1150x200-morningboyscouplethings_1z1ONipUukcQdDf.png

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1074928 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Bragd-Birger: Fast den potensbefriade klubbloggan snackas det numera tyst om, en röd örn.

Hellre Timrå IK med tallarna i en ny hall i Sundsvall än
röda iglar i Timrå!
Kommentera

Bragd-Birger: Jag hållit mig ganska ointresserad av den här debatten. Slentrian-scrollning liksom. Men nu så satte du verkligen ord på mina tankar på ett sätt som jag inte har förmått mig själv att göra.

Ditt resonemang om att aldrig averotisera en arena är briljant. Det är i banor som jag inte har tänkt i men som ändå nu känns helt självklara.

För du har helt rätt i att en arena inte är aktuell just nu. En ny arena ligger säkert minst fem år fram i tiden. Timrå har inga andra planer och något beslut är ännu inte taget.

Att diskussionen har blossat upp nu är något som jag tror Timrå IK medvetet har gjort för att få en stark diskussion kring det så att när beslutet väl kommer så har alla fått en chans att vänja sig vid tanken och protesterna blir mildare och de kommer åtminstone inte i affekt.

Sedan så håller jag absolut med dig om att "bakåtsträvarna" får för mycket skit. Det här med att vinna diskussioner i ett ämne genom att förminska andra är inte snyggt.

I somras eller om det kanske var i våras så jag pratade med min far om detta och då slogs det upp för mig att det är väl solklart att Timrå IK helst ska spela i Timrå. Sedan dess så har frågan diskvalificerats för mig. Den finns inte.

Svaret är klart. Vill man att Timrå IK ska göra allt som står i deras makt för att bli så bra som möjligt så måste de få jobba efter de marknadsekonomiska spelreglerna som finns idag och när den större tillväxten finns i Sundsvall så blir det att flytta in A-lagsmatcherna dit.

Har man däremot andra mål med Timrå IK än att de ska bli så bra som möjligt så är en flytt onödig. Men kulturbärare ska alltid respekteras. För dem är Timrå IK något mer än att bara vinna.

Tack för ordet.
Kommentera

Jag kanske är överkänslig - eller påverkad av Yellowcards härliga även-män-kan-vara-mysiga-inlägg - men jag vet inte. Hela den här 'alla som inte fattar att vi omedelbart ska flytta in i Sundsvall är retarderade bakåtsträvare' smakar märkligt. Jag har svårt att förstå föraktet. Fuck, vi talar trots allt om känslan hos dels de människor vars lokalpatriotiska ådra till stor del fått sin näring via det livsblod som kommunens stolthet - laget som bär dess namn! - givit, och dels om den tunga känsla av kulturarv som är djupt rotade i många.

Hade det handlat om Modo, LHC eller något annat menlöst lag, fine. Men detta är Timrå IK. Man kan tycka vad man vill om den eländiga mark där vårt nuvarande ruckel står. Men, den är fanimej helig. Vi snackar om den plats där de spelare huserat vars namn vi nämner med tårfylld vördnad så fort fredagsgroggen blivit plural. Den plats där de scener utspelats som våra fäder plågar oss med vareviga jul strax efter att sista julklappspappret viskande fallit till golvet. Visa vördnad. Skända den icke!

Bakåtsträvare är ett frekvent använt ord i dessa dagar. Låt mig servera en motsatsens synonym: kulturbärare. Historien är full av exempel på kulturstrider där 'moderna framtidsvisionärer' lyckades nedkämpas av dessa bakåtsträvare, och där efterföljande generationer njuter av de omätbara skatter som därmed bevarades. Den är, i sanningens namn, förvisso lika späckad med exempel på det motsatta. Instutioner och företeelser som ansågs som okränkbara och eviga, men störtades till mänsklighetens fromma. Hursom, det är inte poängen. Poängen är att det är förmätet av båda sidor att tvärsäkert tro sig ha rätt. Endast framtidens historiker kan ge ett någorlunda säkert svar på den frågan.

Jag har inte bestämt mig för huruvida en flytt är rätt eller inte. Jag lutar svagt åt den riktningen dock. Det förakt jag beskrivit ovan drar åt andra hållet. Lockar mig att falla in i grågubbarnas skara, dess innersta kärna där hardcore-snubbarna finns. De som likt mumlande druider i en - eventuell - framtid kommer synas vaggande utanför de övergivna biljettluckorna kl 19 en torsdagskväll.

