1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Är det inte dags att kräva alla papper på bordet nu?

« · 1466134 · » Till forumet

Sv: Är det inte dags att kräva alla papper på bordet nu?
RED DEVILS: Ett ärende hos kronofogden behöver inte per automatik innebära en betalningsanmärkning. Man har väl x antal dagar på sig att betala innan man hamnar i belasningsregistret.

Jag jobbade på ett IT företag som sedermera gick i konkurs och där hade vi flera ärenden där vi fick betala lev skulder till kronofogden. Och där fanns en varning om att vi hade en vecka på oss att reglera innan eventuell utmätning och betalningsanmärkning var en verklighet.
Kommentera

Dragan 2k:Sant så är det.
Kommentera

Dragan 2k: En betalningsanmärkning blir det när den har gått till kronofogden, men du har x antal dagar på dig att betala innan dom driver in skulden dvs utmätning.

Timrå IK har idag ett 60tal betlningsanmärkningar hos kreditupplysningsföretagen, och det är dom som banker etc kollar emot när du tar reda på din kreditvärdighet.

Ett normal förfarande för en faktura:

1. Företaget blir fakturerat beloppet, i timrås fall lär det sedan vara 30dagar kredit på den.

2. Ca. en vecka efter förfallodag så landar en påminnelse från leverqantören med 10dagar betalningstid.

3. Någon dag efter förfallet på påmminelsen så kommer påmminelse nr2.

4. När inte pengarna är betlada så skickar leverantören fakruran vidare till ett inkasso bolag, härifrån kan det komma 2-3st påminnelser, och beroende på inkassobolag så kan företaget bli belastat med en betalningsanmärkning.

5. När inte Inkasso lyckas driva in pengarna efter ett par påminnelser så går det vidare till Kronofogden. Och här blir det en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen, det är just så dom jobbar att dom hämtar in uppgifter från kronofogden. Det är ju inte kronofogden själva som sätter anmärkningen utan kreditupplysningsbolagen som gör det jobbet.

6. Om inte kronofogden får betalt på första fakturan så kommer en påminnelse som måste kvitteras att den är mottagen, och om inte slanten ramlar in efter det så blir det utmätning.

Varning om betalningsanmärkning, ja den har jag aldrig hört men det finns kanske andra sätt också. Men hur som helst så har TIK idag en hög med anmärkningar.

Redigerad kommentar

Kommentera

RED DEVILS: O fan . Har du gjort en kredit upplösning på dom ? Hus som helst så har du fel
Då du säger att man får en betalnings anmärkning så fort fogden blir inblandad . Du behöver inte argumentera emot . Jag vet att de är så . Så släpp de
Kommentera

Läge för ett djuplodat reportage med Nollan om hans visioner för TIK.

Frågor till han?

Hur skall varumärket stärkas?

Kommentera

superfalle: För företag är det så, men ej för privatpersoner. Det är skillnaden så släpp det...

De här betalningsanmärkningarna är de vanligaste

• Utslag av kronofogdemyndigheten i mål om betalningsföreläggande, det vill säga ett beslut där kronofogdemyndigheten har fastställt att någon är betalningsskyldig eftersom han eller hon inte har protesterat mot ett krav
  • Tredskodomar från tingsrätten, det vill säga när tingsrätten har dömt i ett mål därför att ena parten har uteblivit från en förhandling eller inte har besvarat en stämning med sak­liga argument
  • Missbruk av bankkonton/krediter/hypotekslån
  • Konkurser
  • Beslut om skuldsanering
  • Restförda skatter och avgifter
  • Utmätningsförsök
  • Ansökan om betalningsföreläggande (registreras enbart för företag)

Du har ingen rätt att bli struken ur ett kreditupplysningsregister, men om en uppgift om dig är felaktig eller missvisande ska kreditupplysningsföretaget rätta den. Observera att om du betalar skulden efter det att till exempel kronofogdemyndigheten har meddelat ett utslag, kommer en anmärkning ändå att registreras.

Kommentera

RED DEVILS: Så att dela ut officiella betalningsanmärkningar är inte längre en myndighetsutövning? Har det också privatiserats? Inte för att jag skulle bli förvånad men det är inget jag har uppmärksammat.
Kommentera

TT: Det är inte myndighetsutövning att "dela ut" betalningsanmärkningar. Det finns inga av kronofogden utdelade officiella betalningsanmärkningar. Betalningsanmärkningar ges av diverse kreditupplysningsföretag.

