Det som sticker ut för mig är väl främst det lite halvluddiga svaret om assisterande tränare Mika. "Nej... men kanske eller vi får se".
Innebär det här att assisterande tränaren Mika Hyvärinen inte blir kvar, eftersom han rekryterades av Olli? – Nej, Mika är kvar hos oss. Han har kontrakt med oss, och han har inte lämnat.
Men han har följt Olli tidigare – finns det risk att han också lämnar? – Det får vi se. Han har kontrakt och är fortfarande hos oss.
Det här är ju beviset att det inte går att ha några inhyrda legoknektar. Vart sjutton är hedern? Skriver man på ett kontrakt så fullfölj det för fan. Bit ihop, löp ut kontraktet, oavsett vad som är orsaken. Sedan kan man dra. Familjeskäl? Jo jävlar! Dra åt helvete jävla finnjävel!
Andersson: Klas var mitt val också i vinter så hoppas han är tillgänglig. Jokinens spelfilosifi gav jag inte mycket för. Synd om spelarna han lurat hit för att sedan dra som en avlöning.
-Sputnik-: Jokinens lagbygge? Räckte inte ens till en semi. Jokinens träningsfilosofi? Räckte i max 1 period per match. Jokinens attraherande av talanger? Tror vilken talang som helst lockas av ett mittenlag i SHL med chans till speltid. Jokinens tränarkvalitéer? Ingen bättre fingertoppskänsla än någon annan. Jokinens vision? Naivt, Timrås revolutionerande spel kördes över av motståndarna redan i omgång 3.
Folk får det att låta som att det är jesus som gått över vattnet och försvunnit till Finland. Jokinen är för uppsnackad, till och med motståndarfansen hånar nu Timrå för att man tappar denna fantastiska lagbyggare men som det låtit under säsongen så skulle ingen av dom vilja ha honom som coach i sitt egna lag ändå.
Folk behöver lugna ner sig och andas lite. Svinigt att bryta kontraktet men det är nog betydligt enklare att hitta en kompetent coach till A-laget än att ersätta tex. en Hållander.
Blake Slåhan: Känner mej lite kluven till denna nyhet.
På Plussidan så var han ett starkt namn utåt för klubben som gav mycket publicitet och lockade både sponsorer och spelare.
Men det fanns även minussidor. Visst han verkade vara en omtyckt och bra TRÄNARE men nån vidare MATCHCOACH var han inte Total oförmåga att vända en matchbild om vi hamnade i underläge och ska man hårddra det... Vi skrapade ihop en futtig poäng mer än fjolåret och nådde med nöd o näppe 6e platsen med detta spelarmaterial. Samt ännu ett uttåg i kvarten.
Blir intressant att se vem ersättaren blir men hoppas inte på en återkomst av Ante eller Freddan.
SKRIDSKOSKENAN: högsta hönsen i Timrå är inte föreningen. Du säger det själv med Olli, baka in ledningen också. Timrå är kvar när ledningen drar. Var fan kritiserar jag föreningen? Det är ledningen, som alltid i Timrå.
Sverige möter just nu Finland i en uppstartsturnering inför Hockey-VM senare i maj månad. Med på isen just ikväll finns bl.a Tim Juel och Linus Nässén. Precis alla fattar ju att ingen av spelarna som är med här kommer bli uttagna i VM, men alldeles oavsett KAN det ju mycket väl vara en ögonöppnare för vilken random klubb som helst som särskilt söker efter målvaktsförstärkningar, där jag då har Tim Juel i tankarna. Jag kan dock lugna sällskapet med att Finland precis gjorde 3-0 på en icke alltför imponerande Timråmålvakt. Det är oerhört sällan man inte håller på Sverige i hockeymatcher, särskilt i möten med Finland. Detta är dock ett undantag med en mer än tydlig anledning.
Blake Slåhan: Nu fick han ju bara en säsong på sig är det rimligt att bedöma honom som tränare på så kort tid? Hade verkligen sett fram emot hur vi skulle se ut kommande säsong. Men men.
SebastianH: Detta var nog inte det nubben alls önskade. Han ville nog helst ha en mindre roll i klubben. Så tycker nog lite synd om han. Så mkt skit han får nu .
OlliOlla: va ha de ställt till med eller snackar du bara skit utan att ha nån som helst aning ? något som är kvar nu när olli drar ( som han också hintat om halva säsongen att han vill) är föreningen. om man då ska kasta skit över föreningen bör man fan ha något på fötterna o isf dela med sig av de.
OlliOlla: Man lär få köpa ut från kontrakt antar jag. Men de brukar väl ha nån form av klausul med kanske. Men skulle tippa på att det är vissa "sista datum" inbakade när en tränare kan lämna befintligt kontrakt?
Jag har länge hoppats på att Strid skulle bli tränare för TIK. Han har hjärta för klubben, lugn å sansad och har höga krav. Jag kan ju bli blind av att jag själv haft honom som tränare i min ungdom, dock tillsammans med Ante på den tiden.
Men jag tror att om det är möjligt skulle vara en bra rekrytering och dessutom någon som kan vara här länge på sikt.
Men det är min egna bild av det hela. Alternativt en ung hungrig tränare som är på uppgång!
