Huge: ja, varför skulle inte nån mer etablerad spelare än Lakkonnen välja Timrå om det inte handlade om stålar? Timrå har ett gott rykte både i Sverige, Finland och förmodligen andra länder också. Timrå gick ut till försäsongen som ett topplag med bra ekonomi. Vi var inte någon primitiv byfåne med nykomlingsstuk längre (som Mora).
Varför skulle alla etablerade spelare kategoriskt välja bort Timrå för då?
RocknRolf2: "Varför skulle alla etablerade spelare kategoriskt välja bort Timrå för då?"
När du kan presentera en lista på alla etablerade spelare som er Sportchef förhandlat med, kan vi börja snacka. Men då måste du även kunna visa på vilka andra lag dessa spelare förhandlat med och dessutom vilka bud resp lag har lagt på spelarna. Att spelare kategoriskt skulle ha valt bort just Timrå ser jag som osannolikt. Mer sannolikt är att det iaf är betydligt mer komplicerat än att bara pengarna spelar in.
Huge: äh vaddå, klart vi kan snacka utan sådan information. Jag kritiserar resultaten utifrån de synliga förutsättningarna. När diverse andra klubbar med motsvarande ekonomi dessutom lyckades fixa etablerade värvningar, men inte Timrå som dessutom var en av de klubbar som drabbats hårdast av spelarflykt, är det något fel!
Fixar man bara hit Lakkonen med bästa ekonomin någonsin, i akut behov av etablerade spelare, så har man varit för snål. Thats it, money talks.
Laken/RR2 mfl: please, lägg ner allt tjat om dåliga nyförvärv, ledare. Inse att NHL startade upp igen och MÅNGA stjärnspelare drog dit och marknaden vart mycket tunnare helst för lagen som inte har så mycket pengar eller är etablerade topplag typ Frölunda, Färjestad, HV.... Kolla på Modo som har nästa en hel juniorkedja, Varför ? Zäta säger så här i DB idag: Är du överraskad över att laget slåss i botten? – "Det är tight och tufft. Men Timrå tappade åtta landslagsspelare och då blir det en ganska naturlig utveckling. Sedan är det vanliga att Timrå har så svårt att göra mål". Zäta borde ha rätt bra koll på Timrå IK eller hur ? NU stödjer vi laget, ledarna och föreningen och slutar borra fler hål i skrovet - ..... ÄLSKA TIMRÅ IK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Timrå IK är det formsvagaste laget av alla lag de senaste 10 omgångarna,men hur har resultaten varit.....det har ju inte varit några utskåpningar precis. uddamålsförluster och oavgjorda matcher.... Nä....visste redan innan årets säsong att det skulle bli otroligt jämn ES....i och med 3 poängssystemet vid vinst så kan man lätt plocka in 10 poäng om de andra lagen förlorar....det är ju det som har hänt med Timrå IK,men med en veckas avbrott ifrån spel och med dagens härliga värvning utav Marko Jantunen så tror jag vi reser oss ur denna motgång.... Alla vi suppotrar måste samla oss och tro på hoppet... Jag överlever om det inte blir slutspel i år,men det är ju hela 14 omgångar kvar att spela.....42 poäng.... Vinst mot Djurgården på tisdag och vi har bara 4 poäng upp till slutspel.....vi får i första hand nu hoppas på att puckuslingen studsar våran väg nu efter detta uppehåll... en match i taget... Vi ska INTE spela kvalserien i vår.... Nu uppmuntrar vi varandra genom positivt tänkande även om vi är i motgångens tider.... Skulle vilja ge Nubben en bamsekram som lyckades värva Marko Jantunen framför näsan på massor av klubbar i Sverige och Europa...en klasspelare som jag tror kan tillföra laget massor med rutin och få lite fart på laget... Nä.....tror att Nubben har fler ess på gång i skjortärmarna... Vi får INTE slänga ut vår kära sportchef ut snön.....ge honom den kärlek han är värd.....han har varit underbar de 6 år han värvat spelare till Timrå IK!!! I våras höll vi på att mista Nubben till HV71....glöm inte det! Men hans hjärta slog för Timrå IK och trots en massa pengar.. mer än vad han tjänar i Timrå IK så ville han vara kvar.... det allesammans....det kallas kärlek..... Nä......kärlek ger vi Timrå IK nu allesammans i kampen för överlevnad och slutspelsdrömmar..... Vi ska tillsammans med HELA föreningen Timrå IK visa att vi klara detta tillsammans... Kom igen Timrå IK kom igen... Vi älskar ER av HELA våra hjärtan.... Vi tror på ER till 100%!!!!!
