1150x200-morningboyscouplethings_1z1ONipUukcQdDf.png

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1086934 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

Helg Ernest:

Tycker att det är patetiskt att se dig inkompetensförklara Thomas Johansson. Ditt guldfisksminne kanske behöver friskas upp.

1. Det är mindre än tio år sedan TJ och Janne enligt en av vaktmästarna stod i vaktmästarnas fikarum och samlade ihop domararvodet till en hemmamatch ur egen ficka.

2. Det är bara 6 år sedan Janne och TJ lyckades med konststycket att få Ellextre att bygga om Ishallen för 55 millar under fyra månader. Hade dom inte lyckats med det hade vi inte funnits som elitserieklubb idag.

Tycker att det vore klädsamt om du här på hs ber om ursäkt för ditt osmakliga inlägg.

För om du tycker att TJ är inkopetent då har du inte begripit innebörden av ordet inkompetens.

Och nu bara för att man lägger arenaplanerna på isen några år så behöver inte det betyda att man helt skrotar dom. Att tänka på. Byggdes Noaks Ark före eller efter regnet?

Kommentera

Helg Ernest:

Varför skulle inte Metso vilja ha tillbaka TJ? En ekonom som har god hand med slantarna vill väl alla ha.

Idealet "Stenstadens kvarter med modern arkitektur" är för övrigt precis vad jag vill se på Södra kajen. Rogander, let´s rock!
Kommentera

Bara så du fattar!

Det blev aldrig någon multiarena på Södra kajen. I stället planerar kommunen på sikt kontor, butiker och 600–1 000 bostäder. – Idealet är som Stenstadens kvarter med modern arkitektur, säger Claes Rogander, planarkitekt på Sundsvalls kommun.

Man funderar ju, hur förankrat i Sundsvall var hela iden?
Eller hade dom tänkt hyra in sig med Dragons i multi arenan?

Ärligt, så tror jag inte Metso tar tillbaks TJ
Kommentera

Per HApps: Ja , dom är väl tvingad och gå ut med nått.
Förra veckan var det väl Sundsvall gick ut med byggplanerna för både norra och södra hamn. Och det fanns inte ens med i planerna.
Nä de enda som skall till stan är nog TJ. Han som gett inkopetens ett ansikte.
Kommentera

Maraca:
Hålller inte med dig på någon punkt. Men lägg denna diskussion åt sidan. Full fokus på att lösa den här säsongen på bästa sätt istället!
Kommentera

Tror all Timråbor kan andas ut.
Det blir ingen arena i sundsvall. Det är i all fall mitt tips. Dagens finanskris o lågkonjunktur gör ett sådant projekt skulle bli mycket svårt att finansiera. Näe, Tik skulle ha tagit det beslutet för länge sedan när hockeyn var hetare än den är i dag. Nu tror jag dessutom att det kommer bli än svårare att öka omsättningen de närmaste åren så något sm guld är nog bara att glömma, ska nog se up så det inte är derby mot Sundsvall som är årets bästa serie matcher framöver.

Jag skrev ett inlägg för ett par år sedan om att jag tyckte att det skulle satsas på en ny arena i stan, på den plats där fryshuset stod naturligtvis.
Det hade varit perfekt och med en sådant satsning skulle Tik varit ett starkare lag med bättre plånbok i dag.
Kommentera

Per HApps: Visst äre bra läsning i min länk? ;) Du som är sån Sundsvalls fantast för ny hall i Sundvall!
Kommentera

friskan:
Tycker jag?
Jag tycker att det finns förbättringspotential på vissa områden, skall man inte få tycka det, eller är det inte politiskt korrekt?

Kommentera

Per HApps:
Vi är några stycken som inte begriper vaför du går på matcher överhuvud taget efterson du tycker allt med Timrå IK är pest och Pina.
Kommentera

friskan:

Så dom som tycker att det är trångt under läktarna i kväll och samtidigt är villiga att ta rygg på Klubbledningens förslag om att vilja kunna bygga nytt inne i stan borde stanna hemma?

Det är INTE bara parkeringen som är problemet, ......

Kommentera

Per HApps:
"Folk"???? Inlägget var riktat till dig.
Kommentera

friskan:
Varför då? Jag påtalade ett problem och din lösning är att folk skall stanna hemma? Vaknat upp på fel sida i dag?
Kommentera

Per HApps: Nä tacka vet jag Bankvalvet!!
Kommentera

Per HApps:
Låt bli och gå då....tjatkärring.
Kommentera

BlackBay:
Dom som inbillar sig att det bara är parkeringen som är problemet kan ju prova att gå till kioskerna under norra läktaren för att köpa en korv.

Den kommer vara så attans trångt i pausutrymmena i kväll att det är pinsamt.

