Dream Team: Som sagt så har jag stor förståelse för de som vill se på Timrå IK i Timrå, men det finns egentligen inga andra fördelar rent marknadsmässigt att spela i Timrå. Men just kulturen och traditionen väger tungt, och det ska den också göra. Jag har svårt att acceptera såna idéer som att minska drastiskt på ståplatserna, trots att det vore överlägset i pengahänseende. Hockey i Hamnen kommer förmodligen aldrig bli verklighet, men det vore riktigt coolt. Fast då krävs det väl en sammanslagning av endera Timrå IK och Sundsvall Hockey eller en sammanslagning av kommunerna som det var prat om för ett par år sen.
JD: Alla turer kommer ju i stort sett samtidigt, åker man buss landar man i hallen strax efter 18.30, vilket är i senaste laget om man ska hinna bli serverad öl och hinna dricka upp den utan att svepa. Men finns väl säkert inget underlag för att köra tidigare turer också.
Nu vet jag inte hur turerna från stan går, men de som kommer från västra anländer iaf till hallen i senaste laget. Ska jag ta bussen ut till hallen vill jag åtminstone hinna med ett besök i baren före nedsläpp. Annars kan jag lika gärna ta bilen,
Knylan: Jag är inte speciellt konservativt lagd i det stora hela, men vad gäller ishockey och Timrå IK står jag fast vid att laget helst av allt inte ska lira nån annanstans än där man gör i detta nu. Det må vara traditionsbundet och hela den biten, men som uppvuxen ett tjugootal meter ifrån där den gamla rinken på Tallbacken låg skulle det kännas totalt fel att t.ex åka in till centrala Sundsvall för att se på hockey. Ja, att jag nu sedan numer är bosatt i Göteborg, det gör väl inte det hela det minsta motsägelsefullt alls egentligen..? ;-)
De nya bussturerna man kör från "Timrå syd" (Bergsåker, Alnö, S-vall m.m) åker väl e4:an raka vägen till arenan? Det är klart, om jag bodde t.ex i Granloholm och var tvungen att ta mig med lokalbuss till Navet och hela den biten då är nog bilen det bästa alternativet ändå, men några evigheter tar väl knappast resan med buss.
Per HApps: För att fylla en arena på 9000 här så krävs precis som IP att den ligger mitt i smeten. Och att den nog måste ligga i Sundsvalls hamn. Men med utökad sittplats, förminskad ståplats, mer barer och loger och en slutgiltig kapacitet på en 6800 så kommer TIK att klara sig mer än väl med nuvarande läge och arena.
Frågan är väl hur länge TIK kommer stå sig med denna arena då alla andra bygger helt nya med en jävla massa utrymme för publik bakom läktarna.
Dream Team: Medges! Tänker man miljörätt borde Timrås arena ligga centralt i Sundsvall, hamnen som Knylan säger är inte fel! Där folket är borde arenan vara, och Timrås publik är ju tyvärr i Sundsvall, tack och lov! om man tänker på hur Amrékanarna köper och säljer hokkylag hit och dit borde det inte nån större grej att Timrå IK helt plötsligt bor i Sundsvall! Många fortvandrande Timråiter lär bli förbannade, men vi som åker bil från Sundsvall är många fler, och vi blir glada!
Dream Team: Förstår den mer konservativa skaran eller hur man ska uttrycka det i den här frågan också. Själv är jag inte född i Timrå, har aldrig bott där och kommer förmodligen och förhoppningsvis aldrig att göra det heller, dock så gjorde nog närheten till Timrå att jag valde TIK som lag istället för Sundsvall.
Det finns oändligt mycket mer fördelar med att ha arenan mer närbelägen till Sundsvall, som jag skulle tro står för mer än 50% av besökarna i arenan. Även om det går bussar till och från arenan numera så är det ändå för bökigt att ta sig dit, bara bussresan tar en evighet känns det som.
Om jag fick önska så skulle jag utan någon som helst tvekan placera arenan i Birsta eller t.o.m då Hamnen, men är tveksam till om det nånsin kommer att ske. Ur ren marknadsföringssynpunkt vore det ultimat, och mer därtill.
orion: Varför skapa en situation där besökarna måste ha tillgång bil till matchen? Birsta ligger väl, ja, mitt ute i ingenstans, egentligen. Där arenan ligger nu är det ju i vilket en centralort inte alltför långt bort, samt att resenärer från både norr och söder som ändå måste resa en bit tar sig dit utan alltför lång väntan.
