1150x200-morningboyscouplethings_1z1ONipUukcQdDf.png

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1086934 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

Helg Ernest:

Tycker att det är patetiskt att se dig inkompetensförklara Thomas Johansson. Ditt guldfisksminne kanske behöver friskas upp.

1. Det är mindre än tio år sedan TJ och Janne enligt en av vaktmästarna stod i vaktmästarnas fikarum och samlade ihop domararvodet till en hemmamatch ur egen ficka.

2. Det är bara 6 år sedan Janne och TJ lyckades med konststycket att få Ellextre att bygga om Ishallen för 55 millar under fyra månader. Hade dom inte lyckats med det hade vi inte funnits som elitserieklubb idag.

Tycker att det vore klädsamt om du här på hs ber om ursäkt för ditt osmakliga inlägg.

För om du tycker att TJ är inkopetent då har du inte begripit innebörden av ordet inkompetens.

Och nu bara för att man lägger arenaplanerna på isen några år så behöver inte det betyda att man helt skrotar dom. Att tänka på. Byggdes Noaks Ark före eller efter regnet?

Kommentera

Per HApps: Mycket bra inlägg.
Kommentera

Per HApps:

Hockey är buisness.
Det handlar om att man ska göra av med så mycket pengar som möjligt. Man ska i lugn och ro kunna köpa kaffe, korv, popcorn, pilsner, you name it. Det kan man inte göra i e.on utan att oftast behöva så i långa köer. På en lördagsmatch så är det bra om man har tio minuter på sig att svepa en öl efter ha behövt köa en oändlig tid.

Hockey handlar så mycket mer än om hängivna supportrar, det är även mycket folk som är där utan ett minsta hockeyintresse utan är bara ute efter att umgås samt knyta nya affärskontakter mm.

Vad Timrå IK behöver är en ny arena i Sundsvall, en multiarena som det är ständigt nya events i. En arena centralt så lokaltrafiken kan utnyttjas till fullo. En arena som kan locka till sig marginalåskådaren.

En utbyggd plywoodlåda kommer att bli Timrå IK's fall.
Kommentera

Helg Ernest: TJ vet precis som vissa av oss här på hockeysnack att timrå inte kommer att ligga i elitserien i framtiden om man inte bygger en ny arena,det är inte frågan om vi åker ur utan när.
Kommentera

AndersN: Man lär inte bygga nytt nu, i dessa tider. I framtiden, om några år tror jag dock att en ny arena kommer att vara på plats i Sundsvall.
Allt detta verkar vettigt enligt mig.
Kommentera

Per HApps:

Bra kommentar om TJ, så ligger det nog till och att han har ett mycket stort Timrå hjärta som nog de flesta som skriver här har.

Angående ny arena kan jag bara säga glöm o dröm, tyvärr så har tåget gått och goda tider med fantasi byggen för 100 tals miljoner är ett minne blott från tidigt 2000 tal. Det skulle ha gjorts för flera år sedan.

Tror inte folk har fatta att vi står inför den värsta ekonomiska krisen någonsin sedan 30 talet och att detta även kommer att drabba idrotten OCH Timrå IK ;)
Jag tror nog Tik ska satsa långsiktigt och lägga sitt överskott på egna produkter samt försöka få fram fler fjunisar alla bolibompa kedjan för att kunna varar ett elitserie lag även i framtiden.
Kommentera

Maraca:
långsiktigt med egna produkter är en fin tanke och funkar om laget har en stor organisation !!! med ett lag som TIK liten arena, litet upptagningsområde handlar det om att ha mycket deg för att klara sig på högsta nivå.

Bygg nytt i stan där 70% av fansen finns !!!
Kommentera

73Sjöbba: det är fan inge fel på plywood :P haha ( trogen hassela patriot )
Kommentera

Tobias Thyr: Tack för din åsikt. För den inbitne supporten så är 2 mil en fis i rymden.
Jag vet folk som åker från Söderhamn varje hemmamatch.
Det här handlar inte om den inbitne supporten, det handlar om att marknadsföra sig och kunna locka till sig marginalåskådaren. Det är svårt att göra det i dagsläget.