X-Län: nej och. In your face hockeyn har visat sig.bli en flopp deluxe...vi såg det max i några enstaka perioder,inte mer än så..taktiskt var han oduglig. i Aftonbladet skriver man att enligt en finsk tidning ska Olli redan vara klar för finska HIFK.. Nu ska han hem och slicka sår när han märkte att SHL. Var ett alldeles för stort steg för honnom att ta.
-Sputnik-: Hur som helst så sitter vi i en ruskig skitsits. Vi måste hitta en tränare som kan dra Jokinens lagbygge. Plus att lyckas att hitta denna på denna tiden på året.
Vi lär behöva köpa ur nån som har kontrakt. Då tycker jag att Jokinen skall stå för den köpsumman.
Tom Topp: Ja, jag kommer inte toksåga någon annan än Backlund. Oavsett i stort sett. Men nubben har kastats in i en omöjlig sits nu. Någon annans lag, baserad på tidigare SC och HTs tankar och idéer. Med det sagt vill jag inte och kommer inte lägga någon skuld på nubben.
Men det där ärkesvinet Backlund kan ju flyga och fara. Det är ju totalt jävla kaos i klubben och han tycks inte förstå detta.
barafakta: ja det spelar stor roll. För alarmen kommer från den upplevda personens känslor. Är du bortskämd kan minsta grej vara ”behandlas dåligt”.
Och varför säger du det nu när han lämnar? Då är du inte en människoälskare om du är tyst och skiter i dessa påhittade spelare så länge han är kvar istället för att slå larm.
OlliOlla: Menade mest om det var så att Jokinen lämnade för att vi är ett sjunkande skepp(ekonomiskt) Vilket jag tyckte florerade som ett vagt rykte härinne innan.
Vad gäller Sandra så vet jag inte nånting. Läste bara att det nämdes på X.
-Sputnik-: Jokinen hade 2+1 och laget är i princip klart för kommande säsong. Varför skulle Jokinen bry sig om ekonomin då? Bara att lämna på optionsåret efter 25/26 isåfall. Nej det är högsta hönsen i Timrå IK som ställt till det som vanligt.
-Sputnik-: Instämmer. Skvaller nummer ett i mitt sammanhang handlar helt om att stålarna är slut och att det fått finnarna att dra. Hoppas innerligt att detta är bara just skvaller.
Octagon: är så förbannad trött på denna dåliga styrning. Hur kan man tappa sportchef och huvudtränare i ett bräde? Klubben för inbördes beundran, här kommer Timrå
-Sputnik-: Skaplig parodi om detta stämmer. Men har vår fysiktränare Sandra fått gå för att Jokinen inte var nöjd med fysiken? För att sedan själv bara lämna skiten?
Tycker Sandra visat att vi varit rätt bra tränade. Framförallt första hemvändarsäsongen, där vi var starka i alutet av matcherna. Och vi dessutom vann rätt många övertidsmatcher.
barafakta: oliver Johansson eller? Som verkar vara mer bortskämd än bortskämd. Var det han som blev behandlad dåligt? Unga talanger vallfärdade hit och Nässén följde med. Dahlén som inte kan vara oärlig har hyllat sönder honom.
Ah ska vara OJ då. Kanske Lander har varit lite putt. Resten är skitsnack.
Octagon: Om OJ inte ville offentliggöra förhandlingarna så förstår jag att ni hade ett problem. För det kan väl inte tänkas att någon läckte för att skynda på ett avslut...
Octagon: och du hakar upp dig på petitesser. Det är verkligen inte majoriteten av allt gnäll här. Att ni skulle komma ut med information snabbt att han lämnar.
Däremot info om varför han lämnar. Varför alla lämnar som måste ha en nära relation till eran totalt värdelösa ledning. Ni måste verkligen vara totalt värdelösa och otroligt jobbiga att ha runt sig. Alla drar, ni ör kvar.
Rip Kirby: Finska tränare och sportchefer i Timrå ik och svensk hockey....Belackarna och skrockarna fick helt rätt.... låt oss aldrig aldrig se det igen.
Jag antar att Ponsse, som klev in som sponsor. Som dessutom skulle utöka sponsringen denna säsong också drar sig ur nu? Jävla bajsmacka till torsdag...
Men som trogen supporter i Timrå så vet man att man aldrig får vara lycklig 🙄
bar mofftak: Nu tror jag inte hissen gick enda upp... Tänk ett varv till. Vad tror du händer om klubben skulle förhandla med en spelare, sponsor eller tränare och basunera ut det innan avtalet är klart? Ingen skulle vilja förhandla med en sådan part. Ingen. För det är inte seriöst.
Octagon: Jaha du e här o försvarar dig själv o Backlund som vanligt!!!! Kanske du e lite skyldig elr???? Du gav dig ju på mig tidigare när ja talade om lite sanningar!!!!!!!🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Red Bulls: "Finska tränare fungerar aldrig i SHL." Vi gjorde väl ett gott försök att slå hål på den så kallade myten innan säsongen. Men hualigen vad vi bedrog oss...
"Tomma tunnor skramlar mest", är väl ett uttryck som summerar Jokinens tid i Timrå rätt bra. In med hög svansföring: "In your face-hockey", "Fighting DNA", "We will not be outskated by any team", "Train hardest", "Competition, the best ... | Läs mer