Kickan: Jajamen, vi minns vad bra ni var efter jul när "slutspelsvana" fulingar skulle visa var kvartsfinalskåpet skulle stå.
Fatta att det är ni som är uppstickare, när gjorde ni ert första år i högsta serien? Tidigt åttiotal? Hahahahaha!
Men nu är det inte the-team-that-is-doomed-to-face-pite-in-allsvenska-norrbottensderbyn-within-a-few-years som vi pratar om i den här tråden. Det är ett tråkigare ämne än så.
När det gäller "oskuld" och "pissammanhang" så räcker det men info nu. Spare me the details, jag blir generad.
Och när det gäller kvalandet, kommer du att kunna skriva samma sak efter den här säsongen? Eller, om ni räddar en tiondeplats, hur går det nästa år?
Men visst, det finns räddningsplankor. Ska man ändå prata om de tre förlorarlagen i norra derbygruppen så ska man inte glömma Brynäs. Våra motståndare i mellandagarna som fluffat upp truppen rejält i transferfönstret. Lika många nya NHL-spelare som Timrå faktiskt. Brynäs hockeysnack är en underhållande tävling i självironi.
Dream Team: Nu håller vi oss till ämnet. Modo är tråååååkigt!
Om du hjälper till och utvecklar det i ett par inlägg så har vi snart knuffat ur de sista inläggen om tompantinsamling i gavlerinken och dess konsekvenser för lag och ordning i Sverige 2004. Vilket är syftet med denna, i och för sig angelägna, sakliga och informativa, lilla hockeytråd.
El Maco: Sedär Maco. Vi är bäst! Sryvben räknas inte, då det är ett Fjollträsklag.
Vi är långt ifrån sämst när det gäller antalet gjorda mål - snarare ligger vi bland de främsta. luckan bakåt har vi förhoppningsvis täppt till nu, och får vi Öhlund att stanna längre än de tre matcher den enda matchen växt till under dagen (borde hinna bli flera säsonger om han ändrar sig i samma takt) är den ännu mer igentäppt.
Kickan: Jajaja. "Om bara..." Och en Öhlund gör inget slutspel.
Jag är faktiskt orolig för nästa år, drar NHL igång kommer det att vara en jäkla omsättning på folk och då är det trist att ha laget med de mest lovande spelarna i serien som Hagos, Nordgren och deras kompisar. Jag ser inte att det omedelbara hotet kommer från BD-län i alla fall.
Men, en viktigare fråga, håller du inte med om at Modo är ett abbans tråklag?
Dream Team: Isf kan ni inte ha räknats till Norrland under 40-talet någon gång, då någon har påstått att Norrlandslag inte ens tilläts delta i den högsta serien innan dess (vet inte varför, om det nu var så). Synd att snabbmessen inte kan sparas, annars hade du kunnat få exakt årtal.
El Maco: Fast nu är det ju inte Öhlund det hela hänger på, utan snarare målisarna, och där lär vi vara bättre nu. Öhlund är bara en bonus, och en bonus jag glatt tar emot.
Ja, MooDoo är ett jävla tråklag. Det är det väl ingen som säger emot annat än de som anser att MooDoo spelar och alltid har spelat en sagolikt gudomlig drömhockey? Det är bara MooDooister som skulle påstå något sådant, och det räknas inte.
Kickan: Ingen har påstått att vi var i högsta serien -22, men det fanns en. Norrlandslagen släpptes in i mitten av femtiotalet och vi och Skellefteå var först upp.
Abbans Tråkalfredshem, ett annat uppkomlingslag som mest surfade på Nylands framgångsvåg, klarade sig upp så småningom de med även om de åkte ut lika snabbt. Rader av andra prominenta norrlandslag som IFK Umeå, Kiruna AIF, Clemensnäs, Strömsbro och Heffners/Ortviken prövade på spel i högsta serien innan fulingarna halkade in på ett bananskal. Det hade förmodlingen inte skett då heller om ni inte hade passat på när nöden var som störst i Timrå ishall och tog en plats som rätteligen tillhörde oss.
Kickan: Alltså, jag nämnde året 1922 för att det var då "the original" Högsta serien började. Timrå (W/Ö) klev inte upp där förrän 1956 och stannade kvar till 1976.
Stämmer som du säger och jag ska ge dig svaret som fattas dig. W/Ö försökte med näbbar och klor (hmm.. trots att man då saknade örnloggan??) att bli tagna på allvar som ett norrlandslag i början på -40-talet, men länge utan resultat. Här var det faktiskt tal om att helt lägga ner hockeyn i Timrå.
