1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591318 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 846000 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Mer befogat än någonsin
Kommentera

Ja idag värker det nog i vissa timråhjärtan då det till och med från klubbhåll uppkommit önskemål att en ny arena ska ligga inne i Sundsvalls centrum.

För mig passar förslaget rätt bra men Timrå IK är juh trots allt alltid Timrå.
Kommentera

Tycho: Skulle faktiskt vara fint i utkanten av innerhamnen, om man gör något bra av utrymmet innanför. Om man jämnar de bedrövliga industritomterna som skämmer norra utfarten med marken, bygger ett nytt EON någonstans nedanför skönsbergskurvan och sedan gör park/serveringar etc där Beijer mfl ligger skulle det bli riktigt fint.

Men jag antar att Dragons har första tjing på hamnen?
Kommentera

Tycho: Det låter lika sannorligt som om Färjestad skulle flytta in till Karlstad.
En omplanering av vägarna så alla dessa vansinnes köer försvinner skulle lösa det mesta. Går matchen på tv är det nog många som väljer att se den där , istället för att slippa köerna vid hemfärd.

Det står ju parkeringsvakter och dirigerar när man kommer, varför kan inte dom även dirigera efteråt?
Mest vansinniga är ju dom som kör ut på norra utfarten men sedan svänger höger söderut. Dom blockerar hela södra utfarten.

Tvinga folk att Norra utfarten, då kör man norrut och Södra kör man söderut och ta taxibilarna via dagisbyn, så slipper vi att dom skall komma och köra mot strömen. Bara det skulle hjälpa länge.
Sedan skulle ju inte en ny planlösning på/av körningsramper underlätta betydligt.
Enda stället jag varit på som har värre är gammla Kempis
Kommentera

Tycho: jag förstår tanken ekonomiskt och publikmässigt (Traffiken kring arenan efter en match är ju löjlig).. Så jag förstår och tycker å ena sidan att det skulle vara väldigt spännande med en ordentlig arena. Men samtidigt så värker det absolut i mitt Timråhjärta... att Timrå inte skulle lira i Timrå, det tar emot lite..
Kommentera

arf: Om så skulle vara fallet så går det absolut att fixa. Vad kan en skitklubb i en fjantsport (basket borde inte få kallas sport egentligen) ha att sätta emot när ett av Svea rikes framtidshopp i ishockey knackar på dörren?
Kommentera

Helg Ernest:

Jo som taxichaffis håller jag med då det inte är specielt roligt att försöka ta sej in för att hämta folk då folk på något sätt skapar 9 filer och håller benhårt på att komma ut först av alla ;) men vägarna ut/in behöver självklart göras om men tänk vad roligt om folk kunde lära sej köra bil och försöka tillämpa kugghjulseffekten i den mån det går :)
Kommentera

Då lär ju inte flytt vara aktuellt då på ett tag...
Kommentera

Ann:
Vid den tidpunkten är det nog lämpligt att flytta arenan till hamnen i Sundsvall. Då är kommunerna ihopslagna och örnen tas förevigt bort som logga. Tallarna införs fullt ut och Europas snyggaste hockeyställ presenteras inför säsongen 2019- 20
Kommentera

Flyttar dom Timrå till Sundsvall slutar jag gå på hockey gör jag vill inte heja på Sundsvall.

Då är det definitivt slut om allt Tall-prat för då är det inte Timrå-tall, nej då är det snarare "Gukken River" som kanske skall införas som logga. Vad vet jag?

Jag kommer starta ett hockey-korplag i Timrå isåfall. Nån som är på?
Kommentera

Men snälla nån!
Timrå IK kommer självklart inte att flytta ifrån E.ON Arena inom överskådlig framtid, ska det vara så svårt att förstå?
Först satsade man ca. 50 miljoner vid ombyggnationen ifrån dåvarande Timrå isstadion och nu satsar man igen. Tänk själv, verkar det då vettigt att sedan när satsningarna är klara och låneskulden hög - att flytta och bygga en helt ny arena någon annanstans? Det faller ju på sin egen orimlighet!
Däremot är det roligt att se Per HApps förslag på hur det HADE kunnat se ut. Alltid trevligt när folk engagerar sig i något.

