1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590751 inlägg · 6217 ämnen

Är E.ON redan för litet?

« · 576682 · » Till forumet

Är E.ON redan för litet?
Kommer ni ihåg förslaget i ST för några år sedan? www.hockeysnack.com/user/files/5/tikarena.jpg

Med facit i handen hade det nog varit den bästa lösningen. Dagens arena projekterades för 6500-6800 personer, det blev 5800.

Logerna blev ett tjugotal, hade kanske behövt vara minst 30 stycken.

Puben har en Cafe-opera kö i varje periodpaus, hade behövt vara minst 4 st runt om i arenan.

restaurangen, parkeringen, köerna till kiosker osv. osv

Tänk om det hade byggts en Arena i Birsta för 9000 då hade vi redan nu spelat i samma division som Färjestad med en omsättning på 110 millar.

Tänk om.........................
Kommentera

Sv: Är E.ON redan för litet?
Per HApps: Jag tänker... ...och då hade jag inte haft gångavstånd till hockeyn, så din idé går fet-bort som kidsen säger... :P
Kommentera

Per HApps: I dagsläget så hade en nybyggnation i Birsta varit fullkomligt lysande, speciellt med tanke på den expansion som pågår i det området just nu. Dessutom hade jag fått gångavstånd till hockeyn, fantastiskt.... =)
Kommentera

Fast Hamnen hade varit ännu coolare om man tänker efter, är det något jag saknar kraftigt så är det möjligheten att kunna träffas nånstans innan match för att sedan gå i samlad trupp mot arenan. Precis som Patronerna har det.
Kommentera

Ja! E.ON Arena är redan för liten.

Sittplatserna är alldeles för få.
Barerna är alldeles för få.

En arena-kapacitet på 7-8000 hade varit lagom.
Kommentera

Per HApps: Fast man kunde ju ha haft bokhyllan Billy i baksätet när man åkte hem efter en Timråförlust...och blivit tvungen att skruva och muttra...
Hmmm....
Kommentera

Per HApps: Vettiga synpunkter, men.....

Funderar man inte på att bygga ut antalet sittplatser så att arenan skulle ta in uppåt 6 500? Jag tror inte riktigt att det finns en marknad för 9 000 åskådare i Timrå. Åtminstone inte ännu. Varför måste logerna bli fler? Är det enbart av ekonomisk vinning du anser det? Visst, varje loge genererar ju stor förtjänst, men en utbyggnad på sittplatssidan skulle ju samtidigt ge garanterad en ökning av årskortsförsäljningen. För övrigt ett område där klubben detta år redan slagit nytt rekord.

Det som måste bli bättre är ju antalet pubar. Den stora missen där är ju att det inte beviljades någon pub under ståplatsläktaren. Det hade såklart varit helt idealiskt. Organiseringen av antalet utfarter, eller vägnätets utseende lämnar ju mycket kvar att önska. Tänkvärt är att ishallen en gång byggdes för 10 000 åskådare. Hur resonerade man då, på -60-talet, om rent praktiska lösningar av utfarter och sådant för att trafiken skulle flyta på ett bra sätt, tro?
Kommentera

Dream Team: Större samåkning på sextiotalet?
Kommentera

Dream Team: Det var fullsatt 5800 pers 8 ggr av 29 förra
säsongen trots alla NHL proffs.I dagsläget verkar
ishallen räcka till ganska bra.
Kommentera

Dream Team: Om Timrå IK skulle marknadsföras ännu mer som ett Sundsvallslag så tror jag säkert att 9000 platser skulle kunna uttnyttjas, men dock vid ett fåtal tillfällen känns det som.

Egentligen är arenan fullkomligt bedrövligt placerad, ungefär som om man skulle placera IP någon kilometer bortom Bergsåker. Ocentralt nått alldeles kopiöst. Birsta är inte heller speciellt centralt, men det är ändå nånstans mittimellan Sundsvall och Timrå.
Kommentera

Bo Bly: Kom ihåg att sittplats i stort sett var utsåld varenda match.
Kommentera

Knylan: Sittplats är en egen division!
Men det är ståplats som räknas!
Kommentera

Knylan: Timrå ska spela hockey i Timrå, ingen annanstans. Där har jag möjligen en gammal och mossig inställning, men det står jag fast vid. Bedrövligt placerad, varför det och ur vilken synvinkel då? Arenan ligger i direkt anlutning till en europaväg. Avståndet från en flygplats är närapå ett stenkast. Det enda som sätte ner betyget är den rent ut sagt bedrövliga situationen med vägar till och från arenan. Rondeller är min lösning.

