vi får tillbaka honom. Om han inte presterar som fan nu och öser in poäng och spelar grymt bra dvs.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Otto1: såg ditt inlägg efter jag skrev,sorry:)
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Otto1: det var det jag skrev. Tror att han kommer komma in i truppen före våra egna ( istid).Vi lägger istid på hv’s spelare som dom tror på i förlängningen. Måste vara ett grymt upplägg o skiva kontrakt med en junior och se till att han får istid i SHL hos en konkurrent som han troligtvis inte kommer att välja o spela för sedan. Bara mitt eget tycke.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Sputnik1: Så kan det vara, även om det inte är enorma summor vi pratar om. Så här ser det ut enl. kollektivavtalet:

En spelare från juniorlag eller hockeygymnasium ska erbjudas rookieavtal när spelaren spelat 100 minuter i SHL. Parterna är även överens om att minimilönerna för 18–21 år höjs från och med 2019-05-01 med 1 500 kronor, vilket innebär:

22 000 kronor/månad för en 18 åring
23 000kr/månad för en 19 åring,
24 000 kr/månad för en 20 åring
25 000 kr/månad för en 21 åring

Parterna är eniga om att juniorer som under pågående säsong ”lyfts upp” i representationslaget ska erhålla all utrustning för sitt deltagande i representationslagets verksamhet på arbetsgivarens bekostnad.

Juniorer erhåller ersättning utöver ovanstående enligt följande för utespelare:
25 minuters istid 2 000 kr
50 minuters istid 2 000 kr
75 minuters istid 2 000 kr
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Plexit: Ja SAIK har lyckats skapa något sjukt bra. De kan slussa upp junior billigt varje år, där de flesta platsar och ett fåtal färgar av på riktigt. Detta medföra att de kan vara oerhört kostnadseffektiva i sin spelarbudget och att de slipper gå in i säsongerna med stora trupper.

Självklart måste detta vara vår ambition också, men det tar tid att bygga upp. Förhoppningsvis kan Olli lägga den grunden, att dels ge juniorer förtroende men ännu viktigare att kravställa att hela juniorledet försöker spela samma typ av hockey som A-laget, och att man har samma typ av inställning till träning och förberedelse.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DenRöda: han är sistaårsjunior, gymnasiet har han gjort klart. Sista chansen att kolla på honom om det är någonting att satsa på framöver.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Tycker inte rönnen har gjort bort sig, tvärtom. Jämnföra med Skellefteå är orättvist men någonting har ju gjort dom otroligt attraktiva för kommande juniorer. Dom bästa kollar mycket på hur lagen släpper upp innan man väljer gymnasium. Sen har dom byggt upp en sjukt bra akademi där
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Vi har ju inte varit i SHL i så många år. Är det inte så att det är lättare att ha en bra akademi som SHL lag, antar att det.är lättare att få in unga spelare utifrån när man spelar i högsta serien. Det innebär att vi har möjlighet att ta fram spelare framåt. Vi måste vara mer attraktiva nu som SHL lag.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DenRöda: Vi har ingen junior som är nära att bli draftad. Vad beror det på? Jag har mina teorier och jag tror till exempel inte det beror på att de vi har är för dåliga.
Kommentera

« · 2755330 · »