Friman SR: Nej, jag väljer att leva i/med verkligheten. Timrå IK är för viktigt för mig för att jag ska gå in i någon slags lallande värld och låtsas som att allting bara är ljuvligt.
Två forwards och en back till, sedan är jag nöjd...
Selina: Man kan inte vara så nöjd med precis allting om det går så dåligt som det gör nu. Då blundar man för verkligheten och det gynnar knappast klubben.
Dessutom är det en viss skillnad på att vara pessimist och realist... Jag försöker bara vara det sistnämda.
Selina: intressant fråga. I mina ögon (jag betraktas väl som pessimist/realist av de flesta härinne) är det ungefär tvärtom. Jag anklagar aldrig någon för att vara bättre/sämre Timråsupporter än mig, däremot får jag dagligen höra hur dum i huvet jag är, hur jag förstör för laget, hur jag egentligen är Sundsvallsfan osv osv.
Här diskuterar man hockey (Timrå), tycker det är tämligen meningslöst med spaltmeter av "kom igen nu, nu tar vi dem, älska timrå tjalalalala" osv. Men visst, ordet är fritt.
Laken: Vi får acceptera att det finns de som föredrar att gömma huvudet likt en struts, medan andra vill föra en seriös och konstruktiv debatt.
Men nu får vi tillsammans mobilisera för att göra vårt bästa för föreningen Timrå IK. Den finns kritik att dela ut, men låt det vänta till efter säsongen. Nu utgår vi från dagsläget.
Vill uppmana samtliga som ser Timrås matcher, såväl hemma som borta, att höja stödet några klasser. Då klarar vi ut detta.
Selina: "Ändå så är det så att vissa framhåller sitt lidande som ett tecken på att att de bryr sig mer än andra, det har hänt fler än en gång här."
Möjligt, likväl som att de som skriver inlägg av typen "kämpa, älska, nu krossar vi... tjallalalala osv" ofta framhåller sig som att de bryr sig mer än andra som har ett mer kritiskt förhållningssätt till situationen.
"Det enda vi vanliga supportrar kan bidra med är ett enormt läktarstöd, det hjälper knappast laget hur mycket vi än gräver ner oss...eller hur?"
återigen det där... ja, vad hjälper det laget vad vi än skriver här? hjälper "Smålands" inlägg laget mer än mina? Forumet är till för diskusion! Om vissa skribenter väljer att gräva ner sig och analysera motgångarna, så fine, det här är ju stället att göra det på!
RocknRolf2: Javisst...ska man gräva ner sig och analysera så är ju det här ett bra ställe. Tyvärr så är det bara så att det är en otroligt stor del som fortsätter med analyserandet på läktaren. Vem hjälper det? Där kan vi väl vara överens om att det är enbart stöd som kan bidra med något...eller?
RocknRolf2: Jag håller helt och hållet med dig, DET ÄR MENINGSLÖST att skriva spaltmeter kom igen.., älska Timrå mm. Samma sak med att spara och amortera istället för att värva. Nu kom Jantunen vilket är skitbra men det behövs minst en till. Pengar finns i föreningen men hur tänker TIK ledningen. Skall vi vara allsvenskans rikaste lag när nästa säsong börjar?? Att sedan ha närmast sörjande på läktaren, ca 500 pers per match skapar ju väldigt bra tillfälle att amortera ännu mer. I elitserien kan man inte ta ett mellanår med värvningar, då åker man ur.
Jag tycker inte att man kan skylla så mycket på spelarna, dom är inte så mycket bättre än vad dom visar. Jag tycker inte heller att det är Kenta Johanssons fel, han kan ju inte trolla.
Största felet denna säsong är att det skall sparas, jag kan inte i min vildaste fantasi tro att Nubben sparat i sina värvningar. Vad jag tror är att Nubben fått för lite pengar.
