Impotens! Har legat och vridit mig halva natten i plågor efter att ha bevistat gårdagens klang- och jubelföreställning i pillerrinken. Fan!
Till skillnad från de flesta andra anser jag dock inte att Timrå gjorde någon usel match. Första perioden bokförde jag som en taktisk fullträff. SSK hade helt klart spelet, men Timrås motvapen - de snabba diagonaluppspelen när SSK tryckte djupt i zon - var klockrena. Men vad fan hjälper det när de 'notoriska målskyttarna' Nordgren och Matthiasson bränner varenda läge. Timrås första powerplay var dessutom riktigt, riktigt bra. Linkans räddning på Matthiassons direktskott var något av det svettigaste/turligaste/oturligaste jag sett på länge. Sett till målchanser tycker jag att första perioden gick till Timrå. Hade matchen spelats för två månader sedan hade det stått 1-2 efter 20 min.
I andra perioden fick SSK bukt med Timrås kontringar och spelade lite försiktigare samtidigt som Timrå lyfte upp spelet. Inte fan var det fladder i skjortorna på gammalt Tik-vis, men det såg i a f lovande ut. Naturligtvis kommer så 0-2 ur ingenstans, ett riktigt flytmål av den typen Timrå numer aldrig får. Kalldusch, tjosan hejsan och underläpp. Så jävla typiskt.
Sen så var det hela i stort sett över. Man kan inte spela kontringshockey om man inte sätter i a f någon av de chanser man får. Man kan inte heller tokköra i tre perioder när man spelar med en femma mindre än motståndarna, och har så gjort under hela serien. Det finns helt enkelt inte ork. Dock, låten mig repetera: Timrå gjorde i mina ögon ingen usel match. Förutom de uteblivna målen framåt hade man bara släppt in två bakåt. En mäktig slutforcering (vilket det fanns kraft för, det syntes att det sparades medvetet i a f under första perioden) hade kunnat definitivt kunnat resultera i poäng. Om man hållit jämna steg i målprotokollet vill säga.
SSK då? Enligt tidningar och andra verkar de flesta imponerade. Så icke jag. Effektiviteten avundas jag, men detta formtoppade SSK skulle näppeligen ha en chans mot ett dito Timrå. Märks att publiken i Scaniarinken fått utstå mycken skithockey i vinter. Alla 'Ooooh' och 'Ojojoj, Tälje l e k e r ! !' när det flipp-passas upp till back under deras otroligt sugiga powerplayspel var närmast provocerande.
Nä, SSK är ett jävvla dränggäng och det stör mig som fan att dom fick tre-nolla Timrå. Världen är ett skitställe och hockey är en jävla skitsport!
Problemet med TIK stavas självförtroende. Framför allt backarna panikslog de flesta puckarna ut ur egen zon och det begriper de flesta att man inte kan bygga upp anfall på det viset. Jag tycker också att forwards får ta ansvar för de defensiva bristerna. Det jobbas inte hem tillräckligt i alla lägen. Sen håller jag med Birger om att vi hade ETT riktigt bra PP där rörligheten var exemplarisk. Men det saknas trots detta det mest elementära som finns i hockey och som oftast är en förutsättning för att göra mål. Nämligen att placera sig framför mål och helst då på så sätt att man kan ta returerna.
Brist på självförtroende visas också i rädslan av att hålla i pucken och utmana. Bäst på det igår var ( hör och häpna ) Mats Hansson. Visst gick han bort sig några gånger. Men den killan visar på spelintelligens och självförtroende trots sin orutin som jag önskar att mer rutinerade spelare skulle kunna uppbringa.
Som jag skrivit tidigare så tog TIK kommandot under en stund i andra perioden. Som jag ser det valde man då att forechecka mycket högre upp och störde då SSK:s uppbyggnadsspel på ett effektivt sätt. Men sedan gick luften ur laget och så var det med det.
