GuRRa: Det såg ut som du menade allvar i alla fall.
Självklart ska det även i fortsättning inte vara mer än 5 minuters sudden death i grundserien. Något annat är helt otänkbart.
Menar folk verkligen allvar här inne som vill att matcherna ska spelas tills de avgörs? Det är ju redan nu på tok för mycket matcher......osv! 5 minuter är helt perfekt.
Skönt att straffarna är borta. Inte minst för Timrå. Det är bra att det nu delas på poängen istället.
En hel del oseriösa inlägg här ser jag. perfekt att straffarna är borta! En oavgjord match är en oavgjord match... punkt slut. Sen om sursvenssons inte pallar med det så är det deras eget problem. Min uppfattning är att de inbitna hockeyfansen inte har mycket för straffarna. Michael Englund säger "nhl försöker bland annat införa straffar"... Varför skulle vi bry oss? Vi kan väl lika gärna införa mindre rinkar i så fall. Jävla tramskomplex.
Spud: Iofs. Men nu är det ju så att det rättvisa är att det bästa laget vinner, vilket inte skall förväxlas med det lag som gör fler mål än det andra laget. Det är just det vi är ute efter. Att reglerna ser till att det bästa laget vinner. Ett Stockholmslag alltså. Taktiker där man ställer om från försvar till anfall med bara en spelare men som åt andra hållet liks förbannat lyckas slå över med alla spelare måste fördrivas. Två sådana lag som möts innebär ju automatiskt inte fler mål i baken än det andra laget klarar av att prestera åt motsatt håll. Det här otyget renderar ofta till just straffar och då kan det ena laget vinna på det gentemot det andra laget.
NuMo: Eller så byter helt enkelt spelarna tröjjor med varandra efter 30 minuter. Så att det lag som spelade hemma först sätter på sig bortalagets tröjjor och vice versa. Då slipper man ju problemet med att nåt lag ka vara bättre än det andra. Och tränarna byter självklart också lag, då blir alla en del av vinsten och ingen bryr sig om förlorarna.
Spud: Om det nu efter desssa förslag, mot förmodan, ändå blir förlängning i fem ynka minuter så tycker jag att man skall ställa upp med lika bra lag på isen för att inte orättvisa skall skipas. Man får klassa in spelarna i olika kategorier, för enkelhetens skull kan vi kalla dem: A-Klasse, B-klasse och D-klasse. A-klasse är värd tre poäng, B är värd fem och D är värd nio poäng. Varje lag får sätta in valfritt antal ur de olika klasserna spelare ( Ja, inte fler än fem utespelare, givetvis. (Eller fyra om man går efter den modellen.)) Därefter multiplicerar man värdet som de olika spelarkvaliteerna står för med varandra och dividerar med antalet spelare man tillåts ha på banan samtidigt. Man får då fram en kofficient som inte skall ligga mer än två poäng ifrån det andra lagets uppställning, annars drabbas man av lagstraff. På det här sättet så blir de så - för tränarna - så förhatliga och slumpartade vinsterna i en förlängning minimerat till att endast gälla bästa laget för dagen.
NuMo: Man skulle kunna ha såna där barometrar i publiken som får avgöra när det är dags att avsluta. Och tvsända matcher bestämms via sms röster. Ja det är helt klart frsmtiden, och då kan man även ha en form av rättvise barometer som avgör när det blivit mål. Så ju längre ett lag haft pucken destom mer mål får de. Så man slipper se lagen som gaddar ihop i egen zon och chansar på kontringar, dessutom skulle vi slippa lunkans benskydd eftersom mål/målvakter inte behövs.
Spud: Varför inte ha tidsförkortning. Ju tråkigare matchen är och ju mer ställningskrig det är, desto mer tid drar man av. på det sättet vinner alla. Tränarna får sin välbehövliga poäng utan att riskera att tappa den i slutsekunderna som man tog bort. Publiken slipper se eländet där inget lag egentligen vill vinna. Man minimerar orättviserna att något lag skulle göra ett turaktigt slumpmål bara pga. ett misstag på slutet.