Jag var på VM i Åbo -91. Där tömde man huvudarenan på närmare 10 000 åskådare på knappt tio minuter. En väg runt hela anläggningen, med parkering innanför och hockeyarenan i mitten. Sedan var det tillbyggt rondeller i anslutning till den här vägen. Allt gick helt galant.
Kommentera

Dream Team: Det ena utesluter inte det andra:
Införliva Birsta i Timrå kommun...
Kommentera

Bo Bly:
Timrå snittade med att fylla arenan med 95% under hela säsongen. Det man måste tänka på är att det var ståplatspubliken som svek, men å andra sidan så var det rätt packat på ståplats då det var 5500 på plats.

Så den egentliga publikinsläppet ligger någonstans kring 5500 för att alla på stå skall kunna se drägligt. Och då hamnar fyllnadsgraden på ca: 99%.

Alltså, en kapacitet måste ligga på minst 8000-9000 för att på allvar kunna etablera sig bland topp fyra i elitserien.
Kommentera

orion: Varför skapa en situation där besökarna måste ha tillgång bil till matchen? Birsta ligger väl, ja, mitt ute i ingenstans, egentligen. Där arenan ligger nu är det ju i vilket en centralort inte alltför långt bort, samt att resenärer från både norr och söder som ändå måste resa en bit tar sig dit utan alltför lång väntan.
Kommentera

Dream Team: Förstår den mer konservativa skaran eller hur man ska uttrycka det i den här frågan också. Själv är jag inte född i Timrå, har aldrig bott där och kommer förmodligen och förhoppningsvis aldrig att göra det heller, dock så gjorde nog närheten till Timrå att jag valde TIK som lag istället för Sundsvall.

Det finns oändligt mycket mer fördelar med att ha arenan mer närbelägen till Sundsvall, som jag skulle tro står för mer än 50% av besökarna i arenan. Även om det går bussar till och från arenan numera så är det ändå för bökigt att ta sig dit, bara bussresan tar en evighet känns det som.

Om jag fick önska så skulle jag utan någon som helst tvekan placera arenan i Birsta eller t.o.m då Hamnen, men är tveksam till om det nånsin kommer att ske. Ur ren marknadsföringssynpunkt vore det ultimat, och mer därtill.
Kommentera

Dream Team: Medges!
Tänker man miljörätt borde Timrås arena ligga centralt i Sundsvall, hamnen som Knylan säger är inte fel! Där folket är borde arenan vara, och Timrås publik är ju tyvärr i Sundsvall, tack och lov!
om man tänker på hur Amrékanarna köper och säljer hokkylag hit och dit borde det inte nån större grej att Timrå IK helt plötsligt bor i Sundsvall!
Många fortvandrande Timråiter lär bli förbannade, men vi som åker bil från Sundsvall är många fler, och vi blir glada!

"Gå på hockey"-kan bli en ny slogan i stan...
Kommentera

Per HApps: För att fylla en arena på 9000 här så krävs precis som IP att den ligger mitt i smeten. Och att den nog måste ligga i Sundsvalls hamn. Men med utökad sittplats, förminskad ståplats, mer barer och loger och en slutgiltig kapacitet på en 6800 så kommer TIK att klara sig mer än väl med nuvarande läge och arena.