Supporterklubben brukar ju interjuva spelare, är det inte dags att ta ett snack med Nubben och fråga rakt ut, -Hur mycket pengar hade du kvar att värva för innan säsongen började? Hade han inget kvar är det bara gå längre upp och ifrågasätta varför det skall sparas med den väldigt strora chansen att åka ur istället för att vara det topplag som vi varit under senare år.
Som sagt, man kan inte ta det lungt med värvningarna när det finns pengar, då hamnar man där vi är nu.
Och du RocknRolf2, vi är många som tycker att dina åsikter är klockrena. Jag tycker att du har helt rätt i det mesta du skriver.
Friman SR: Helt rätt kompis..... Nu rockar vi fett... Rullar upp skjortärmarna så långt det går... Håller tummarna så hårt vi kan.... Ställer oss bakom våra rödvita hockeykrigare till 100% Med positiv inställning.... Ger dom full uppmuntran..även i motgång!!!! En stentuff match i taget.... Lägger ner allt snack om tränare och spelare till nästa säsong.. Vad som vi har gjort fel denna säsong... Nu väntar 14 spännande,svettiga och ruskiga omgångar kvar... Det kommer krävas svett,blod och tårar.... Vi ger aldrig ALDRIG UPP!!!!!
Sr.se.....webradio Timrå IK-Södertälje SK!!!!! Ikväll blir det högsta volym.... Må segerskumpan flöda i strupen efter matchen... Må oss dansa kring gator och torg till småtimmarna... Må oss segra ikväll... Må oss skratta o gråta av glädje ikväll..... Kämpa Timrå IK så in i norden....
TACK TIMRÅ IK!!!! Inatt ska jag dansa naken i snöyran.... Skål tamjefan va ja e gla......TJHOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!! Nu har det vänt.......Nu ruskar vi om Färjestad på lördag och på måndag tar vi HVBLÅÅ med Marko Jantunen i Timrådressen......
Omröstning......56 röster trodde på ännu en spik i kvalserieträsket!! Skäms på er.....Tack till de 55 andra härliga rösterna som liksom jag stod upp och trodde på Timrå IK!!!!!! Tack ännu en gång Timrå IK!!!
Kul att höra den underbara Timråklacken på webben igår.....Vi ger ALDRIG ALDRIG UPP!!! I Färjestad är det inte lika muntert.... Där har suppotrarna börjat ha banderoller med glåpord......tom Jörgen Jönsson var nästa i slagsmål efter gårdagens förlustmatch.....snacka om kräsna suppotrar.... Färjestad ligger på stadig slutspelsplats..... SNÄLLA......det är inget som jag vill se i Timrå IK lägret!!! Ny match imorgon och med vind i ryggen.....går vi för vinst! KÄMPA TIMRÅ IK KÄMPA!!!! Vi SKA vinna mot Färjestad imorgon.... Låt oss skratta o gråta av glädje.....
SMÅLAND: Det är så jäkla typiskt FBK-fans, snack om inavel i Modo, men FBK känns nästan värre...
Det är så skönt att hålla på Timrå, det har gått jäkligt tungt i år även om spelet har varit ok, men förutom en otrolig frustration hos vissa med avgångskrav mm så är det inget värre än sånt. Inga dödshot (SSK) och annat skit (LHC)....
ALLTID MED TIMRÅ I HJÄRTAT I MED O MOTGÅNG ALLTID!!!!
Grabbarna går på knäna och är troligtvis helt slut i kropp och själ. Lillkenta och staben sliter sitt hår och funderar vad som hände.
7 på skadelistan varav 6 är forwards. Kanske vi blir tvugna att inkassera några torskar dom närmaste matcherna, och att det är lika bra att ställa in sig på det.
Per HApps: Det intressant är hur mycket dom andra lagen som spöar Timrå nu, hyllar det egna laget hur bra dom spelade när dom slog TIK, där det fattas minst 2 ordinarie femmor.
Cher ryktas ju ha plockat bort ett par revben tidigare för att få en smalare midja. Kan man inte höra av sig till henne och i förbifarten lägga in ett "Jag tycker det verkar som att du blivit lite tjockare på sista tiden" så donerar hon nog ett par åt Machulda. Fast det är väl kanske med revben som med kläder och annat, storleken spelar en viss roll. Men med dagens plastikkírurgi så går det nog att få dem att passa ;).