Knylan: och din egen realism skiter du i när du fantiserar om att MIF ska vara slutspelsklart i omg 46. Men jag håller med om att en match ska vara tidsbegränsad.
GuRRa: Ja men vilken superb idé, säkert skitpopulärt i omgång 46, en torsdag mellan MIF-TIK. Resultatet 1-1 står sig matchen ut. Matchen är sunken, gäller ingenting. Båda lagen klara för slutspel sedan länge. 3279 personer i publiken. Folk skulle utan tvivel sitta kvar hela natten om det så skulle behövas, matchen gäller ju så mycket.
Varför ska inte grundseriematcher kunna sluta oavgjort?
Straffar har jag hatat ända sedan de kom. Jag kan förstå att de finns av tidsbrist i VM och OS. I World Cup är upplägget annorlunda, där skiljer det 3-4 dagar mellan Kvart-Semi och Semi-Final.
Att man skulle ha Elitseriematcher där det spelas till det avgörs skulle aldrig funka. Det är inte rimligt. Det är redan för mycket matcher och skulle man ha så så skulle de kunna bli en 5-6 matcher mer totalt sett i speltid.
Hur blir poängfördelningen nu? 3 poäng för vinst full tid? 1 poäng för oavgjord och sudden förlust? 2 för sudden-vinst? I NHL har man 2 för vinst efter full tid och 2 poäng efter sudden-vinst. 1 poäng för oavgjord och sudden-förlust.
MoK: Jag håller helt och fullt med dig. Jag tycker att straffarna har satt lite kalle anka-stämpel på hockeyn sedan de tillkom. Sedan blir man nästan förbannad när man läser i artikeln att Englund tycker att det är ett steg tillbaka bla för att NHL också försöker att lägga till straff avgörande, man blir ju helt matt gör dom så i NHL då måste vi göra det här också, vi har väl för h-vete en egen serie!!!
Bergius: det har du rätt i. men varför skulle vi va sämre på det.? även mot lag som har spelat klart sämre förlorar vi på straffarna. Otur kanske spelar in?
jon: Där ser du, på ett lotteri borde man få en vinst på alla dom lotter som dragits. Men så är det inte då Timrå förlorat oerhört många ggr fler straffläggningar än de vunnit de 3 senaste säsongerna. Det beror alltså på Timrås oskicklighet att göra mål på straffar och är alltså inget lotteri.
MoK: Ja man kan likna staff-skjutningen med ett lotteri. Får oss tikare så har det ju känts extra tungt eftersom vi inte vann på straaffar en enda gång under förra säsongen. Men jag vill nog fortfarande ha ett avgörande, ett vinnande lag.
pettsson: nja, kan bli lite om mesta laget med tre matcher i veckan som kan bli hur långa som helst. men med sudden på max 20 min kan de flesta matcher avgöras. annars straffar. varför inte?
RedLine: Jag håller med artikeln. Det här är ett steg tillbaka. Det är inte det att jag vill ha kvar straffarna, men det står ju att matcherna sla sluta oavgjort. Det är urkorkat! Spela tills vinnaren korats, för fan!
Äntligen försvinner straffarna från Elitserien. (se länken) I otaliga matcher har TIK dominerat i förlängningen för att sen förlora på straffar. Men begriper inte var förlängningen bara är 5 minuter? Borde väl vara minst 20 minuter, så matcherna kan avgöras av det bättre laget.
Självklart ska det även i fortsättning inte vara mer än 5 minuters sudden death i grundserien.
Något annat är helt otänkbart.
Menar folk verkligen allvar här inne som vill att matcherna ska spelas tills de avgörs? Det är ju redan nu på tok för mycket matcher......osv!
5 minuter är helt perfekt.
Skönt att straffarna är borta. Inte minst för Timrå. Det är bra att det nu delas på poängen istället.