Kommentera

T T: Det är bra många år sedan förfarandet ändrades, nu kan du själv öppna ett företag och dela ut anmärkningar. Men du måste ansöka hos datainspektionen först och bli godkännd. Allt är en EU anpassning, i många länder så finns det ingen kronofogde, utan allt är privatiserat.
Kommentera

pefr: Ja, det där är verkligen inte mitt område. Men inkasso- och kreditupplysningsbolag har väl inga enhetliga regler och kallar väl saker lite som de vill kan jag tänka mig.
Kommentera

Per HApps: kallas man för nollan måste man ju bara ha en nollvision av något slag - namn förplitigar, som det heter!
Kommentera

RED DEVILS: Gäller dessa regler även ideella föreningar som väl Timrå fortfarande är.
Kommentera

T T: Jimmys tangentbord måste verkligen njuta under hans fingrar
Kommentera

KORITFW: Ja, den där får inte plats på twitter va?
Kommentera

T T: Delar hans uppfattning helt och hållet. Har länge förespråkat för ett arenabygga i Birsta/Sundsvallstrakten. Enda rätta för att på sikt kunna konkurrera med de stora. Idag är vi människor lata, vi vill ha nära till utbudet och inte alltid måsta sätta oss i bil/buss för att kunna se en föreställning. Så jag delar Jimmys bedömning med arenaflytt på sikt till 100 %

Redigerad kommentar

Kommentera

fredriko74: Själv har jag inte läst, jag väntar till den kommer ut som talbok.
Kommentera

Knylan, Jimmy, ambroo och Willy.

Dags att börja panta flaskor nu, snart skall vi ut på en roadtrip igen!!!!!
Kommentera

Per HApps: Åh där finns det inte längre någon plats för mig - eller?
Kommentera

Per HApps: Sedan borde du ha lärt dig vid det här laget att Willy bara konsumerar. Det är jag som springer med flaskorna och viftar med pantkvittona ;-)
Kommentera

Per HApps: Ja men jag då!? Jag har ju varit med på så många resor genom åren att det står härliga till!11!!!1!1!1!111!!!1! Fy ;) Du får panta åt mig nu.

Snart ska vi till Sthlm och busa, se, rocka, njuta och lyssna iaf :) 

Kvalserien, det tar vi sen eller nåt.

fredriko74: Men som sagt. Det hela förutsätter ju att vi håller oss kvar. Inte bara denna säsong utan även nästa och nästa.... 
När det gäller en arena-flytt till stan alltså.
Kommentera

Skarin:
Sorry, du får sitta fram, Willy får göra en Göte och sitta i bagageutrymmet :)
Kommentera

Skarin: Men vill man öka omsättningen som ger med tiden bättre eget kapital så bör detta ske snarast, så att man om man nu håller sig kvar i ES kunna göra de så viktiga förändringar till att hitta tillbaka till hur ekonomin såg ut för 6-7 år sedan. Snittet som kalkylerat med på ca 4500 besökare bör man kunna höja med minst 1000-1500 per match om man har en nybyggd arena med alla facilliteter som lockar publiken förutom ishockeyn. Det är vad jag tror, men håller med dig ang att man då måste hålla sig kvar i ES iår och nästa år. 
Kommentera

Nån ekonomiskt insatt:
"Kommunen gjorde detta för att säkerställa rätt till isytorna för allmänhet, skolor, konståkning och korpen m m. Detta kom att ha stor roll i att vi numer är dränerade på likvida medel."

Hade man kunnat göra det annorlunda?

Kommentera

fredriko74:Hur lång tid tar det att bygga en ny arena? DEN är inte klar till hösten i allafall,vad händer då under den tiden innan den blir klar ?

Vi kommer att få börja från noll igen i allsvenskan, för att komma på fötter !

Kommentera

Jag blir lite orolig för läsförståelsen hos gemene Timråsupporter om det enda folk lyckades läsa ut ur Jimmys mastodontinlägg var ännu ett varv i en sedan snart 10 år död arenadiskussion. Vi har det vi har just nu. Däremot kan det med Jimmys text som grund vara intressant att diskutera vägen dit vi är idag. Med nyanserade glasögon då. Bajs-TJ hit och Kuk-Linkan dit har man (om man ska ta till väldigt små ord) blivit lite mätt på.

Kommentera

Knylan: DU har ett otrolig dåligt ord-förråd ,tror inte att man kallar personer för detta,i åldern 5 kanske !
Kommentera

Knylan: Jag håller inte med. Det är nog i allra högsta grad läge att planera det nu. Det föregås av en förstudie på ca 1 år där bland annat placering, layout, detaljplanering, bygglov, riskbedömningar, miljöpåverkan, arbetsmiljöplan föredras. Sedan skall kalkyl tas fram för att budgetera finansiering et.c. Projekteringstiden är troligen även den ett år efter en trolig utdragen process om bygglov och framtagande av ritningsunderlag et.c. Byggtiden lär också handla om ett år. I bästa fall står den färdig om fem år.