Som jag skrev inledningsvis: jag kanske är överkänslig. Men det gnager. Och jag blir småirriterad på de styrelsemedlemmar som kör utspel och startar debatten just nu. Tajmingen är så usel att den inte ens är löjeväckande. Om världens finansnissar fick lägga sin röst på det sämsta tillfället att bygga en 300 miljonersarena på blir jag inte förvånad om en majoritet lakoniskt svarar: 'ehm...nu?'.
Just denna tid väljer man alltså att vädra denna fråga. Till vilken vinning? Det enda konkreta - förutom att olika timråitfalanger blir sugna på att låta sitt vatten falla över den andre - är att det kyler det nuvarande intresset av gå på hockey.

För så här är det: man får aldrig averotisera en arena. Punkt. Där finns något odefinerbart, en dragning och en aura av magi som aldrig får petas på - oavsett hur solkad i kanten den är. Försvinner den helt är allt förlorat. Det är den dragningen som får folk i oförklarliga massor att fortsätta frekventera Scandinavium. Den som Djurgården förlorade när man - i o f s vällovligt - körde sina insatser för att få bort pöbeln som förråade stämningen för de tilltänkta, kapitalstarka globenbesökarna. Den känsla som man nu, mödosamt och med synnerligen små steg, försöker få tillbaka genom att spela på Hovet.

Blir det en ny arena kommer det sannolikt icke att ske i en handvändning. Även den mest hårdribbade optimisten har vermotlich siktet inställt på ett par års sikt. Att prägla denna tidsperiod med vibbar av typen 'här är allt hopplöst', 'vi spelar i en loserarena i en loserkommun' och 'den här skitsponsringen räcker inte ens till filsingarna till de spelare vi vill värva' osv är livsfarligt. Då bäddar vi verkligen vår framtida säng med de mest avföringsdoftande av bolster.

'Ödmjukhet' är ytterligare ett frekvent använt ord på detta forum. Icke sällan av just samma personer som smädar 'bakåtsträvarna' allra hårdast. Det, mina vänner är...någonting.
Kommentera

Ambroo:
Det är ju en vansinnig tur att ingen av dessa sitter eller jobbar inom Timrås orgnisation´. Av dom som skrivit på då menar jag.

Kommentera

Den där jävla protestlistan kan lika gärna gå under namnet "dumskallarnas sammansvärjning", om ni frågar mig. Jag orkar fan inte läsa ännu ett debattinlägg på temat "Timrå IK ska spela i Timrå, så är det bara och allt annat är otänkbart". Snart gör jag som "Jonte" och pissar på er alla bakåtsträvare...
Kommentera

Skarin: 154. Mats Sellbom Timrå Ge fasen i att flytta hockeyn till Sundsvall annars blir vi riktigt förbannade.

Vad är det för feeel?!
Kommentera

Helg Ernest: begovnings reserven var det visst...
Kommentera

Nightfly: "du kan ta laget ur staden men inte staden ur laget". Mantra. Upprepa.
Kommentera

John K: Och sen när blev Timrå en stadsdel i Sundsvall?

Ironiskt nog verkar det mest vara sundsvallsborna själva som ställer sig positiva till en flytt till deras hemort. Undrar varför?
Kommentera

John K: Förstår vad du sett nu. Det inlägget består till stor del av ett citat ur namnlistan som Ambroo länkar till längre ner. Jag är FÖR en ny arena i S-vall.
Kommentera

John K: "mikenomad: Hur kan du befara en katastrof om Timrå IK spelar i en häftig arena i stan."

Que?? Säker på att du refererar till mig nu....?
Kommentera

Skarin: Ja den jämförelsen var Ewa Lindstrand först med, fast åt andra hållet, hon använde Ö-vik-Umeå i sitt uttalande i pressen.
Kommentera

Helg Ernest:

Du hade nog kunnat skriva, (läst men inte förstått) istället. Då hade du sluppit göra bort dig.

Kommentera

mikenomad: Hur kan du befara en katastrof om Timrå IK spelar i en häftig arena i stan. Om Timrå IK behåller namnet och lirar i stan kommer vi att ha det på samma sätt som så många andra elitserieklubbar .

