Per HApps: Det ser riktigt, riktigt bra ut! Vad har du fått för gensvar från klubben angående det här då? För visst skickade du väl iväg ett mail till samtliga i styrelsen?
Är det någon/något som är pinsamt så är det du! Du tror inte att ledningen i Timrå har viktigare saker att fundera på än att skriva en massa tackbrev till s.k. "soff-experter"? Skulle de göra det så skulle de väl inte få göra något annat...
Dream Team: Man kan hålla på å klatra på den gammla lada i åratal, blir inget för än det bygges nytt uppe i Torsbodabacken. Finns ju planer på det, enligt stadsarkitekten.....
Sune: Den som agerar mest pinsamt i det här är du. När det kommer in ett seriöst förslag av någon som kan sin sak så är det på sin plats att tacka. Per HApps var dessutom en av dem som var med och lämnade förslag till den befintliga hallen och tipsade och hjälpte dåvarande arkitekt när den ritades...idiot.
friskan: Grejen med förslaget är att man behåller hela den befintliga läktaren intakt, allt för att spara pengar. Det man gör är att det byggs på nya rader ovanför dom befintliga så att det blir 21 rader runt om hela rinken. Det som skall till är ett nytt tak, och då varför inte ett limträ som är både billigare och hållbarare än ett ståldito.
Om man nu nödvändigtvis skall spela hockey i Timrå istället för i Birsta eller i hamnen i Sundsvall så borde man väl utnyttja den befintliga e-on Arenans fulla potential!
7260 stolar borde väl räcka en överskådlig tid. Säg att ombyggnationen landar på 50 millar så har vi ju fått det riktigt bra med en total av 100.
Pratade med en journalist på en rikstäckande tidning häromdagen samt med en arkitekt på en välkänd arkitektfirma och båda gav mitt förslag . mycket väl godkänt. Just med tanke på att man kan behålla grytkonstruktionen men även att man kan behålla Arenan på samma plats och ändå få en förstklassig lösning med en begränsad ekonomisk uppoffring.
Per HApps: Trodde i min enfald att du skulle ha uppnått något bättre. Är du så urbota ... så att du inte tror att nuvarande styrelse ser på alla möjligheter att bygga ut och eller om. Att skaffa nya intäkter som är avsevärt bättre än de kostnader som uppstår. För du tror väl inte att det bara är intäkter det handlar om?
El Aka Ali: Kan det bli så mycket bättre än det där förslaget då? Ombyggnadsplanerna i dagsläget är inte på långa vägar ens i närheten av de där ritningarna som PH tagit fram.
Ambroo: Väljer att svara dig. Själv har jag inte lagt fram några som hellst förslag i den vägen. Utav den enkla anledningen att jag råkar veta att man vill ha balans ekonomiskt i tänket. Skulle sitta fint med en till huvudsponsor som kunde likt Sweedbank eller Forsberg gå in och bidra. Sedan är det ju en annan fråga som måste tas ställning till. Hur reagerar Eon då? Visst är PerHapps skisser o funderingar positiva, men det fordras så mycket mer och han har dragit samma visa länge nu. Sedan till det realistiska. Tror du händelsevis att klubbledningen inte funderar och spekulerar i just de här banorna? Jag kan säga att maken till framsynt klubbledning får man söka länge efter. Tror uppriktigt att den inte finns i detta avlånga land. Se vad de har gjort med jämförelsevis små medel.
El Aka Ali: Ekonomin skull inte komma i obalans av det här. Den här ombyggnaden skulle förmodligen kosta runt 50 miljoner och då kommer vi väldigt lindrigt undan jämfört med övriga klubbar. Dessutom så har vi då, precis som de flesta övriga lagen, en arena som absolut håller måttet för 15 år framöver och är inte det en bra investering så vet inte jag... Felet med lapptäcks-bygget som man nu sysslar med är att det kostar lite för stunden, men mycket i längden då man pular i all evighet med små grejer. Varför inte göra det riktigt när man ändå håller på? Det som det här förslaget handlar om är en ombyggnad av den befintliga arenan och inget riskbygge för 250 miljoner... När man nu har amorterat av tidigare skuld varför då inte låna upp och söka bidrag igen? Framsynt klubbledning säger du, njae säger jag...
Friskt vågat hälften vunnet heter det ju, och nog fasiken vann man hälften och väl det när man satsade på en ny arena i Ö-vik. Det är bara att ta av sig hatten och buga.
I fjol snittade MODO 4128 besökare i gamla Kempis, och hittils i år har man ett snitt på 6820 och då är inte slutspelet och ett kommande Timråbesök inräknat. Man har alltså höjt sitt snitt med 2692 personer, per match! Omräknat i pengar med ett snittpris på 180 spänn per biljett landar vi på 484560 kronor i ökade publikintäkter per match, ggr 35 matcher om man går hyffsat långt i slutspelet blir det 17 millar i enbart ökade publikintäkter, och då skall kiosker och annat löst jox räknas in.
5800 i Timrå med en liknande ökning som i Ö-vik skulle kunna bli ett snitt i Timrå på 8625. Då anser jag att den planerade ökningen på 800-1000 är på tok för lite 1500-2000 vore mer på sin plats.
Tänk vilken fet värvarplånbok Nubben skulle kunna få att shopa med.
Så till den sittande styrelsen, bli inte dumsnåla nu!
Per HApps: Är du galen eller skojar du med oss? Mitt ute i ingenstans! Vad finns det för förbindelser med lokaltrafïk dit? Vilka kan tänkas promenera till machen från de centrala delarna av Vivsta med arenan belägen där?
Per HApps: Dock så är det en alldeles oehörd tjusning med en centralt belägen arena. Som här i Göteborg, t.ex, eftersom det är vad jag har att jämföra med. Oavsett var du befinner dig i de centrala delarna (kring Avenyn) så kan du vara ner vid Scandinavium på fem-tio minuter. Jag gick tänkte på det då vi promenerade den sista biten innan gårdagskvällens match mot SAIK att detta vore helt idealiskt även i Timrå. Det behövs inte heller alls samma parkeringsmöjligheter som det gör just nu. Visst kommer vissa att vilja ta bilen till matcherna, men inte alls i samma utsträckning som idag.
-Gurra-: Det finns andra problem som hänger intimt samman med en ev. ut- ombyggnad av nuvarande hall. Vad jag tänker på är inte bara parkeingsytor och av- o tillfarter. Det är också möjligheten att på ett enkelt sätt ta sig till hallen utan att använda bilen. Om förutsättningarna säger att enda tänkbara plats att ha hallen på, är den nuvarande, så borde man i alla fall fundera på att dra ett stickspår från järnvägen. Det skulle underlätta för många att ta sig till banan. Kan också passa på tillfället att säga; De som reser från stan och söder därom betalar ytterligare minst en hundring för att se hockey. Kapa den kostnaden på något sätt.
mikenomad: Tror ChipsDick gjorde det medvetet. Han visste att han skulle bli avstängd över jul och nyår. Nu får han vara hemma och umgås med släkten och barna och käka chips och dricka öl, istället för att åka till Östersund o Vimmerby bla.