Kommentera

Fan vad roligt det ska bli med ks. Ska bli sjukt roligt med känslor igen och få känna något och vara med om tok viktiga matcher. För i es iår speciellt på slutet har man helt vart likgiltig ÄNTLIGEN ska känslorna väckas igen. Så man blir så glad så man kan hånglaupp hela staden eller såarg så man skullekunna riva tvrummet och leva isolerad i 10år!
Kommentera

Blizzard: Håller med! Man riktigt ser att spelarna anstränger sig för att hålla sig borta från ingenmanlands-plastserna så vi får spela ks också :-)
Kommentera

Timrå Icon: Det limmar ju rätt dåligt med supporterspekulationerna i övrigt som mer skriker att vi kommer få börja om i division två till hösten. Men givetvis så måste det ses över och det har det väl så smått också gjorts. Men vi har suttit i den här gästboken nu och diskuterat en ny arena sedan Per HApps lanserade sina tankar omkring 2004 någon gång. Och vi förtjänar fan en klapp på axeln för att vi orkat eftersom det enda som egentligen dryftats från Timrå IKs håll är några uttalanden där man sagt att det kan vara en förutsättning för fortsatt ES-spel med en mer modern arena alternativt en ny i Sundsvall. Mer finns det inte, åtminstone inte officiellt. De enda skiftningarna i diskussionen jag tycker mig ha sett är att opinionen mer och och mer glidit över till en Sundsvallsarenas fördel. Mer har vi ju, tyvärr, inte.

Så, det är en riktig jävla rävsax nu. Att börja projektera för en ny arena i Sundsvall i dagsläget känns lite magstarkt nästan.

Och så vart det arenadiskussion av det här också...

Kommentera

Knylan: Jag tycker att ett genomgående tema är ett ganska kortsiktigt tänkande.

- Kommunen hjälpte till att fixa fram en skaplig arena med kort varsel. Kanonbra när det begav sig, men samtidigt så cementerades klubben fast ute i Timrå och det omöjliggjorde fördelaktiga lån.

- Nubben värvade ett antal bra namn utifrån med hjälp av stora sign on-bonusar och fördelaktiga skatteregler. Det gav ett bra lag för stunden, men det gjorde det omöjligt att behålla spelarna till samma kostnad när kontrakten gått ut. I stort sett samtliga nyckelspelare valde därför att lämna klubben samtidigt och lämna ett lag helt utan stomme.

- Tunna trupper och skador i kombination har tvingat fram nyförvärv som klubben egentligen inte haft råd med. För att lyckas klämma in dem i budgeten så har man skrivit längre kontrakt där den stora delen av ersättningen betalas ut år två och framåt. På så sätt sitter man på en trupp som till delar består av dyra nödlösningar, trots att de egentligen inte passar in i lagbygget.

Men det är svårt att bromsa och säga stopp också när en spelare kostar en miljon kronor, men en nedflyttning till allsvenskan kostar 30 miljoner kronor/säsong. Därför fortsätter man att låna lite av framtiden hela tiden ända tills det inte finns någon som vill låna ut längre. Tyvärr så låter det som om klubben snart är där.

Kommentera

Ja du Jimmy.
Välskrivet, som alltid.

Peo & Thomas
Saken är den att man inte kan ta ifrån Thomas Johansson och Peo Larsson det faktum att utan dem så hade vi kanske aldrig tagit klivet upp till elitserien.

Thomas som med en dåres envishet höll i kulorna. Säkert kom många av dessa från fermenterad strömming.

Och Peo Larsson som kom in med nytt blod i en för övrigt inavlad organisation.
Men det kanske skulle ha slutat med det.

Peo Larsson kommer man mest ihåg för att han fick sparken. Hade han sadlat om till sportchef och tagit in en ny tränare hade det kanske sett annorlunda ut nu. Då hade han kanske haft statypotential utanför Entren.

Likadant med Thomas Johansson. Han är en entreperenör och byggare, kanske inte lika klockren som förvaltare. Där borde man eventuellt ha plockat in någon från näringslivet men att Thomas hade fungerat som Mentor under något eller några år.

Arenan.
Det Thomas och Janne gjorde när Sydkraft Arena kom till är i sanning ett mirakel.
Man lyckads få Ellextre att bygga om en klassisk hockeylada till en riktigt bra Arena under en sommar för ”bara” 55 miljoner. Hur de lyckades med det vete fan men det var säkert ett stort antal sömnlösa nätter innan och efter beslutet att skrida till verket.