Jag skrev det igår men upprepar mig idag igen.

Allt handlar om pengar. För föreningen så handlar det om att för varje inlöst person ska göra av med så mycket pengar som möjligt. Det ska vara enkelt att köpa korv, kaffe, godis, öl mm. Dom skiter i om du är hockeyintresserad eller inte bara du gör av med så mycket pengar som möjligt. I dagsläget måste man gå igenom flera flaskhalsar om man ska ut och ta luft, röka, köpa en öl. ect. Hockeybussen tycker jag personligen att den är relativt dålig, framför allt för dom som bor lite utanför Sundsvall. Du har 1 tid att passa annars är det kört.

Allt som jag har skrivit samt mycket mer måste förbättras. Allt måste bli enklare, det måste bli bättre.

Detta leder till högre intresse både för företag, den halvt ointresserade individen och kanske t.o.m medgångssupporten

Det skulle det självklart bli med en mutliarena centralt i Sundsvall. En arena som kan utnyttjas till allt ifrån hockey till någon konsert med någon världsartist och slutligen lite hästhoppning.

En sak som är klar är att det inte kommer att bli något nybygge under stundande lågkonjunktur.

En utbyggd plywoodlåda kommer inte att hjälpa Timrå IK att höja omsättningen. Ökad omsättning som leder för övrigt till utökad spelarbudget samt att konkurrera med dom stora drakarna i ES om dom stora stjärnorna.
Kommentera

73Sjöbba: okej :) alltid bra för den icke så insatte i marknadsföring och sånt skit att få lite kunskap :) , men precis men supporter som jag är så kommer jag självklart inte sluta åka mina långa resor varje hemma match bara för att arenan ligger i sundsvall, men du tror inte det finns risk till ett ev namnbyte då ?
Kommentera

73Sjöbba: tyvärr är många blinda vad gäller dagens ekonomiska verklighet när det gäller elitidrott. I fotbollssverige t.ex. verkar folket tro att Allsvenskan osv. fortfarande är en amatörliga. Det är bättre i hockeyn där har man börjat fatta vad som gäller men folket är inte riktigt med ännu.
Kommentera

TobiasThyr: Nä där tycker jag gränsen går vid namnet. Laget jag håller på är Timrå och inte ST hockey eller nått annat;) Sen om Timrå spelar i Timrå eller Sundsvall skiter jag i, men fördelarna väger över för att spela i Sundsvall så varför inte? Kan det göra att Timrå har större chans till ett Guld genom ökad spelarbudget osv så är jag absolut inte den som är den.

Men namnet måste vara kvar!
Kommentera

Bigthelin: jo man har väl redan sagt från TIKs håll att man inte ska byta namn. Så jag fattar inte varför folk fortsätter prata om ett namnbyte.
Kommentera

Bigthelin: Ja absolut är namnet kvar och bra ståplats så får dom bygga en imorgon redan :) , även om vi inte nu inte kommer få se en ny arena på ett bra tag !
Kommentera

Bigthelin: Jag måste få rätta mig lite... skulle det heta st hockey skulle jag såklart hålla på st hockey. men det skulle kännas konstigt:P var lite för ung när läget var så men som sagt, Timrå är det självklara:)
Kommentera

73Sjöbba: Är det nån som på allvar har räknat på miljöpåverkan? Jag åker fyra mil varje gång jag går på hockey, såsom alla andra Sundsvallsbor.

Hur stor andel fotvandrande Timråbor går på match?
Hur stor andel bilåkande Sundsvallsbor?

Borde gå att räkna ut utsläppen för alternativ Timrå, respektive alternativ Sundsvall.