Vad som gjorde att man fick upp ögonen för att man faktiskt kunde lira hockey även norr om Gävleån var när W/Ö spöade Brynäs i en match i SM och avancerade till semifinal 1944.
Läst i "Timrå IK - en klassiker":
"Efter drygt två års förhandlingar lyckades äntligen W/Ö på hösten 1948 spränga sig in i det nationella seriesystemet sedan Hälsingland till sist accepterat Wifsta/Östrands medverkan i div. 3 uppsvenska norra. Därmed passerades en mycket viktig milstolpe, som sedemera förde med sig Wifsta/Östrands toppmässiga framgångar."
Året var alltså 1948 då man tillät lag från norrland i det nationella seriesystemet ö.h.t, men sedan tog det ju ett antal år att harva sig genom gärsgårdsserierna..
El Maco: Det var väl ändå Bajen vi slutligen mötte när vi tog oss upp, så jag är ledsen - vi har inget med eran misär att göra. Den beror helt och hållet på att Timrå kommun var och är misär hela den.
Dream Team: Då kan ju Styvben dra åt helvete egentligen då de anser sig ha varit bäst genom alla tider. Vi riktiga svenskar fick aldrig en chans, så Sydbottningarna gjorde sig till envåldshärskare och uteslöt oss av rädsla för att bli pissade på.
Kickan: Kvalserien 1983, det sista vi såg av Timrå IK på så hög nivå ända till 1998.
1. MoDo AIK 6 4 1 1 32-19 9
2. Luleå HF 6 3 2 1 25-24 8
3. HV 71 6 3 0 3 26-30 6
4. Timrå IK 6 0 1 5 21 31 1
(Dock tog Timrå sin enda poäng mot just Luleå här, 4-4)
Så ni var synnerligen delaktiga i starten på vår misär. Allsvenskan säsongen efter gjorde ni så att ni själva gick och vann (9-3 borta, 6-4 hemma), medan Timrå kom sist. Erat fel, det med..
Dream Team: Fast ni lär väl ha blivit dåliga av någon orsak som inte berodde på oss? Att vi spöade er berodde väl snarare på att våran förening mådde bättre just då. Ni får leta gamla avhoppade sponsorer och bortrövade spelare att anklaga istället.
Jag kommer absolut att anklaga Mange och Jonte för allt ont om något ont drabbar oss den här säsongen, om än ingen av den är så pass bra att de kan anses som oumbärliga : )
(Fast egentligen inte, då båda är trevliga killar och ingen av dem är i närheten av oumbärlig).
El Maco: Problemet för en troende är ju dom från tretton och uppåt. Nr 35 är ju iofs gudomlig, men hallå: vi klarar ju bara fyra evangelier, hur många apostlar ska man tolerera?
El Maco: Jo...men det visste ju vår Herre, det är inte lätt att vara farsa till Jesus! Dom gånger han inte gjorde underverk var han bara en vanlig kille. Fast Messias är i mina ögon betydligt mera blötögd än den skäggprydda Ö-viksbon som gör reklam för kleder av leder! Han ser ju så hård ut...inte som nån som förlåter synder, mer som en checking-from-behind-Rambo!
El Maco: Se därja El Maco, nu är flasktjafset förpassat till sidan två i sin helhet. Hoppas tråden torkat ut nu så kan folk koncentrera sig på den här i juletider så angelägna diskussionen istället. Eller starta nya trådar.
Varför finns ingen tråd om Kovlands IF:s fina höst till exempel? Det vore coolt om de får kvala mot bobbarna framåt våren.
Och jag som trodde jag var ensam om att vara vaken.
Här har man suttit i all sin ensamhet i den svenska vinternatten medans kylan och ångesten kopplat sitt grepp om en slö student. Det är alltid lika underbart att sammanställa redovisningar såhär timmarna innan.
SWOT-analyser hit och dit, projekt- matris- och linjeorganisationer och gud vet allt... Nu är jag färdig iaf, och sängen kallar.
Gonatt!
El Maco, För övrigt är jag övertygad om att Kovland smiskar bobbarna i ett eventuellt kval.
willysson: Ångest i glögg tider? Skulle inte tro det, ångesten kommer först när glöggen är slut. Fast då är det inkasseringsdags av tre poäng söder om Y:et och då är allt frid och fröjd igen!