Per HApps: TACK för att du tog upp min gamla tråd.. Den behövs mer än någonsin nu! Vi MÅSTE ställa upp till 100% i motgång.. Vi har ju visat Sverige att vi är bäst på hockey.. när vi har fullt lag! Nu fattas hu mycket som helst och grabbarna o lagledning och framförallt Nubben gör ALLT för att hitta någon lösning på skadeeländet.. Vi ALLA måste ställa oss bakom Timrå IK i denna tuffa period som stundar,de gör ALLT de kan för att nå framgång,men det är inte lätt når vi har ALLA odds emot oss.... Så snälla Timrå IK fans ute i vårat avlånga land... Vi behövs ALLA för att stötta vårat älsklingslag,NU!!!!! Det gäller inte bara i medgång utan också i MOTGÅNG!! Nu åker vi ner till Gävle imorgonkväll,vi krigar för kung o Medepadsland så får vi se hur mycket det räcker till,mer kan vi inte göra eller begära,vi kan inte köpa in en hel femma nya spelare,vi har inte ekonomi för det,släpp fram ett par juniorer för avlastning... Jag älskar o tror på mitt Timrå IK till 100%!!!!ALLTID!
SMÅLAND: Jo det är nu som TIK behöver oss supportrar som mest, vi måste visa laget att vi inte bara håller på TIK när det går bra utan vi stötta laget så gott vi kan från våran sida och ge lirarna den där extra energin dom får när vi verkligen håller igång.
Ett fall framåt igår,med tanke på skadeläget! Tycker Timrå trampade ifrån Brynäs i 2 perioder,men de fick en tidig reducering i tredje och sedan kom det par utvisningar som blev matchavgjörande,tyvärr! Ett stort tecken på att Timrå befinner sig i en svacka är att man inte har det lilla extra....Peter Regin lurar ner Sperrle och ska bara peta in puckuslingen när Daniel Johansson agerar målvakt...samme Johansson rycker sedan in 3-3.......!!!! Jaja...1 pinne borta mot ett skadefritt Brynäs efter full tid anser jag vara godkänt...vi trummar på och jobbar vidare.. Linköping spelar ikväll en tuff match mot HV71...vi vilar.... tror att vi vinner på torsdag......och ikväll oxå LHC mot HV! Det gäller att stötta även i MOTGÅNG glöm ALDRIG det!! Det gäller att gilla läget!
Varje lag drabbas av MOTGÅNGAR det vet vi och i vårat läge som vi befunnit oss i så förstår man ju att svackan snart skulle komma....man orkar INTE spela matcher varannan dag med lite folk...vi vet att efter Djurgårdsmatchen så kom vår svacka när vi tappade massor med spelare... men vi får INTE ge upp.... Vi måste hålla ut och ställa upp till 100%!!!! I alla lägen för snart kommer vändningen och jag tror den kommer redan ikväll mot Frölunda!!! KOM IGEN TIMRÅ IK KOM IGEN!!!!
Älska Timrå IK i med o MOTgång o i vått och torrt ALLTID!!!
Lall On Lall On..
Ps...10 ungdomar mellan 20-29 blir sjukpensionärer varje dag i Sverige......vad har hänt med dagens ungdom??? Själv är man 30+ och har två heltidsjobb!!!!!!
SMÅLAND: PS. Dom behövde aldrig röra en fena när dom var små och har på så sätt inte byggt upp muskler och skellet, och det tar nu ut sin rätt. Annat var det när jag var liten; jag fick ta sparken (7 km) till NSK för att tråna efter målvakten!;) DS.
EN UPPMANING ! EN VÄDJAN ! TILL ALLA SUPPORTRAR ! Snälla ni. Ställ upp i kväll för vårat älskade Timrå. Jag hoppas att klacken och alla på sittplats ger järnet i kväll. LAGET BEHÖVER OSS I KVÄLL.
Efter ett kort studerande i gb:n ifrån December månad... Var har ni ALLA tagit vägen som spydde galla över Timrå IK.. Två vinster och vips....laget är kungar igen...konstigt!