Dessutom gillar jag atmosfären i E.ON Arena, den grytformade arkitekturen UTAN etage! Det enda stora problemet nu är väl publikkapaciteten, runt 7000 pers. tror jag skulle vara lagom för Timrå IK. Betänk också att just nu är hockeyn het i och med arenorna som ploppar upp överallt men efter ett tag så kommer det att lägga sig lite grann. Man får inte bygga för stort heller, så att man inte fyller arenan under serielunken i framtiden.
Kommentera

Laken: Det jag har hört är en ombyggnation så man ökar kapaciteten till just ca. 7000 pers. Ökningen blir troligen 1000-1200 pers. enl. arenachefen.
Kommentera

Laken:

Faan..Ibland så är du underbart smart..
Kommentera

gud: Tack, jag vet. Önskar bara jag kunde säga detsamma... ;-)
Kommentera

Laken:
TIK fula väl lite genom att gå ut och gnöla i media för att kräma kommunen på mera stålars och visa att Timrå inte är det enda alternativet i framtiden.
Kommentera

Som jag sa.... Timrå IK:s arena ska ligga i Timrå.
Kommentera

-Gurra-: jävla timråiter ni är då väljer teven ist för arenan bara för en så simpel grejj som köa hahahahahaha fy fan ...FORZA TIMRÅ IK ...tsss!!!! :)
Kommentera

-Gurra-:Kärleken till Timrå kan aldrig dö om så arenan skulle ligga två el. fler mil mil längre bort..(från H-sand där jag bor)
ligger den kvar den de ligger så är det helt okej..o skulle den någon gång flyttas in till Sundsvall så kommer laget ändå alltid att vara mitt även om jag får åka längre!

Tror inte många av oss i längden skulle protestera genom att inte gå på våra matcher om den flyttas man vänjer sig snabbt..men för den skull duger ju vår nuvarande arena också bra.
Kommentera

timrå_ik: seriöst har du någonsin gått på en match vet du vilka löjliga köer som bildas efter match.
Kommentera

htikare: Eftersom man gått ut i pressen och meddelat att ombyggnation är på tapeten så är det knappast aktuellt inom de närmaste åren på en flytt av "EON".
Men när även den nu ombyggda "EON" inte längre kan ses som konkurens-mässig. D.v.s. när 7000 åskådare/match är för lite. Då är man nog tvungen att göra radikala förändringar. Bl.a, flytta till mer ändamålsenliga lokaler.
När intresset finns så har det förut visat sig att TIK kan ha mellan 6000 och 8000 åskådare på hemmamatch. Då fick alla stå. Nu håller ju inte det.
Tycker personligen att intresset verkar mycket större nu än vad det var på "Strimmas" tid.
Kommentera

El Aka Ali: Ja, hockeyn är ju mer av ett "hela-familjen-koncept" än det kanske var på Strimmas tid. När Isstadion stod nybyggd 1966 hade den ju en kapacietet på 10 000 och det behovet fanns ju när hockeyn var som allra hetast där i början på -70-talet.
Det erbjöds från början endast ståplatser, men ökade krav på bekvämlighet gjorde ju snart att man insåg att det måste till sittplatser. Det här är evigheter sen nu, och den världen som var då där stolar väl var en bristvara på hockeymatcherna är ju verkligen främmande. Folket i våra tider vill sitta och se hockey, punkt. Iaf de allra flesta. Jag tillhör väl den skara som är född och uppvuxen på ståplats och ser väl egentligen mest fördelar med att ha kvar iaf en viss del ståplatser. Om det finns utrymme för det vill säga.
Kommentera

Dream Team:
Sant, skulle kunna tänka mig att vi som huserar här på HS skulle vara fullkomligt nöjda om det fanns tak över huvet och en vattnig korv i näven.

Men så tänker nog knappast marginalåskådaren och sponsorn, det är dom mina vänner som är skillnaden som gör skillnaden.
Kommentera

Per HApps: Ja, det är väl just marginalåskådarna som kanske är lite mer kräsna än oss idioter som går på hockey oavsett om vi spelar ute i 25 minus. Det är väl dom som måste övertygas med bekvämlighet och lull-lull. Plus sponsorerna som du nämner. Även om dessa kanske inte passar in i samma fack som marginalpubliken, då dessa väl ganska ofta har "hockeyn i blodet" och har detta som ett skäl till att man vill sponsra laget.
Kommentera

nils: Det verkar som du inte förstår terminologin i tidningens artikel.
Tik har inte för avsikt att , som du skriver "kräma kommunen på mer stålar". Det som tidningen skrev var att TIK vill komma åt det överhypotek som finns i kommunens inteckning. Ett utrymme som skapats genom att TIK har amorterat ner sin skuld. Anledningen till att man gör detta är att TIK själv på annat sätt vill finansiera kommande investeringar. Detta min vän, är inte samma sak som att tigga av kommunen. Kompetensnivån inom den ekonomiska sfären kanske ligger lite fel för dig? Ett tips från mig: Uttala dig inte om sånt du inte förstår!
Kommentera

El Aka Ali: Ja jag tror som Du...för om Övikslaget hade drygt 4000 i kempehallen o nu plockar in minst 3000 fler personer i swedbank så borde Tik med en så pass stor stad som Sundsvall som åskådarbas också kunna öka publikt ganska rejält..om sittplats finnes.
Kommentera

htikare:
Men då räcker det liksom inte att bygga en hängläktare(hur nu det skall gå till) för 200 personer. Vi passerar ju inte ens 6000.
Kommentera