Frågan är väl hur länge TIK kommer stå sig med denna arena då alla andra bygger helt nya med en jävla massa utrymme för publik bakom läktarna.
Kommentera

orion: "fotvandrande" borde det ha stått!
Kommentera

Knylan: Jag är inte speciellt konservativt lagd i det stora hela, men vad gäller ishockey och Timrå IK står jag fast vid att laget helst av allt inte ska lira nån annanstans än där man gör i detta nu. Det må vara traditionsbundet och hela den biten, men som uppvuxen ett tjugootal meter ifrån där den gamla rinken på Tallbacken låg skulle det kännas totalt fel att t.ex åka in till centrala Sundsvall för att se på hockey. Ja, att jag nu sedan numer är bosatt i Göteborg, det gör väl inte det hela det minsta motsägelsefullt alls egentligen..? ;-)

De nya bussturerna man kör från "Timrå syd" (Bergsåker, Alnö, S-vall m.m) åker väl e4:an raka vägen till arenan? Det är klart, om jag bodde t.ex i Granloholm och var tvungen att ta mig med lokalbuss till Navet och hela den biten då är nog bilen det bästa alternativet ändå, men några evigheter tar väl knappast resan med buss.
Kommentera

orion
Det vi får hoppas på är att man bygger ut den västra läktaren, loger på norra sidan, fler pubar, bättre utfart, fler kiosker, och en jumbotron.

Blir det sedan 7000 så är det ju så bra som det kan bli. Men som sagt, tänk om.
Kommentera

Nu vet jag inte hur turerna från stan går, men de som kommer från västra anländer iaf till hallen i senaste laget. Ska jag ta bussen ut till hallen vill jag åtminstone hinna med ett besök i baren före nedsläpp. Annars kan jag lika gärna ta bilen,
Kommentera

Per HApps: Så länge arenan är i Timrå behöver jag inte flera pubar, jag kör ju bil varje gång!
Jumbotron hellre!
Kommentera

JD: Alla turer kommer ju i stort sett samtidigt, åker man buss landar man i hallen strax efter 18.30, vilket är i senaste laget om man ska hinna bli serverad öl och hinna dricka upp den utan att svepa. Men finns väl säkert inget underlag för att köra tidigare turer också.
Kommentera

Dream Team: Som sagt så har jag stor förståelse för de som vill se på Timrå IK i Timrå, men det finns egentligen inga andra fördelar rent marknadsmässigt att spela i Timrå. Men just kulturen och traditionen väger tungt, och det ska den också göra. Jag har svårt att acceptera såna idéer som att minska drastiskt på ståplatserna, trots att det vore överlägset i pengahänseende. Hockey i Hamnen kommer förmodligen aldrig bli verklighet, men det vore riktigt coolt. Fast då krävs det väl en sammanslagning av endera Timrå IK och Sundsvall Hockey eller en sammanslagning av kommunerna som det var prat om för ett par år sen.
Kommentera

orion: Fan gubbar, tänk på vad ni säger nu. Man får ju vibbar från ett femtontal år tillbaka i tiden då herrarna i hockeyland ville slå ihop två lag som var mindre bra till ett som skulle bli JÄTTEbra.... MIKA!!! är vad jag säger om det. Då är det ju lika bra att vi tar med oss Sundsvallssupportrarna med. Ja, det gör vi! Då får vi ju det här engagemanget som vi tydligen saknar så mycket. På köpet, rent ut sagt. Hur ser deras TIFO-verksamhet ut?
Kommentera

orion: vill du dricka öl så går det väl buss antar jag var inte så bekväm.
Kommentera

Dream Team: Deras tifo-verksamhet är lika levande som hela klubben i sig.

Klubben Sundsvall Hockey känns ungefär lika sexig som Brynäs IF. Trist och dött.
Kommentera

Frella: Inte på vardagarna, men på en helgmatch skulle säkert många uppskatta att komma ut lite tidigare och kanske hinna ta sig en matbit med tanten, eller vad man nu har för sällskap.

Annars håller jag med flera andra här att man bör ordna fler barer/kiosker inne i hallen. Nuvarande utbud räcker nätt och jämnt till med dagens publikkapacitet.