Låg arenan i Sundsvall skulle jag lämna bilen hemma och konsumera en stor mängd pilsner som skulle ge TIK intäkter,
bara en sån sak...
Kommentera

Bigthelin: Håller med. Fusion eller namnbyte kommer aldrig på fråga enl. mig. Det det handlar om är var Timrå Ik ska spela sina A-lags matcher, inte var dom har sitt säte eller vart dom tränar.
Kommentera

orion: hahaha, men då kommer ju kostnaderna för staten att få hem dig när du är full och odräglig ;)
Kommentera

TobiasThyr: Nä precis.. det är ju bara att hoppas på att ekonomikrisen löser sig så fort som möjligt.

Men som dr-nix säger. ALLT har diskuterats ganska flitigt så just nu känns morgondagens match lite mer intressant:)
Kommentera

orion:

Timrå IK -Miljömärkt med svanen.
Kommentera

TobiasThyr: Taxi baby, taxi...
Kommentera

orion: Sant:)

För övrigt TROR jag att jag såg Johan Andersson på max i birsta idag;) tror ni han skulle synda?;) eller vart det minimorötter och vatten?:P haha
Kommentera

73Sjöbba: Närå, men en konsekvensanalys angående miljöpåverkan skulle möjligen tippa frågan till Sundsvalls fördel.
Kommentera

TobiasThyr:
Ett namnbyte är nästintill lika osannolikt som att man skulle byta sport till bandy.
Men lägg ner denna diskussion nu! Fokus på att reda upp innevarande säsong istället!
Kommentera

Kongo: hehe, låter bra isf :) haha ajo precis ! kan ju vara en fördel. :)
Kommentera

Mycket eltande har det varit och här kommer min åsikt i denna fråga...

Så länge kommunstyret i Timrå med Ewa Lindstrand i spetsen har den åsikten att "Timrå ska tillhöra den Norra regionen av Sverige" och Sundsvall hävdar att de vill tillhöra region Mitt, så länge och precis så länge kommer det aldrig någonsin hamna en hemmaplan för Timrå IK närmare Sundsvall än E.ON arena.

Och varför ska då Timrå tillhöra region Norr? Ja, jag begriper inte nått. Sundsvall vill att Timrå tillhör Mitt, timråbor vill tillhöra Mitt och härnösandsborna, i vart fall min släkt och deras kompisar, å de är inte få, de vill faan inte tillhöra någon region Norr...

Krasst, hur länge till kommer Sundsvall och Timrå vara två olika kommuner??? Inte så länge till tror ivartfall jag...´

Men, klart att TIMRÅ IK ska spela i Timrå..........;-)

FORZA TIK...........alltid, alltid...........
Kommentera

Ewa är av den fasta uppfattningen att det är bättre o enklare att åka till Sollefteå sjukhus än att fara till Sundsvall när man brutit benet.
Skämt åtsido! Hon är rädd att orten Timrå skall försvinna i mängden och bara vara ett hockeylag.
Kommentera

Kongo:"Ett namnbyte är nästintill lika osannolikt som att man skulle byta sport till bandy."

"Timrå Red Eagles"...

Leve bandyn!

Kommentera

Friman SR:

Självklart måste Timrå IK börja spela i Sundsvall för att överleva som Elitlag.

Kolla in Malmö, det är bara en tidsfråga innan Malmö är uppe igen.

En hamnarena skulle vara bra för alla.

Timrå IK är dom bästa.
Kommentera

Friman SR:
Jag tror inte att Ewa Lindstrand har något att säga till om ifall Timrå IK väljer att flytta in till City. Hon har ju absolut inget veto i frågan.

Om man står ute i Söråker så ser man ända in till Sundsvall, med andra ord så talar vi liksom inte om att flytta allt för långt.