Andra klubbar, t ex Västra Frölunda (en stadsdel) spelar i Göteborg. MoDo (förkortning av Mo & Domsjö, Domsjö är en stadsdel) spelar i Örnsköldsvik. Brynäs (en stadsdel) spelar i Gävle. Färjestad (en stadsdel) spelar i Karlstad. HV 71 (en förkortning av Husqvarna och Vätterstrand som är stadsdelar) spelar i Jönköping. Rögle BK (Rögle är en stadsdel) spelar i Ängelholm. Djurgården (en stadsdel) spelar i Stockholm. Om jag också skulle ta med den Allsvenska seriens lag så finns det många fler som spelar i orter som inte är det samma som lagets namn, och om man skulle gå utanför ishockeysfären så kan man hitta åtskilliga idrottslag som inte heter som orten dom spelar i. Så vad vore det för konstigt om Timrå skulle spela i stan?

I förlängningen så kan också Timrå och Sundsvalls kommuner slås samman till en kommun. Då skulle ju Timrå IK spela i den ort som man heter, fast i stadsdelen Sundsvall. (ler)
Därmed skulle kanske alla vara nöjda och glada, även de skvätträdda förändringobenägna bromsklossarna.
Kommentera

Skarin:
Om man nu hade varit troende, hade man tackat Gud och alla änglarna i himlen att inte denna Ljungaverks-människan sitter i TImrå Ik's styrelse.

Annars hade man kunnat åka in på Silvan och köpt 4 meter rep omgående.

Kommentera

Per HApps: Tänk att du har fel IGEN!
Det är begovnings reserven som vill ha Timrå i Sundsvall.
Var glad att vi spelar i just Timrå nu.
Annars har det väl bara kommit upp i publiksiffror ala Giffarna.

Avsätt även Johansson, han har inte ett skit med laget, ändå bänkar han spelare trots det prikära läget vi har nu.

Ryggskott kallade det visst för orsaken till inget spel.
Kommentera

Per HApps: Sköna jämförelser också. Skellefte-Ume vs Timrå-Sundsvall :) Hua.

Oj då. Nu är det hockey på päpävä.
Kommentera

mikenomad:
Vilka bländande argument man möts av.

"Nu får det väl ändå vara nog. Timrå är Timrå och inte Sundsvall. Att flytta arenan till Sundsvall gör inte saken bättre. Det kommer inte fler besökare och parkeringsproblematiken försvinner inte. En styrelse som resonerar på detta vis borde avsättas. LÅT TIMRÅ STANNA DÄR HJÄRTAT FÖR HOCKEY FINNS!
Ju fler som protesterar desto större chans att det inte blir någon flytt av."

Det är ju inte direkt begåvningsreserven som skrivit detta.

Kommentera

mikenomad: "till en helt annan kommun" är så gulligt skrivet.
Kommentera

Ambroo:

116. Micke Tumfart Timrå "Självklart ska Timrå IK och dess hockeyarena finnas kvar i hockey metropolen Timrå, Timrå IK är ett välkänt namn i hela hockey Sverige. Att dessutom flytta arenan och hockeylaget till en helt annan kommun vore dessutom KATASTROF för hela Timrås kommun!!!"

Här har vi nog lite av kärnproblematiken i frågan. Själv ger jag fullständigt f-n i Timrå kommun. Det är hockeylaget Timrå IK som finns i mitt hjärta och vars väl och ve jag bryr mig om.
Kommentera

Ambroo: Ja det är skrattretande att läsa många av kommentarerna om varför inte arenan ska flyttas. Inte bara där utan överallt.

Jag tror timråborna (dom som är emot) blir jättenöjda när kommunen slås ihop med något annat vackert samt att själva hockeylaget har eller är på väg ur elitserien p.g.a att man inte kan konkurrera med dom andra samt locka hit stjärnor etc, etc. Det finns inga pengar. Men det är klart. Strax under 4000 på matcherna eller betydligt lägre är väl sexigt det med.