Kommentera

kungsbacka: öl är äckligt!
Hockey är fint, gärna nära Sundsvalls centrum...
Kommentera

Frella: jag har inte bott däruppe sen 1986 men det går väl vanlig busslinjer det blir kanske några meter att gå men är man ett gäng goa timråsupp. då går det nog om man vill.ps ta med ett par öl att dricka på vägen då blir det lättare.
Kommentera

orion: bara kärringar som inte gillar öl om du absolut måste se hockey istan så finns väl gärdehallen kvar. TIMRÅ ÄR TIMRÅ INGET ANNAT!
Kommentera

Knylan: Nu skall du inte vara elak mot Brynäs. Det har ju dessutom en del trevliga supportrar medan jag än så länge aldrig träffat någon Sundsvalls-supporter som haft det minsta hyfs och stil...
Kommentera

kungsbacka: Kärring kan du vara själv!
Och jag ger mej fan på att dina initialer inte är ÖL...
det är mina!
Kommentera

Dream Team: Jag kan sträcka mig så långt som till att Timrå IK spelar sina hemmamatcher i Birsta, men hamnen i Sundsvall - aldrig i livet.

Jag må så vara en lokalpatriot och värna om reviret och vara likaledes mossig som dig Anders! Jag tillhör inte heller förespråkarna av en kommunsammanslagning för att "vidga vyerna". Vi har ett praktexempel på hur snett och illa det kan gå, när förespråkare från två olika håll med vitt skilda ideologiska uppfattningar skall försöka enas på mitten och kompromissa.

Det går inte alls, det blir bara pannkaka av hela skiten. För i varsin ringhörna sitter Ewa Lindstrand och Eva Back och muttrar om att borde främja utvecklingen men med ett oliktänkande som inte går att stnka ihop.

Har aldrig förstått vitsen med att dränka Timrå i alla möjliga sammanhang?

Vi får inte ens ha med ortsnamnet i flygplatsen fastän den bevisligen ligger på Timrås mark.

Nej den heter så tjusigt och flott "Sundsvall/Härnösands Flygplats" eller som vi i folkmun väljer att kalla den "Midlanda".

Visst förstår jag att det handlar om pengar och att det kanske är möjligtvis lättare för sörlänningar, göteborgare och skåningar att identifiera sig med Sundsvall.

Men det äcklar mig nåt så djävulskt. Visst jag har inget emot Sundsvall egentligen bortsett på en punkt (IFSH och deras maktkamp mot Timrå).

Sundsvall får mer än gärna utvecklas och expandera och profilera sig själva men inte till vilket pris som helst och på bekostnad av Timrå.

Jag vägrar acceptera som inföding att en hel generation skall gå och förlorad och vi skall foga oss in i led som några snälla duvungar och flagga under Sundsvall.

NU FÅR DET VARA NOG!

UPP TILL KAMP MOT HYCKLERIET OCH STORHETSVANSINNET!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

ernie eagle: tänk tanken: Timrå IK huserar i Sundsvalls hamn!
Timrå IK regerar!
Timrå IK tar guldet i en bäst av sju-serie!

Vem kommer att minnas Sundsvalls hamn?
Alla kommer att minnas namnet Timrå!
Kommentera

orion: oj då lite känslig det var inget personligt men alla manliga bekanta jag har gillar öl det är väl trevligt att ta en öl o kolla på hockey. om dina initialer är öl då då tycker du inte om dig själv eller?
Kommentera

Per HApps: Inte helt fel! Kunde kanske få Kamprad att bistå till arenan som då kunde gå under namnet IKEA-Arena?? Eller kanske till en budgivning bland sponsorer till projektet. Arena namnet till högstbjudande!
Bara det inte blir ÖB-arena!!!!!
Kommentera

Fet-Ecke: Tror skarpt på Biltema - Arena, eller Rusta Arena
Kommentera

actionleif: Låter också som alternativ som borde ligga under ÖB-epitetet!
Kommentera

Fet-Ecke:INTE IKEA-Arena, man ska kunna sitta skönt, jag tänker mest på dem som sitter, sitter man inte skönt då kommer man inte och då tappar man publik. Själv står jag helst.....
Kommentera

Rox: Okej,okej vi sätter det under ÖB-epitetet också! Snart är det slut på sponsornamn!
Kommentera

Knylan: FRÅGA! Spelar det någon roll hur nära eller hur långt ifrån man bor när man älskar ett lag ??.