Jag tror dock fortfarande att vi kan greja detta. Lite omvaskning i kedjorna vore inte dumt och en värvning av en back skulle åtminstone inte göra mig ledsen. Vi kan inte hela tiden tänka på kommande säsonger. Vi måste leva i nuet och försöka göra det bästa av det nu. Vem vet vad vi befinner oss i för läge i januari 2005 ??
FH: Håller med i det mesta. Mats Hansson var riktigt rolig att se. Blev förvånad flera ggr över den kyla han visade som sista back i uppspelsfasen när SSK forecheckade. Där rutinerade herrar som Koskinen, Styf och Janne slängde iväg pucken i blindo/panik sökte Hansson en konstruktiv passningsväg. Kyligt och imponerande. Anser också att det är värt att poängtera att JJ absolut icke på något sätt föll ur ramen. Hade dessutom en riktigt frejdig soloräd där han så när tog sig ända fram till en farlighet.
Backar, backar, backar...visst önskar man sig det. Dock, tvingas jag välja: in med minst en forward! Ett mantra som jag upprepat hela säsongen, och som förmodligen är lika förgäves även nu. Men med denna klena trupp är det snart är slut på säsongen. Timrå måste spela med fart och fläkt, det är nyckeln till framgång. Med tre femmor + ngn extra gubbe låter detta sig inte göras under en längre tid. Orken för hård forecheckning, snabba spelvändningar och stenhårda sargdueller finns helt enkelt inte. Tyvärr. Och därigenom slänger vi bort embryot till ännu en fantastisk säsong helt i onödan. Och förlorar matcher mot lag som SSK.
Bragd-Birger: Formtoppat? Vad är det du säger? Vi spelar stabilt, bättre än i början på säsongen men formtoppat? Knappast.. Det är självklart att publiken är nöjda när man bombarderar Kapanen hela matchen igenom.. Antar att du åkte långt för att se matchen, hehe..
Alle: Var uttrycket 'formtoppat' som beskrivning av ett lag som plötsligt kammat hem pinnar i sisådär åtta matcher i rad så oerhört provocerande?
Och så jävla överlägsna var ni fan inte. Borde skicka något videoband på hur det ser ut när Timrå bombarderar (men ändå torskar i slutändan). Gårdagens SSK imponerade endast på två punkter: effektiviteten och Linkan. Annars var det samma skitgäng som vanligt. Och ett Timrå i normalt slag hade aldrig torskat.
Bragd-Birger: VAr du en av de packade som gick runt i Scaniarinken igår och skämde ut dig som TIK-supporter? OBS! Säger inte att du var en av dem, undrar bara.
Bragd-Birger: Du har svårt att hålla isär två saker, dels att plocka poäng och dels att spela bra ishockey. Igår tog vi 3 pinnar, alltså höll poängformen i sig, men spelet var inte direkt lysande utan helt klart stabilt och rörligt endast, inget att direkt stå och jubla över. Det du anmärker på i dina långa men ack så bittra inlägg är hur SSK spelar(skitgäng osv) och sen helt plötsligt så nämner du formtoppen, alltså poäng. Jag anser det vara oerhört osportsligt att inte kunna ge cred till ett lag som vunnit över ens eget lag helt rättvist, med klar marginal och det kunde ha varit mer.
Men det glädjer mig dock att se hur lagen SSK möter alltid nedvärverar SSK efter förlusterna eller poängförlusterna, det är bara positivt för oss och det tackar vi för!
Alle: Det man fick se igår var nog fan bland det pinsammaste på länge... man lade sig ner och lät sig våldtas på isen... Otroligt dåligt var det.. men men.
Jag hade en lyckad kväll ändå, och det hade fan inte med hockeyn att göra...
Alle: Förstår att du är irro över att slagna motståndare kör med 'jaja, men vi förlora för att vi var så usla bla bla...'. Poängen är dock att jag faktiskt inte ansåg att SSK var överlägset, ej heller att det spel som presterades skulle haft någon som helst effekt på ett Timrå för två månader sedan.