Nej, rusta upp nuvarande hall så att den är omodern igen inom ett par år. Det blir bra det, Ewa. Det finns gott om pengar och attraktionsvärde.......typ.
Kommentera

Cartman: Och det här visar ju bara vilken seriös lista det är;

123. HåckysnackAmbroo Pärssinen 43212 Timrrååå är det bässsta laget.Sm-guuuuuuuld-08/09
Kommentera

Cartman: Det finns fler sköna stavelser från oförstående, ja i stort sett de flesta kommentarer lämnar en hel del att önska.
Kommentera

Ambroo:

38. Jan Karlman, Fagervik :Flytta nya arenan till Fagervik här finns det all plats

Byfåne?
Kommentera

Per HApps: Ewa Lindstrand och Pernilla Eurenius var väl mer än väntade namn, men det finns en hel del andra som jag inte trodde skulle dyka upp;
Kommentera

Jag har bara en liten fråga.Det är ett himla tjat om trafikproblemen före och efter match,varför kan man inte åka kommunalt nån gång och slippa
trafiken,då kan ni ju ta en öl ochså,jaja jag vet många är för bekväma
för det men ändå en tanke bara.

Men nu kör hoppas och tror på 3pinnar ikväll.
Kommentera

timråhjärta: "För inse fakta:
Hur många är det inte som gruvar sig lite lätt för trafiken vid dagens arena? Man är ju rent brydd hur de tänker lösa det egentligen??"

Jag är lika brydd över hur trafiksituationen är efter en match i centrala Sundsvall.
Kommentera

Nightfly:
Äsch nu hoppar du väl lite väl högt tycker jag nog. Fast de har god öl på puben i london förstås...

Men jag ska lägga ner min visa så fort jag hör att Timrå kommun på något vis löst trafik situationen... Kanske kanske någon boende i timrå timråit som fotledes tar sig till isladan på match kan gissa hur det är att sitta fast i bilen..

Och hur roligt är det på en skala med de j-a idioterna (ursäkta mig) som går flera minuter innan slutsignalen för de ska hinna undan trafik kaoset...fast de är ju förståss inte lokal patrioter med äkta timrå hjärta.... eller?
Kommentera

timråhjärta: Kloka ord. Varför inte flytta hallen direkt till London, Paris eller någon annan miljonstad? Där finns det garanterat publik, sponsorer och kommunikation. Det var väl det som var viktigast, eller?

Nej det är exakt dessa ideér som innebär slutet för mindre orter, allt och alla ska tydligen finnas i storstäderna.
Kommentera

Harryhaffa:
Jo jo, hockynerver har vi alla... Är också orolig inför matchen ikväll och "fördriver" då tiden på detta vis...

Men skärp dig lite vet jag, EON vad är det då för namn... hockeyladan är väl något man säger eller...*ler*

"ska på EON på hockey ikväll jag"... *ruskar på huvudet* Ja ja... sponsorer ska väl ha sitt förståss...

Såg otäcka sager om Clint Malarchuck (??) om hur hans hals skars upp... huva ligen!!! Usch och fy

som sagt match ikväll .... spelare tillbaka på planen igen... ny energi får vi hoppas då..

och hörru harryhaffa.... sluta tugga på naglarna nu, matchen går som den går den, utan att du ryar på lilla jag *blink blink*
Kommentera

Harryhaffa:
Ha ha ha .....Bingo.
Kommentera

Personligen är jag mer intreserad av att det är en match ikväll mellan SAIK och Timrå, än att diskutera en j-la arena j-vel i en tråd som är så gammal att det växer mossa på den, som dessutom inte stämmer med nuvarande arena,,,Vad är sydkraft Arena? Har tittat i alla listor av befinterliga hallar men den finns inte,,,och något som inte finns kan man inte sätta kostym på,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kommentera

Blizzard:
Just precis!

Nu ska väl hemma arenan ligga just så, "hemma"... och våra två kommuner samarbetar ju redan så...
Kommentera

timråhjärta: "Tror nog att man inte slutar att vara timråit bara för att Arenan tex hamnar nere i Sundsvall hamn"

Jag är lika mycket timråit när Timrå IK spelar på Hovet eller i Jönköping!
Kommentera

Per HApps:
Ser att detta inlägg startades 2004... och fortfarande är så otroligt aktuellt!

Begriper inte detta med att isladan måste ligga i timrå för att laget som spelar heter Timrå ik... Platsen ska väl vara den där det är mest gynsamt både vad gäller besökare, trafiksituation och läge...? Sedan om det nu råkar bli i "rivalen" Sundsvalls kommun eller inom Timrå kommun...