Kommentera

Per HApps: Finns det inte ett avtal i samband med övertagandet av hallen? Där har jag för mig att Timrå IK har påtagit sig att fortsätta att spela i hallen under ett för mig okänt antal år.
Kommentera

Per HApps: Veto har hon väl inte men Timrå Ik och kommunen har väl ett långsiktigt ekonomiskt avtal, I och för sig får ju Timrå kommun en goodwill ute i landet som inte kan jämföras med något annat och är förmodligen värt mycket mer.
Det stora problemet är väl annars den ekonomiska biten. I dagsläget har man väl en relativt bra avkstning gentemot satsat kapital. Till och med riktigt bra. Speciellt om man jämför med de andra ES-klubbarna.
Problemet är väl annars hur mycket man vågar satsa i en ev. ny arena. Det bästa vore ju om man kunde få sponsorer att stå för merparten. Nu i dessa svåra ekonomiska tider kan detta bli ett oöverstigligt problem. Förhoppningsvis så vänder trenden och om några år när ekonmin ser roligare ut så blir det nog aktuellt.
Kommentera

Dunc:
I avtalet står, rätta mig om jag har fel.
Vill Timrå IK lämna E-on Arena i Sörberge så lämnas fastigheten över till Timrå Kommun, men att den eventuella låneskulden som är kvar får TIK dras med.

Kommentera

orion:
Det officiella namnet är inte ändrat. Red Eagles är bara ett fånigt "artistnamn".
Kommentera

Per HApps: haha

"Om det ska byggas en evenemangsarena får väl Sundsvall bygga den.
Varför blanda in Timrå i den?
Varför ska TIMRÅ IK flytta sin hemma arena till SUNDSVALL?
Timrå har det ju bra där de är och där ska de stanna!
Är de Sundsvallsbor som vill ha en flytt av Timrå IK svartsjuka att Timrå har ett elitserielag i hockey?
Hör med MoDo ... De håller ju inte heller till i Sundsvalls kommun, kanske de vill byta till Sundsvall så får vi riktiga derbyn framöver ...
Varför flytta ett hockeylag till en annan kommun?"

Det låter som Timrå ik inte har någon egen vilja att Timrå blir tvingade att flytta =P Och att den som skrivit det är räddaren i nöden -.-
Kommentera

Blizzard: Vart kommer alla pengar ifrån ? Timrå företag ?
Kommentera

Så här ser jag på saken: Som "Timråfanatiker" skulle jag aldrig sluta älska Timrå IK om de så skulle flytta till Själevad! Må nu gud förbjuda detta! Men vad jag vill komma till är...vart en ny arena byggs har ingen betydelse för mig vad gäller mina känslor för laget. Däremot måste man se till vad som är bäst för laget i längden. Om en flytt ökar antalet åskådare och sponsorer så är jag nöjd för det skulle i längden innebära mer pengar till spelarinköp=större chans till ett SM-guld.

Om jag bor i Sundsvall eller Timrå? Jag bor mitt i mellan så det ger varken från eller till för mig i detta sammanhang. Skippa nu allt skitsnack och var konkreta och sakliga i era debattinlägg!

Vad gynnar det Timrå IK om ni gnäller på varandra fram och tillbaka?
Kommentera

Blizzard: Känner mig nödgad att citera något som Janken skrev i sitt inlägg tidigare:

"Sen är det bara att konstatera. Ett desperat VF, HV, FBK har en större plånbok än ett desperat Timrå. Blir det ekonomisk dragkamp mitt i säsongen så förlorar vi den... Så är det bara"

Jag vill gärna tro att jag är realistisk när jag säger att vårat lag på pappret i år, motsvarar ungefär nuvarande tabellposition. Om laget skall ta sig längre än till semifinaler utan att långsamt bli nermalda av "storklubbarna" i serier om 7 matcher så måste det finnas ett större ekonomiskt utrymme.

Det klagas ofta på att laget visar upp för lite hjärta i förlustmatcher och att det är inställningen det är fel på. Det kanske är en rimlig förklaring i VISSA matcher men samtidigt så måste man inse att det inte finns så många stora stjärnor i årets Timrå. Pyörälä, Lehtonen och Wandell som jag ser det i övrigt ställer jag mig frågande till om man verkligen kan ställa höga krav på spelare som Axelsson och Sundh.