"Själv är jag inte född i Timrå, har aldrig bott där och kommer förmodligen och förhoppningsvis aldrig att göra det heller, dock så gjorde nog närheten till Timrå att jag valde TIK som lag istället för Sundsvall."

Att älska ett specifikt lag är något som hjärtat bestämmer i tidig ålder och som man sedan växer in i med åren. Då spelar inte avståndet till ishallen någon roll. Förmodar att du kallar dig ÄKTA (Lag)Supporter, det är inte något som du väljer i efterhand lilla vän.

----------------------------------------

Kan för övrigt meddela att Timrå IK har en liten Supporterskara i Lycksele (Lappland) som varje år bilar ner för att se premiären, derbyn och slutspel. Det kallar jag supportrar.
Kommentera

Knylan: Låt aldrig avståndet till Ishallen/arenan avgöra hurvida du skall älska ett lag eller inte.
Kommentera

KFUS_Timrå: "Lilla vän" är ett dumt utryck när det inte gäller smaskiga kärleksbrev...

Här kommer lite tips på roliga fredagsaktiviteter man kan ha när man bor söder om Dalälven.

Jobbar du på ett kontor (som jag) där det finns "typ" 6 sköna tjejer på samma avdelning?

Fixa då en förstoring på en svartvit bild av Åke "Tåget" Söderberg och släng fram den på fikabordet precis när tjejerna ska fika.

-2000 spänn om Ni listar ut vem som är på bilden innom 15 minuter. Lägg fyra ovikta 500-dringar på bordet och fikapausen blir sig aldrig lik.

Minst lika härligt som att köra en All in i poker.

Ett annat bra partytrick är att lägga fram en närbildsnuna på Moverare när Ni har personalfest.
Frågan bör vara:
- Vad är det här för typ av människa?
Alla som vet "Movves" historia vet att han vill bli förknippad med "Krafthockey", "boxning" och "manligt macho" i drivor.

Det blir mycket roligare att festa när Ni får kommentarer som:
- Trans nunna, pingiskille, barnprogramsprogramledare och konståkningsprinsessa;)

Är det "kattkräken som fixar eventuell supportermatch i år?
Kommentera

Det där med att arenan bara var "full" 8 ggr ifjol får man nog ta med en nypa salt.

Jag tror att en kapacitet mellan 6500-7000 skulle vara idealisk i sammanhanget. Fler sittplatser och kanske en lite bättre lösning för stå.

Man ska komma ihåg vg Jönköping, Karlstad och Linköping: Det är hallen som skapat intresset - inte lagen. - Och det sista står jag för!!

Ingen av dessa lag var vidare publiklag som det såg ut innan de nya arenorna. Fan, LHC sålde ju inte ens ut Stånkpalatset med kanske 3500 platser. Nej: Arenan är lika viktig som laget, på lång sikt.

Därför:
1. Nu är det som det är - Vår arena ligger där den ligger
2. 500-1000 sittplatser till tack!
3. Jumbotron
4. Fler barer

Där har ni formeln för SM-Guld....viktigare än någon enskild spelare på sik
Kommentera

Smokey: Ber om ursäkt för det uttrycket, det var opassande i sammanhanget.
Kommentera

KFUS_Timrå: Blalalalala.

Hur kommer det sig att så många föds utan kärlek till ett lag då? Eftersom det tydligen sker helt automatiskt.

Allt handlar om yttre omständigheter. Min släkt är från Hälsingland, det finns absolut ingen som hållt på TIK innan, så den enda anledningen till att jag håller på TIK nu som jag ser det är att jag började spela själv i klubben när jag var kring 7-8 år.

Själv ligger jag bara med brudar som har TIK som initialer. Det är ultrá!
Kommentera

Knylan: "Själv ligger jag bara med brudar som har TIK som initialer. Det är ultrá!"

Det drar ju ner urvalet betänkligt. Nu vet jag inte vilken åldergrupp du är ute efter men tar man t ex kvinnor födda på 70-talet så finns ju bara ca 85 sådana i hela riket som passar in på din kravspec. :-)
Kommentera

« · 576682 · »