Tror nog att man inte slutar att vara timråit bara för att Arenan tex hamnar nere i Sundsvall hamn, där det är gång avstånd till tågstation, buss station, parkeringshus, och andra stora bra parkeringsytor. Vi är ju många Timråiter som är från andra kommuner runt om som besöker hemma matcher, som kanske hellre skulle besöka flera om kommunikationerna vore bättre lösta.

För inse fakta:
Hur många är det inte som gruvar sig lite lätt för trafiken vid dagens arena? Man är ju rent brydd hur de tänker lösa det egentligen??

Liten åsikt i en stor stor fråga... :-)
Kommentera

Trampade visst endel på tårna med mitt inlägg tidigare kanske lät värre än det är menat.
Ni som är emot en arena i stan kom gärna med lite mer information om hur ni tänkt er få 1500 fler i snitt till eo´n.
Jag har ingen karta framför mig nu men det enda jag kan tänka mig är att bygga en helt ny arena norr om eo´n (så eo´n kan användas under tiden)
En toppmodern arena för ca8000 pers.
Sen påfart på motorvägen direkt både norrut och söderut,påfarten norrut skulle såklart bli rätt dyr att bygga.
Det som direkt talar emot det är

Lika långt från stan njurunda matfors m.m som nu,dock snabbare med ny påfart.

Vägtull för alla söder om sundsvall snart.

Vad tycker sponsorerna om det jämfört med stan?

Fortfarande inga som kan gå direkt från restauranger direkt på hockey,samma gäller krogen efter hockeyn.

Jag vill det bästa för klubben,jag har närmast till en arena i timrå men är det bättre med stan så ska såklart mitt lag ligga i stan.
Kommentera

Alla + och - sammanställs och läggs i en undermeny som ni ser till vänster under klubbmärket (eller vad det är), "+ och - för en ny arena"

Då blir det bättre att följa detta och gästboken blir mer lättläst.

Kommentera

250kg kärlek:

+ Bättre anslutningar med lokaltrafiken, större möjlighet att välja när man vill åka.
Kommentera

Som en avslutande kommentar från mig i den här tråden har jag äran att förfäkta följande uppfattning:

När det gäller uppfattningen i styrelsen så verkar en utvärdering vara på gång. Jag avvaktar den utvärderingen. Det är klart att man inte vill gräva sin ekonomiska grav genom att ligga och krama Sörberges regnsjuka mylla (faktum är att det kanske vore bäst att lägga en ny arena nere vid fabriken)… PerHapps har pratat med någon som har pratat med drakar och om det är som de drakarna har sagt så är det klart att vi ska flytta.

När det gäller utbildning så har vissa den uppfattningen att bristen på omdöme kan åtgärdas genom en dyr akademisk examen. Historien är full av snedsteg som högt utbildade personer har stått för. Jag är inte utbildad inom ekonomi men jag är liksom många andra utrustad med ett kritiskt tänkande. Jag avvaktar utvärderingen…
Kommentera

Ta beslut snarast och börja bygg,ni som är emot bygge i stan gå på några sundsvallsmatcher så ni blir van allsvenskan igen för snart lirar vi där om vi inte flyttar.
Argumentet vi fyller inte Eo´n kan man tro kommer från 3-åringar.
Eo´n har an ohållbar trafiksituation,och nej det blir inte lika mycket i stan då fler får gångavstånd,och för timråbor skulle det bli enkelt med hockeybuss,dom kan ha flera stycken som kör motorvägen då går det fort och blir därmed lockande.
För trånga biutrymmen för lite toaletter för lite kiosker för dålig restaurang är oxå nåt Eo´n lider av.
Visst vi kan bygga om eo´n för 70 mille och ha en skaplig arena 3år till men det håller inte i längden.
Kom ihåg att modo inte fyllde kempehallen jämt heller men har ett bra snitt i nya hallen.
Personligen skiter jag i om vi tappar några insöade fans som vägrar se hockey i sundsvall om vi kan få 1500-2000 mer i snitt.
Sorry fans var fel ord,fans stöttar sitt lag i sundsvall oxå,insnöade timråbor låter bättre.
Kommentera

Hur länge kommer att dröja innan det inte finns någon kommungräns mellan Sundsvall och Timrå? Jag tror inte det e så långt borta...