Kommentera

Per HApps:
Di lärde sa "en gång är ingen gång".
Kommentera

Per HApps: haha klockrent :) bara att lämna in ritningarna efter matchen ;)
Kommentera

Per HApps: Bara sätta ner spaden ikväll.... :)
Apropå fylla arenan.... att den sällan är helt fylld nu beror garanterat på dess dåliga tillgänglighet... skulle garanterat fylla fler platser centralt
Kommentera

Per HApps: ..åsså skapar vi riktig Derby-grupp, TIK möter MoDo 16 ggr säs 09/10!! Börja bygg i hamnen!!
Kommentera

Blizzard:
Alla tjatar om att vi måste fylla den arena vi har, nu i kväll är det lapp på luckan. Kan vi börja bygga till veckan? :)
Kommentera

Ny arena i S-vall tack !!! dom har ju inte ens råd att få tillskott i truppen! sen fattar jag inte hur årets trupp kan vara dyrare än fjolårets?!
Kommentera

lungan: Reporäntan är ju den ränta som våra banker får låna till och därför styrs också dina, mina och Timrå IKs räntor indirekt genom riksbanken.

Som du skriver är det också en lågkonjuktur på gång vilket innebär sänkta räntor.
Kommentera

lungan: Nej du, bolåneinstituten har sänkt massor av gånger de senaste två veckorna. Sitter du med rörlig eller "tremånaders"? om du sitter med sistnämda så kan du nog räkna med lägre summa nästa gång du ska in med pengar.
Kommentera

Anonymous: ja men det är väll reporäntan, den hjälper inte till för att sänka låneräntan.

Jag har ett lån på 75 000 för två månader sedan var räntan på ca 310 kr nu är det 490:- Detta är en ganska stor ökning, tänk dig denna ökning på ett större miljonbelopp, hur mycket mer i ränta man får betala!
Kommentera

lungan: Är snarare som så att räntorna är på väg ner och ar gått ner en hel del redan.
Kommentera

250kg kärlek: Känns som att folk i denna gästbok/forum är ute efter att finna fel i andras inlägg, Jag menar att för att inte sätta föreningen TIMRÅ IK i ett ekonomiskt icke hälsosamht läge, så har Johansson o co bestämt att de pengar som vi får eller har, inte ska användas till några spelarlöner. Utan de ska finnas tillgängliga för att öka på amorteringen på lånen så att skuldsättningsgraden för Timrå ik inte blir för hög i relation till stundande lågkonjunktur.

Klart jag inte tror att Timrå IK kommer gå i konkurrs, men risken ökar vara sig om den eller lite eller stor om man börjar värvaspelare för pengar, som man i dagsläget bedömmer att man behöver hålla i pga. att alla företag/föreningar och organisationer töper en ovis fratid till mötes!
Kommentera

lungan: Bara för att man omfördelar lite pengar behöver inte det innebära konkurs per automatik?
Glöm inte bort att vi har ett räknesnille som klubbdirektör som säkert vet vad det handlar om när det handlar om ekonomi. Jag har mycket svårt att se hur Johansson skulle misslyckas så grovt att föreningen skulle försättas i konkurs.

Jag tycker att man ska skjuta till lite pengar till ytterligare spelarköp, på så vis kanske vi inte hamnar därnere med risk för kvalserie och allt som det kan innebära. Siktet att vara ett stabilt slutspelslag som är målet för föreningen ska man jobba stenhårt för att uppnå.

Kommentera

lungan: Ja men va inte så jag menade.
Kommentera

TippeX: Det är smäre tider nu, glöm inte det. Räntorna blir högre och på stora belopp blir det en väsentlig skillnad, För att föreningen ska klara sig bra ekonomiskt kanske man inte kan värva, utan att man måste lägga alla pengar på att amortera av lånet.

Jag ser hellre att Timrå hamnar 9:a 10:a än att Timrå som förening går i Konkurrs, eller tappar elitlicensen. Det är för mig ett mycket värra scenario...
Kommentera

TippeX:
Dettta är ett så urbota dumt inlägg i debatten att jag inte ens orkar kommentera det.
Kommentera

heart: För lite?? Kanske ska fylla hallen förts
Kommentera

250kg kärlek:
Exakt. jag lägger inga värderingar i detta. Hoppas bara att klubben vet vad dom gör så är jag nöjd.
Kommentera

Per HApps: En förutsättning för en flytt är att vi har ett slagkraftigt elitserielag. Då bör man kanske bromsa lite i amorteringarna och se till att komma in på rätt spår igen. Då behövs också sannolikt en del pengar för att råda bot på det lilla problemet.
Kommentera

Amorteringstakten tolkar jag som att, när man har betalat av sitt lån på E-on Arenan i Sörberge så kommer man att lämna över den till Timrå Kommun. Skulle tro att i kontraktet står ungefär, att man inte kan flytta in till stan så länge man har kvar lån på ombyggnationen.

Kommentera

The Fat Bastard: Enligt statistiken du presenterar så älskar Timråborna hockeyn bra mycket mer än sundsvalls folket.