Bo Bly: Timrå snittade med att fylla arenan med 95% under hela säsongen. Det man måste tänka på är att det var ståplatspubliken som svek, men å andra sidan så var det rätt packat på ståplats då det var 5500 på plats.
Så den egentliga publikinsläppet ligger någonstans kring 5500 för att alla på stå skall kunna se drägligt. Och då hamnar fyllnadsgraden på ca: 99%.
Alltså, en kapacitet måste ligga på minst 8000-9000 för att på allvar kunna etablera sig bland topp fyra i elitserien.
Knylan: Timrå ska spela hockey i Timrå, ingen annanstans. Där har jag möjligen en gammal och mossig inställning, men det står jag fast vid. Bedrövligt placerad, varför det och ur vilken synvinkel då? Arenan ligger i direkt anlutning till en europaväg. Avståndet från en flygplats är närapå ett stenkast. Det enda som sätte ner betyget är den rent ut sagt bedrövliga situationen med vägar till och från arenan. Rondeller är min lösning.
Jag var på VM i Åbo -91. Där tömde man huvudarenan på närmare 10 000 åskådare på knappt tio minuter. En väg runt hela anläggningen, med parkering innanför och hockeyarenan i mitten. Sedan var det tillbyggt rondeller i anslutning till den här vägen. Allt gick helt galant.
Dream Team: Om Timrå IK skulle marknadsföras ännu mer som ett Sundsvallslag så tror jag säkert att 9000 platser skulle kunna uttnyttjas, men dock vid ett fåtal tillfällen känns det som.
Egentligen är arenan fullkomligt bedrövligt placerad, ungefär som om man skulle placera IP någon kilometer bortom Bergsåker. Ocentralt nått alldeles kopiöst. Birsta är inte heller speciellt centralt, men det är ändå nånstans mittimellan Sundsvall och Timrå.
Funderar man inte på att bygga ut antalet sittplatser så att arenan skulle ta in uppåt 6 500? Jag tror inte riktigt att det finns en marknad för 9 000 åskådare i Timrå. Åtminstone inte ännu. Varför måste logerna bli fler? Är det enbart av ekonomisk vinning du anser det? Visst, varje loge genererar ju stor förtjänst, men en utbyggnad på sittplatssidan skulle ju samtidigt ge garanterad en ökning av årskortsförsäljningen. För övrigt ett område där klubben detta år redan slagit nytt rekord.
Det som måste bli bättre är ju antalet pubar. Den stora missen där är ju att det inte beviljades någon pub under ståplatsläktaren. Det hade såklart varit helt idealiskt. Organiseringen av antalet utfarter, eller vägnätets utseende lämnar ju mycket kvar att önska. Tänkvärt är att ishallen en gång byggdes för 10 000 åskådare. Hur resonerade man då, på -60-talet, om rent praktiska lösningar av utfarter och sådant för att trafiken skulle flyta på ett bra sätt, tro?
Per HApps: Fast man kunde ju ha haft bokhyllan Billy i baksätet när man åkte hem efter en Timråförlust...och blivit tvungen att skruva och muttra... Hmmm....
Fast Hamnen hade varit ännu coolare om man tänker efter, är det något jag saknar kraftigt så är det möjligheten att kunna träffas nånstans innan match för att sedan gå i samlad trupp mot arenan. Precis som Patronerna har det.
Per HApps: I dagsläget så hade en nybyggnation i Birsta varit fullkomligt lysande, speciellt med tanke på den expansion som pågår i det området just nu. Dessutom hade jag fått gångavstånd till hockeyn, fantastiskt.... =)
Gooode: jag skulle säga att några av anledningarna är:
1) vi har en alldeles för dålig gameplan. Vi forecheckar inte alls intensivt, backarna släpper blå, vi bygger anfallsspelet på att dumpa puck. 2) JJ hade en usel kväll. Trist, men sånt ... | #Läs mer ·