Orkar inte tjafsa mer om den här skiten, men förstå hur jag menar. Första halvan av serien spelade Timrå en betydligt bättre hockey än man gör nu. För SSK är det tvärtom. Jag anser att Timrå då med lätthet skulle ha spöat SSK nu. Eller, va faen...nu börjar det bli lite väl mycket 'min pappa'-tjafs. Grattis till segern igår.
Bragd-Birger: Det där är ruggigt svårt att jämföra. Då behöver vi jämföra mot exakt samma motståndare vid exakt samma tidpunkt med exakt samma manskap på exakt samma arena osv osv.. Du förstår.. Men vi kan iallafall konstatera att du inte är nöjd med hur Timrå spelade igår, att jag tycker att vi var stabila men kanske inte SÅ överlägsna som media vill få till det. Jag ser dock ljust på framtiden för SSK, hoppas vi undviker kval. Slutspel är bonus. Ett byte i taget..
Sailor: Det är så många känner, helt klart. Måste medge att han var liiiiite bättre igår, men han tänder väl till när han får MÖTA SSK. Men ni verkar vara nöjda med honom?
Favoritarenor (och inte): Bortasektionen enda skamfläcken? Ja om man enbart ser till hockeyupplevelsen för samtliga kanske. Och då är jag definitivt med. Som jag konstaterat, då är SCA svårslagen. Jag har ju som bekant andra synpunkter också men för huvudsyftet, se hockey, har vi en topparena!
Fan!
Till skillnad från de flesta andra anser jag dock inte att Timrå gjorde någon usel match. Första perioden bokförde jag som en taktisk fullträff. SSK hade helt klart spelet, men Timrås motvapen - de snabba diagonaluppspelen när SSK tryckte djupt i zon - var klockrena. Men vad fan hjälper det när de 'notoriska målskyttarna' Nordgren och Matthiasson bränner varenda läge.
Timrås första powerplay var dessutom riktigt, riktigt bra. Linkans räddning på Matthiassons direktskott var något av det svettigaste/turligaste/oturligaste jag sett på länge.
Sett till målchanser tycker jag att första perioden gick till Timrå. Hade matchen spelats för två månader sedan hade det stått 1-2 efter 20 min.
I andra perioden fick SSK bukt med Timrås kontringar och spelade lite försiktigare samtidigt som Timrå lyfte upp spelet. Inte fan var det fladder i skjortorna på gammalt Tik-vis, men det såg i a f lovande ut. Naturligtvis kommer så 0-2 ur ingenstans, ett riktigt flytmål av den typen Timrå numer aldrig får. Kalldusch, tjosan hejsan och underläpp. Så jävla typiskt.
Sen så var det hela i stort sett över. Man kan inte spela kontringshockey om man inte sätter i a f någon av de chanser man får. Man kan inte heller tokköra i tre perioder när man spelar med en femma mindre än motståndarna, och har så gjort under hela serien. Det finns helt enkelt inte ork.
Dock, låten mig repetera: Timrå gjorde i mina ögon ingen usel match. Förutom de uteblivna målen framåt hade man bara släppt in två bakåt. En mäktig slutforcering (vilket det fanns kraft för, det syntes att det sparades medvetet i a f under första perioden) hade kunnat definitivt kunnat resultera i poäng. Om man hållit jämna steg i målprotokollet vill säga.
SSK då? Enligt tidningar och andra verkar de flesta imponerade. Så icke jag. Effektiviteten avundas jag, men detta formtoppade SSK skulle näppeligen ha en chans mot ett dito Timrå.
Märks att publiken i Scaniarinken fått utstå mycken skithockey i vinter. Alla 'Ooooh' och 'Ojojoj, Tälje l e k e r ! !' när det flipp-passas upp till back under deras otroligt sugiga powerplayspel var närmast provocerande.
Nä, SSK är ett jävvla dränggäng och det stör mig som fan att dom fick tre-nolla Timrå. Världen är ett skitställe och hockey är en jävla skitsport!