Kan bara konstatera att jag inte tillhör den kategorin:
"Tyvärr räcker vi däremot inte till på alla postioner i laget just nu. Det kommer att vända, men inte förräns vi har fått tillbaka Nylander, Pärssinen o Carlsson. Dom spelarna har betyder mer än vad vi hade trott innan säsongen"
2006-12-29 13:18
Vänta tills vi har fått tillbaka fullt lag. Då kommer vändningen. Jag brukar vara kritisk, men just nu känner jag mig inte orolig.
2006-12-29 17:00"
Detta är precis vad som hänt. Nylander har varit lika bra som innan skadan o i o med det så är kunglinen Sundh, Regin, Nylander komplett igen.
Robbans comeback var också bra för laget, även om han bara spelade boxplay så är han en ledare för laget.
Annars var det en kanonmatch i lördags, TIK spelar stabilt igen. Kalle K var tillbaka i fornstoradagar. Svedberg spelar alltid stabilt numera. Ryno(noshörningen) dominerar vissa byten som man förutspått, däremot helt kass i egen zon. Börjar smälla på o använda kroppen också i närkamperna. Regin outstanding, som vanligt. Hedström bättre än tidigare, däremot har han sämst plus minus.
Enda smolket just nu är väl den tunga skadan på Hahl, plus att Pärssinen gick o haltade i lördags utanför arenan.
Talangscouten: För att möjligen lindra smolket i glädjebägaren något så berättat Dagbladet idag att Timo Pärssinen i.a.f slipper operation. Man fann under ett styrketest att styrkan inte riktigt var vad den borde. Därför lät man honom stå över isträningen. Nu lutar det istället åt comeback under den andra halvan av januari månad.
SMÅLAND: Du vet vad jag anser om din positiva syn på laget. Du är alltid den som försöker peppa alla om att saker blir bättre, att det vänder o.s.v. Inget fel i det, men: Det finns andra människor som ser saken ur ett annat perspektiv, lite mer negativt eller nyanserat - välj själv.
Varje gång du sprider dina positiva allmosor hoppas jag att de kommer att slå in. Det tror jag för övrigt att samtliga som befinner sig här eller håller på Timrå IK gör. Däremot fungerar vi människor olika. En del spyr galla (som du säger) i sitt sorgearbete, andra söker orsaker medan de allra flesta - vill jag påstå - försöker se nyktert på tillvaron.
Jag har lärt mig att somliga skribenter enbart finner anledning att hoppa in här när det finns något negativt att skriva om. Okej, ett och annat positivt har man läst men det är inte ofta. Den stora skara av människor som befinner sig här försöker ändå analysera mer än att häva ur sig en massa bajs. Klart är att när det går bra så blir det mindre av det negativa. Men var finner man inte det fenomenet?
En sak dock, som du SMÅLAND ska ha all credit för: Det gäller att hitta ljuspunkterna, det positiva. Kenta började om serien efter nyår, förklarade för laget att vi börjar om från noll, zero, nada. Om det är det som fått laget att vinna igen eller om det är att spelare så sakteliga börjar droppa in igen kan man diskutera. Men en sådan liten detalj kan vara väl så viktig. Det gäller att hitta energi. Det gör man inte genom att berätta hur dåligt det gått före jul och hur många matcher man förlorat. Det gör man genom att lägga fokus på andra saker, som ger positiv energi.
friskan: Fantastisk bild, både haka nummer ett och två syns tydligt.
För övrigt så är jag jävulusiskt less på STs ständigt återkommande Grunden BOIS-ifierande av TIKs supporterskara. Visst, det är på vissa håll befogat, men det bidrar negativt till stor del också.
friskan: Jag kan juh hålla med Knulan att vi framstår som ganska dumma och okunniga. Det finns ganska mycket hockeykunskap i klacken. Det framgår inte av artikeln. Visst är uppmärksamhet bra om vi inte dummar oss, men visst märks det att repportern inte stått i klacken själv. Kan inte jag tänka mig iaf.
Timrå gick ut till försäsongen som ett topplag med bra ekonomi. Vi var inte någon primitiv byfåne med nykomlingsstuk längre (som Mora).
Varför skulle alla etablerade spelare kategoriskt välja bort Timrå för då?