Timrå Kommun vill ju självklart att Timrå IK skall spela i kommunen, och det finns säkert många andra som vill det. Laget och hockeyn är i sanning synonymt med Timrå. Men om det innebär att klubben hålls som gisslan av kommunledningen kan konsekvensen i värsta fall bli degradering. Jag vet inte hur kontraktet ser ut men enligt hörsägen så är laget bundet till att vara kvar i Timrå under 12-15 år.

Nu är ju Timrå IK inte bara en angelägenhet för oss mellan Merlobäcken och Gådeån.
Men nu har vi den lokal vi har och måste göra det bästa av situationen.

Framtiden
Vi får väl hålla tummarna för att den nye klubbdirektören, styrelsen och kanslipersonalen får ta över ett stafettpinne med elitserieaura. Om inte så är nog tyvärr sagan om humlan Timrå IK över.  

Kommentera

Tänka på ny arena nu liknar mest ironi. Jag menar vilket publiksnitt har Sundsvalls hockey i allsvenskan 1500 eller 1000? ingen vill bygga en ny arena till ett lag som drar den publiken.

Kommentera

Per HApps: Jag är inte överrens med dig om Peos eftermäle. Jag kommer att minnas honom som den som tog upp oss. Jag vill också minnas att han själv tog initiativet till att kliva av.
Kommentera

T T:
Som jag skrev.
"Saken är den att man inte kan ta ifrån Thomas Johansson och Peo Larsson det faktum att utan dem så hade vi kanske aldrig tagit klivet upp till elitserien."

Är du inte överens med det?

Kommentera

Per HApps: "Peo Larsson kommer man mest ihåg för att han fick sparken"

Det var den raden jag reagerade på.

Kommentera

Anonymous: Publiktillströmmningen i EON-arena är fortfarande så att Sundsvallsborna dominerar fullständigt. Det handlar om mellan 70 o 80%. Timrå-borna är i bästa fall runt 1000 pers. På detta sätt har det varit alla åren sedan Timrå gick upp i ES senast.

Kommentera

T T:
Man kommer liksom oftast ihåg människor efter det senaste som dom producerade.

Peo Larsson, att han fick sparken
Janne Söderström, klev av på toppen
Kent Manderville, legendstatus
Timo Peltoma, trött och otränad.

Vad Thomas Johansson får för eftermäle återstår väl att se.
Kommentera

Per HApps:

Peo Larsson:  Mannen som tog upp oss till Elitserien. Legend.

Timo Peltoma:  19:57 mot Leksand.

Kommentera

Per HApps: Jag vill i alla fall inte bli inkluderad i detta 'man' vad gäller Peo.

Vad gäller TJ och CE så är de inga korkade personer. De var så klart medvetna om vad deras eftermäle skulle bli vid ett worst case scenario. Men de flydde inte. Det hade varit den enkla vägen.
Kommentera

Dunc: Jag är väldigt intresserad av vad du har för bevis som stödjer detta.

Finns det undersökningar som visat detta eller är det din egen uppskattning?

Kommentera

T T:
Har liksom inte med det att göra, det gäller att veta när man skall kliva av.

Antingen kliver man av på topp och då blir ihågkommen för det. Eller så blir man tvungen att kliva av för att andra anser det.

Svårt fall, doktorn grät ;)
Kommentera

T T: När skulle dom ha gått ? vilka ..vilken skulle ta över ? Fanns den någon plan för detta .

Man kan inte bara kliva av ! en del tror att det är så och sen är det klart !

Kommentera

Oavsett spel i ES eller AS så kommer matcherna spelas många år framöver i Timrå och det har Timrå kommun sett till. I Sundsvall planeras det ny arena för korgboll och går Granlo upp i finrummet så är spadtaget inte långt borta.

Tyvärr är det nog bara att glömma en arena i stan och det insåg nog även TJ och CE för ett tag sedan vilket säkert påverkat deras beslut att lämna klubben.  

Kommentera

Per HApps: Åh Göthe stavas fortfarande såhär då det är ett efternamn ;-)
Kommentera

The great one: 19:57 mot Leksand....då jävlar lyfte taket!!  Repris i år vore....skoj!!
Kommentera

Kramer: Ångrade mig, tar hellre en trepoängare. :O)
Kommentera

Anonymous: Det finns bara ett alternativ vad beträffar Arenabygget eller rättare sagt möjlighet och det är en gemensam multiarena där Granlo BK, Timrå IK, Sundsvall Hockey, Sundsvall Dragons, näringslivet och kommunerna går samman.

Bygg ett mångfacetterad Vision Af Sundsvall centralt som innefattar hockeytempel, saluhall, teaterhus, sporthallar för basket/innebandy men även en fullskalig konferensanläggning med möjligheterna på menyn.

Dyrt såklart - men den enda tänkbara vägen att gå om det överhuvudtaget skall bli tal om en ny arena.

Kommentera

« · 1466134 · »