Motivation slår klass? När vi körde över modo förra året så blev vi ändå systematiskt nertuggade av HV. Vi kommer snart inte undan med att ha motiverade dussinspelare med en hög nivå när dom toppar formen, vi behöver klasspelare med en hög lägstanivå och framför allt, en plånbok som kan locka dessa spelare. Ingen har väl undgått hur ett Timrå av årets kaliber lätt hamnar i katastrofliknande scenarion så fort skadehelvetet är framme?

Den ekonomiska dragkampen som Janken pratar om kommer alltid att förloras eftersom det saknas kapital att slåss på samma villkor. Detta håller inte på sikt.

Flytta eller gå under...
Kommentera

Olle:
Både du och Janken satte huvudet på spiken , flytta eller sänk målsättningen.

Kommentera

Fet-Ecke: sånt där beror nog på att många har svårt att skilja på Timrå ik som förening och timrå som bygd . självklart måste en ny arena byggas i Sundsvall så småningom om timrå aka klara av att vara kvar på den nivå vi är i dag .. så är de bara .. inget att diskutera..
Kommentera

superfalle: "så är de bara .. inget att diskutera.."

Jodå, det är ju det vi gör!
Kommentera

superfalle: eftersom när vi bygger ett skrytbygge I stan så kommer alla stora företag plötsligt ge alla sina sponsorpengar till Timrå IK ???
Kommentera

Fet-Ecke: Bra talat!
Kommentera

Andersson: ju mer publik på matcherna ju mer attraktivt för sponsorer .
Kommentera

Hahl Bundy: ja men vad betyder det? ATT MAN SITTER HÄR PÅ HOCKEYSNACK OCH TYCKER SYND OM SIG SJÄLV? Klart att arenan ska flytta till sundsvall.. klart att ni Timrå bor vill ha arenan där, men rent publikmässigt så skulle det gynna Timrå IK att den låg där. Timrå är en håla och kommer alltid vara det, sundsvall är en stad.
Kommentera

diffe: "klart att ni Timrå bor vill ha arenan där".
Ha ha ha. You have no idea! :)
Har aldrig bott o kommer aldrig bo i Timrå. Sen hur du vill tolka det, det får stå för dig.

Många ledtrådar har kommit genom åren.
Kommentera

diffe. Jag gör en Laken o hänvisar till mig själv. Lite narcisstiskt jag vet.
Jag är inte sån men jag kan inte låta bli just nu :)

Läs igenom mina 2814 inlägg o i mina bloggar o i mina andra nick, så kanske du kommer på svaret i den här frågan för jag tänker inte svara nu. :)

F.ö så vill jag säga detta: Zäta är kung, Sonnenberg kommer att bli ovärderlig o framtiden ser ljus ut eftersom våren är på väg!
Kommentera

Inget händer på arenafronten för närvarande. Inga som helst styrelsebeslut är tagna huruvida TIK skall flytta eller ej. Man har från Tik's sida bestämt sig för att avvakta med frågan.
Med anledning av detta, borde då inte denna tråd få vila ett tag? Åtminstonde tills det finns något relevant att skriva om.

Som jag ser det är det mesta som f n skrivs, enbart fria fantasier och käbbel där man uttrycker(skapar) en massa motsättningar mellan Timrå och Sundsvall, både som hockeyfans och boende.
Egentligen förhåller det sig faktiskt så att båda orterna behöver varandra, både vad gäller arbetsmarknad, boende och publiktillströmningen till E-on Arena.

Sammanfattning: Utan Timrå IK, ingen elithockey. Utan Sundsvall, dåligt med publik.

Tack för ordet.
Kommentera

John K: Väl talat, håller med till fullo!
Kommentera

« · 1086934 · »