El Aka Ali: Där har du fel ang. Strimmas tid.
På den tiden fanns det tror jag ca 150 sitt och resten var stå. Ändå var det "Lapp på luckan" nästan var match. Och då snackar vi att det var uppåt betydligt fler än i dag. Betänk att det går 2 stå på en sitt.
Kommentera

Helg Ernest: Nej. Kolla en gång till på publiksiffrorna. Det var runt 10000 på matcherna ett ibland men vissa gånger var det bara ett par tusen också. Jämnare nu.
Kommentera

Helg Ernest: Det var bättre förr.. EN "klack" runt hela rinken.
Kommentera

iggy: Ja,för så var det ju!
Kommentera

Om man nu skall vara kvar 13 år till på samma plats kan man väl fixa till det så att det blir bra. Hängläktare för 200 pers betalar ju inte direkt några första-linecentrar, möjligtvis en juniorback.

För fan pojkar det är dags att lyfta på kepsen och fundera vad man kan göra med den befintliga arenan för att utnyttja dess fulla kapacitet.

7250 sittplatser i en enda gryta utan etage skulle skapa en häxkittel som vilket som helst lag skulle fasa över att behöva besöka.

www.hockeysnack.com/medlem/Per+HApps/filarkiv.php?showfile=002.pdf
Kommentera

Per HApps: jo men vad skulle den där ombyggnaden gå lös för? Det ser ut som det är högre i tak. Jag gillar takdesignen.
Kommentera

dr-nix:
Pratade med en byggkonsult före jul, och han gissade på runt 80-100 millar för ett nytt tag och påbyggnad av läktarna med nya loger, skybarer och publikutrymmen.
Kommentera

Nytt tak skall det var, sorry:)
Kommentera

Per HApps: mm, att du inte pratar med TIK. Det kan väl vara bra för dom att se vad som kan göras med arenan om man är lite kreativ om inte annat.
Kommentera

Per HApps: Jag pratade med Thomas Johansson i höstas om en eventuell utbyggnad av E.on, och någon rejäl utbyggnad är inte att vänta eftersom det inte finns speciellt mycket plats runt om att bygga ut på - Parkering, Sporthallen, Lillstrimmahallen, Sörbergeskolan, Grytan osv. Detta har han iaf sagt till mig, och därför bygger man om så gott det går med ballkongen över stå och andra smågrejer.
Kommentera

Per HApps: Det där är en fantastiskt bra skiss. Skulle skapa en oerhörd atmosfär, likheter med Scandinavium, fast brantare och med ståplats. Det vore en dröm.
Kommentera

Men! Det här med tak, vad är bäst för akustiken egentligen? Rundat eller som dagens klassiska tak?
Kommentera

Knylan: Ser ut lite som en modern variant av Hovet, tycker jag. Ytterst intressant.
Kommentera

Per HApps: Snyggt! Hoppas att detta kan bli verklighet!
Kommentera

andyo:
Klart att det skulle få plats, tror du att jag inte hade kollat det? :))

www.hockeysnack.com/medlem/Per+HApps/filarkiv.php?showfile=flyg.jpg
Kommentera

Per HApps: Har du inte skickat in din skiss/undelag förut så är det dags nu!
verkligen häftigt.
Kommentera

Per HApps: Varför inte gå till Thomas Johansson och säga att han har fel då?
Kommentera

Och nu när MIF skall få en fin arena som kanske dom lirar i Allsvenskan.
Vilken härlig ironi :))
sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00068/800hyllieNY_68980a.gif
Kommentera

Per HApps: Läser man fel när man ser att de skrivit att Cloetta tar 12.000?
Kommentera

MorganaLefaey: Nejdå, du läser rätt. Fast enligt Cloetta Centers egen hemsida är kapaciteten vid konserter 11.500 personer.
Kommentera

Men, det är nästan så att man hoppas att dom håller sig kvar i Elitserien, bara så att man får möjlighet att kunna åka ner och få se Timrå spela borta mot MIF i nya Hyllie Arena.

Snacka om att sätta en ny Arena-standard i Sverige.

www.parkfast.se/_img/arenan/int/c10.jpg

www.parkfast.se/_img/arenan/int/c5.jpg
Kommentera

Per HApps: Blir nog en riktigt trevlig byggnad det där. Om folket börjar tycka hockey är kul där nere så lär de kunna dra in väldigt mycket pengar genom det bygget. Men tänk dig när malmö ligger 12a och 4000 personer finns på plats.
Kommentera

MorganaLefaey:
Men tänk vilken potential det finns i distriktet. Jag kan ge mig fasiken på att dom kommer att vara en stormakt i hockeysverige om 5-6 år.
Kommentera

« · 846000 · »