I Sundsvall bor det ca: 95,000 personer.
I Timrå bör det ca: 18,000 personer.
Säsongen 07-08 var det 180.000 besökare på hockeyn.

Om 40% kommer från timrå och 55% av publiken från sundsvall, så är Timrå överrepresenterat med 4ggr.

En Timråbo går på i snitt 4 matcher/säsong medans en Sundsvallsbo bara går på 1 match/säsong. (1,04)

Hur kan då publikintresset vara så mycket större i sundsvall?
För även om du räknar med samtliga hockeylag som finns i sundsvall så har du en bra bit kvar tills att sundsvallsborna går på 4 matcher/säsong. Och du kan även få räkna in bakset och fotbollen men det räcker ändå inte till för att slå dom trogna Timråborna.

Om man räknar bort alla företagsbiljetter som är sålda i EON arena så tar det väldigt många säsonger innan alla sundsvalldbor har sett en enda hcokeymatch. Medans Timråborna även här visar ett otroligt starkt hockeyintresse, utan företagsbiljetter så går timråborna på minst 10ggr mer hockey än sundsvallsborna.

Undra vilken juvel som gjorde undersökningen från början???
Kommentera

Per HApps: Man undrar ju hur många på den där argumentsfria-flytta-inte-till-sundsvall-protestlistan som i själva verket går på hockey överhuvudtaget då merparten är bönder och utifrån.
Kommentera

Per HApps: Att den största delen av publik kommer från Sundsvall borde väl alla känna till. Tycker man.
Kommentera

Anonymous: Många som gör sig omaket att endera åka buss eller bil för att se ishockey på hög nivå. Det verkar inte vara så många som promenerar.
Kommentera

Anonymous:
Föreningen med TJ i spetsen vill flytta in till stan för att på sikt kunna överleva som elitserielag, det handalr ju inte om vad sundsvallsborna vill.

Tror att du fått det hela om bakfoten,

Kommentera

The Fat Bastard: Där ser man, sundsvallsborna saknar hockeykultur. Ändå vill de roffa åt sig vårat hockeylag.
Kommentera

Abron:
Undersökningen gjordes tydligen i fjol. Men den som sa det till mig har jag ingen anledning att hänga ut här med namn.
Kommentera

Per HApps:

Intressant.

Kan du bekräfta källan?
Kommentera

The Fat Bastard:
Du läser ju statistik som fan läser bibeln.
Kommentera

Per HApps:

40% kom från Timrå
55% kom från Sundsvall
5% kom från Härnösand, Ånge, Hudik etc.

Vad har hänt? gillar inte Timråborna hockey längre?
Eller så är Sundsvallarna som jag kanske, utflyttade Timråbor.

Timrå IK är dom bästa.
Kommentera

Tikinmyheart:
såg en undersökning som visade vart publiken kom ifrån.

40% kom från Timrå
55% kom från Sundsvall
5% kom från Härnösand, Ånge, Hudik etc.

Kommentera

JBlom: Så lågt skulle aldrig Sundsvall hockey supportrar kunna sjunka att man delar en modern arena med Timrå. De har ju själv sagt att det räcker med "laget i stan". Om man från Sundsvalls håll tror att ett sunket Gärdehov skulle locka mer publik än en ny arena så är man en aaaning fel ute.

Det jag däremot inte alls förstår (efter att ha pratat med "gamla Timråiter) är snacket om att "blir det en arena i S-vall slutar jag att gå på hockey".

Jag då som bor i S-vall? Jag kanske skulle ge fan i att åka till E-on och åka till Gärde istället, jag bor ju som sagt i S-vall. Sicket skitsnack!!
Kommentera

Per HApps: Kan inte TIK och IFSH bygga arenan ihop?
På Hovet spelar ju båda DIF och AIK och det funkar ju.
Kommentera

Per HApps: Men som chef över Timrå kommun tycker man väl kanske att hon borde kunna komma med bättre för- och motargument.

I övrigt bra som vanligt.
Kommentera

Blizzard:
Inte insöade, Ewa lindstrand kämpar för vad hon tror på och det skall hon ha cred för. Men........

Timrå IK är ett FÖRETAG som omsätter snart över 100.000.000:- . Och om nu styrelsen anser att ett nybygge inne i Sundsvalls Hamn är en förutsättning för att detta företag skall överleva så förstår inte jag vad som är problemet.

Med vilken rätt hävdas att föreningen skall vara kvar på en logistiskt vansinnig plats? Timrå IK är i sanning hela regionens lag, det visar med all önskvärd tydlighet sponsorföretagens lokalisering och dom långa körena på motorvägen in till stan efter match.

Var i stället glada över att ett så fint och traditionsrikt företag/förening har möjlighet att göra ett såndant lyft rent organisatorisk.

Kommentera

Per HApps: skrattretande vad insnöad folk är!
Kommentera

« · 1086934 · »