När kommer Timrå inse att det här hävdandet att tillhöra Sveriges norra regioner contra det Sundsvall hävdar att det är region mitt vi borde tillhöra som är bäst, när kommer Timrå bli på Sundsvalls sida där? Det e en resa...

Vi får en elitseriearena av format i Sundsvall när, å inte förr, när ovanstående frågor är lösta...

FORZA TIK........alltid, alltid............
Kommentera

Poffa: tack kära människa för innlägget.. det enklaste och bästa jag hört på mycket länge.. och dessutom från en modoit .. otroligt ...
'
Kommentera

Per HApps: Det var på VIC 64ans tid möjligen.
För att du du inte skall se fler firmor med ett T i och få assosiation till Timrå.
Så kan du andas ut.
Teldako byter snart namn igen till Grontmij.

Teknikkonsultföretaget Grontmij har tecknat avtal om att förvärva elteknikkonsulten Teldako med 25 anställda. Förvärvet av Teldako, som har kontor i Sundsvall, Östersund och Alby, är en del i Grontmijs satsning på norra Sverige.
Kommentera

250kg kärlek: Att frågan delar supportrarna i olika läger är ju alldeles uppenbart. Annars hade vi väl inte denna diskussion. Och jag förstår de som har åsikter om byggandet av en ny arena med aspekt på ekonomiska risker, miljöaspekter osv.

Men när man som argument kommer med "Timrå ska spela i Timrå, så det så!" så väljer man att riskera sitt favoritlags framtid i elitserien. Och om inte det är viktigast så tänker man inte på sin klubb, utan man ser bara till sig själv. Man är inte beredd att offra lite för att ge sig själva chansen att vinna.

Finns det någon studie som kollat upp hur många åskådare som kommer från Timrå och hur många som kommer från Sundsvall? Kan det vara 65% som kommer från Sundsvall med bil/buss? Jag tror i alla fall att flertalet som följer Timrå bor i Sundsvall med direkt omnejd. Och dessa ser Timrå som Timrå, oavsett var laget spelar sina hemmamatcher.

Och så kommer vi till marginalåskådaren. Ett ord som är frekvent förekommande i den här tråden. Men anledningen till det är ju att det är dessa man måste locka till sig. MODO Hockey lyckades locka till sig 2-3000 marginalåskådare genom Swedbank Arena. Sundsvall är en större stad och borde kunna locka till sig liknande mängder.

För är det något som lockar numer är det ett helhetskoncept. Ta lördagar som exempel. Hemmamatch klockan 16. Några hundra åskådare åker in till stan, käkar sen lunch på stan och går sedan på hockey. Många går ut och äter efter matchen och avslutar sedan kvällen på krogen.

Det kanske är så att man måste offra några hundra supportrar för att knyta till sig 3000 andra. I mina ögon är det i alla fall uppenbart. Ska Medelpad ha ett lag i Elitserien om 5 år så måste Timrå bygga nytt i Sundsvall.

Kommentera

Helg Ernest:
Från deras hemsida.
"Namnet Teldako uppkom som en förkortning av "Timrå El och Datakonsult"

Kommentera

Per HApps: Vart hittar du ortnamnet Timrå I Teldako?
Hur jag än pusslar om bokstäverna så kan jag bara inte få det till Timrå.

Min teori är nog att Teladako accosieras till Tel e & Da ta Ko munikation
Kommentera

Helg Ernest:
Eller Timrå Måleri som har sitt säte inne i stan, eller Sundsvall/Härnösands flygplats som vi all vet vart den finns.

Kommentera

Per HApps:
De kan gräva ur hela Sverige och göra en arena så kan hela världen spela hockey på samma plats.
Kommentera

Helg Ernest:
Så när Timrå El och Data Konsult flyttade från gamla bussgaraget i Timrå in till Sundsvall för 10 år sedan så begick dom ett lagbrott eller hur du uttrycker dig? Mig veterligen heter dom fortfarande TELDAKO.

Läs på innan du kommer med dina fabler :)

Kommentera

Per HApps: Hörudu Kvissling! Namnet Timrå har kommunen monopol på.
Som dom gärna låter sina innevånare att nyttja. Men knappast ej utanför komungränserna, även precis som med de 2 tallarna, som är komun"vapnet".
Så det kan dom också glöma. Glömde ju, Kalkonen.
Kommentera

« · 1074928 · »